اخبار داغ

دبیر جشنواره افلاکیان:

جشنواره فیلم افلاکیان میانه سکان‌دار هنر فیلم‌سازی استان/هنرمندان از سوی متولیان امر آنگونه که باید حمایت نمی شوند

جشنواره فیلم افلاکیان میانه سکان‌دار هنر فیلم‌سازی استان/هنرمندان از سوی متولیان امر آنگونه که باید حمایت نمی شوند
جشنواره‌ای که در روزهای بی‌سابقه رونق هنر شهرستان، به همت جمعی هنردوست متعهد پا به عرصه وجود گذاشت و در پنجمین رویداد عهده‌دار برگزاری بزرگ‌ترین همایش فیلم شهرستان شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از میانا، برگزاری پنجمین دوره این جشنواره به‌صورت منطقه‌ای بهانه‌ای شد تا با سردبیر آن به گفتگو بنشینیم. مهدی عبدالهی مسئول کانون بسیج هنرمندان و هنرمند سال‌های دور هنر میانه ازجمله هنرمندان نام‌آشنا و متواضعی است که با گشاده‌رویی هرچه تمام در طول فعالیت هنری خودیاری رسان هنر و هنرمندان این خطه بوده است. حول محور افلاکیان با ایشان به گفتگو می‌نشینیم

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, میانا,

جشنواره افلاکیان در پنجم سال از عمر خود چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

,

هدف جشنواره افلاکیان بسترسازی برای معرفی ظرفیت‌ها و ارزش‌های انسانی و اخلاقی انقلاب و دفاع مقدس، شناسایی و تقدیر از تولیدات فاخر سینمای کوتاه در موضوعات دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، مدافعان حرم، معضلات فرهنگی و اجتماعی و ترویج نگاه مثبت و امیدوارانه در فیلم‌سازان، در پرداخت به موضوعات ملی است امیدوارم این حرکت، با جریان سازی فرهنگی به تولید فرهنگ و هنر متعهد و متعالی در شهرستان میانه کمک کرده و باتربیت فیلم‌سازان متعهد برای نظام کادر سازی نماید.

,

اعضای ستاد اجرایی دوره‌ی پنجم و همچنین داوران آنچه کسانی هستند؟

,

هیات داوران پنجمین جشنواره منطقه‌ای افلاکیان میانه ۱-اصغر نصیری: مدرس – نویسنده و کارگردان سینما به‌عنوان رئیس هیئت‌داوران و بنا به پیشنهاد ایشان آقایان ۲- داود موثقی: کارگردان – تهیه‌کننده و فیلم‌نامه‌نویس ۳- مسعود توکلی: مدرس – نویسنده و منتقد سینما ۴- عباس طهماسبی نادری: دبیر شوراهای پروانه ساخت و نمایش سینمایی سازمان سینمایی – کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس ۵- احمد کلانتری: تدوینگر – مدیر دوبلاژ – صدابردار و صداگذار

,

اعضای کمیته‌ها ۱- قادر حسن‌زاده به‌عنوان دبیر اجرائی ۲- جواد کاظمی به‌عنوان دبیر فنی ۳- مقصود رحیمی به‌عنوان دبیر هنری انتخاب و آقایان: ۱- محمد بهجتی به‌عنوان مسئول کمیته تشریفات ۲- اسمعیل کاظمی به‌عنوان مسئول کمیته حراست و انتظامات ۳- مجید زمانی به‌عنوان مسئول کمیته تدارکات ۴- جواد کاظمی به‌عنوان مسئول کمیته سمعی و بصری ۵- مهدی نصیری به‌عنوان مسئول کمیته ارتباطات ۶- امید کوهی به‌عنوان مسئول کمیته فضاسازی و تبلیغات جشنواره هستند.

,

 

,

دستاوردهای این رویداد هنری ازنظر سردبیر جشنواره تاکنون چه می‌تواند باشد؟

,

اما دستاورد افلاکیان: مهم‌ترین افلاکیان کادر سازی هست و این امر باتربیت فیلم‌ساز متعهد، محقق شده است. بازتاب معضلات اجتماعی و انعکاس مشکلات مناطق محروم شهرستان، آگاهی بخشی و بصیرت افزایی هم از دیگر دستاوردهای جشنواره هست در کنار این‌ها افزایش سطح فنی و تخصصی فیلم‌سازان شهرستان و حضور آن‌ها در جشنواره‌های کشوری و حتی بین‌المللی از نتایج مطلوب جشنواره افلاکیان هست.

,

 

,

آماری از تعداد آثار رسیده به پنجمین جشنواره و مقایسه‌ای از تعداد آثار رسیده از جشنواره اول تا پنجم نیز بفرمائید.

,

جشنواره در پنج بخش داستانی، مستند، نماهنگ، پویانمایی و فیلم‌نامه برگزار خواهد شد و اگر مقایسه‌ای داشته باشیم با سال‌های قبل، اولین دوره افلاکیان را با ۲۶ اثر شروع کرده‌ایم و امسال این آمار در پنجمین دوره به بیش از ۲۱۰ اثر رسیده است و این نشان از ریشه‌دارتر شدن درخت افلاکیان دارد.

,

 

,

هنر در شهرستان‌ها همواره مورد کم‌لطفی قرارگرفته است. ازنظر شما نقش نهادهای شهرستانی و هنرمندان در یاری‌رسانی به بهبود وضعیت وخیم هنر چیست؟

,

در این برهه حساس با توجه به تهاجمات گسترده دشمن در عرصه‌های فرهنگی، نیاز جامعه به گسترش و درونی کردن فرهنگ ارزشی و اصیل ملی بیشتر احساس می‌شود، انتظار و خواست هنرمندان در خصوص حمایت از سوی متولیان فرهنگی خواسته بزرگی نیست.

,

متأسفانه از سال‌های دور هنر شهرستان مورد بی‌مهری قرارگرفته است. هنرمندان بی توقع شهرمان تنها با حمایتی اندک در تحول فرهنگ و هنر شهرمان تأثیرگذارند ولی متأسفانه حمایت از هنرمندان از طرف متولیان فرهنگ و هنر میانه چون گردکان بر گنبد است.

,

چسبیدن به میزهای ریاست و باد به غبغب انداختن و مزه مزه کردن واژه هنر دردهان مسئولان متولی فرهنگ و هنر، آب در هاون کوبیدن است و باعث احیای هنر در حال احتضار شهرمان نخواهد شد. بیش از بیست نهاد فرهنگی بودجه و اعتبار فرهنگی دریافت می‌کنند و سهم هنرمندان و برنامه‌های هنری از این اعتبارات تقریباً هیچ است.

,

نمونه بارز این ضعف و بی‌مهری در همین برنامه‌های دهه فجر کاملاً مشهود است واقعاً جایگاه برنامه‌های فرهنگی و هنری در شاخه‌های مختلف هنری در لیست بلندبالای برنامه‌های دهه فجر کجاست؟ چه کسی مسئول این ضعف است؟ به جرات میشه گفت اگر هنوز کورسوی هنر میانه سوسو می‌زند به برکت فعالیت‌ها و تلاش‌های فردی هنرمندان است. حضرت آقا فرمان آتش به اختیار را در عرصه‌های مختلف صادر کرده‌اند. اگر می‌خواهیم خرمشهرهای فرهنگی را آزاد کنیم، مسئولان بی‌خیال در حوزه فرهنگ و هنر باید از خواب خرگوشی بیدار شوند.

,

قبل از اینکه جهان آراهای فرهنگی را شهید کنند و جبران تلفات امکان‌پذیر نباشد. شعار حضرت امام (ره)، خدمت بود با الگو گیری از منویات ایشان و رهبر معظم انقلاب امام خامنه‌ای در عمل به تکلیف و رسالت ذاتی خود تلاش کنیم زیرا فردای قیامت باید پاسخگو باشیم یادمان باشد ضعف و کم‌کاری در حوزه فرهنگ و هنر حق‌الناسی است که هنرمندان مطالبه گر آن خواهند بود

,

 

,

جشنواره برنامه‌های خاصی برای پیشرفت هنر فیلم شهرستان در نظر دارد؟

,

هرساله با برگزاری کلاس‌های آموزشی، کارگاه آموزشی و کارگاه‌های تخصصی، برگزاری جلسات نقد فیلم و حمایت از تولید آثار فیلم‌سازان شهرستان و درنهایت اختصاص بخش ویژه فیلم‌سازان شهرستان در خود جشنواره از سیاست‌های ما در حمایت از فیلم‌سازان شهرمان است.

,

جشنواره افلاکیان پس از برگزاری چهار دوره هم‌اکنون چه جایگاهی در استان دارد؟

,

به اذعان فیلم‌سازان و مسئولان استانی با توجه به انحلال انجمن فیلم استان آ- شرقی در حال حاضر میانه قطب فیلم‌سازی استان است و این درخشش و پیشرفت روزبه‌روز سیر صعودی خود را طی می‌کند.

,

حمایت‌های استانی از این رویداد هنری تنها در حد پیام هنری بوده یا همراه با کمک‌های مادی نیز بوده است؟

,

افلاکیان حاصل خرد جمعی فیلم‌سازان و هنرمندان متعهد شهرستان است. دراین‌بین سازمان هنرمندان استان همواره حامی و پشتیبان جشنواره بوده و هست، اما سهم سپاه ناحیه میانه در حمایت همه‌جانبه و مخصوصاً مادی از جشنواره باعث تداوم جشنواره هست.

,

آیا برنامه‌ای جهت افزودن سایر بخش‌ها همچون تئاتر، عکاسی و هنرهای تجسمی در سال‌های آینده به جشنواره دارید؟

,

بله خوشبختانه با ظرفیت و استعداد هنرمندان شهرستان، “افلاکیان” تبدیل به برند هنری میانه خواهد شد. به‌طوری‌که در سایر رشته‌ها هم برگزاری جشنواره و حمایت از هنرمندان در اولویت برنامه‌های ما قرار دارد. خبر مسرت‌بخش اینکه برگزاری اولین جشنواره نمایش افلاکیان در دو بخش مونولوگ و استندآپ در اسفندماه امسال برگزار خواهد شد برای سال آتی نیز جشنواره عکس افلاکیان جزء برنامه‌های اصلی کانون بسیج هنرمندان خواهد بود

,

چه استفاده‌ی مغتنمی از انتقادات و پیشنهادات حاصل از چهار دوره برگزاری موفق جشنواره در برگزاری این دوره کرده‌اید؟

,

همواره منت دار مخاطبان و منتقدان هستیم و با استقبال از نظرات سازنده همواره در اعتلای کمی و کیفی جشنواره تلاش خواهیم کرد

,

 

,

کانون بسیج هنرمندان شهرستان میانه در تشویق و ترغیب هنرمندان و همچنین اعتلای هنر با توجه به اهداف خود چه رویکردی را دنبال می‌کند؟

,

کانون بسیج هنرمندان شهرستان میانه با دارا بودن ۹ انجمن در رشته‌های مختلف هنری و باهدف جریان سازی فرهنگی در شهرستان در حال فعالیت است تا بتواند با استعانت از خداوند منان، شهرستان میانه را با کمک جامعه هنری فعال و پویا در حوزه فرهنگی به جایگاه واقعی و شایسته خود برساند. نشر و ترویج فرهنگ و هنر متعهد ارزشی هدف ماست و برای نیل به این هدف، معتقدیم سینما ازجمله قدرتمندترین ابزارهاست. گام‌هایی که پیوسته در این سالیان برداشتیم، اشتیاق ما را در خادمی و نوکری به هنرمندان شهرمان نشان می‌دهد.

,

و کلام آخر

,

بیاییم اگر تعصب و تعهدی در قبال هنر میانه داریم فارغ از تمام سلایق، با همدلی و به‌دوراز تنگ‌نظری با استفاده از ظرفیت موجود، هنر شهرمان را به جایگاه اصلی‌اش ارتقاء بدهیم. همه ما بدهکار هنر شهرمان هستیم هرچقدر هم‌توان بگذاریم بازهم فضا برای فعالیت هست.

,

یادمان نرود در قبال فرهنگ و هنر شهرمان مسئولیم آستین‌ها را بالا بزنیم و وارد گود شویم. به‌عنوان مسئول و الله اگر بتوانیم و انجام ندهیم خیانت کرده‌ایم و الله اگر نتوانیم و سد هنر باشیم بازهم خیانت کرده‌ایم و فردای قیامت باید پاسخگو باشیم. هنر میانه ظرفیت لازم برای رسیدن به قله‌های رفیع و منبع افتخار را دارد.

,

معتقدم فیلم‌سازان جوان ما ظرفیت فتح خاک‌ریزهای سینما غرب رادارند. در پایان یاد وصیت‌نامه شهیدی افتادم وصیت کرده بود روی سنگ مزارم اسمم را ننویسید از پیشگاه خدا خجالت می‌کشم بنویسید ” مشتی خاک پیشگاه خداوند متعال”. وقتی این‌ها که جانشان را برای دفاع از این نظام و انقلاب دادند، دیگر جای هیچ حرفی نیست به‌غیراز اینکه هرچقدر هم فعالیت کنیم و جشنواره برگزار کنیم بازهم بدهکاریم بازهم کم‌کاری کردیم بازهم باید تلاش کنیم. امیدوارم در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد اعتلای فرهنگ و هنر شهرستان میانه باشیم.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه