اخبار داغ

گزارشی از طرح فروش محصولات ایرانخودرو؛

امروز در نمایندگی‌های ایران‌خودرو چه گذشت؟ / 1 میلیون تومان سود برای 7 میلیون تومان چک!

امروز در نمایندگی‌های ایران‌خودرو چه گذشت؟ / 1 میلیون تومان سود برای 7 میلیون تومان چک!
ساعتی پیش از آغاز طرح فروش 4 محصول ایران خودرو، متقاضیان زیادی در یکی از نمایندگی‌های اصلی این شرکت در سمنان ازدحام کرده بودند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، درپی نوسانات شدید و بی‌سابقه قیمت خودروها در بازار و پس از فشار تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به خودروسازان داخلی، گروه صنعتی ایران‌خودرو صبح دیروز از آغاز طرح فروش فوری 4 محصول این شرکت به مناسبت فرارسیدن عید فطر خبر داد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

بر اساس اعلام اولیه این شرکت، قرار بود 4 محصول هایما، پژو 206 تیپ 2، دانگ فنگ H30 Cross اتوماتیک و رانا از صبح روز یکشنبه 27 خرداد به صورت فروش فوری با تحویل 30 روز و به قیمت قطعی به متقاضایان عرضه شود. هنوز ساعاتی از انتشار این خبر نگذشته بود که رییس شورای رقابت اعلام کرد این شورا با موافقت افزایش 5 تا 7 درصدی قیمت خودروهای داخلی کمتر از 45 میلیون تومان موافقت کرده است.

,

همین بهانه کافی بود تا مدیران ایران‌خودرو اعلام کنند طرح فروش فوری 4 محصول اعلام شده فعلا منقضی شده است.

,

عصر همان روز مسئولان ایران‌خودرو مجددا از آغاز طرح فروش فوری این 4 محصول از ساعت 10 صبح امروز (چهارشنبه) خبر دادند. بر اساس تصمیم جدید این شرکت، 4 محصول مذکور این بار نه به صورت نقدی بلکه به صورت نقد و اقساط به خریداران عرضه می‌شد.

,

1 میلیون تومان سود برای 7 میلیون تومان چک!

, 1 میلیون تومان سود برای 7 میلیون تومان چک!,

ایران‌خودرو مدعی شد تلاش می‌کند تا خودرو به دست مشتریان واقعی برسد و بر این اساس نیز اعلام کرد بخشی از مبالغ خودروها را به صورت چک‌های 6 تا 18 ماهه دریافت می‌کند اما از شواهد پیدا است این موضوع صرفا بهانه‌ای برای دریافت مابه‌‌التفاوت قیمت‌های قبل با قیمت‌های جدید بوده است. به عنوان نمونه در این طرح این شرکت برای خودروی 206 تیپ 2 که قیمت مصوب آن در هنگام بخشنامه 33 میلیون و 900 هزار تومان (حدود 34 میلیون تومان) بوده است 27 میلیون و 100 هزار تومان را به صورت نقد و 7 میلیون و 900 هزار تومان را نیز به صورت یک چک 6 ماهه دریافت می‌کند که مجموع این مبالغ 35 میلیون تومان خواهد شد! نحوه تقسیم‌بندی بخش نقد و اقساط نیز به روشنی آن روی سکه را نشان می‌دهد. سوال اینجاست که چرا ایران‌خودرو به جای مبلغ 27 میلیون تومان از 27 میلیون و 100 هزار تومان و به جای مبلغ 8 میلیون تومان از 7 میلیون و 900 هزار تومان استفاده کرده است؟  البته ممکن است مسئولان این شرکت نرخ سود بخش اقساط را علت این تفاوت اعلام کنند اما باید پرسید مسئولان ایران‌خودرو نرخ سود این 7 میلیون تومان را چند درصد محاسبه شده است؟ با یک محاسبه ساده می‌‌توان گفت ایران‌خودرو برای بازپرداخت 7 میلیون تومان در مدت 6 ماه، نرخ سود 29 درصدی را لحاظ کرده است که 2.5 برابر نرخ سود بانکی است!

,

در نمایندگی‌های ایران‌خودرو سمنان چه گذشت؟

, در نمایندگی‌های ایران‌خودرو سمنان چه گذشت؟,

اما گزارش میدانی خبرنگار مرآت حاکی از بسته شدن طرح‌های فروش ایران‌خودرو در کمتر از یک ساعت از آغاز آن است. بر این اساس ساعتی پیش از آغاز طرح متقاضیان زیادی در یکی از نمایندگی‌های اصلی ایران‌خودرو در سمنان ازدحام کرده بودند که این اتفاق در سالهای اخیر بسیار کم سابقه بوده است.

,

یکی از افرادی که موفق به ثبت نام خودرو نشده بود به خبرنگار مرآت گفت: مردم را به چه روزی انداخته‌اند، بدترین محصولاتشان را که در سایر ایام سال فروش چندانی ندارد در این شرایط عرضه کردند و در کمترین زمان هم فروختند!

,

جوان دیگری که به نظر می‌رسد موفق به ثبت نام شده است می‌گوید: یک خودروی دانگ فانگ و یک خودروی 206 ثبت نام کرده‌ام که از این بابت خوشحالم.

,

فرد مسنی هم به خبرنگار مرآت گفت: اگر موفق نشوم خودرو ثبت نام کنم مجبورم سکه خریداری کنم!

,

سم مهلک سوداگری خودرو برای اقتصاد کشور

, سم مهلک سوداگری خودرو برای اقتصاد کشور,

هرچند به نظر می‌رسد خودروسازان داخلی طی سالهای گذشته از رانتِ انحصار، حداکثر استفاده را کرده‌اند اما باید منتظر ماند و دید این شرایط تا چه زمانی ادامه خواهد یافت؟ رانتی که نه تنها به تقویت تولید داخلی کمک نکرده است بلکه به سم مهلکی برای اقتصاد مولد و سالم تبدیل شده است.

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه