اخبار داغ

نم کشیدن سفره های زیر زمینی در پایتخت طبیعت ایران/ بیش از ۱۰۰۰ حلقه چاه غیر مجاز در بلاتکلیفی

نم کشیدن سفره های زیر زمینی در پایتخت طبیعت ایران/ بیش از ۱۰۰۰ حلقه چاه غیر مجاز در بلاتکلیفی
هر چه زمان به جلوتر حرکت می کند فریاد خس خس بغض های عطشناک چشمه ساران و نفس بریده تلمبه های در حال مکش آب از قعر زمین به وضوح شنیده می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از چهارفصل؛ استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان پایتخت طبیعت ایران به دلیل منابع طبیعی دارای چشمه ساران و آب های زلال و خدادادی است که نظیر آن در کشور به سختی یافت می شود. این منطقه به دلیل کوستانی بودن و کوههای پربرف در فصل زمستان و ذوب شدن آنها در بهار می توان ریزش آبشارهای منحصر بفرد را در جای جای این وادی یافت نمود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, چهارفصل,

 

,

وجود سفره های زیر زمینی مختص به رشته کوه زاگرس و آب معدنی بی مثال پایتخت طبیعت ایران که به سرزمین چهارفصل مشهور است در این روزهای کم بارشی و عدم نزولات آسمانی در جنوب کشور روزهای خوشی را سپری نمی نماید. خشکسالی پی در پی و برداشت های غیر اصولی از سفره زیر زمینی و آبهای جاری در طرح های مختلف بخصوص صنعتی یکی از دلایل اصلی بحران چالش آب در استان کهگیلویه و بویراحمد است.

,

, ,

تنش آبی ۵ شهر استان کهگیلویه و بویراحمد را درگیر کرده است و قطعی آب در مرکز استان تمام مناطق شهر را فراگرفته و در این میان مشترکین غیرمجاز بیشترین نقش را در بحران آب دارند. کهگیلویه و بویراحمد هرچند که سرچشمه ۱۰ درصد آب‌های جاری کشور است اما با آغاز تابستان شهرهای این استان گرفتار کم آبی در بخش شرب شده‌اند و در بخش کشاورزی نیز وضعیت منابع آب‌های زیرزمینی چندان روبراه نیست.

,

 

,

مرکز استان اما از نظر وضعیت آب شرب در شرایط بدی به سر می‎برد و قطعی روزانه آب تمام مناطق شهر را فراگرفته است، در این میان مدیران حوزه آب کهگیلویه و بویراحمد بر مدیریت مصرف تأکید دارند و از دست مشترکین آب شرب غیرمجاز ناله‌ سرداده‌اند.

,

 

,

 در حوزه منابع آب‌های زیرزمینی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز وضعیت چندان رو به راه نیست و وجود بیش از هزار حلقه چاه غیرمجاز شرایط را برای منابع آبی این استان تنگ کرده است و اضافه برداشت چاه‌های مجاز نیز دردسر دیگری را در حوزه آب‌های زیرزمینی این استان که ۸۰ درصد آن در حال مصرف است، به وجود آورده است.

,

, ,

نبود طرحهای نوین آبیاری کشاورزی در بیشتر نقاط استان و عدم طرح اصلاح آب های به هدر رفته سبب گردیده است که که این سرزمین که به عنوان نگین سبز و بهشت جنوب قلمداد می شد در آینده ای نه چندان دور به منطقه کویری و بی آب تبدیل گردد.

,

 

,

حفر بیش از 1000 حلقه چاه غیر مجاز و برداشت غیر کارشناسی از برداشت این چاهها موجب گردیده که عمق آبهای زیر زمینی هر روز بیش از پیش فرو تر رود و در این فصول قحطی باران این سفره های زیر زمینی به نم کشیدن برسد و این روند رو به افزایش و ادامه دار می تواند کانون بحران آب را به همین زودی ها کلید بزند.

,

 

,

هر چه زمان به جلوتر حرکت می کند فریاد خس خس بغض های عطشناک چشمه ساران و نفس بریده تلمبه های در حال مکش آب از قعر زمین به وضوح شنیده می شود و آینده نگران کنده کمبود آب برای این دیار بکر و طبیعت لمس می گردد. به راستی در این اوضاع و احوال که زنگ خطر کم آبی در کشور بخصوص در جنوب به صدا درآمده است چه کسی باید جوابگوی برداشت بی رویه آبی باشد که این روند رو به رشد آینده آب این منطقه را دو چندان نگران کننده ساخته است.

,

, ,

اینجاست که به درستی در می یابیم که کمبود آب و مسئولیت پذیر بودن در قبال این جان داروی حیات بیش از پیش احساس می شود و با سستسی در راه انجام وظیفه می توان به سال های نگران کننده ای را برای آینده ترسیم نمود.

,

 

,

به هرحال؛ با فروکش کردن آبهای زیر زمینی و کمتر شدن آبهای سطحی، مدیریت آبی نیاز  می طلبد که نباید به حفر چاههای غیر مجاز اجازه برداشت نمود و با فرهنگ سازی در بین شهروندان و نحوه درست استفاده کردن از آب را در کنترل هدر رفت آبهای قابل کنترل اهتمام ورزید.

,

انتهای پیام /

,

 

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه