اخبار داغ

وفور سازه‌های مسکونی ناامن در استان مرکزی؛

زخمی به وسعت ۲۰۰۰ هکتار بر پیکر کهن دیار آفتاب/۲۵ درصد جمعیت استان در بافت‌های فرسوده سکونت دارند

زخمی به وسعت ۲۰۰۰ هکتار بر پیکر کهن دیار آفتاب/۲۵ درصد جمعیت استان در بافت‌های فرسوده سکونت دارند
وسعت بافت فرسوده، سکونت‌گاه‌های غیر رسمی و بافت‌های ناکارآمد در سطح استان مرکزی ۲۰۰۰ هکتار است که ۲۵ درصد جمعیت استان را در دل خود جای داده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پیام دلیجان، پنجم دی‌ماه مصادف با واقعه زلزله بم در تقویم رسمی کشور به عنوان روز ملی ایمنی در برابر زلزله و هفته منتهی به این مناسبت (۲ الی ۸ دی‌ماه) تحت عنوان هفته ملی ایمنی در برابر زلزله نامگذاری شده‌ است و امسال شعار این هفته «کاهش تعداد افراد تحت تاثیر حوادث تا سال ۱۴۰۹» است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به نقل از , پیام دلیجان, ، پنجم دی‌ماه مصادف با واقعه زلزله بم در تقویم رسمی کشور به عنوان روز ملی ایمنی در برابر زلزله و هفته منتهی به این مناسبت (۲ الی ۸ دی‌ماه) تحت عنوان هفته ملی ایمنی در برابر زلزله نامگذاری شده‌ است و امسال شعار این هفته «کاهش تعداد افراد تحت تاثیر حوادث تا سال ۱۴۰۹» است.,

ایران به واسطه شرایط جغرافیایی و منطقه‌ای، از نظر وقوع زلزله هیچ گاه در نقطه امن قرار نداشته است و هر لحظه امکان وقوع زلزله در هر نقطه ای از کشور وجود دارد، در واقع هیچ نقطه‌ای از ایران در مقابل زلزله امن نیست.

,

وجود گسل در استان مرکزی شهرهای این استان را در زمره شهر‌های با خطر زلزله نسبی متوسط و بالا قرار داده است به طوری که شهرهای ساوه، رازقان، مأمونیه، دلیجان، آشتیان جزء مناطق با خطر زلزله بالا و شهر‌های کمیجان، داودآباد، مهاجران و نیم‌ور جزء مناطقِ با خطرِ نسبی وقوع زلزله هستند.

,

وقوع بیش از ۹۰ زلزله کوچک در سال ۱۳۹۰ در اراک مُهر تائیدی بر این ادعا است، که کانون آن شهر داودآباد و گسل «تبرته» بوده که ممکن است.

,

در این شرایط با توجه به وجود بافت های فرسوده فراوانی که در کشور و استان وجود دارد، توجه به مقاوم‌سازی ساختمان‌ها می‌تواند بهترین و مطمئن‌ترین روش برای مقابله با زلزله باشد و از این‌رو می‌بایست این مهم مورد توجه مسئولان مربوطه قرار گیرد تا در زمان وقوع حادثه شاهد کمترین میزان خسارت باشیم.

,

مدیرکل راه شهرسازی استان مرکزی:

, مدیرکل راه شهرسازی استان مرکزی:,

وجود ۲۰۰۰ هکتار بافت فرسوده، سکونتگاه غیر رسمی و بافت‌های ناکارآمد در سطح استان مرکزی

, وجود ۲۰۰۰ هکتار بافت فرسوده، سکونتگاه غیر رسمی و بافت‌های ناکارآمد در سطح استان مرکزی, وجود ۲۰۰۰ هکتار بافت فرسوده، سکونتگاه غیر رسمی و بافت‌های ناکارآمد در سطح استان مرکزی,

مجید شارقی، مدیرکل راه شهرسازی استان مرکزی در گفتگو با پیام دلیجان با بیان اینکه موضوع مقاوم سازی منازل در سطح استان در دو بخش شهری و روستایی در دستور کار قرار گرفته است، گفت: تمامی بافت های فرسوده و سکونتگاه های غیر رسمی و بافت های قدیمی در نقاط شهری و روستای شناسایی شده است.

, پیام دلیجان,

, ,

شناسایی ۱۰۵ هزار واحد مسکونی فرسوده روستایی در استان 

, شناسایی ۱۰۵ هزار واحد مسکونی فرسوده روستایی در استان , شناسایی ۱۰۵ هزار واحد مسکونی فرسوده روستایی در استان ,

وی بافت فرسوده، سکونتگاه غیر رسمی و بافت های ناکارآمد در سطح استان مرکزی را ۲۰۰۰ هکتار عنوان کرد و افزود: در سال های گذشته در مناطق روستایی در مجموع حدود ۱۰۵ هزار واحد مسکونی نیازمندِ مقاوم سازی شناسایی شده بود که این واحدهای مسکونی در سطح روستاهای استان پراکنده هستند.

,

شارقی اضافه کرد: در حال حاضر حدود ۴۰ درصد از این واحدهای مسکونی که نزدیک به ۴۰ هزار واحد مسکونی می‌شود در سال های اخیر توسط بنیاد مسکن مقاوم سازی شده اند.

,

مدیرکل راه و شهر سازی استان مرکزی بیان کرد: در حوزه شهری یکی از سیاست های وزارت راه و شهرسازی مقاوم سازی مناطق شهری است و بر همین ستاد بازآفرینی شهری در تمامی استان های کشور تشکیل شده است.

,

شناسایی ۱۸ محله نیازمند بهسازی در استان

, شناسایی ۱۸ محله نیازمند بهسازی در استان, شناسایی ۱۸ محله نیازمند بهسازی در استان,

شارقی ادامه داد: مقرر شده تا ستاد بازآفرینی شهری سالانه ۲۷۰ محله در کشور را شناسایی و مورد بهسازی قرار دهد که سهم استان مرکزی امسال ۱۸ محله است.

,

وی با اشاره به اینکه در تمامی شهرهای استان کار شناسایی و مطالعات لازم برای شناسایی بافت های فرسوده صورت گرفته است، بیان کرد: به منظور اجرای برنامه های ستاد بازآفرینی هم اکنون در ۹ محله استان در شهرستان های اراک، خمین و ساوه کار مقاوم سازی و بهسازی واحدهای مسکونی در دست اجرا است.

,

, ,

 سکونت ۲۵ درصد جمعیت استان مرکزی در بافت‌های فرسوده

,  سکونت ۲۵ درصد جمعیت استان مرکزی در بافت‌های فرسوده,  سکونت , ۲۵ درصد جمعیت استان مرکزی در بافت‌های فرسوده,

مدیرکل راه و شهر سازی استان مرکزی با تاکید بر اینکه ۲۵ درصد جمعیت استان در مناطق حاشیه‌نشین، بافت فرسوده، قدیمی و تاریخی ساکن هستند که از نظر وسعت جغرافیایی این مناطق ۱۴ درصد مناطق شهری را در بر می‌گیرد.

,

شارقی خاطرنشان کرد: در چند سال اخیر ۶ هزار فقره تسهیلات به منظور مقاوم سازی بافت های فرسوده و قدیمی در مناطق شهری استان پرداخت شده است ولی در مجموع باد گفت که بدون مشارکت مردم طرح مقاوم سازی بافت های فرسوده امکان‌پذیر نخواهد بود.

,

رئیس شورای اسلامی دلیجان:

, رئیس شورای اسلامی دلیجان:,

سازه‌های شهری دلیجان ایمنی لازم در برابر زلزله را ندارند

, سازه‌های شهری دلیجان ایمنی لازم در برابر زلزله را ندارند, سازه‌های شهری دلیجان ایمنی لازم در برابر زلزله را ندارند,

رحمان دلاوری رئیس شورای اسلامی دلیجان در خصوص وضعیت بافت فرسوده دلیجان گفت: بیشتر بافت‌های فرسوده و مستهلک در شهر دلیجان مربوط به بافت قدیمی و مرکزی شهر است و در این بافت بسیاری از این خانه‌ها متروکه شده است.

,

دلاوری با اشاره به اینکه هر چند بخشی از خانه‌های این محدوده توسط مالکین تخریب و خانه‌های نوساز جایگزین شده است، اظهار کرد: سازه‌های شهری در این منطقه از ایمنی کافی برخوردار نبوده و دسترسی به عمق کوچه های این بافت با مشکل روبرو است.

,

اجرای طرح معماری دلیجان نیازمند عزم جدی شهرداری و همکاری مالکین 

, اجرای طرح معماری دلیجان نیازمند عزم جدی شهرداری و همکاری مالکین , اجرای طرح معماری دلیجان نیازمند عزم جدی شهرداری و همکاری مالکین ,

رئیس شورای اسلامی دلیجان با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر با پیگیری شهرداری و شورای اسلامی شهر طرح معماری جدید بافت‌های فرسوده در دلیجان به تصویب مراجع ذی‌صلاح در استان رسیده است، افزود: این طرح دارای ویژگی های معماری خوب و منحصر به فردی است که در صورت اجرایی شدن از یک طرف به ترمیم و نوسازی بافت فرسوده کمک خواهد کرد و از طرفی هم معماری و منظر شهری را در مرکز شهر زیبا و چشم نواز می کند.

,

وی با اشاره به موانع موجود بر سر راه اجرای طرح معماری بافت‌های فرسوده دلیجان گفت: به دلیل پیش‌بینی معماری یک پارچه بازار و همچنین تجمیع املاک موروثی یا دارای چند مالک کار اجرای طرح را بسیار مشکل و پیچیده کرده است.

,

دلاوری با تاکید بر اینکه اجرای طرح نیازمند سرمایه‌گذاری کلان است که با شیوه‌های مرسوم و ساده سرمایه گذاری قابل انجام نیست، گفت: اجرایی شدن این طرح به یک عزم جدی در شهرداری و همکاری گسترده مالکین نیازمند است.

,

رئیس شورای اسلامی دلیجان با اشاره به اینکه متاسفانه نگاه صحیحی در مدیریت شهری برای تشویق مالکین بافت فرسوده برای نوسازی املاک وجود ندارد، ادامه داد: شاید یکی از دلایل آن این بوده که خسارات مالی و جانی ناشی از بلایای طبیعی را نادیده گرفته ایم و حتی در مواردی نیز به اشتباه تامین منافع مالی شهرداری را مقدم بر ارائه تخفیفات عوارض و سایر مشوق‌ها می دانیم.

,

وی اضافه کرد: البته در شهرداری دلیجان در دفترچه عوارض سال ۹۶ مصوبات خوبی در بودجه برای ارائه تسهیلات به مالکین بافت فرسوده پیش‌بینی شده است که امیدواریم با ارائه این مشوق‌ها استقبال مالکین و روند نوسازی بافت فرسوده دلیجان در سال پیش‌رو تسریع شود.

,

بروکراسی اداری مهم‌ترین مانع بر سر راه متقاضیان دریافت تسهیلات 

, بروکراسی اداری مهم‌ترین مانع بر سر راه متقاضیان دریافت تسهیلات , بروکراسی اداری مهم‌ترین مانع بر سر راه متقاضیان دریافت تسهیلات ,

دلاوری اظهار کرد: هر چند دولت مشوق‌های تسهیلاتی خوبی را برای نوسازی بافت فرسوده در نظر گرفته اما راه دستیابی به این تسهیلات برای مالکین بسیار ناهموار و سخت استغ چراکه مالکین برای دریافت تسهیلات مذکور ناچار بایستی بروکراسی طولانی و طاقت فرسای اداری و بانکی را طی کند.

,

رئیس شورای اسلامی دلیجان افزود: محدود بودن تسهیلات پرداختی عاملی دیگر در بحث نوسازی بافت‌های فرسوده است و مهمتر از همه اینکه بدلیل بالا بودن هزینه‌های ساخت و ساز میزان این تسهیلات نیز پاسخگوی نوسازی و احداث یک ساختمان جدید نبوده و مالک مجبور است علاوه بر تسهیلات مسکن از منابع مالی دیگری نیز استفاده کند که همین امر نوسازی مِلک فرسوده را برای مالکی که از نظر مالی ضعیف است بسیار مشکل‌ساز شده است.

,

رئیس شورای اسلامی دلیجان با اشاره به اینکه عدم یکپارچگی در سیاست‌های وزارتخانه‌های موثر نظیر وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی و نهادهای مهمی چون مدیریت بحران کاملا مشهود است، افزود: در امر پیشگیری می‌توان گفت که هیچ برنامه مدون و هوشمندی در این زمینه وجود ندارد.

,

دلاوری اظهار کرد: موضوع مهمی که به آن توجه نمی شود وجود ساختمان های فرسوده ای است که در خارج از بافت فرسوده رسمی شهر وجود دارند، که متاسفانه به این ساختمان ها تسهیلات ویژه بافت فرسوده تعلق نمی گیرد.

,

رئیس شورای اسلامی دلیجان بیان کرد: به نظر می‌رسد بهتر بود ضوابط منطقی‌تری برای تعیین مصداق‌های فرسودگی ساختمان ها تعیین می‌شد بطوری که همه ابنیه فرسوده و مستهلک پوشش داده شود.

,

آن چه امروز بیش از هر چیزی نیاز است به کارگیری ابزارها و روش های برنامه ریزی در جهت مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی و شهری است تا شاهد کاهش تلفات مادی و معنوی ناشی از زلزله در بافت فرسوده باشیم.

,

تاخیر در بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده و عدم رسیدگی‌های مؤثر، علاوه بر اینکه هدر رفت سرمایه های اجتماعی و اقتصادی را در پی خواهد داشت در زمان بروز حادثه خسارت جبران‌ناپذیری را وارد خواهد همانند آنچه امروز در استان کرمانشاه مشاهده می کنیم.

,

, ,

, ,

, ,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه