اخبار داغ

در آستانه سال جدید؛

حصول معرفت نوروزی در سایه سار پاسداشت حرمت امام هادی(ع)

حصول معرفت نوروزی در سایه سار پاسداشت حرمت امام هادی(ع)
انتظار از مردم متدین و انقلابی ایران، پاسداشت روز افزون حرمت اهل بیت(ع) در همۀ ایام سال به ویژه در ایام نوروزی است که تحقق این مهم و بهره گیری از معارف اهل بیت(ع) می تواند ما را به کارکردهای واقعی معرفت نوروزی و نوروز معرفتی رهنمون سازد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اصفهان شرق، بی شک عشق به اهل بیت(ع) در تاروپود مردم ایران نهادینه شده است و همۀ سعی و تلاش شیعیان بر الگو پذیری از اهل بیت(ع) منحصر شده است. بی جهت نیست که افتخار ما ایرانیان سلمان فارسی به شرافت «سَلْمانُ مِنَّا اهْلَ الْبَیْتِ‏؛ سلمان‏ از ما اهل‏ بیت است» مفتخر می شود و رسول خدا صلى الله علیه و آله در فضیلت او می فرمایند: «سَلْمانُ بَحْرٌ لا یُنْزَفُ، وَکَنْزٌ لا یَنْفَدُ، سَلْمانُ مِنَّا اهْلَ الْبَیْتِ، سَلْسَلٌ یَمْنَحُ الْحِکْمَهَ، وَیُؤْتِى الْبُرْهانَ؛ [1]یعنى سلمان دریایى است که نمى‏خشکد و گنجى است که تمام نمى‏شود، سلمان از ما اهل بیت است، آب گوارایى است که حکمت مى‏بخشد و برهان مى‏دهد».

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اصفهان شرق,

اینچنین است که  همزمان با ورود اسلام به ایران؛ مردم فطرتاً و از سر بصیرت و آگاهی، دین مبین اسلام را از صمیم دل پذیرفته، و دستورات آن را به جان خریدند.و بر دوستى اهل‏ بیت‏ علیهم السلام تأکید کردند .

,

لذا هر ساله مردم در مناسبت های مختلف هم چون میلاد یا شهادت ائمه(ع)؛ با برگزاری مراسم های متعدد در راستای پاسداشت مقام و منزلت ائمۀ معصومین(ع) حرکت می کنند و اینگونه تبعیت عملی خود را از اموزه های اهل بیت(ع) به اثبات می رسانند.

,

گفتنی است حلول سال نو شمسی و روز اول فروردین 97به عنوان روز جشن و شادی  با شهادت جانسوز امام هادی(ع) مقارن شده است؛ همان امامی که به شایستگی در زیارت با فضیلتشان به« نور تابان‏؛رازدار خدا،امین خدا،انتخاب‏شده خدا،حبیب خدا، روشنایى نورها،زینت نیکان، سرسلسله خوبان، اصل و ریشه پاکان، حجّت خداوندِ رحمان، نشانه هدایت، هم‏پیمان و همدم پرهیزکارى،ستون دین و امانتدار باوفا…»توصیف شده است.

,

لذا برای حصول معرفت نوروزی و نوروز معرفتی باید در راستای پاسداشت حرمت آن امام همام به ویژه در روز اول فروردین اقدام کرد؛ به ویژه آنکه باید بدانیم سالروز  شهادت امام هادی(ع) در روز اول فروردین 97 به نوبۀ خود می تواند ما را به فکر و اندیشه وا دارد که از عظمت آن امام همام کسب معرفت کنیم و به بیان امام رضا(ع) که فرمودند: «در دیدو بازدیدها احادیث و سخنان ما را مطرح کنید» با طرح آموزه های  امام هادی(ع)، نوروز امسال را به مقوله ای کاملا معرفتی تبدیل کنیم و اینچنین  رشد و کمال و سعادت را برای خود و خانواده و جامعه رقم بزنیم.

,

به عنوان نمونه حقیقت حلول سال نو؛ ایجاد تغییرات بنیادین در اخلاق و رفتار انسانی و نفی رذایل اخلاقی در خانواده و جامعه برای تحقق احسن الحال است؛ حال آنکه شاهدیم تجمل گرایی و چشم و هم چشمی در جامعه به ویژه در ایام نوروز  رواج یافته و احوالات مردم را به شدت رنجور کرده است؛ حال برای برون رفت از این نقیصه شایسته است به کلام نورانی امام هادی(ع) گوش جان سپاریم که فرمود؛:«الْغِنَى قِلَّهُ تَمَنِّیکَ وَالرِّضَا بِمَا یَکْفِیکَ وَالْفَقْرُ شِرَّهُ النَّفْسِ وَشِدَّهُ الْقُنُوط[2]؛غنا و توانگرى آن است که دامنه آرزو را کم کنى و به آنچه خدا به تو داده است خرسند باشى و فقر آن است که نفس آدمى سیرى ناپذیر و شدیدا (از رسیدن به همه آرزوها) نومید باشد».[3]

,

بدیهی است آموزه های امام هادی(ع) در قالب بازخوانی سیرۀ زندگانی آن حضرت و نیز احادیث و روایات، می تواند چراغ روشنی از سبک زندگی اسلامی به ویژه در ایام نوروز ارائه دهد؛ لذا خانواده ها می توانند در دید و بازدیدها علاوه بر بهره گیری از کارکردهای فرهنگ دینی صله رحم، در راستای بهره گیری از کلام نورانی امام هادی(ع) نیز بهره گیرند.

,

در خاتمه باید تأکید کرد مطالعۀ تاریخ این مرزو بوم نشان می دهد مردم مسلمان ایران در برهه های مختلف حرمت اهل بیت(ع) را در جشن های نوروز رعایت کردند؛ به عنوان نمونه حکومت آل بویه در ایران و عراق در قرن چهارم و پنجم هجری قمری؛ همزمان با تداخل ایام محرم با عید؛ حرمت عزای امام حسین(ع) را حفظ کرده و  جشن های نوروزی را با تأخیر بارگزار کردند و نیز در دوران صفویه نیز پاسداشت حرمت اهل بیت(ع) به انحاء مختلف صورت می گرفت؛ از این رو انتظار از مردم متدین و انقلابی ایران، پاسداشت روز افزون حرمت اهل بیت(ع) در همۀ ایام سال به ویژه در ایام نوروزی است که  تحقق این مهم و بهره گیری از معارف اهل بیت(ع) می تواند ما را  به کارکردهای واقعی معرفت نوروزی و نوروز معرفتی رهنمون سازد.

,

[1] بحارالانوار؛ج 22؛ ص 348؛ ح 64.
[2] بحارالانوار، ج 75، ص 368، ح 3.
[3] ( 1). بحارالانوار، ج 75، ص 368، ح 3.

,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه