اخبار داغ

مسئول کتابخانه فرزانگان شهر بهارستان خبرداد؛

وجود ۱۰ هزار جلد کتاب در کتابخانه فرزانگان/ ۹۰۰ نفر در کتابخانه عضویت دارند

وجود ۱۰ هزار جلد کتاب در کتابخانه فرزانگان/ ۹۰۰ نفر در کتابخانه عضویت دارند
مسئول کتابخانه فرزانگان شهر بهارستان گفت: ۸ هزار جلد کتاب رده سنی بزرگسالان، یک هزار و ۸۰۰ عنوان کتاب رده سنی کودکان، ۷۰۰ جلد کتب تست و کمک درسی و در مجموع ده هزار نسخه کتاب در این کتابخانه موجود است
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل ازآرمان اصفهان؛ مطالعه، غذای روح و درمان بیماری های فکری است. کتاب، معلمی ساده و صمیمی و همیشه در دسترس است که بی ادعا و بدون تکلف و منّت، آنچه دارد در اختیار ما می گذارد. مطالعه، با نیّت خالص، عبادتی بزرگ است. لحظه ای نشستن در کتابخانه، حضور در محضر اندیشمندان قرون و فرزانگان زمان است. کتابخانه، معبد اهل علم و محراب پاک دانشجویی و علم آموزی است. هرکه از کتاب و مطالعه بیگانه است، غریب و بی مونس است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آرمان اصفهان,

روز 24 آبان ماه هر سال در تقویم ایران به عنوان روز کتاب ، کتابخوانی و کتابدار نام گذاری شده است . علت نام گذاری این روز در تقویم به خاطر ارزش والای کتابخوانی و رشد فرهنگ کتابخوانی در جامعه است  به همین مناسبت با مسئول کتابخانه کتابخانه فرزانگان گفتگویی انجام دادیم که در ادامه می خوانید:

,

در ابتدا خودتان را به طور کامل معرفی کنید و از سابقه فعالیت تان درشهر بهارستان برایمان بگویید؟

, در ابتدا خودتان را به طور کامل معرفی کنید و از سابقه فعالیت تان درشهر بهارستان برایمان بگویید؟, در ابتدا خودتان را به طور کامل معرفی کنید و از سابقه فعالیت تان درشهر بهارستان برایمان بگویید؟,

مریم دُرنجفی متولد 1351 و اصالتا اصفهانی هستم و از سال 1372 ساکن شهر بهارستان بوده ام و دانش آموخته رشته علوم اجتماعی گرایش پژوهشگری  که به مدت 15 سال مسئول کتابخانه امام خمینی (ره) وهم اکنون به مدت سه سال است که مسئول کتابخانه فرزانگان این شهر هستم، در مجموع 18 سال است که توفیق خدمت گذاری درعرصه فرهنگی کتاب و کتابخوانی را به مردم داشته ام .

,

کتابخانه فرزانگان از چه سالی آغاز به فعالیت کرد؟

, کتابخانه فرزانگان از چه سالی آغاز به فعالیت کرد؟, کتابخانه فرزانگان از چه سالی آغاز به فعالیت کرد؟,

از سال 1391 شروع به‌کار کرده است اما من ازسال 1394 در این مجموعه مشغول شده ام.

,

این کتابخانه چه تعداد عضو، چند عنوان کتاب و چند جلد کتاب دارد؟

, این کتابخانه چه تعداد عضو، چند عنوان کتاب و چند جلد کتاب دارد؟, این کتابخانه چه تعداد عضو، چند عنوان کتاب و چند جلد کتاب دارد؟,

کتاب رده سنی بزرگسالان 8 هزار جلد، کتاب رده سنی کودکان یک هزار و 800 عنوان کتاب ، کتب تست و کمک درسی 700 جلد کتاب که در مجموع ده هزار نسخه کتاب در کتابخانه موجود است و تعداد اعضا با توجه به جمعیت محدوده خیلی خوب بود اما به علت اینکه مدتی کتابخانه درحال نوسازی و تغییرر دکوراسیون بسته بود با رکود و افت مواجه شد از ابتدای مرداد تاکنون که مجدد شروع فعالیت کرده ایم 900 عضو فعال داریم.

,

کتابخانه از بخش هایی تشکیل شده است؟

, کتابخانه از بخش هایی تشکیل شده است؟, کتابخانه از بخش هایی تشکیل شده است؟,

شامل سالن مطالعه مجزای خواهران و برادران ،بخش کودک و نوجوان ، مرجع شناسی با توجه به محدودیت فضا توانسته ایم مکان فرهنگی مناسبی را برای نیازمندی های سنین مختلف را در حد توانایی فراهم کنیم.

,

آیا خودتان به مطالعه کتاب علاقه دارید؟

, آیا خودتان به مطالعه کتاب علاقه دارید؟, آیا خودتان به مطالعه کتاب علاقه دارید؟,

شدیداً به کتاب خواندن علاقه مندم و یکی از عللی که موجب شد به کار در کتابخانه علاقه مند باشم همین امر است و جالب است که بگویم به طور ناخود آگاه به این حرفه کشیده شدم به نظر من کتاب، به‌منزله یکی از مهم‌ترین رسانه‌های ثبت و انتقال اندیشه و دانش به شمار می رود و همواره از جایگاه والایی در تمدن دانش بشری برخوردار بوده است.

,

, ,

تا کنون چند جلد کتاب خوانده اید و به چه کتاب هایی علاقه مند هستید؟

, تا کنون چند جلد کتاب خوانده اید و به چه کتاب هایی علاقه مند هستید؟, تا کنون چند جلد کتاب خوانده اید و به چه کتاب هایی علاقه مند هستید؟,

تاکنون نزدیک به 2 هزار عنوان کتاب را مطالعه کرده ام و معمولا اوقات فراغتم را به مطالعه می گذارانم، علاقه مندی های من بیشتربه کتاب های تاریخ و ادبیات است به خصوص رمان های فاخر و مرجع و بعد از آن کتب روانشناسی و علوم اجتماعی اما موقعیت شغلی ام به گونه است که باید مدام در حال مطالعه باشم و به کتب مختلف اشرافیت نسبی داشته باشم تا بتوانم به مراجعه کنندگان در روند انتخاب کتاب راهنمایی کنم.

,

چگونه به رشته‌ی کتابداری روی آوردید؟

, چگونه به رشته‌ی کتابداری روی آوردید؟, چگونه به رشته‌ی کتابداری روی آوردید؟,

رشته تحصیلی ام علوم اجتماعی است، اما با توجه به اینکه به مطالعه کتاب و مباحث پژوهشی بسیار علاقه مندم و از دغدغه های اصلی من ترویج فرهنگ مطالعه وکتابخوانی بین مردم است با این حال که رشته تخصصی ام کتابداری نیست ناخود آگاه  به سراغ این حرفه آمده ام  و اگر مجدد هم متولد شوم بازهم شغل کتابداری را با عشق و علاقه انتخاب می کنم.

,

خودتان چقدر کتاب می‌خوانید و به چه کتاب‌هایی علاقه دارید؟

, خودتان چقدر کتاب می‌خوانید و به چه کتاب‌هایی علاقه دارید؟, خودتان چقدر کتاب می‌خوانید و به چه کتاب‌هایی علاقه دارید؟,

هر کتابداری برای توفیق بیشتر در خدمات و فعالیت‌هایش، باید اطلاعات عمومی و تخصصی خود را افزایش دهد و دست کم چند ساعت از وقت خود را به مطالعه کتاب و دیگر منابع اطلاعاتی اختصاص دهد. اولین کتابی که از رده سنی بزرگسالان برای مطالعه دست گرفتم  کتاب سه قطره خون از صادق هدایت بود که از محتوای آن نیز چیزی درک نکردم  و با روحیه ی من که فردی فعال و اجتماعی و امیدوار و مانوس به خدا هستم ناسازگار بود چون محتوای آن در ورطه ناامیدی و خودکشی بود .من نیز بیشتر اوقات فراغتم را صرف خواندن کتاب در زمینه‌های مختلف دانش بشری از جمله  تاریخ و ادبیات های داستانی، روانشناسی، رمان و …می‌گذرانم.

,

, ,

وضعیت کتابخوانی را در سطح جامعه چگونه ارزیابی می کنید؟

, وضعیت کتابخوانی را در سطح جامعه چگونه ارزیابی می کنید؟, وضعیت کتابخوانی را در سطح جامعه چگونه ارزیابی می کنید؟,

متاسفانه جالب نیست ،چون خانواده ها کتاب را در سبد خرید خانواده قرار نمی دهند و عمده ترین علت آن هم گرانی کتاب است و علت بعدی فضای مجازی است که محتواهای در دسترس و به روز شده به راحتی در اختیار مردم است و هم چنین شبکه های اجتماعی و کتب الکترونیکی (PDF) به حجم کم و قابل دسترسی آسان در اختیار مردم است .

,

استقبال مردم از کتاب و کتابخانه چگونه است و برای جذب مردم به کتاب خواندن چه راهکاری دارید؟

, استقبال مردم از کتاب و کتابخانه چگونه است و برای جذب مردم به کتاب خواندن چه راهکاری دارید؟, استقبال مردم از کتاب و کتابخانه چگونه است و برای جذب مردم به کتاب خواندن چه راهکاری دارید؟,

تعداد مراجعات به نسبت سال های قبل کم شده است ، اما وقتی مردم به کتابخانه مراجعه نمی کنند نمی توان دست روی دست گذاشت و سکوت کرد .خود من با مراجعه به مدارس و ارتباط گیری با مربیان و دانش آموزان و معرفی کتاب های مفید و پر مخاطب به دانش آموزان سر صف برنامه صبحگاه و دعوت از دانش آموزان به کتابخانه و برگزاری مسابقات کتابخوانی توانسته ام بسیاری از نوجوانان را به کتابخوانی و ارتباط مداوم با کتابخانه دعوت و تشویق کنم. هم چنین برای بزرگسالان با حضور در ایستگاه های ورزش صبحگاهی و باشگاه ها و برگزاری نشست های کتابخوانی و نقد و مباحثه کتاب توانسته ام قشر کثیری از مردم محدوده را به کتابخانه برای مطالعه کتاب دعوت کنم.

,

کدام گروه سنی بیشتر به کتابخانه شما مراجعه می کنند و کدام کتابها بیشتر متقاضی دارد؟

, کدام گروه سنی بیشتر به کتابخانه شما مراجعه می کنند و کدام کتابها بیشتر متقاضی دارد؟, کدام گروه سنی بیشتر به کتابخانه شما مراجعه می کنند و کدام کتابها بیشتر متقاضی دارد؟,

با ارتباط گیری های اخیربا مدارس کودکان و نوجوانان مخاطبان اصلی ما هستند که به دنبال کتب علمی، داستانی و رمان ها هستند و بزرگسالان نیز بیشتر به دنبال کتب ادبی و رمان ، روانشناسی تربیتی، کتاب های آموزش های هنری(خیاطی و آشپزی و…)است.

,

چه حمایت هایی از شما و کتابخانه از سوی مسئولان شهر بهارستان شده است؟

, چه حمایت هایی از شما و کتابخانه از سوی مسئولان شهر بهارستان شده است؟, چه حمایت هایی از شما و کتابخانه از سوی مسئولان شهر بهارستان شده است؟,

خوشبختانه شورای شهر و شهردار قبلی شهر بهارستان حمایت های خوبی از کتابخانه شد از جمله تقبل هزینه نوسازی کتابخانه که نزدیک به 120 میلیون تومان شد و خرید 150 جلد کتاب تازه چاپ شده از نمایشگاه تهران بود و شورای شهر فعلی نیز بسیار مشوق ما در برنامه ها هستند و در نشست های کتابخوان حضور فعال و مستمری را دارند.

,

نقش کتابخانه درارتقا و پیشرفت جامعه چیست؟

, نقش کتابخانه درارتقا و پیشرفت جامعه چیست؟, نقش کتابخانه درارتقا و پیشرفت جامعه چیست؟,

موضوع اصلی که در این زمینه بسیار حایز اهمیت است و وظیفه اصلی یک کتابدار در درجه اول انگیزه و تشویق مردم به مطالعه کتاب و مراجعه به کتابخانه است . و این اتفاق مستلزم برخورد گرم و صمیمی و روی گشاده با مردم در سنین مختلف است و اینکه کتابدار نیاز مخاطبان را بداند و بتواند خوارک روحی و فکری آنان (کتاب) در حد توانایی تامین کند .علاوه بر این یک کتابدار باید اشرافیت کلی روی اکثر موضوعات و کتب داشته باشد تا بتواند مردم را راهنمایی کند.

,

با تشکر از وقتی که در اختیار ما قراردادید، سخن پایانی؟

, با تشکر از وقتی که در اختیار ما قراردادید، سخن پایانی؟, با تشکر از وقتی که در اختیار ما قراردادید، سخن پایانی؟,

امید که با اندکی تلاش و پشتکار و همت مسئولان بتوانیم شاهراه حرکت همگانی به‌سوی مطالعه را هموار نماییم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه