اخبار داغ

پژوهشگر برتر سیستان و بلوچستان:

خطر زلزله بافت های فرسوده روستاهای سیستان و بلوچستان را تهدید می کند

خطر زلزله بافت های فرسوده روستاهای سیستان و بلوچستان را تهدید می کند
بخشدار مرکزی خاش و پژوهشگر برتر سیستان و بلوچستان گفت: این استان بافت نیمه روستایی دارد و لذا خطر زلزله بافت های فرسوده این روستاها را به شدت تهدید می کند و باید مسئولین متولی قبل از وقوع یک حادثه بزرگ برای این معضل تدبیری بیاندیشند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مجتبی شجاعی در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما گفت: اشخاص حقیقی، پیمانکاران و ناظرین فنی ساخت ساز مسکن روستایی با جدیت، وجدان کاری و دوراندیشی، نسبت به رعایت استانداردها و مقاوم سازی مسکن روستایی اقدام کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تفتان ما ,

وی تصریح کرد: ناظرین حقیقی و حقوقی در صورت کوتاهی و سهل انگاری در نظارتها مسئول اصلی  عواقب ناشی از خسارتهای جانی و مالی بروز حوادث احتمالی در آینده خواهند بود. 

شجاعی با بیان اینکه ایران کشوری زلزله خیز است، گفت: متوسط هر پنج و نیم سال یک زلزله با بزرگی بیش از ۵ ریشتر یا بیشتر رخ داده است. که در طی سال های گذشته بارها شاهد آن بوده ایم که زلزله های زیادی مانند زلزله کرمانشاه رخ داده است.

وی با بیان اینکه همواره بیشترین سهم خسارت از این حوادث نصیب روستاها شده است، تصریح کرد: از آنجایی که استان و به ویژه شهرستان خاش نیمه روستایی است لذا بیش از نیمی از سکونت گاه های آن بر بنیاد معماری روستایی بنا شده است.

بخشدار مرکزی خاش با بیان اینکه توجه به ساخت و سازهای روستایی در منطقه امری ضروری و مهم است، گفت: باید دهیاران و شوراها با نظارت بنیاد مسکن بر ساخت و ساز منازل مسکونی نظارت داشته و در هر مرحله ای از ساخت مسکن روستایی خطایی مشاهده کردند بلافاصله اقدام‌ قانونی لازم را معمول دارند.

 وی یادآور شد: متاسفانه در صورت غفلت از نظارت جدی، گاهی پیش می آید پیمانکاران ساخت و سازهای مسکن روستایی را امری پیش پا افتاده می نگارند و این اتفاق جفا در حق مردم است.

شجاعی با بیان اینکه با ساخت و سازهای غیرمجاز و غیر استاندارد چهره روستاها ناهمگون می شود، افزود: با احداث واحدهای مسکونی کم مقاوم نیز در اثر حوادث طبیعی خسارت جبران ناپذیری متوجه مردم و دولت می شود.

وی ادامه داد: آگاهی دادن به روستائیان از سوی دهیاران و بنیاد مسکن ضروری است و البته از دلایل دیگر سهل انگاری در ساخت و سازها عدم سازگاری میزان تسهیلات مسکن هر واحد روستایی با هزینه واقعی ساخت یک واحد مسکونی باشد که خود سبب می شود سازندگان مسکن روستایی برای جبران کمبود منابع از مصالح کمتر و یا با مرغوبیت پائین تر استفاده کنند که لازم است در رقم تسهیلات مسکن روستایی بازنگری شود زیرا هزینه تمام شده ساخت مسکن در واحد متر مربع در روستاها از شهرها به علت هزینه بیشتر مصالح و فاصله حمل آن بیشتر است.

بخشدار مرکزی خاش گفت: افزایش ساخت واحدهای غیر مقاوم، کم دوام و غیر اصولی توسط روستاییان و عدم تمایل  آنان به مقاوم سازی از دلایل کندی روند مقاوم سازی خانه های روستایی است.

وی با بیان اینکه اقدامات فرهنگی و آگاهسازی لازم در خصوص ضرورت رعایت ایمنی ساخت و سازهای روستایی و رعایت ضوابط به خوبی صورت نگرفته است، تصریح کرد: دستگاههای متولی با همکاری گروههای مرجع روستایی وظیفه فرهنگسازی و آگاه سازی روستانشینان را برعهده دارند.

شجاعی با بیان اینکه باید با ساخت مستندهایی در این خصوص عواقب سهل انگاری در مقاوم سازی را به روستاییان نشان داد، ادامه داد: مشکلات اصلی روستای نصرت آباد خاش میراثی متنوع از کمبودهاست.

وی افزود: علی رغم توجهات دولت در سالهای اخیر در توسعه برق و بهداشت و درمان، کلنگ زنی فضای آموزشی و اقدامات اجتماعی و محرومیت زدایی بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) و سپاه پاسداران، متاسفانه مشکل آب آشامیدنی مردم روستای نصرت آباد خاش هنوز مرتفع نشده است و اهالی این روستا از این مسئله رنج می برند که نیاز است اعتباری ویژه به این موضوع اختصاص یابد و مشکل مردم را مرتفع کرد.

بخشدار مرکزی خاش توضیح داد: حاشیه نشینی واقعیت پیچیده ای است که برای حل مشکلات و مسائل سکونتگاه های غیررسمی مانند نصرت آباد باید فهم درستی از این موضوع داشته باشیم و برای آن دستور کار و تقسیم کار اندیشیده شود و دستگاههای دولتی با استراتژی و برنامه به آن ورود کنند.

وی اذعان کرد: با فعالیتهای معمول اداری طبیعتاً نباید انتظار رفع مشکلات این روستا را داشت مثلاً ساخت سالن ورزشی، کتابخانه، مرکز خدمات بهزیستی و غیره می‌تواند به کاهش آسیبهای اجتماعی روستای نصرت ‌آباد خاش کمک کند که لازم است دستگاههای متولی به خوبی منطقه را برای مدیران استانی خود تشریح با برنامه دستگاههای استانی خود را قانع کنند که با تامین اعتبار لازم نسبت به خدمت رسانی به نصرت آباد ترغیب کنند.

شجاعی با بیان اینکه تمامی دستگاه ها و نهادها باید پیرو یک برنامه متمرکز برای رفع مشکلات نصرت آباد باشند، تاکید کرد: دستگاه های اجرایی باید همگام با سیاستهای دولت از تصمیمات لحظه ای فاصله بگیرند و اشتباه راهبردی، بی توجهی به مساله تمرکز جمعیتی است و با توجه به ناپایداری وضعیت خدمات، این موضوع می تواند موجب نارضایتی مردم شود.

انتهای پیام/

,

وی تصریح کرد: ناظرین حقیقی و حقوقی در صورت کوتاهی و سهل انگاری در نظارتها مسئول اصلی  عواقب ناشی از خسارتهای جانی و مالی بروز حوادث احتمالی در آینده خواهند بود. 

شجاعی با بیان اینکه ایران کشوری زلزله خیز است، گفت: متوسط هر پنج و نیم سال یک زلزله با بزرگی بیش از ۵ ریشتر یا بیشتر رخ داده است. که در طی سال های گذشته بارها شاهد آن بوده ایم که زلزله های زیادی مانند زلزله کرمانشاه رخ داده است.

وی با بیان اینکه همواره بیشترین سهم خسارت از این حوادث نصیب روستاها شده است، تصریح کرد: از آنجایی که استان و به ویژه شهرستان خاش نیمه روستایی است لذا بیش از نیمی از سکونت گاه های آن بر بنیاد معماری روستایی بنا شده است.

بخشدار مرکزی خاش با بیان اینکه توجه به ساخت و سازهای روستایی در منطقه امری ضروری و مهم است، گفت: باید دهیاران و شوراها با نظارت بنیاد مسکن بر ساخت و ساز منازل مسکونی نظارت داشته و در هر مرحله ای از ساخت مسکن روستایی خطایی مشاهده کردند بلافاصله اقدام‌ قانونی لازم را معمول دارند.

 وی یادآور شد: متاسفانه در صورت غفلت از نظارت جدی، گاهی پیش می آید پیمانکاران ساخت و سازهای مسکن روستایی را امری پیش پا افتاده می نگارند و این اتفاق جفا در حق مردم است.

شجاعی با بیان اینکه با ساخت و سازهای غیرمجاز و غیر استاندارد چهره روستاها ناهمگون می شود، افزود: با احداث واحدهای مسکونی کم مقاوم نیز در اثر حوادث طبیعی خسارت جبران ناپذیری متوجه مردم و دولت می شود.

وی ادامه داد: آگاهی دادن به روستائیان از سوی دهیاران و بنیاد مسکن ضروری است و البته از دلایل دیگر سهل انگاری در ساخت و سازها عدم سازگاری میزان تسهیلات مسکن هر واحد روستایی با هزینه واقعی ساخت یک واحد مسکونی باشد که خود سبب می شود سازندگان مسکن روستایی برای جبران کمبود منابع از مصالح کمتر و یا با مرغوبیت پائین تر استفاده کنند که لازم است در رقم تسهیلات مسکن روستایی بازنگری شود زیرا هزینه تمام شده ساخت مسکن در واحد متر مربع در روستاها از شهرها به علت هزینه بیشتر مصالح و فاصله حمل آن بیشتر است.

بخشدار مرکزی خاش گفت: افزایش ساخت واحدهای غیر مقاوم، کم دوام و غیر اصولی توسط روستاییان و عدم تمایل  آنان به مقاوم سازی از دلایل کندی روند مقاوم سازی خانه های روستایی است.

وی با بیان اینکه اقدامات فرهنگی و آگاهسازی لازم در خصوص ضرورت رعایت ایمنی ساخت و سازهای روستایی و رعایت ضوابط به خوبی صورت نگرفته است، تصریح کرد: دستگاههای متولی با همکاری گروههای مرجع روستایی وظیفه فرهنگسازی و آگاه سازی روستانشینان را برعهده دارند.

شجاعی با بیان اینکه باید با ساخت مستندهایی در این خصوص عواقب سهل انگاری در مقاوم سازی را به روستاییان نشان داد، ادامه داد: مشکلات اصلی روستای نصرت آباد خاش میراثی متنوع از کمبودهاست.

وی افزود: علی رغم توجهات دولت در سالهای اخیر در توسعه برق و بهداشت و درمان، کلنگ زنی فضای آموزشی و اقدامات اجتماعی و محرومیت زدایی بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) و سپاه پاسداران، متاسفانه مشکل آب آشامیدنی مردم روستای نصرت آباد خاش هنوز مرتفع نشده است و اهالی این روستا از این مسئله رنج می برند که نیاز است اعتباری ویژه به این موضوع اختصاص یابد و مشکل مردم را مرتفع کرد.

بخشدار مرکزی خاش توضیح داد: حاشیه نشینی واقعیت پیچیده ای است که برای حل مشکلات و مسائل سکونتگاه های غیررسمی مانند نصرت آباد باید فهم درستی از این موضوع داشته باشیم و برای آن دستور کار و تقسیم کار اندیشیده شود و دستگاههای دولتی با استراتژی و برنامه به آن ورود کنند.

وی اذعان کرد: با فعالیتهای معمول اداری طبیعتاً نباید انتظار رفع مشکلات این روستا را داشت مثلاً ساخت سالن ورزشی، کتابخانه، مرکز خدمات بهزیستی و غیره می‌تواند به کاهش آسیبهای اجتماعی روستای نصرت ‌آباد خاش کمک کند که لازم است دستگاههای متولی به خوبی منطقه را برای مدیران استانی خود تشریح با برنامه دستگاههای استانی خود را قانع کنند که با تامین اعتبار لازم نسبت به خدمت رسانی به نصرت آباد ترغیب کنند.

شجاعی با بیان اینکه تمامی دستگاه ها و نهادها باید پیرو یک برنامه متمرکز برای رفع مشکلات نصرت آباد باشند، تاکید کرد: دستگاه های اجرایی باید همگام با سیاستهای دولت از تصمیمات لحظه ای فاصله بگیرند و اشتباه راهبردی، بی توجهی به مساله تمرکز جمعیتی است و با توجه به ناپایداری وضعیت خدمات، این موضوع می تواند موجب نارضایتی مردم شود.

انتهای پیام/

,

وی تصریح کرد: ناظرین حقیقی و حقوقی در صورت کوتاهی و سهل انگاری در نظارتها مسئول اصلی  عواقب ناشی از خسارتهای جانی و مالی بروز حوادث احتمالی در آینده خواهند بود. 

,

شجاعی با بیان اینکه ایران کشوری زلزله خیز است، گفت: متوسط هر پنج و نیم سال یک زلزله با بزرگی بیش از ۵ ریشتر یا بیشتر رخ داده است. که در طی سال های گذشته بارها شاهد آن بوده ایم که زلزله های زیادی مانند زلزله کرمانشاه رخ داده است.

,

وی با بیان اینکه همواره بیشترین سهم خسارت از این حوادث نصیب روستاها شده است، تصریح کرد: از آنجایی که استان و به ویژه شهرستان خاش نیمه روستایی است لذا بیش از نیمی از سکونت گاه های آن بر بنیاد معماری روستایی بنا شده است.

,

بخشدار مرکزی خاش با بیان اینکه توجه به ساخت و سازهای روستایی در منطقه امری ضروری و مهم است، گفت: باید دهیاران و شوراها با نظارت بنیاد مسکن بر ساخت و ساز منازل مسکونی نظارت داشته و در هر مرحله ای از ساخت مسکن روستایی خطایی مشاهده کردند بلافاصله اقدام‌ قانونی لازم را معمول دارند.

,

 وی یادآور شد: متاسفانه در صورت غفلت از نظارت جدی، گاهی پیش می آید پیمانکاران ساخت و سازهای مسکن روستایی را امری پیش پا افتاده می نگارند و این اتفاق جفا در حق مردم است.

,

شجاعی با بیان اینکه با ساخت و سازهای غیرمجاز و غیر استاندارد چهره روستاها ناهمگون می شود، افزود: با احداث واحدهای مسکونی کم مقاوم نیز در اثر حوادث طبیعی خسارت جبران ناپذیری متوجه مردم و دولت می شود.

,

وی ادامه داد: آگاهی دادن به روستائیان از سوی دهیاران و بنیاد مسکن ضروری است و البته از دلایل دیگر سهل انگاری در ساخت و سازها عدم سازگاری میزان تسهیلات مسکن هر واحد روستایی با هزینه واقعی ساخت یک واحد مسکونی باشد که خود سبب می شود سازندگان مسکن روستایی برای جبران کمبود منابع از مصالح کمتر و یا با مرغوبیت پائین تر استفاده کنند که لازم است در رقم تسهیلات مسکن روستایی بازنگری شود زیرا هزینه تمام شده ساخت مسکن در واحد متر مربع در روستاها از شهرها به علت هزینه بیشتر مصالح و فاصله حمل آن بیشتر است.

,

بخشدار مرکزی خاش گفت: افزایش ساخت واحدهای غیر مقاوم، کم دوام و غیر اصولی توسط روستاییان و عدم تمایل  آنان به مقاوم سازی از دلایل کندی روند مقاوم سازی خانه های روستایی است.

,

وی با بیان اینکه اقدامات فرهنگی و آگاهسازی لازم در خصوص ضرورت رعایت ایمنی ساخت و سازهای روستایی و رعایت ضوابط به خوبی صورت نگرفته است، تصریح کرد: دستگاههای متولی با همکاری گروههای مرجع روستایی وظیفه فرهنگسازی و آگاه سازی روستانشینان را برعهده دارند.

,

شجاعی با بیان اینکه باید با ساخت مستندهایی در این خصوص عواقب سهل انگاری در مقاوم سازی را به روستاییان نشان داد، ادامه داد: مشکلات اصلی روستای نصرت آباد خاش میراثی متنوع از کمبودهاست.

,

وی افزود: علی رغم توجهات دولت در سالهای اخیر در توسعه برق و بهداشت و درمان، کلنگ زنی فضای آموزشی و اقدامات اجتماعی و محرومیت زدایی بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) و سپاه پاسداران، متاسفانه مشکل آب آشامیدنی مردم روستای نصرت آباد خاش هنوز مرتفع نشده است و اهالی این روستا از این مسئله رنج می برند که نیاز است اعتباری ویژه به این موضوع اختصاص یابد و مشکل مردم را مرتفع کرد.

,

بخشدار مرکزی خاش توضیح داد: حاشیه نشینی واقعیت پیچیده ای است که برای حل مشکلات و مسائل سکونتگاه های غیررسمی مانند نصرت آباد باید فهم درستی از این موضوع داشته باشیم و برای آن دستور کار و تقسیم کار اندیشیده شود و دستگاههای دولتی با استراتژی و برنامه به آن ورود کنند.

,

وی اذعان کرد: با فعالیتهای معمول اداری طبیعتاً نباید انتظار رفع مشکلات این روستا را داشت مثلاً ساخت سالن ورزشی، کتابخانه، مرکز خدمات بهزیستی و غیره می‌تواند به کاهش آسیبهای اجتماعی روستای نصرت ‌آباد خاش کمک کند که لازم است دستگاههای متولی به خوبی منطقه را برای مدیران استانی خود تشریح با برنامه دستگاههای استانی خود را قانع کنند که با تامین اعتبار لازم نسبت به خدمت رسانی به نصرت آباد ترغیب کنند.

,

شجاعی با بیان اینکه تمامی دستگاه ها و نهادها باید پیرو یک برنامه متمرکز برای رفع مشکلات نصرت آباد باشند، تاکید کرد: دستگاه های اجرایی باید همگام با سیاستهای دولت از تصمیمات لحظه ای فاصله بگیرند و اشتباه راهبردی، بی توجهی به مساله تمرکز جمعیتی است و با توجه به ناپایداری وضعیت خدمات، این موضوع می تواند موجب نارضایتی مردم شود.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه