اخبار داغ

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در تبریز؛

مشکل اساسی ما امروز تقلید کورکورانه علمی فرهنگی از غرب است/ دانشگاه های ما نمی‌دانند چه چیزی در محیطشان می‌گذرد

مشکل اساسی ما امروز تقلید کورکورانه علمی فرهنگی از غرب است/ دانشگاه های ما نمی‌دانند چه چیزی در محیطشان می‌گذرد
گلشنی گفت: دانشگاه‌‌های ما اهمیت نمی‌دهند چه در محیطشان می‌گذرد و به جای اینکه محیط های فرهنگی ما به دنبال پیدا کردن مشکل باشند صورت مساله را پاک می‌کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از آناج، مهدی گلشنی ظهر امروز در نشست بررسی اندیشه‌‌‌های علامه جعفری که در دانشگاه هنر تبریز برگزار شد با انتقاد از تقلید کورکورانه از غرب اظهار کرد: در علم به هیچ وجه نباید توقف کرد امروز مشکل اساسی این است که نگاه‌‌ها در داخل به غرب است و اگرچه اندیشمندان غرب خوش فکر هستند اما بعضی از آنها بی دلیل شهرت پیدا کرده‌‌اند و مقالات و مجلات ما پر از سخنان آنان شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

وی ادامه داد: اینگونه که مجلات ما از سخنان برخی دانشمندان غربی پر شده است در غرب اینگونه نیست، نکته ما درباره علامه جعفری این است که ایشان تاکید دارند حرف خوب را چه از غرب و شرق بگیریم ائمه ما از خلفای عباسی انتقاد داشتند اما هیچوقت از ترجمه متون یونانی به عربی توسط دانشمندان آنان انتقاد نداشتند اما متاسفانه امروز اندیشه ما تقلیدی است.

,

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی دید صفر یا صد به اندیشمندان غربی را نادرست دانست و اذعان داشت: وزرات خانه‌‌های ما در تقلید کورکورانه قرارداد می‌‌گیرند، ما نمی‌گوییم چیزی از غرب نگیرید بلکه با نگاه انتقادی نظریه‌‌ها را دریافت کنید ملاک ما شیخ مفید است که با دیدگاه انتقادی به نظریه‌‌های غربی می‌‌پرداخت مشکل ما این است که به اندیشمندان غربی سفیدِ سفید یا سیاهِ سیاه می‌پردازیم.

,

وی در خصوص وضعیت تعامل حوزه و دانشگاه عنوان کرد: دانشگاهی که وظیفه‌‌ای در حوزه اندیشه‌‌های علامه جعفری ندارد اما وارد این مساله شده است، دغدغه دارد و رصد وضعیت حوزه و دانشگاه ضروری است، متاسفانه امروز وضعیت فرهنگی کشور به درستی در شورای عالی انقلاب منعکس نمی‌شود.

,

گلشنی افزود: ما در معرض تهاجم غرب هستیم و بزرگان سیاسی غرب صریحا از تغییر فرهنگ ایرانی سخن می‌‌گویند ولی گوش ما به این سخنان آشکار بدهکار نیست آمریکا همه چیز را رصد می‌کند و به بنیادهایش می‌گوید راه‌‌های نفوذ را شناسایی کند، امثال این همایش‌‌ها تلنگری است تا به یاد بیاوریم افرادی مانند علامه جعفری و مطهری را داشته‌‌ایم که به مسائل روز آشنا بودند و جامعیت داشته‌‌اند.

,

وی با بیان اینکه مسئولین فرهنگی دانشگاه‌‌های ما بی‌‌خبر از محیط دانشگاهی هستند تاکید کرد: بارها پیشنهاد کرده‌‌ایم دانشجویان مسلمانان ببینند چه چیزی جوانان را اذیت می‌کند که علم اینچنین مفهومش را از دست داده است اما دانشگاه های ما اهمیت نمی‌دهند چه در محیطشان می‌گذرد و به جای اینکه محیط های فرهنگی ما به دنبال پیدا کردن مشکل باشند صورت مساله را پاک می‌کنند.

,

 استاد دانشگاه صنعتی شریف تهران با اشاره به پیام این همایش برای سامان بخشیدن به همویت ملی خاطرنشان کرد: انتظار این است که عده‌‌ای پیام‌‌های اصلی همایش ها را بگیرند و به صورت مرتب مقاله نوشته شود زیرا ما به استقلال فکری نیاز داریم و هویت ملی ما با مشکل روبرو شده است و اگر نمی‌خواهیم با تحریم ها دچار مشکل شویم باید به خود کفایی برسیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه