اخبار داغ

کاهش ۲ سانتیمتری سطح تراز آب دریاچه ارومیه/ بارش ها در آذربایجان غربی تا اواسط هفته تداوم دارد

کاهش ۲ سانتیمتری سطح تراز آب دریاچه ارومیه/ بارش ها در آذربایجان غربی تا اواسط هفته تداوم دارد
با توجه به اینکه ۳۳ درصد افزایش بارندگی در سال زراعی جدید در آذربایجان غربی ثبت شده اما در حوزه سطح آب دریاچه ارومیه کاهش ۲ سانتیمتری نسبت به سال گذشته ثبت شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز،  چندروزی است که بارش باران در سطح استان آغاز شده و این بارش ها تدام دارد باتوجه به اینکه سال های گذشته بارش باران باعث به وجود آمدن کم آبی در سطح استان شده مشکلات متعددی را به وجود آورده امیدواریم این بارش ها تا حدودی بتواند در راستای حل معضل کم آبی مفید باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

در همین راستا، رئیس اداره پیش بینی هواشناسی آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز، با اشاره به تداوم بارش ها در روزهای آتی، در استان اظهار می کند: تا اواسط هفته آتی بارش باران در شهرهای آذربایجان غربی تداوم خواهد داشت.

,

مهدی صابری، با بیان اینکه سامانه بارشی جدید وارد استان شده است، می گوید: هم اکنون  بارش باران در بیشتر شهرهای استان به ویژه ارومیه، سردشت، نقده، مهاباد، چالدران، بوکان و پیرانشهر آغاز شده و ادامه دارد.

,

وی، از تشدید سامانه طی روزهای آتی در ارومیه خبر داده و ابراز می کند: با تشدید سامانه بارشی طی روزهای آتی احتمال وقوع سیلاب، طغیان رودخانه و تالاب های ارومیه و برخی شهرهای استان دور از انتظار نیست.

,

رئیس اداره پیش بینی هواشناسی آذربایجان غربی، با بیان اینکه احتمال آب گرفتگی معابر در بیشتر شهرهای استان پیش بینی می شود اضافه می کند: از شهروندان درخواست می شود به دلیل تشدید بارش ها از تردد در کنار رودخانه ها و تالاب های استان خودداری کنند.

,

صابری، با بیان اینکه تا اواسط هفته آتی شاهد کاهش سه تا چهار درجه ای دمای هوا در برخی شهرهای استان خواهیم بود، اذعان می کند: ماهیت بارش های رگباری به گونه ای است که آب گرفتگی معابر عمومی طی این مدت دور از انتظار نیست از این رو توصیه می شود جهت کاهش خسارت های احتمالی تمهیدات لازم به کار گرفته شود.

,

به گفته وی، بارندگی های کل استان از وضعیت مطلوبی برخوردار بوده و از ۲۷ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل برخوردار است.

,

* خوی رکورددار بیشترین بارش ها

, * خوی رکورددار بیشترین بارش ها,

رئیس اداره پیش بینی هواشناسی آذربایجان غربی، با بیان این که بیشتر بارش ها در شهر خوی بوده، می افزاید: شهرستان خوی با ۸ میلی متر بارش رکورددار بیشترین بارندگی طی ۲۴ ساعت گذشته است.

,

صابری، با اشاره به وضعیت هوای شهرهای استان، می گوید: ارومیه با ۴ درجه بالای صفر سردترین شهر استان و شهرهای پلدشت و شوز با ۲۳ درجه بالای صفر عنوان گرمترین شهرهای استان طی ۲۴ ساعت گذشته را از آن خود کردند.

,

* ۳۳ درصد افزایش بارندگی در سال زراعی جدید

, * ۳۳ درصد افزایش بارندگی در سال زراعی جدید,

رئیس گروه تحقیقات اداره کل هواشناسی آذربایجان غربی هم در این رابطه، با اشاره به افزایش بارندگی ها در سال زراعی جدید که از اول مهرماه ۹۶ آغاز شده، اظهار می کند: میانگین بارندگی ها در ارومیه از ابتدای سال زراعی جدید تا کنون ۸/۳۰۶ میلی متر بوده که ۳۳ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه در سال گذشته را نشان می دهد.

,

آزاد توحیدی، در مقایسه این میزان بارندگی با سال های گذشته، می گوید: این میزان بارش ها حاکی از افزایش ۱۱ درصدی بارندگی ها طی ۳۰ سال قبل در استان است.

,

وی، در ادامه سخنان خود می افزاید: متوسط بارندگی ها در آذربایجان غربی۳/۳۲۴ میلی متر است که حاکی از رشد ۳۰ درصدی در مدت مشابه سال قبل دارد.

,

رئیس گروه تحقیقات اداره کل هواشناسی آذربایجان غربی، تاکید می کند: بیشترین بارندگی ها در استان به ترتیب مربوط به شهرهای سردشت با ۷۴۴ میلی متر بارش، پیرانشهر با ۵۵۹ میلی متر بارش و اشنویه با ۴۲۹ میلی متر بارش است.

,

* کاهش ۲ سانتیمتری سطح تراز دریاچه ارومیه

, * کاهش ۲ سانتیمتری سطح تراز دریاچه ارومیه,

مدیر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه از کاهش دو سانتیمتری سطح تراز دریاچه ارومیه در مقایسه با مدت زمان مشابه سال قبل خبر می دهد.

,

فرهاد سرخوش با بیان اینکه سطح تراز دریاچه ارومیه در ۱۹ فروردین سال جاری ۱۲۷۰.۷۴ سانتی متر است، اظهار می کند: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل دو سانتی متر کاهش دارد.

,

وی، در ادامه می افزاید: همچنین وسعت فعلی دریاچه ارومیه دو هزار و ۲۷۶ کیلومتر مربع است که نسبت به سال گذشته ۲۳ کیلومتر کاهش داشته است.

,

مدیر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه، حجم آب موجود دریاچه ارومیه را یک میلیارد و ۹۹ میلیون مترمکعب اعلام کرده، و می گوید: این میزان نیز سال گذشته دو میلیارد و سه میلیون مترمکعب بود که حجم آب دریاچه ارومیه نیز نسبت به سال قبل کاهش نشان می دهد.

,

سرخوش، با بیان اینکه طرح های ستاد احیای دریاچه همچنان در دست اجرا هستند، تصریح می کند: براساس برنامه ابلاغی، امسال  ۲۸۵ میلیون متر مکعب آب از سدهای استان به دریاچه ارومیه رهاسازی می شود.

,

وی، با تاکید بر اعطای به موقع اعتبارات طرح های احیای دریاچه ارومیه، می گوید: امیدواریم امسال با تسریع در روند اعطای اعتبارات طرح های ستاد احیا شاهد بهبود وضعیت دریاچه ارومیه باشیم.

,

* حجم مخازن سدهای استان آذربایجان غربی در تاریخ ۲۰ اردیبهشت ۹۷

, * حجم مخازن سدهای استان آذربایجان غربی در تاریخ ۲۰ اردیبهشت ۹۷,

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز به حجم مخازن سدهای استان تا تاریخ ۲۰ اردیبهشت ۹۷ اشاره کرده و می گوید: سد بوکان ۷۷۳ میلیون متر مکعب که در زمان مشابه سال قبل ۷۶۱ میلیون متر مکعب بوده است.

,

کیومرث دانشجو، می گوید: سد مهاباد با ۱۷۷ میلی متر مکعب که در مدت مشابه سال قبل ۱۸۴ میلی متر بوده است، سد شهرچای با ۱۴۶ میلی متر مکعب که در سال قبل ۱۷۹ میلی متر مکعب بوده است.

,

وی، در ادامه با اشاره به دیگر سدهای استان تاکید می کند: سد حسنلو با ۶۳ میلی متر که سال قبل ۶۶ میلی متر بوده، سد ساروق ۳۳ میلی متر مکعب که سال قبل ۳۲ میلی متر بوده است، سد زولا ۵۱ میلی متر که سال قبل ۴ میلی متر بوده، سد دریک با ۱۲ میلی متر که سال قبل ۱۳ میلی بوده است، سد ماکو ۴۷ میلی متر که سال قبل ۷۶ میلی متر مکعب بوده است.

,

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی، می گوید: سد شهید قنبری ۲۴ میلیون متر که سال قبل ۲۵ میلیون متر بوده، سد آغ چای ۲۱۲ میلیون متر که تغییری در میزان آب ذخیره سازی شده پشت سد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل نداشته است.

,

دانشجو، با اشاره به سایر سدهای استان، ادامه می دهد: سد ارس ۲ با ۳ میلیون متر، سد قیقاج با ۷ میلیون متر و سد سیلوه ۷۱ میلیون متر مکعب که در مجموع سدهای استان ۱۵۴۸ میلی متر مکعب آب پشت سدها ذخیره سازی کرده اند که در مدت مشابه سال قبل ۱۶۰۶ میلی بوده و ۴ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشانگر است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه