اخبار داغ

داریوش قنبری:

کارنامه دولت را کارنامه اصلاح‌طلبان می‌دانیم

کارنامه دولت را کارنامه اصلاح‌طلبان می‌دانیم
مشاور شهردار تهران در امور مجلس و عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری گفت: عملکرد دولت بر موفقیت آینده ما تاثیرگذار است و کارنامه دولت را کارنامه خود می‌دانیم. به همین دلیل باید مسئولانه به دولت کمک کنیم و خوشبختانه با توجه به واقعیت موجود جامعه جایی کم‌کاری از دولت ندیدیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ تنها با گذشت چهار سال آنهایی که در حمایت از حسن روحانی از یکدیگر سبقت می‌گرفتند و نسخه حضور و انتخاب حسن روحانی را برای افکار عمومی می‌پیچیدند، امروز سخن از «عبور از روحانی» به میان آورده‌اند. البته چرایی این چرخش را به‌راحتی می‌توان پاسخ گفت. عدم تحقق وعده‌های روحانی و افزایش ناامیدی عمومی از اوضاع اقتصادی و معیشتی، بار مسئولیتی ایجاد کرده که می‌تواند پای ‌اصلاح‌طلبان را به‌عنوان حامیان اصلی روحانی به میان بکشد و موقعیت آنها را در انتخابات آتی به خطر بیندازد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

داستان عبور از روحانی و ناامیدی از حسن روحانی از همان فردای انتخابات 96 آغاز شد ولی شیب آن این روزها تندتر شده و تنها نزدیک به چهار ماه پس از تشکیل دولت جدید، صدای ضرورت عبور از روحانی در میان اصلاح‌طلبان بلند شده است. پیشنهاد استعفا به اسحاق جهانگیری برای عدم سهیم بودن وی در مشکلات و عدم تحقق وعده‌های دولت یکی از صریح‌ترین موضع‌گیری‌ها نسبت به دولت کنونی بود که نشان داد فاصله میان روحانی‌دوستی تا روحانی‌هراسی به اندازه یک تارمو باریک است. در همین راستا با داریوش قنبری فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده دوره هشتم مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی به گفت‌وگو پرداختیم.

,

داریوش قنبری، دارای مدرک دکتری علوم سیاسی از دانشگاه تربیت مدرس است. وی قبل از نمایندگی مجلس در دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام فعالیت داشت. او اهل ایوان غرب واقع در استان ایلام در غرب ایران است و اولین کسی است که از حوزه ایلام دوبار به مجلس راه می‌یابد. او بیشتر شهرتش را مدیون انتقادهای تند از احمدی‌نژاد است. او عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری و از حامیان حسن روحانی است. او در روزهای گذشته با حکمی از سوی محمد‌علی نجفی به‌عنوان مشاور شهردار در امور مجلس شورای اسلامی منصوب شد. در ادامه متن گفت‌وگوی «فرهیختگان» با داریوش قنبری را می‌خوانید.

 دولت هویت خود را از جریان اصلاحات گرفته است

,
,
,  دولت هویت خود را از جریان اصلاحات گرفته است,  دولت هویت خود را از جریان اصلاحات گرفته است,

در روزهای اخیر بحث‌های زیادی از سوی چهره‌های جریان اصلاح‌طلب مطرح می‌شود مبنی‌بر اینکه اصلاح‌طلبان از سوی دولت سرخورده شده‌اند و دولت توجه خاصی به نظرات این جریان در تصمیم‌گیری‌های خود ندارد. تحلیل شما در این خصوص چیست؟ آیا شما هم با این بحث موافقید؟

, در روزهای اخیر بحث‌های زیادی از سوی چهره‌های جریان اصلاح‌طلب مطرح می‌شود مبنی‌بر اینکه اصلاح‌طلبان از سوی دولت سرخورده شده‌اند و دولت توجه خاصی به نظرات این جریان در تصمیم‌گیری‌های خود ندارد. تحلیل شما در این خصوص چیست؟ آیا شما هم با این بحث موافقید؟, در روزهای اخیر بحث‌های زیادی از سوی چهره‌های جریان اصلاح‌طلب مطرح می‌شود مبنی‌بر اینکه اصلاح‌طلبان از سوی دولت سرخورده شده‌اند و دولت توجه خاصی به نظرات این جریان در تصمیم‌گیری‌های خود ندارد. تحلیل شما در این خصوص چیست؟ آیا شما هم با این بحث موافقید؟,

نباید در این زمینه بحثی مطرح شود و در کل اگر اصلاح‌طلبان با دولت آقای روحانی بحثی دارند، دولت را باید از خود بدانند و بحث‌ها را دوستانه مطرح کنند و نیازی به طرح بحث‌ها و طرح انتقادها در سطح عمومی نیست. آنچه وجود دارد آقای روحانی در مسیر اصلاحات بوده و در مسیری غیر از اصلاحات حرکت نکرده است.

,

نباید طوری صحبت شود که رقیب ما از آن سوءاستفاده کند و دولت هم باید تعامل خود را با اصلاح‌طلبان بیشتر کند. به هر حال اصلاح‌طلبان حامیان اصلی دولت بودند و انتظاراتی از دولت دارند و جامعه هم انتظار دارد.

 شکست دولت روحانی شکست جریان اصلاحات است

,
,
,  شکست دولت روحانی شکست جریان اصلاحات است,  شکست دولت روحانی شکست جریان اصلاحات است,

بهتر این است که این صحبت‌ها در فضای دوستانه صورت گیرد و دولت حرف اصلاح‌طلبان را بشنود و اصلاح‌طلبان نیز حرف دولت را بشنوند. در مجموع دولت هویت خود را از جریان اصلاحات گرفته است. اینکه اصلاح‌طلبان هم انتظاراتی از دولت دارند برای موفقیت بیشتر دولت است و اگر خدای ناکرده مشکلی برای دولت ایجاد شود به پای جریان اصلاحات نوشته می‌شود. شکست دولت شکست جریان اصلاحات هم هست و من فکر کنم در مسیر پیشبرد اهداف جامعه باید اصلاح‌طلبان و جامعه با هم تعامل داشته باشند.

,

نباید صحبت‌هایی شود که رقیب ما از آن سوءاستفاده و بهره‌برداری تبلیغاتی کند. ما دولت را از خود می‌دانیم و باید تلاش کنیم دولت تا جایی که امکان دارد موفق شود و موفقیت دولت را موفقیت جریان اصلاحات و موفقیت خود تلقی کنیم.

,

اصلاح‌طلبان انتظار دارند دولت آقای روحانی بتواند به موفقیت برسد و به نوعی موفقیت دولت در موفقیت جریان اصلاحات در آینده تاثیرگذار خواهد بود. جامعه رای‌دهنده هم از اصلاح‌طلبان و هم از اصلاحات انتظاراتی دارند. امیدوارم انتظارات جامعه رای‌دهنده به شکل مناسبی مورد توجه قرار گیرد و همه باید تلاش کنیم حداکثر رضایتمندی را در بین مردم ایجاد کنیم. اقدامات و تصمیمات منجر به ایجاد حداکثر رضایتمندی در میان مردم شود.

 موفقیت دولت با جریان اصلاحات به‌هم گره خورده است

,
,
,  موفقیت دولت با جریان اصلاحات به‌هم گره خورده است,  موفقیت دولت با جریان اصلاحات به‌هم گره خورده است,

جوانان براساس برنامه‌های دکتر روحانی به ایشان رای دادند. در بحث کابینه خواسته‌هایی که اصلاح‌طلبان داشتند انجام نشد. افرادی همچون دکتر عارف اذعان داشتند برای انتخابات 98 نگران هستیم. اگر دولت موفق نشود همه این عملکرد به پای ما حساب می‌شود و ممکن است مردم دیگر رای ندهند و همان اتفاقی که سال 84 رخ داد دوباره تکرار شود. در این خصوص ارزیابی شما چیست؟

, جوانان براساس برنامه‌های دکتر روحانی به ایشان رای دادند. در بحث کابینه خواسته‌هایی که اصلاح‌طلبان داشتند انجام نشد. افرادی همچون دکتر عارف اذعان داشتند برای انتخابات 98 نگران هستیم. اگر دولت موفق نشود همه این عملکرد به پای ما حساب می‌شود و ممکن است مردم دیگر رای ندهند و همان اتفاقی که سال 84 رخ داد دوباره تکرار شود. در این خصوص ارزیابی شما چیست؟, جوانان براساس برنامه‌های دکتر روحانی به ایشان رای دادند. در بحث کابینه خواسته‌هایی که اصلاح‌طلبان داشتند انجام نشد. افرادی همچون دکتر عارف اذعان داشتند برای انتخابات 98 نگران هستیم. اگر دولت موفق نشود همه این عملکرد به پای ما حساب می‌شود و ممکن است مردم دیگر رای ندهند و همان اتفاقی که سال 84 رخ داد دوباره تکرار شود. در این خصوص ارزیابی شما چیست؟,

موفقیت دولت با جریان اصلاحات به‌هم گره خورده است. قطعا موفقیت دولت تاثیرگذار است و عدم موفقیت دولت هم بر عدم موفقیت جریان اصلاحات تاثیرگذار است. در این تردیدی وجود ندارد. این که دغدغه‌ای وجود داشته باشد و اصلاح‌طلبان نیز دغدغه آن را داشته باشند که دولت خوب عمل کند یک امر طبیعی است. به همین خاطر نیاز است تعاملات بیشتر شود.

 دولت باید در مسیری که جریان اصلاحات در نظر دارد حرکت کند

,
,
,  دولت باید در مسیری که جریان اصلاحات در نظر دارد حرکت کند,  دولت باید در مسیری که جریان اصلاحات در نظر دارد حرکت کند,

دولت باید مشورت بیشتری از جریان اصلاحات بگیرد و در مسیری که جریان اصلاحات در نظر دارد بیشتر حرکت کند که این در بلندمدت به نفع خود دولت هم خواهد بود و باعث ماندگاری تفکر حاکم بر دولت خواهد شد و تقویت جریان اصلاحات را هم به دنبال دارد. جریان دولت و جریان اصلاحات را در یک مسیر می‌بینیم و قطعا و یقینا عملکرد دولت همان‌طور که عرض کردم بر آینده و موفقیت آینده جریان اصلاحات تاثیرگذار است.

,

ان‌شاءا... دغدغه‌هایی که دوستان اصلاح‌طلب دارند مورد توجه دوستان در دولت قرار گیرد و بدانند توجه به این دغدغه‌ها می‌تواند موفقیت بیشتر دولت را به دنبال داشته باشد. دولت با توجه به دغدغه‌های جریان اصلاحات که دغدغه کل جامعه است می‌تواند عملکرد خود را بهبود بخشد.

,

دکتر عارف اذعان داشتند اصلاح‌طلبان در سال 98 به تنهایی لیست بدهند و ائتلاف نکنند. به‌عنوان یکی از کنشگران و فعالان سیاسی چقدر این امر را به صلاح جبهه ما می‌دانید و چقدر فکر می‌کنید این امر موفقیت‌آمیز است؟

, دکتر عارف اذعان داشتند اصلاح‌طلبان در سال 98 به تنهایی لیست بدهند و ائتلاف نکنند. به‌عنوان یکی از کنشگران و فعالان سیاسی چقدر این امر را به صلاح جبهه ما می‌دانید و چقدر فکر می‌کنید این امر موفقیت‌آمیز است؟, دکتر عارف اذعان داشتند اصلاح‌طلبان در سال 98 به تنهایی لیست بدهند و ائتلاف نکنند. به‌عنوان یکی از کنشگران و فعالان سیاسی چقدر این امر را به صلاح جبهه ما می‌دانید و چقدر فکر می‌کنید این امر موفقیت‌آمیز است؟,

باید ببینیم عملکرد شورای نگهبان درباره وضعیت صلاحیت به چه شکلی خواهد بود. فعلا زود است که ببینیم وضعیت انتخابات آینده چگونه است. قدری پیش‌بینی انتخابات در کشور ما با توجه به متغیرهای خاصی که زمان انتخابات ایجاد می‌شود دشوار است و به راحتی نمی‌توان آینده انتخابات را پیش‌بینی کرد که چطور برنامه‌ریزی کنیم.

,

برنامه‌ریزی در جریان اصلاحات دشوارتر است. تا حدودی شرایط حضور در انتخابات جریان اصلاحات به وسیله رقیب تعیین می‌شود و به سادگی نمی‌توان برنامه‌ریزی کرد. باید ببینیم به چه شکلی شورای نگهبان درباره صلاحیت‌ها تصمیم می‌گیرد و قطعا بحث صلاحیت‌ها بر عملکرد اصلاح‌طلبان و ایجاد نشاط در جامعه و مشارکت مردم تاثیرگذار خواهد بود.

,

همه اینها در اختیار جریان رقیب است چون یک نفر اصلاح‌طلب هم در ترکیب شورای نگهبان وجود ندارد. تفکری بر شورای نگهبان حاکم است که باید بگوییم اگر اصولگرای ناب نباشند اما به جریان اصولگرایی بیشتر نزدیک هستند. همین باعث شده شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها منافع جناحی را لحاظ کند. همان‌طور که در انتخابات همین دوره مجلس ملاحظه کردید اصلاح‌طلبان را قلع‌وقمع کردند تا جایی که صدای رئیس‌جمهور هم درآمد و صراحتا اعلام کرد مر قانون در نظر گرفته شود نه مر جناح!

,

از سه هزار کاندیدای اصلاح‌طلب در دوره نخست، حدود 30 نفر تایید صلاحیت شدند. باید دید چه اتفاقی رخ می‌دهد و آیا شرایط مناسبی برای حضور اصلاح‌طلبان مهیا می‌شود یا خیر. تمام برنامه اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم روزهای آخر دوباره به‌هم ریخت و اصلاح‌طلبان طور دیگری تصمیم گرفتند.

به نظر می‌رسد برخی همچون عارف در انتخابات شورای شهر پنجم قائل به آن بودند که اگر یک لیست 30 نفره کاملا اصلاح‌طلبانه بدهند و با کسی ائتلاف نکنند این لیست حتما رای خواهد آورد.

,
,
, به نظر می‌رسد برخی همچون عارف در انتخابات شورای شهر پنجم قائل به آن بودند که اگر یک لیست 30 نفره کاملا اصلاح‌طلبانه بدهند و با کسی ائتلاف نکنند این لیست حتما رای خواهد آورد., به نظر می‌رسد برخی همچون عارف در انتخابات شورای شهر پنجم قائل به آن بودند که اگر یک لیست 30 نفره کاملا اصلاح‌طلبانه بدهند و با کسی ائتلاف نکنند این لیست حتما رای خواهد آورد.,

تردیدی نیست که گرایش کل جامعه به سمت اصلاحات است. فقط تهران نیست که چنین گرایشی دارد. وضعیتی که در تهران وجود دارد در شهرستان‌ها هم وجود دارد منتها باید توجه داشت چقدر اصلاح‌طلبان قدرت حضور در رقابت را دارند.

,

انتخابات شورای شهر با انتخابات مجلس تفاوت دارد. من برای انتخابات شورای شهر تهران تایید صلاحیت شدم. در صورتی که برای انتخابات مجلس رد‌صلاحیت شدم. اینها را باید تفکیک کرد. انتخابات شورای شهر فرق دارد. اکثر کاندیداهای اصلاح‌طلب در انتخابات شورای شهر تایید صلاحیت شدند و مشکل رد‌صلاحیت نداشتیم چون نظارت بر انتخابات با مجلس بود و دولت هم براساس قانون عمل کرد و ما عملکرد جناحی خاصی را در بررسی صلاحیت‌های کاندیدای شورای شهر نداریم.

,

 من بحث صلاحیت‌ها را مدنظر نداشتم

,  من بحث صلاحیت‌ها را مدنظر نداشتم,  من بحث صلاحیت‌ها را مدنظر نداشتم,

وضعیت حضور ما با بحث صلاحیت‌ها گره خورده است. باید ببینیم رقیب چقدر اجازه می‌دهد در عرصه حضور داشته باشیم. برنامه‌ریزی برای ما با این وضعیت مشکل است.

 جهانگیری نباید برای اینکه در عملکرد دولت شریک نباشیم کناره‌گیری کند

,
,
,  جهانگیری نباید برای اینکه در عملکرد دولت شریک نباشیم کناره‌گیری کند,  جهانگیری نباید برای اینکه در عملکرد دولت شریک نباشیم کناره‌گیری کند,

بحثی که الان مطرح می‌شود این است که از آقای جهانگیری خواسته می‌شود که کنار برود و عملکرد دولت آقای روحانی برای 1400 ایشان مشکل‌ساز نشود. تحلیل شما چیست؟

, بحثی که الان مطرح می‌شود این است که از آقای جهانگیری خواسته می‌شود که کنار برود و عملکرد دولت آقای روحانی برای 1400 ایشان مشکل‌ساز نشود. تحلیل شما چیست؟, بحثی که الان مطرح می‌شود این است که از آقای جهانگیری خواسته می‌شود که کنار برود و عملکرد دولت آقای روحانی برای 1400 ایشان مشکل‌ساز نشود. تحلیل شما چیست؟,

شخصا موافق کنار رفتن آقای جهانگیری نیستم. حضور آقای جهانگیری در دولت می‌تواند بسیار مفید و موثر باشد. آقای جهانگیری برنامه اقتصادی دولت را مدیریت می‌کند و کناره‌گیری ایشان باعث ناقص ماندن برنامه‌های دولت در حوزه اقتصاد خواهد شد. قطعا آقای جهانگیری برای موفقیت دولت باید درون دولت باقی بماند و با این فکر موافق نیستم که خود را از دولت کنار بکشیم که دولت تضعیف شود یا در عملکرد دولت شریک نباشیم.

 استدلال درستی نیست که خود را از دولت کنار بکشیم تا عملکرد دولت بر ما تاثیرگذار نباشد

,
,
,  استدلال درستی نیست که خود را از دولت کنار بکشیم تا عملکرد دولت بر ما تاثیرگذار نباشد,  استدلال درستی نیست که خود را از دولت کنار بکشیم تا عملکرد دولت بر ما تاثیرگذار نباشد,

ما دولت را متعلق به خود می‌دانیم و جریان اصلاحات هم دولت را متعلق به خود می‌داند. جریان اصلاحات تلاش کرده این دولت به موفقیت برسد و الان باید مسئولانه به دولت کمک کنیم که دولت موفق شود. این استدلال درستی نیست که خود را از دولت کنار بکشیم که عملکرد دولت بر ما تاثیرگذار نباشد.
 
 مسئولیت حمایت از این دولت را برعهده گرفتیم

,
,
,  مسئولیت حمایت از این دولت را برعهده گرفتیم,  مسئولیت حمایت از این دولت را برعهده گرفتیم,

ما خود از دولت حمایت کردیم و مسئولیت حمایت از این دولت را برعهده گرفتیم و قطعا باید بدانیم هرگونه عملکرد دولت بر ما یعنی جریان اصلاحات تاثیرگذار است. باید همه مسئولانه کمک کنیم. این صحبت‌های منفور را قبول ندارم.

 عافیت‌طلبی به نفع جریان اصلاحات نخواهد بود

,
,
,  عافیت‌طلبی به نفع جریان اصلاحات نخواهد بود,  عافیت‌طلبی به نفع جریان اصلاحات نخواهد بود,

دولت در آغاز چهار ساله دوم خود است و چهار سال دیگر باید تلاش کنیم که بتوانیم عملکرد مثبتی را به مردم ارائه دهیم و پایان چهار سال عملکرد مثبتی داشته باشیم. این که عافیت‌طلبی را درپیش بگیریم و اختلافات جزئی را برجسته کنیم به منفعت جریان اصلاحات و دولت نخواهد بود. اگر اختلافی هم هست باید حل شود.

,

همه توجه داشته باشند که باید برای مردم کار کنیم و الان مردم از ما انتظار دارند. باید بتوانیم در پایان چهار سال کارنامه مناسبی را به مردم ارائه دهیم. دولت مدیریتی عالمانه دارد و براساس چارچوب‌های علمی نمره قبولی می‌گیرد. اصلاح‌طلبان اگر ایرادی می‌بینند باید برای رفع این ایراد به دولت کمک کنند. نمی‌گوییم صحبتی درخصوص عملکرد دولت نداشته باشند و مشکلات دولت را حل کنند و جاهایی که دولت سرسختی نشان می‌دهد باید انعطاف به خرج دهد و دولت به صحبت‌های دوستان خود توجه داشته باشد و در مسیر تحقق خواسته‌ها حرکت کند.

,

آنچه تاکنون دیدم حرکت دولت در همین مسیر است. دولت آقای روحانی مسئولانه نسبت به وعده‌هایی که به مردم داده است، تاکنون عمل کرده و مسئولانه حرکت کرده است. معتقدم آقای روحانی به عهدی که با مردم بسته است وفادار و پایبند خواهد بود و از این لحاظ به‌عنوان یک اصلاح‌طلب دغدغه چندانی ندارم و معتقدم آقای روحانی در این مسیر حرکت خواهد کرد.
 
 کارنامه دولت را کارنامه اصلاح‌طلبان می‌دانیم

,
,
,  کارنامه دولت را کارنامه اصلاح‌طلبان می‌دانیم,  کارنامه دولت را کارنامه اصلاح‌طلبان می‌دانیم,

دوستان اصلاح‌طلب هم بهتر است در این مسیر به دولت کمک کنند و همان‌طور که بیان شد عملکرد دولت بر موفقیت آینده ما تاثیرگذار است و کارنامه دولت را کارنامه خود می‌دانیم. به همین دلیل باید مسئولانه به دولت کمک کنیم و خوشبختانه با توجه به واقعیت موجود جامعه جایی کم‌کاری از دولت ندیدیم. مسائلی که وجود دارد قابل حل است و اصلاح‌طلبان اگر صحبتی با دولت دارند از سر دلسوزی است و نگرانی برای آینده دولت دارند و نگران برخی اقدامات هستند.

 دولت باید تلاش کند که در مسیر خواست اصلاح‌طلبان حرکت کند

,
,
,  دولت باید تلاش کند که در مسیر خواست اصلاح‌طلبان حرکت کند,  دولت باید تلاش کند که در مسیر خواست اصلاح‌طلبان حرکت کند,

توجه به صحبت‌های اصلاح‌طلبان که از سر دلسوزی مسائلی را بیان می‌کنند قطعا موفقیت دولت را افزایش خواهد داد و دولت باید صحبت‌های دلسوزانه اصلاح‌طلبان را بشنود و تلاش کند در مسیر خواست اصلاح‌طلبان حرکت کند چون خواست اصلاح‌طلبان خواست کل جامعه و خواست 24 میلیون نفری است که به آقای روحانی رای داده‌اند. اصلاح‌طلبان دنبال خواسته‌های شخصی نبودند و دنبال موفقیت دولت در خدمت به مردم بودند و این خواست دولت هم هست و بین هدف دولت و هدف جریان اصلاحات تفاوتی وجود ندارد. اشتراک در هدف باید باعث تفاهم بیشتر شود و سوءتفاهمات هم در این چارچوب و هدف باید حل شود.

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه