اخبار داغ

حجت الاسلام روانبخش در گفتگو با دانا:

شورای شهر تهران در انتخاب یک شهردار هم توانایی ندارد/ بعد از انتخاب شهردار باز هم دعوای سیاسی وجود خواهد داشت

شورای شهر تهران در انتخاب یک شهردار هم توانایی ندارد/ بعد از انتخاب شهردار باز هم دعوای سیاسی وجود خواهد داشت
یک روزنامه‌نگار و فعال سیاسی گفت: مهم‌ترین کار شورای شهر انتخاب شهردار و عزل و نصب او است و خود نشان‌دهنده این است که شورا کارآمد هست و یا نیست.
[

حجت الاسلام قاسم روانبخش، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی در ارزیابی خود از مدیریت و عملکرد شهرداری در گفت و گو با شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ اظهار داشت: شهر تهران یک کلان شهر عظیم است که حتی مدیریت این شهر و شهرداری آن از مدیریت استانداری هم مهم‌تر است، چرا که مسائل فرهنگی، عمرانی و خدامات شهری همگی زیرمجموعه شهرداری است. با معطل ماندن شهر بدون شهردار، آفات و صدمات جدی و جبران‌ناپذیری به شهر وارد خواهد شد. گاهی مدیریت ضعیف شهری به شهر آسیب می‌زند که نمونه آن را در زمان شهرداری آقای نجفی و در موضوع بارش برف مشاهده کردیم و مردم این مدیریت ضعیف را تجربه کردند. در مقابل این مدیریت ضعیف، مدیریت قوی قبلی بود که مردم به خوبی تفاوت این دو را درک می‌کنند. الان در نبود شهردار و مدیریت شهری، اداره شهر به دست سرپرستی واگذار شده است که خود این مسئله آفات جدی برای شهر خواهد داشت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

روانبخش در رابطه با اختلافات موجود در شورای شهر اظهار داشت: اختلافات در شورای شهر در رابطه با انتخاب شهردار وجود دارد که شورای شهر را به فاز سیاسی داخل جناحی کشانده است. به علت منافع جناحی و درون حزبی، جبهه اصلاحات و جبهه اعتدال دارند، سهم‌خواهی‌هایی کم و بیش وجود دارد که عمده خساراتش نصیب مردم خواهد شد که امروز هم شاهدیم به علت نبود نیرویی کارآمد، گرفتاری‌های عدیده‌ای در شهر تهران گریبان مردم را گرفته است. از جمله این مسائل پدیده ترافیک، فضای سبز، تمییزی و بهداشت شهری و عقب ماندن عمران شهری است. البته با گذر زمان این مسائل و مشکلات نمود بیشتری خواهد داشت و مردم در آینده با آن مواجه خواهند شد و عوارض خود را در آینده نشان خواهد داد. لذا این تجربه برای مردم تجربه خوبی خواهد بود که در آینده مراقب باشند به چه کسانی رای می‌دهند و این مسئله را مدنظر بگیرند که اعضای شورای شهر تجربه مدیریت شهری دارند و یا بیشتر جنبه‌های حزبی و جناحی مدنظرشان است. این مسئله با وجود تلخی و مشکلاتی که دارد، تجربه خوبی برای آینده شهر و سیاست کلان شهری است تا مردم در انتخاب اعضای شورای شهر دقت لازم را داشته باشند.

,

حجت الاسلام روانبخش پیرامون شعارها و عملکرد شهرداری نیز گفت: الان حدود یک سال است که از انتخاب اعضای شورای شهر می‌گذرد و آنها در ابتدا شعارهایی چون شهر الکترونیک و پیشرفته سرمی‌دادند. اما درواقع می‌بینیم که در انتخاب یک شهردار هم توانایی ندارد و با مشکل مواجه هستند. مهم‌ترین کار شورای شهر انتخاب شهردار و عزل و نصب او است و خود نشان‌دهنده این است که شورا کارآمد هست و یا نیست. بعد از آن یکی از مهمترین کارهای شورای شهر نظارت بر عملکرد شهرداری است. اما عملکرد ضعیفی که شورای شهر در این دوره در انتخاب شهردار از خود نشان داد، کار را به جایی رسانیده است که خسارتش به همه شوراهای شهر خواهد خورد. الان طرح‌هایی در دست اجرا و نیازمند تصویب مجلس است که در صورت تصویب، اختیار عزل و نصب شهردار را از شوراهای شهر بگیرند و مستقیماً این مسئله به وزارت کشور واگذار شود. اگر چنین اتفاقی بیافتد و این حق از شوراهای شهر گرفته شود، عملاً دیگر شوراهای شهر به عناصر ناکارآمدی تبدیل می‌شوند که فقط کارشان تصویب بودجه خواهد بود و اختیاری در عزل و نصب شهردار ندارند و این یعنی عملاً شوراها بی‌خاصیت می‌شوند.

,

من خود دو دوره در شورا حضور دشتم و به این مسئله واقف هستم که انتخاب شهردار برای شورا بسیار مهم است. اما این نوع عملکردی که در تهران درحال وقوع است، نشان می‌دهد که متاسفانه شعارهای مردم سالاری ومدیریت مردمی در اداره شهرها عملاً نقض شده است. درواقع نه تنها شورای شهر تهران به شعراهای خود وفادار نبودند بلکه به تمام شوراهای کشور ظلم می‌کنند که این احتمال را ایجاد می‌کنند که حق انتخاب شهردار و عزل و نصب او از شوراها گرفته شود و شوراها عملا بی‌خاصیت و بی‌اعتبار می‌وند. این مسئله ضربه آسای و سنگینی به شعار اداره مردمی شهر وارد خواهد کرد.

,

این فعال سیاسی در پایان و در رابطه با گزینه‌های نهایی شهرداری نیز گفت: درحال حاضر هفت گزینه برای انتخاب شهردار وجود دارد که البته من شناخت کافی نسبت به تک تک این افراد ندارم و نمی‌دانم که مدیریت کدام قوی است. اما با نگاه اجمالی به این افراد متوجه می‌شویم که آنچه که در انتخاب این افراد مدنظر بوده است، جنبه سیاسی تا کارآمدی در اداره شهر. به نظر بنده و گمان من باز هم در ادامه مشکلاتی وجود خواهد داشت و شاید هنوز یک سال از انتخاب شهردار نگذرد که باز مسائلی چون استیضاح و دعواهای سیاسی خود را نشان خواهد داد. اما دراین بین کسانی که بیشترین آسیب و ضرر را متحمل خواهند شد، مردم و شهروندان هستند که باید تاوان این عملکرد نامناسب را بدهند. اگر اینها تلاش می‌کردند که به دور از جنبه سیاسی و منافع حزبی و جناحی به جنبه کارآمدی افراد توجه نمایند، مسلماً افراد خوش‌فکر و توانمندی در بدنه خود شهرداری و در کشور وجود دارد که بتواند مدیریت شهر تهران را به عهده بگیرد. اگر مدیری پرتوان، جهادگر و کارآمد برای شهر تهران انتخاب می‌شد به نفع خود شورای شهر هم بود که به‌هرحال مردم عملکرد شهردار را رصد می‌کنند و موفقیت در اداره شهر پای عملکرد لیست امید گذاشته می‌شود و اگر خساراتی هم به مردم و شهر وارد شود و ضعف در مدیریت شهری هم پای عملکرد لیست امید نوشته می‌شود. حتی این مسئله در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری هم نقش خواهد داشت. اگر این اختلافات  نبود و با آن به مردم آسیب وارد نمی‌کردند، از جهت سیاسی به نفع خودشان بود ولی اینکه فقط به منافع سیاسی کنونی می‌اندیشند، مسلما باعث آسیب خودشان است. گرچه خودشان به‌خاطر پررنگ شدن جنبه‌های سیاسی متوجه این حقایق نمی‌شوند.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه