اخبار داغ

معاون محیط زیست:

هدف من این است که شکار صورت بگیرد

هدف من این است که شکار صورت بگیرد
معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست گفت: هدف من این است که شکار باشد اما این شکار را به صورتی انجام دهیم که سودش به مناطق حفاظت‌شده برسد. طبیعت‌گردی، شکار و رفع اختلافات با مردم از دیگر برنامه‌های در دستور کار است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به‌نقل از شبکه خبری تهران نیوز، ظهرابی معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست در نشست خبری صدور پروانه‌های شکار ادر خصوص حوادث اخیر اظهار کرد: در چند روز اخیر بحث‌های زیادی در رسانه‌ها درباره شکار صورت گرفته و هر کس از منظری این موضوع را بررسی می‌کند. برخی با فرآیند صدور مجوز شکار موافقت و برخی دیگر هم مخالفت کرده‌اند و اخیرا هم خبری مبنی بر برخورد تورگردانان با یکی از خبرنگاران منتشر شده که اگر واقعیت داشته باشد، به شدت برخورد می‌کنیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه خبری تهران نیوز, شبکه خبری تهران نیوز, شبکه خبری تهران نیوز,

ظهرابی گفت: مبنای شکل‌گیری سازمان محیط زیست، موضوع حفاظت از تنوع زیستی است. در کنوانسیون تنوع زیستی که ما به آن پیوسته‌ایم، به بهره‌برداری خرمندانه و حفاظت از تنوع زیستی تاکید شده است.

,

وی با بیان اینکه حفاظت از تنوع زیستی بدون مشارکت مردم امکان‌پذیر نیست افزود: ما ۵۰ سال است که عرصه‌های مناطق چهارگانه را حفاظت می‌کنیم و همانطور که مشاهده می‌کنید جمعیت حیات وحش ما تا به امروز چه شرایطی را داشته است؟ لازمه حل این موضوع اصلاح رویکرد است.

,

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست  اذعان داشت: هدف من این است که شکار باشد اما این شکار را به صورتی انجام دهیم که سودش به مناطق حفاظت‌شده برسد. طبیعت‌گردی، شکار و رفع اختلافات با مردم از دیگر برنامه‌های در دستور کار است.

,

ظهرابی خاطرنشان کرد: اگر کسی قرار است در منطقه تفرجی ساختمانی را بسازد، شرایطش را مشخص کرده‌ایم. قوانین شکار صید که از سال ۷۲ تاکنون تغییر نکرده بود را به روز کردیم چرا که ما حتی جریمه ده هزار تومانی داشتیم و این موضوع از سال ۷۲ تغییر نکرده است. مدیریت مشارکت مناطق را در پارک ملی گلستان شروع کرده‌ایم و در حال انجام آزمایش‌های مختلف است.

,

وی عنوان کرد: سال ۹۱ یا ۹۲ بود که موافقین و مخالفین شکار با یکدیگر بحث‌های طولانی می‌کردند. من یک بار در نقطه‌ای بین موافقان و مخالفان شکار صید قرار گرفته بودم، اکثر مخالفان را حامیان حیوانات تشکیل می‌دادند و حرف من این بود که من مخالف شکار نیستم اما مخالف شکار با قوانین و روش‌های کنونی هستم چراکه  آن نوع شکار سودی برای حفاظت از منطقه نداشت، مضر بود.

,

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست اظهار کرد: آن زمان فصل شکار در مدت کوتاه دو ماهه‌ای رخ می‌داد که فصل جفت‌گیری مناطق بود، خاطرم هست که سه یا چهار گروه شکارچی همزمان از ۴ جهت به دلیل محدودیت‌‌ زمانی موجود وارد مناطق می‌شدند و به شکار می‌پرداختند و ما آمدیم و زمان شکار را افزایش دادیم و قیمت واقعی شکار را هم اصلاح کردیم.

,

ظهرابی ادامه داد: ما پروانه شکار را به دو دسته نرخ خارجی و داخلی مصوب کردیم و این‌گونه هم جوامع بومی و محلی می‌توانند شکار کنند و هم قیمت پروانه شکار به کشورهای همسایه نزدیک شود.

,

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا عدم صدور پروانه شکار در ۴ یا ۵ سال گذشته اشتباه بوده یا خیر گفت: هر تصمیم مدیریتی را باید نسبت به مقتضیات زمانش بررسی کرد، نمی‌شود گفت که آن تصمیم در آن زمان اشتباه بوده اما سازوکارش در عصر کنونی نیاز است.

,

او می‌گوید: حاضرم هزینه‌های این را بپذیرم و قطار تنوع زیستی را به ریل واقعی خودش بازگردانم، در منطقه‌ای که جمعیت نر با جمعیت ماده برابر شده است باید جمعیت نر را تعدیل کنیم.

,

ظهرابی عنوان کرد: امروز افزایش جمعیت گرگ‌ها به یک معضل تبدیل شده است. یک کارشناس بین‌المللی به من می‌گوید که شما یا گرگ را می‌خواهی یا پلنگ را و اگر فکری به حال جلوگیری از افزایش گرگ‌ها نکنید، باید قید پلنگ را بزنید.

,

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست اشاره داشت: تاکنون ۱۲ راس مجوز شکار صادر کرده است که جمعا یک میلیارد و سیصد میلیون تومان دریافت شده است، حدودا ۸۰ درصد از درآمد حاصل از شکار صرف همان منطقه‌ای که شکار شده می‌شود. بنای ما بر این است که فعلا ۵۰ درصد از این مبلغ به بومی و محلی برسد و ۵۰ درصد از آن هم صرف حفاظت از منطقه شود.

,

انتهای پیام/*

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه