اخبار داغ

معضل زباله، تهدید جدی برای محیط زیست مازندران

تاتی تاتی مسئولان مازندران در ساماندهی زباله/ مردم در انتظار عملی شدن وعده‌ها

تاتی تاتی مسئولان مازندران در ساماندهی زباله/ مردم در انتظار عملی شدن وعده‌ها
گام‌های مسئولان مازندران برای ساماندهی زباله با وجود هشدارهای جدی زیست محیطی به صورت تاتی تاتی برداشته شد و شاید زمینه‌ساز مناسب برای اجرای طرح ساماندهی زباله باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از بلاغ، نوروز که از راه می‌رسد مردم مازندران با معضل زباله‌ها به جا مانده از مسافران و ترافیک محورهای مواصلاتی مواجه هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,

در حالت عادی مردم استان مازندران روزانه بیش از 3 هزار تن زباله تولید می‌کنند.

به دلیل نداشتن برنامه مدون برای ساماندهی زباله این مقدار زباله در شرایط نامناسب در سطح جنگل‌ها و اراضی منابع طبیعی دفن می‌شود.

قول‌های متعددی در ارتباط با ساماندهی زباله مازندران داده شد ولی اقدام عملیاتی برای ساماندهی زباله‌های استان مازندران صورت نگرفت و همچنان معضل زباله تهدید جدی برای محیط زیست استان مازندران است.

پای مشکلات زباله حتی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی هم کشیده است، به دلیل دپو نامناسب زباله مردم منطقه چهاردانگه اعلام کردند که آب‌های زیر زمینی آنها آلوده شده است.

انتقادات مردم چهاردانگه سال گذشته چندین بار مسئولان استانی را مجبور به وعده‌های ناسرانجام داد، عضو شورای شهر ساری سال گذشته به مردم منطقه چهاردانگه قول داد که تا پایان سال جاری نسبت به احداث کارخانه زباله‌سوز اقدام می‌کند ولی این طرح با وجود وعده‌های سنگین عملیاتی نشده است.

با شروع تعطیلات نوروزی میزان زباله‌های تولیدی استان مازندران حدود 70 درصد افزایش می‌یابد، این مقدار زباله غیر از مواردی است که در طبیعت رها می‌شود و این آمار هیچ وقت احصا نشده است.

مسئولان استانی برای جلوگیری از تخریب جدی طبیعت، بحث تفکیک زباله از مبدا را در برنامه کاری خود قرار دادند.

بر اساس برنامه‌ای که استاندار مازندران اعلام کرد همه شهرداران استان باید برنامه‌ریزی مناسب برای اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا را در دستور کار خود قرار دهند.

دو فاز برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده است، در فاز نخست که قرار است تا پایان سال جاری انجام شود روزانه دو درصد از زباله‌های تولیدی استان مازندران تفکیک شود که از 3 هزار تن تولید حدود 60 تن است و بر اساس برنامه زمان‌بندی تا هشت ماه دیگر میزان زباله‌های تفکیکی استان مازندران به روزانه 150 تن می‌رسد.

اگر چه طرح تفکیک زباله از مبدا گام نخست برای ساماندهی زباله در استان تلقی می‌شود ولی اقدام اثرگذار در این بخش می‌تواند روزنه‌های امید در ساماندهی زباله در استان را زنده کند.

به دلیل قول‌های متعدد عملیاتی نشده‌ای که در ارتباط با ساماندهی زباله در استان مازندران داده شد، مردم تقریبا نسبت به این طرح چندان خوشایند نیستند ولی گام‌های استوار و هدف‌دار و پشتیبانی استاندار مازندران از این طرح می‌تواند تا حدودی دلگرمی مناسبی در این بخش ایجاد کند.
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه