اخبار داغ

تا پایان آذر ماه سال جاری؛

داربست های ایوان جنوب غربی نخستین گنبد دو جداره جهان جمع آوری می شود/تزئینات جدید گنبد سلطانیه وفادار به اصل

داربست های ایوان جنوب غربی نخستین گنبد دو جداره جهان جمع آوری می شود/تزئینات جدید گنبد سلطانیه وفادار به اصل
داربست های ایوان جنوب غربی نخستین گنبد دو جداره در جهان که نمی توان نمونه ای قدیمی تر از آن در جهان یافت تا پایان آذر ماه سال جاری جمع آوری می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل موج رسا؛ گنبد سلطانیه در عهد ایلخانی به دستور سلطان محمد خدابنده، هشتمین پادشاه دوره ی ایلخانی ساخته شده است. سلطانیه بعد از مراغه و تبریز سومین پایتخت دوره ی ایلخانی بوده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا,

نام قدیمی سلطانیه به معنی شکارگاه شاهی است و پادشاهان ایلخان از این مکان برای تفریح و شکار استفاده می کرده اند. این بنا توسط اولجایتو پسر ارغون خان بنا شده است. اولجایتو در ابتدا پیرو آیین پدری ( شمنیسم ) بوده است. سپس آیین مادر را انتخاب می کند و مسیحی می شود و اسمش را به نیکلاس تغییر می دهد.

,

 بعدها تحت تأثیر علامه حلی و یکی از همسرانش و وزیرش شیخ فضل الله مجدداً تغییر مذهب می دهد و اسلام را انتخاب نموده و نام سلطان محمد خدابنده را انتخاب می کند. سلطان محمد خدابنده این بنا را طی سال های  703 تا 713 هجری قمری می سازد. هدف از ساخت بنا این بوده که قبر علی )ع( را از نجف به این مکان منتقل نماید.

,

, ,

 از آنجا که نبش قبر در اسلام حرام است این عمل با مخالفت علمای نجف روبرو شد و منتفی شد و بعد این مکان آرامگاهی برای خود سلطان محمد خدابنده می شود.

,

گنبد سلطانیه دارای عظمت و معماری پیچیده ای است که در نوع خود منحصر به فرد است، گنبد سلطانیه از نظر ارتفاع بعد از کلیسای سانتا ماریای ایتالیا و مسجد ایاصوفیه ترکیه سومین گنبد جهان است.

,

 با الهام گرفتن از هشت در بهشت، این بنا را هشت ضلعی ساخته اند و طول هر ضلع 17 متر است. ساختمان هشت در، هشت ایوان و هشت مناره دارد و دارای سه بخش گنبدخانه، تربت خانه و سرداب است.

,

کلیه دیوارهای گنبد سلطانیه کتیبه است، دور تا دور طبقه هم کف سوره فتح نوشته شده است. در شرقی، در اصلی ورودی به آرامگاه است که در بالای آن آیت الکرسی نوشته شده است.

,

داخل ایوان طبقه اول سوره اخلاص ( توحید ) نوشته شده است. شش بار سبحان الله، پنج بار نام محمد (ص)، پنج بار نام علی (ع)، محمد رسول الله، سلطان ظل الله، کتیبه علی، کتیبه محمد و ... به چشم می خورد، سوره های الانبیاء، المومنون و الملک سوره هایی هستند که روی بدنه ها نوشته شده اند. کلیه دیوارهای طبقه ی اول و دوم با کتیبه هایی با نام محمد و علی و یک لوگویی به نام اتحاد پوشیده شده است.

,

گنبد آرامگاه اولجایتو، با ارتفاع 48.5متر و قطر دهانه 24.40متر، بزرگ­ترین گنبد تاریخی در ایران و بزرگ­ترین گنبد آجری در جهان است. این گنبد نخستین گنبد دو جداره در جهان است که نمی­ توان نمونه ­ای قدیمی ­تر از آن در جهان یافت.

,

, ,

در چند دهه اخیر داربست های به گنبد سلطانیه نصب شده است که زیبایی داخلی آن را تحت الشعاع قرار داده است در واقع این داربست ها در دهه ۴۰ و ۵۰ با همکاری ایتالیایی ها و دانشگاه ملی وقت در داخل گنبد نصب شد.

,

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان در گفت و گو با خبرنگار موج رسا در خصوص داربست های داخلی سلطانیه اظهار داشت: این داربست ها برای مرمت تزئینات داخلی سلطانیه نصب شده است و تا اتمام پروژه این داربست ها جابه جا نمی شود.

,

یحیی رحمتی با بیان اینکه تزئینات زیبای گنبد سلطانیه قرار است در هشت ضلع این بنای هشت ضلعی انجام شود که در حال حاضر پنج ضلع آن تزئین شده است.

,

وی گفت: مرمت تزئینات معمولا هزینه بر بوده و به کندی صورت می گیرد.

,

وی ادامه داد: با توجه به اتصال اضلاع در گنبد سلطانیه امکان برداشت داربست ها تا اتمام کار وجود ندارد و تلاش می شود تا چند سال آینده تزئینات زیبای این گنبد به اتمام برسد.

,

این مسئول با بیان اینکه سه دوره تزئینات گنبد سلطانیه تغییر کرده است، یادآور شد: وفاداری به اصل و گذشته این بنای تاریخی از اهداف تزئینات این بنا است.

,

, ,

مدیر پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه نیز از آغاز مرمت بخشی از تزئینات گچ بری ایوان جنوب غربی این گنبد خبر داد.

,

میر موسی انیران گفت:  عملیات مرمت بخشی از گچ بری های سقف ایوان جنوب غربی طبقه دوم گنبد سلطانیه آغاز شده و تا پایان آذرماه ادامه دارد.

,

وی ادامه داد: پس از اتمام این عملیات مرمتی، داربست های ایوان جنوب غربی جمع آوری می شود که این امر موجب تسهیل روند بازدید علاقه مندان از تزئینات داخلی بنا خواهد شد.

,

انیران با تاکید بر اینکه حفظ آثار و هنر گذشتگان از اهمیت بالایی برخوردار است، اظهار کرد: حفظ، مرمت و بازسازی از اهداف ما در این گنبد است و تلاش می‌کنیم این گنبد را به نحو احسن بازسازی کنیم به طوری که به هنر گذشتگان آسیبی نرسد. 

,

وی از گردشگران خواست، نه تنها در حفظ این بنای ارزشمند بلکه در حفظ همه بناهایی ارزشمندی که در کشور وجود دارد سازمان میراث فرهنگی را یاری کنند.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه