اخبار داغ

پایگاه خبری چرام گزارش می دهد:

رمز و رازهای یک قلعه تاریخی در کهگیلویه و بویراحمد/سفر به دل تاریخ در قلعه ی تاریخی چرام+تصاویر

رمز و رازهای یک قلعه تاریخی در کهگیلویه و بویراحمد/سفر به دل تاریخ در قلعه ی تاریخی چرام+تصاویر
یکی از آثارهای تاریخی که از فرهنگ و خصوصیات استان کهگیلویه و بویراحمد، قلعه ی تاریخی چرام بوده که ساختمان قلعه و بافت متراکم تابعه قلعه در منطقه چرام است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از  چرام،قلعه چرام بر روی تپه تاریخی تلگرد ( اصطلاح محلی تپه ی گرد ) شهر چرام در استان کهگیلویه و بویر احمد قرار دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  چرام,

 

,

این مکان بنا به دستور فردی به نام عبدالله خان در زمان قاجار ساخته شده است که در دوره های پرویز خان،  هادی خان، حسین قلی خان، اسکندر خان به ترتیب آن را به عنوان مقر خود بر می گزیدند که این افراد از طایفه و تیره عبدالله خان بوده اند.

,

 

,

سنگ نبشته ای در روبروی درب ورودی بر دیوار حک شده است که متأسفانه چیزی از تاریخ و محتویات آن مشخص نیست .

,

 

,

ساختمان قلعه را می توان شالوده و اساس بافت قدیمی استان با توجه به فرهنگ زندگی قبیله ای وعشیره ای بومیان کهگیلویه و بویراحمد دانست که سکونت و زندگی در این استان تا حدود سال  1342 است.

,

, ,

بنابراین یکی از آثارهای تاریخی که از فرهنگ و خصوصیات این استان بوده ساختمان قلعه و بافت متراکم تابعه قلعه در منطقه چرام است.

,

 

,

ساختمان قلعه چرام بر روی تپه تاریخی و دست ساخته واقع است که یکی از دلایل این قرار گیری را می توان تسلط و بزرگ جلوه دادن خان و خانواده اش بر طایفه زیر دست خود دانست .

, .,

 

,

تعداد خانه های تابعه این قلعه حدود بیست خانواده بوده است؛ در اتاق شمال شرقی طبقه همکف قلعه در ساختمانهای اولیه راهی زیر زمینی به صورت تونل زده شده بودند که تا حدود 3 کیلو متر این تونل ادامه داشت و از این مسیر جهت آوردن آب و دیگر وسایل در مواقع ضروری(جنگ و جدل های محلی) استفاده می شد.

,

لااااااااااا

, لااااااااااا,

اکنون هیچ اثری از آن به صورت مشهود به جای نمانده است و در مواقعی که جنگ نبود از آب رودخانه ی کوچکی که در پائین قلعه بود،استفاده می کردند.

, .,

 

,

در جنوب غربی این مکان تاریخی حیاط اصلی در طبقه همکف قرار دارد و چاه عمیق ذکر شده زیر راه پله ای که به طبقه بالا هدایت می شود، بوده است.

,

 

,

عرض دیوارهای خارجی این بنا به حدود 90 سانتی متر الی 1 متر می رسد که در آن در طبقه اول سوراخ های کوچکی دیده می شود که  برای دید بهتر نگهبان یا دیده بان است.

,

 

,

 زمانی که جنگی شروع می شد و سربازان دشمن برای تیر اندازی از پائین به بالای قلعه اقدام می کردند،این سوراخ ها مانع از اصابت تیر به نگهبانان و ساکنین شده و باعث شکست دشمن می شد .

,

 

,

, ,

ساخت این مکان تاریخی به اواخر دوره  قاجار برمی گردد که عبدالله خان بنای اصلی قلعه را به وجود آورد.

,

 

,

امیر عزیزی، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان چرام،گفت: در اطراف این شهرستان چرام بقاع متبرکه امامزادگان زیادی از جمله  بی بی رشیده(س) در سه کیلومتری شهر چرام، امیر ولی(ع) در یک کیلومتر شهر چرام، امامزاده شاه حمزه در 35 کیلومتری چرام و پنج کیلومتری شهر سرفاریاب و امامزاده علی در70 کیلومتری چرام و در بخش سرفاریاب واقع شده که هر ساله زائرین و گردشگران از این بقاع متبرکه بازدید بعمل می آورند.

,

 

,

وی افزود: در جاده ارتباطی شهرستان چرام و بخش سرفاریاب روستاهای زیبای تاریخی و گردشگر پذیر از جمله القچین سفلی، روستای تمبی، تنگه زیبای پیرزال روستا تاریخی دلی یاسیر، امامزاده اسماعیل (ع)، امامزاده محمود(ع) واقع شده که دارای قناتها و آثار تاریخی بجای مانده از دوران کهن می باشد که چشم هر رهگذری را به خود خیره می‌کند و بدلیل کوههای پوشیده از درختان بلوط ،بنه و دشتهای زیبا، حاصلخیر و سرسبز کشاورزی اطراف آن هرساله گردشگران زیادی از این منطقه دیدن می‌کنند.

,

, ,

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان چرام افزود: قلعه تاریخی چرام در شمال غرب و مشرف بر تپه ای 12متری وگرد واقع شده که از همه طرف بر شهر چرام احاطه دارد در پایین قلعه حمامی زیبا با معماری زیبای اسلامی ایرانی بنا شده که زیبای خاصی و کم نظیری دارد. وارد قلعه که می شوید بنای زیبای اسلامی ایرانی آن چشمانت را می نوازد و بربام آن که میشوی طبیعت زیبا واطراف آن با زمین های حاصلخیزکشاورزی و کوههای سرسبز اطراف آن چشم وروح را می نوازد و انسان را به یاد قدرت خدای زیبایی ها می کشاند وباعث شده هر ساله تعداد زیادی از آن دیدن نمایند.

,

 

,

وی تصریح کرد: از چشمه زیبای بلقیس و آب زلال چشمه سیاه که بگذریم وارد روستای فشیان و بعد وارد روستای "تل بابونه" می شویم نرسیده به آن قلعه ای زیبا چشمها را به خود خیره میکند ،قلعه ای زیبا با معماری زیبای اسلامی که بر بام آن وارد می شوید طبیعت زیبا زمینهای حاصلخیز کشاورزی کوهها و تپه های سر سبز آسیاب ها ورودخانه  وجود دارد که باعث شده هر ساله گردشگران زیادی از آن دیدن کنند.

,

, ,

گفتنی است که اتاقهای این بنای تاریخی معمولاً طول زیاد و عرض کمی داشتند و نقش نگار هایی از جمله قوسهای شاخ بزی تند، کند و قوسهای دایره ای در این بنا به عرصه گذاشته شده است.

,

 

,

لازم ذکر است در شهر چرام ۳۵۰ اثر تاریخی وجود دارد که بیش از ۲۴۰ اثر ثبت ملی شده‌اند.

,

 

,

 

,

صادق شیخی

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه