اخبار داغ

کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

بن سلمان می خواهد قدرت را از نسل اول به نسل سوم منتقل کند/ اصلاحات بن سلمان مانند اصلاحات شاه ایران در سال ۴۲ است

بن سلمان می خواهد قدرت را از نسل اول به نسل سوم منتقل کند/ اصلاحات بن سلمان مانند اصلاحات شاه ایران در سال ۴۲ است
دکتر احمد بخشایش اردستانی گفت: به اعتقاد من بن سلمان می خواهد قدرت را از نسل اول به نسل سوم منتقل کند زیرا تا به حال نسل اول آل سعود پادشاه بودند و محمد بن سلمان می خواهد در دوره ای که پدرش پادشاه است از فرصت استفاده کرده خود را بعنوان نامزد پادشاهی از نسل سوم مطرح کند.
[

احمد بخشایش اردستانی در گفتگو باخبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص تغییرات اجتماعی در عربستان و علت شتاب گرفتن این روند توسط بن سلمان در عربستان گفت: به اعتقاد من بن سلمان می خواهد قدرت را از نسل اول به نسل سوم منتقل کند زیرا تا به حال نسل اول آل سعود پادشاه بودند و محمد بن سلمان می خواهد در دوره ای که پدرش پادشاه است از فرصت استفاده کرده و خود را بعنوان نامزد پادشاهی از نسل سوم مطرح کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اینکه بن سلمان در این راه رغیبان زیادی دارد و با فرزندان و شاهزادگان پادشاههای قبلی که هرکدامشان در آمریکا و اروپا٬ تجارت٬ مال٬ قدرت و دوستانی دارند روبرو است افزود: وی برای  تثبیت موقعیت خود و اینکه نقش خود را از دیگر شاهزاده ها متمایز کند دست به انجام یکسری اصلاحات زده است تا وجهه خود را خوب نشان دهد.

,

وی ادامه داد: بن سلمان با این کار خود را در برابر سنت و سنتیها قرار داده است و ما شاهد جدال بین مدرنیته و سنت در عربستان هستیم.

,

اردستانی در ادامه اظهار داشت: در مسیر جدال بین مدرنیته و سنت شاید برخی علما و خانواده ها مخالفت کند اما از نظر سیاسی خیلی تاثیرگذار نیستند چون به نظر می رسد جامعه عربستان با  خانواده آل سعود گره خورده و مردم عربستان هم خانواده آل سعود را پذیرفته اند.

,

نمایندهٔ دورهٔ نهم مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: از طرف دیگر آمریکایی ها برای حمایت از بن سلمان شروطی را قائل شده اند از  جمله آزادیهای اجتماعی در عربستان ٬ به رسمیت شناختن اسرائیل و کوتاه آمدن در بحث فلسطین که آزادی هایی از قبیل آزادی زنان ٬ حق رای  برای زنان و حق رانندگی برای زنان اجازه حضور زنان در ورزشگاهها و بازگشایی سینماها و علنی کردن رابطه با اسرائیل در این راستا صورت گرفته است.

,

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: این اصلاحات به مانند اصلاحات زمان شاه در سال ۴۲ می باشد که تحت تاثیر نیکسون رئیس جمهور وقت ایالات متحده انجام گرفت تا شاه و ایران به سمت حزب توده و کمونیستها نرود.

,

وی ادامه داد: در گذشته عربستان ایجاد تقابل شیعه و سنی را دنبال می کرد اما به دلیل اینکه درصد قابل توجهی از جمعیت کشور عربستان شیعه هستند و همچنین خوش خدمتی به غرب و آمریکا  ایران را دشمن عربستان معرفی می کند تا تقابل بین شیعه و سنی را به تقابل بین عرب و عجم یا ایران و عربستان تبدیل کند و برای پیشبرد این اختلاف و انحراف افکار عمومی٬ جامعه عربستان را صرفا به سمت اصلاحات اجتماعی سوق بدهد هرچند به نظر نمی رسد اصلاحات یاد شده به معنای واقعی کلمه اصلاحات باشد.

,

اردستانی در پایان گفت:این تغییرات تا زمانی که موقعیت محمد بن سلمان در مسند حاکمیت تثبیت شود ادامه خواهد داشت.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه