اخبار داغ

جلسه تایید صلاحیت گزینه ریاست «سیا»

جلسه تایید صلاحیت گزینه ریاست «سیا»
مجلس سنای آمریکا رسیدگی به گزینه پیشنهادی ریاست‌جمهوری آمریکا برای ریاست سیا را آغاز کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ایلنا، جلسه تایید صلاحیت «جینا هاسپل» گزینه پیشنهادی رییس‌جمهوری آمریکا برای ریاست سازمان جاسوسی این کشور را آغاز کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,


پیشنهاد «دونالد ترامپ» رییس‌جمهوری آمریکا برای پست ریاست سیا، با مخالفت سراسری در آمریکا مواجه شده است.

«جینا شری هاسپل» (Geena Cheri Haspel)، متولد ۱۹۵۶ (۶۲ ساله)، افسر ارشد اطلاعاتی آمریکاست که از ۱۹۸۵ به سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) پیوست. او در فوریه سال ۲۰۱۷، از سوی دونالد ترامپ به عنوان قائم مقام ریاست سیا منصوب شد. او چند سالی هم نماینده سیا در بریتانیا بود.

هاسپل در ۲۰۰۲، مسوول یکی از زندان‌های مخفی سیا در تایلند بود (این نوع زندان‌های سیا به «Black Site» معروفند) که با کد «چشم گربه» شناخته می‌شد. دو تن از اعضای القاعده با نام‌های «عبدالرحیم الناشری» و «ابو زبیده»، مدتی در این زندان مخفی محبوس بودند. طبق گزارش‌های متعددی که بعد‌ها منتشر شد، در این زندان، تحت مسوولیت هاسپل، روی زندانیان القاعده شکنجه‌هایی، چون «غرق مصنوعی» (waterboarding) به صورت مرتب و متعدد اجراء می‌شد. طبق گزارش‌های داخلی سیا که از محرمانگی خارج شدند، ابوزبیده در ۸۳ نوبت در یک ماه با شیوه «غرق مصنوعی» شکنجه شد. بار‌ها به مدت چند روز متوالی او را بی‌خواب نگه داشتند و به واسطه‌ی قرار دادن او در یک «محفظه تنگ» به مدت طولانی، در حالی که سرش به دلیل تنگی این محفظه با دیوار در تماس بود، چشم چپ خود را از دست داد. در نهایت طبق همین گزارش‌های داخلی، بازجویان سیا تایید کردند که او اطلاعات به درد بخوری در اختیار نداشته است.

در ۲ فوریه ۲۰۱۷ ترامپ، هاسپل را به عنوان قائم مقام ریاست سیا منصوب کرد.

در ۸ فوریه، چند عضو کمیته اطلاعات سنا، خواستار تجدیدنظر ترامپ در این انتصاب شدند. سناتور «شلدون وایتهاوس»، از طرف خود و دو همکارش نوشت: «من به خصوص نگران گزارش‌هایی هستم که درباره نقش این فرد (هاسپل) در نابودی بدون مجوز نوار‌های بازجویی سیا در اختیار دارم، نوار‌هایی که کاربرد شکنجه علیه محبوسین توسط سیا را مستند می‌کرد. همکاران من سناتور وایدن و سناتور هینریش گفته‌اند که اطلاعات محرمانه‌ای در اختیار دارند که نشان می‌دهد فرد تازه منصوب شده برای این جایگاه «نامناسب» است و درخواست خارج شدن این اطلاعات از محرمانگی را داده‌اند. من هم با این درخواست همراه هستم.»

,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه