اخبار داغ

یادداشت/

دیدگاه ادیان الهی نسبت به سقط جنین

دیدگاه ادیان الهی نسبت به سقط جنین
هر چند در تمامی ادیان الهی به فرزندآوری و باروی سفارش شده و اتفاق نظری در این رابطه وجود دارد؛ ولی در رابطه با سقط جنین، اجماع نظر وجود ندارد!
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا، ناهید زندی‌پژوه نویسنده و کارشناس دینی در یادداشتی که پیرامون سقط جنین در اختیار طنین یاس قرار داده، نوشته است:

, شبکه اطلاع رسانی دانا, طنین یاس ,

 

,

هر چند در تمامی ادیان الهی به فرزندآوری و باروی سفارش شده و اتفاق نظری در این رابطه وجود دارد؛ ولی در رابطه با سقط جنین، اجماع نظر وجود ندارد! در دین زرتشت، اصل بر خرد ورزی در تمام امور است و هیچ گونه تصریحی دال بر مسائل شرعی از قبیل روایی و ناروایی سقط جنین وارد نگردیده است. ولی دین اوستای نو عمل سقط جنین به تمام معنا مردود و ناروا و کشتنی آگاهانه محسوب شده است.

,



در دین مسیحیت، سقط جنین از نظر مسیحیان صدر مسیح، محکوم شناخته شده و دیدگاه آنها در ختم حاملگی مربوط به زنانی اسکه هنوز روح در جنین دمیده نشده باشد. در کلیسای کاتولیک جنین  از  همان لحظه انعقاد نطفه، انسان کامل محسوب می شود و همانند همه انسان ها حق حیات دارد. از اینرو، هرگونه اقدام در جهت سقط جنین، مورد نکوهش و گناه قرار گرفته است. گرچه برخی اندیشمندان دمیده شدن روح را ملاک جواز یا عدم جواز سقط جنین می دانستند، اما کلیسای کاتولیک در قرن نوزدهم رسما این دیدگاه را رد کرد و اعلام نمود: « جنین در هر مرحله ای که باشد، سقط آن نارواست و ساقط کننده آن مشمول مجازات شرعی خواهد شد.

,
,
,


تأکید کلیسای کاتولیک بر انسان بودن جنین از همان نخستین لحظه حاملگی از این حکم روشن میشود که همه جنین های سقط شده باید مانند انسان های بالغ غسل تعمید داده شوند. در این میان کیش پروتستان به ویژه درانگلیس سقط جنین قانونی بوده است.

,
,



در جوامع اسلامی، سقط همیشه مورد نکوهش و مذموم بوده  و مجازات قانونی بر آن مترتب است ومسئله سقط جنین از همان زمان پیامبر(ص) و ائمه (ع) مطرح بوده و روایات زیای در در این زمینه از شیعه و سنی در دست است.از ابتدای اسلام فقها به طرح مسئله سقط جنین از دید حقوقی پرداخته اند؛ در عروۀ الوثقی و تحریر الوسیله که رساله علمیه است، با بی تحت عنوان" دیۀ الجنین" مطرح است؛ اما از دید حرمت ذاتی و  گناه بودن، مسئله فقهی نو و بکری است.

,
,
,



در میان فقهای اهل سنت، اختلاف نظر به هر یک از مر احل، مختلف شکیل گیری جنین، نطفه، علقه و مضغه بر می گردد. از نظر حنفیه، سقط جنین پیش از دمیدن روح انسان در آن جایز است و حکم دیه قبل از دمیدن روح بر آن مشمول نمی شود.

,
,
,



از نظر مالکیه، سقط در هر مرحله ای باشد حرام است. از نظر شافعیه، سقط جنین بعد از استقرار جنین حرام است. اما محمد غزالی اصل را بر ممنوعیت سقط دانسته و مرحله حیات و ولوج روح را از همان مرحله ورود اسپرم به رحم و لقاح با تخم دانسته و سقط را در هر مرحله ای حرام می داند. هر چند عده ای از جمله ابواسحاق مروذی با استناد به نظر ابوحنیفه سقط را در هر مرحله نطفه و علقه با عذر شرعی جایز دانسته اند. از نظر حنابله نیز سقط جنین پس از چهل روز جایز نیست.

,
,
,



اختلاف نظر دانشمندان و علمای دینی در ارتباط با سقط جنین به مراحل مختلف شکل گیری جنین، جنین دارای روح و حیات انسانی و جنین فاقد روح بر می گردد. در قسم اول میان شیعه و سنی اختلافی مشاهده نمی گردد، هر دو جنین را انسان تلقی نموده اند و با انجام سقط شابئه قتل نفس مطرح می شود، اما در مورد قسم دوم( جنین فاقد روح) اجماع نظری در میان علما و دانشمندان اسلامی وجود ندارد؛ جمعی از اهل سنت آن را جایز شمرده اند، اما شیعیان آن را حرام می دانند. هر چند در این فرض استثنائاتی وارد است.

,
,
,



به لحاظ معارف اسلامی و فقهی، حکم اول در اسلام درباره سقط جنین آن است که این عمل از محرمات قطعی است و ادله اربعه بر آن دلالت دارد. مورد استناد از آیه 5 سوره انعام قرآن کریم است: « لاتقتلوا النفس التی حرم الله الا بالحق» که البته در دلالت این آیات در سقط جنین، پس از ولوج روح ( چهار ماه تمام) ایرادی نیست. لکن چون پیش از ولوج روح، جنین در مرحله حیات نباتی است و دارای نفس محترم نیست، دلالت آیات بر جنین قبل از دیمده شدن روح، مشکل است.

,
,
,



فقهای بزرگ شیعه، ابتدا تشکیل جنین را از حیث زمان به دو مرحله تقسیم می‌کنند:

    جنین پیش از چهارماهگی ( پیش از دمیده شدن روح)
    جنین پس از چهارماهگی ( پس از دمیده شدن روح)

الف. اقساط جنین پس از دمیده شدن روح حرام است و جایز نیست، اعم از اینکه برای مادر خطر داشته باشد، یا مشکلات روحی و روانی ایجاد کند و غیره یا خطری متوجه او نباشد یا خطر متوجه خود جنین باشد.

ب . اسقاط جنین پیش از دمیده شدن در صورتی که خطر جانی برای مادر داشته باشد، جایز است؛ چون مادر دارای نفس محترم است و جنین هنوز به مرحله نفس محترمه نرسیده است، پس جان مادر بر حیات نباتی جنین تقدیم دارد.
 

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

آنچه از مجموع ادله شرعی استباط می شود، حرمت اسقاط جنین " دو عذر شرعی و مصلحت اهم" است. اکثر فقهای شیعه بر این نظرند که سقط جنین بس از دمیده شدن روح حرام است، اعم از اینکه برای مادر خطر داشته باشد، یا مشکلات روحی و روانی ایجاد کند یا خطری متوجه او نباشد یا خطر متوجه خود جنین باشد. اما سقط جنین از دمیده شدن روح در صورتی که خطر جانی برای مادر داشته باشد، جایز است. بسیاری از فقها، از جمله حضرات آیات خامنه ای و فاضل لنکرانی، قایل به جواز سقط جنین برای حفظ جان مادر هستند.

,



آیت الله خامنه ای در خصوص سقط جنین می فرمایند: « شرعا حرام است و در هیچ حالتی جایز نیست. مگر آنکه استمرار حاملگی برای حیات مادر خطرناک باشد که در این صورت، سقط جنین قبل از ولوج روح اشکال ندارد، ولی بعد از دمیدن روح جایز نیست، حتی اگر ادامه حاملگی برای حیات مادر خطرناک باشد، مگر آنکه استمرار بارداری، حیات مادر و جنین، هر دو را تهدید کند و نجات زندگی طفل به هیچ وجه ممکن نباشد ولی نجات زندگی مادر به تنهایی با سقط جنین امکان داشته باشد.»  ایشان در جواب استفتای فردی که بارداری را برای همسر خود  سبب بروز ناراحتی های روانی و مشقت دانسته است ، فرموده اند: « با توجه به حرج و مشقت روحی و درمانی ناشی از بارداری ناخواسته برای همسرتان، سقط جنین را تا قبل از ولوج روحی – چهارماهگی- به دلیل حرج و مشقت غیر قابل تحمل نمی توان گفت " حرام" است ، بلکه حرج و مشقت رافع است و سقط جنین جایز است.
 

,
,
,
,

منابع:

    آقایی، سید مجتبی، سقط جنین در دین زرتشت . ضمیمه فصلنامه باروری و ناباروری، پژوهشکده این سینا، 1381
    حسینی بهشتی، سید محمد، سقط جنین و تعمیم طبی، بهداشتی و تنظیم خانواده. تهران : بقعه 1379
    خزاعی، سهیلا، اسلام و سقط جنین ، ضمیمه فصلنامه باروری و ناباروری، پژوهشکده ابن سینا، 1381
    دورانت، ویل، تاریخ تمدن، ترجمه احمد آرام، جلد پنجم، تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی 1367
    سلیمانی، حسین، ادله اثبات دعوای کیفری در آیین حقوق یهود، فصلنامه هفت آسمان، شماره 1 ، سال 1378
    نعمتی، احمد، سقط جنین از دیدگاه شریعت و ففه مقارن، ضمیمه فصلنامه باروری و ناباروری ، پژوهشکده این سینا، 1381

,
,
,
,
,
,
,
,

 

,

انتهای پیام/خ

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه