اخبار داغ

گزارش/

بازگشت به روستای پدری برای عمران و آبادانی/ 13 طرحی که روستای تخته جان را متحول کرد

بازگشت به روستای پدری برای عمران و آبادانی/ 13 طرحی که روستای تخته جان را متحول کرد
حجت الاسلام پور مهدوی امام روستای تخته جان با حضور در روستای پدری خود و ارائه 13 طرح باعث عمران،آبادی،نشاط و زندگی در روستای مرزی تخته جان شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از خاورستان،چند سالی است که به دستور مقام معظم رهبری نهادی در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با عنوان قرارگاه پیشرفت و آبادانی برای رسیدگی به دهستان‌های محروم و مرزی در کشور شکل گرفته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان,

 

,

قرارگاه پیشرفت و آبادانی در کنار بسیج سازندگی اما مستقل و جدا است و هدفش به جز سازندگی و انجام کارهای عمرانی در مناطق محروم فراهم کردن زمینه های پیشرفت و آبادانی مناطق محروم مرزی در همه زمینه ها است.

,

 

,

 حوزه های قرارگاه پیشرفت و آبادانی شامل فرهنگی،عمرانی،تعلیم و تربیت، سلامت و اشتغال است و قرارگاه پیشرفت و آبادانی در دهستانهای مرزی و محروم برای عمران و آبادانی راه اندازی شده است.

,

 

,

قرارگاه پیشرفت و آبادانی در خراسان جنوبی نیز به تبع کشور شکل گرفته و در این استان نیز 6 دهستان برای استقرار قرارگاه پیشرفت و آبادانی در نظر گرفته شده است که اغلب این قرارگاه ها در شهرستانهای مرزی خراسان جنوبی با هدف آبادانی دهستانهای مرزی کار خود را چندین سال است آغاز کرده اند.

,

 

,

یکی از دهستانهای مورد هدف قرارگاه پیشرفت و آبادانی در خراسان جنوبی دهستان قهستان واقع در شهرستان مرزی درمیان است.

,

 

,

با توجه به اینکه یکی از حوزه های قرارگاه پیشرفت و آبادانی حوزه فرهنگی است قرارگاه پیشرفت و آبادانی روحانیونی را برای انجام کارهای فرهنگی در دهستانها با عنوان امام روستا مستقر می‌کند و از این روحانی می‌خواهد که با انجام کارهای فرهنگی و ایجاد روحیه و انگیزه در مردم روستاهای مرزی و محروم به معنای واقعی پیشرفت وآبادانی روستا را با همکاری و مشارکت عمومی خود مردم رقم بزنند.

,

 

,

, ,

 

,

یکی از روستاهای دهستان قهستان که سوژه گزارش ما شده است روستای تخته جان در بخش قهستان شهرستان درمیان است که مردم این روستا با همکاری و حضور بسیار موثر و خلاقانه امام روستا برای پیشرفت و آبادانی روستای خود گام های بلندی برداشته اند.

,

 

,

در کوچه پس کوچه های روستای تخته جان که راه می‌رویم نشان از آبادی،اشتغال،سر زندگی و امید بین اهالی روستا موج می‌زند.

,

 

,

در سطح روستا از هر فردی که سراغ امام روستا را می‌گیرم او را می‌شناسد و از حضور این روحانی در روستای اظهار خوشحالی کرده و برای عاقبت به خیری امام روستا و خانواده اش که با حضور خود گرمی و امید را به روستا آورده اند دعا می‌کند.

,

 

,

بازگشت به روستای پدری برای عمران و آبادانی

, بازگشت به روستای پدری برای عمران و آبادانی, بازگشت به روستای پدری برای عمران و آبادانی,

حجت الاسلام سعید پور مهدوی که متولد و بزرگ شده روستای تخته جان است پس از سالها تحصیل و زندگی در اصفهان حال به روستای پدری خود برگشته و برای آبادانی روستایش با همکاری و همفکری اهالی روستا آستین همت بالا زده و می‌خواهد روستای تخته جان را به معنای واقعی به آبادانی و پیشرفت برساند و کاری کند که روستای تخته جان الگوی تمام روستاهای کشور شود.

,

 

,

در راستای هدف رفیعش تا کنون اقدامات بسیار زیادی انجام داده و برای محقق شدن این اهداف به صورت شبانه روزی به همراه خانواده اش که در روستا مستقر هستند تلاش می‌کند.

,

 

,

, ,

 

,

این روحانی خوش ذوق تا کنون برای عمران،آبادانی، اشتغال و مباحث فرهنگی روستای خود 13 طرح ارائه کرده و همه این طرحها تا کنون به مرحله اجرا و عمل نیز رسیده است.

,

 

,

از جمله طرح های ابتکاری این روحانی برای روستای تخته جان که فقط و فقط به همان روستا منحصر شده است می‌توان به طرح برکت،سندس،یاقوت بهشتی،قطره های محبت، فداء،طرح سوگند اتحاد،حیات،ساخت خیریه، طرح سلوی، احیاء،همت،شفاء و تشکیل گروه جهادی ناصحین اشاره کرد.

,

 

,

"طرح برکت" با این هدف تشکیل شده است که برای افراد نیازمند روستا کارت نان تهیه کرده و به افراد مستمند برای گرفتن نان از نانوایی های روستا داده اند که در پایان هر ماه از طریق صندوق های خیریه ای که در خانه های اهالی برای جمع آوری کمکهای مردم است تسویه حساب و هزینه نان به نانوایی پرداخت می‌شود.

,

 

,

"طرح سندس" نیز برای تهیه لباس نو یا لباس های که در برخی از خانواده ها مورد نیاز نیست اما سالم است  از طرف اهالی برای نیازمندان خود روستا جمع آوری و بسته بندی و با احترام سالی دو بار تقدیم نیازمندان می‌شود.

,

 

,

"یاقوت بهشتی" از دیگر طرح های این روستا بود با این رویکرد که افراد علاقه مند تعدادی از درختان زرشک خود را برای صرف کارهای عام المنفعه روستا وقف کنند و برای این کار وقف 150 اصله درخت در نظر گرفته شده است این کار بهترین منبع مالی پایدار خیریه نیز است.

,

 

,

"قطره های محبت" دیگر طرح ابتکاری امام روستا است با این هدف که تعدادی صندوق برای جمع آوری صدقات مردم تخته جانی الاصل که بر اساس محبت،همانند قطره های باران سب آبادی دیارشان خواهد شد ایجاد شده است.

,

 

,

طرح "فداء"برای قربانی کردن جهت سلامتی و تعجیل در فرج  امام زمان (عج) در سالروز میلاد این امام است و هدف از قربانی کردن تقسیم گوشت بین نیازمندان روستا است.

,

 

,

طرح "سوگند اتحاد" دیگر طرح این امام روستا است با هدف تشکیل گروه های مختلف و پیمان همفکری و همیاری جهت پیشرفت روستای تخته جان است.

,

 

,

طرح "حیات" یکی از 13 طرح ابتکاری و خلاقانه این امام روستا است که هدفش کاشت حدود 100 درخت مثمر در مکان های عمومی روستا با همکاری مردم است  تامین نهال نیز بر عهده قرارگاه پیشرفت و آبادانی است.

,

 

,

"ساخت خیریه" نیز یکی دیگر از طرح ها است و این خیریه فرهنگی که به نام حضرت صاحب الامر(عج) نیز نامگذاری شده است با کمکهای مادی و معنوی مردم تخته جان ساخته می‌شود.

,

 

,

طرح "سلوی"؛ این طرح نیز برای تهیه سبد غذایی است که در سالی دوبار هر شش ماه یکبار سبد غذایی به ارزش 50 هزار تومان برای نیازمندان روستا در نظر گرفته و در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

,

 

,

"احیاء" نیز نام دیگر طرحی است که زندگی دوباره به افرادی می‌بخشد که در بند اعتیاد گرفتار شده اند و با هدف بانی سازی و ایجاد انگیزه جهت ترک اعتیاد و تشکیل گروه تلاش شکل گرفته است.

,

 

,

طرح "همت" این طرح که زمینه ساز اشتغال زایی و کسب درآمد برای خواهران روستایی نیز شده است به راه اندازی یک کارگاه شیرینی پزی و یک کارگاه تولید نبات در روستا مربوط می‌شود که با اعتبار بسیار اندک و با همکاری امام روستا راه اندازی شده است؛ بازار فروش محصولات تولیدی مغازه های سطح روستا و سطح شهرستان درمیان است که باعث درآمدزایی برای 4 خواهر در این روستا شده است.

,

 

,

طرح "شفاء" یکی دیگر از طرح های این روستا است که به کمک خرج درمان بیماران روستا در حد وسع و توان مالی از سوی خیریه کمک می‌شود.

,

 

,

تشکیل گروه جهادی ناصحین نیز مختص روستای تخته جان است که جهت عمران و آبادانی این روستا تشکیل شده اما همین اعضای گروه جهادی برای کمک به زلزله زدگان  روستای شیخ صله استان کرمانشاه در سال گذشته نیز اعزام شده و به هم نوعان خود دراستان کرمانشاه خدمات رسانی کرده اند.

,

 

,

این روحانی علاوه بر این 13 طرح چند برنامه فرهنگی و مذهبی را نیز برای روستای تخته جان ارائه کرده است که هنوز به مرحله اجرا نرسیده اما معتقد است با همت و پشتکاری که از اهالی روستایش سراغ دارد این برنامه های فرهنگی و مذهبی نیز به زودی محقق خواهد شد.

,

 

,

, ,

این کارها و ذهن خلاق و پویای این روحانی و حضور مستمر و همراهی خانواده اش در تحقق و اجرای این طرح ها باعث شده که مردم روستا نیز برای آبادانی و پیشرفت روستای خود بیش از همیشه تلاش کرده و با همراهی امام روستا که هم شهری خودشان نیز است برای آبادی روستای خود گام بردارند.

,

 

,

مشخص است که عمران و آبادی روستاها در مناطق مرزی جز با تلاش خود اهالی محقق نخواهد شد اما این همراهی برای مردمی که سالها است با خشکسالی و قهر طبیعت در مناطق مرزی دست و پنچه نرم می‌کنند، یک نیروی محرکه و فردی که واقعا همه هم و غمش آبادی روستای پدری اش باشد نیاز دارد.

,

 

,

حجت الاسلام پور مهدوی برای روستای تخته جان به معنای واقعی یک جلودار عمران و آبادانی است که یکسال شده برای روستای محل تولدش کمر همت بسته و با عزم و اراده روز به روز گام های موثری در راستای رسیدن به اهدافش در این روستا برمی‌دارد.

,

 

,

مشخص است که حضورش در روستای تخته جان به عنوان امام روستا موثر و خودش محبوب همه مردم است چراکه هنگام اقامه نماز جماعت اغلب مردم روستا از پیرو جوان زن و مرد کوچک و بزرگ پشت سرش برای اقامه نماز صف می‌بندند.

,

 

,

حجت الاسلام سعید پور مهدوی امام روستای تخته جان در گفتگو با خاورستان،اظهار کرد: حدود یکسال است که به عنوان روحانی برای انجام مباحث فرهنگی از طرف قرارگاه پیشرفت و آبادانی دهستان قهستان در روستای تخته جان واقع در بخش قهستان شهرستان درمیان مستقر هستم.

, خاورستان,

 

,

گاهی برای عاقبت به خیری باید از امکانات گذشت

, گاهی برای عاقبت به خیری باید از امکانات گذشت, گاهی برای عاقبت به خیری باید از امکانات گذشت,

وی با بیان اینکه خودم اهل این روستا هستم،افزود:مدت 15 سال برای تحصیل و زندگی در اصفهان بودم و حال برای خدمت به همشهریانم در روستای تخته جان در حال فعالیت هستم که از ابن بابت بسیار خوشالم که توانسته ام فردی موثر برای روستای خودم باشم؛با توجه به اینکه همه امکانات برای من و خانواده ام در اصفهان تامین بود اما ترجیح دادم به روستای پدری خود آمده و برای خدمت به مردم روستای خودم قدمی بردارم که مطمئنم دعای خیر اهالی روستا باعث عاقبت به خیری من و خانواده ام خواهد شد.

,

 

,

این امام روستا بیان کرد: این روستا حدود 890 نفر جمعیت دارد که درصد بالایی از جمعیت این روستا را جوانان به خود اختصاص داده اند.

,

 

,

حجت الاسلام پور مهدوی عنوان کرد:هدف من از ارائه این طرح ها و اجرایی کردن آنها فراهم کردن زمینه اشتغال، همفکری و مشارکت عمومی مردم روستا برای رفع مشکلات روستا و اهالی در هر زمینه ای است و همانگونه که از طرح ها مشخص است سعی کرده ام به نوعی همه مشکلاتی که در یک روستا متوجه مردم است را در نظر گرفته و برای رفع این مشکلات با ارائه طرح و راه حل از خود مردم روستا کمک بگیرم که خدا را شکر همکاری اهالی بسیار خوب بوده است.

,

, ,

 وی با بیان اینکه تا کنون هنوز برخی از طرح ها اجرایی نشده و طی ماه های گذشته برای ارائه و اجرای طرح ها با اهالی به نتیجه رسیده ایم اما تا کنون سایر طرح های اجرا شده موفق و مورد استقبال مردم قرار گرفته است.

,

 

,

می‌خواهم روستای تخته جان الگوی تمام روستاهای کشور شود

, می‌خواهم روستای تخته جان الگوی تمام روستاهای کشور شود, می‌خواهم روستای تخته جان الگوی تمام روستاهای کشور شود,

این امام روستا خاطر نشان کرد: هدف من این است که روستای تخته جان مانند نگینی در شهرستان درمیان،خراسان جنوبی و کشور ایران بدرخشد و به الگویی برای سایر روستاهای کشور تبدیل شود؛ برای رسیدن به هدفم همه تلاش خود را خواهم کرد ضمن اینکه همراهی و مشارکت عمومی اهالی روستا نیز من را به هدفم نزدیک تر خواهد کرد.

,

 

,

حجت الاسلام پور مهدی به مشکلات روستای تخته جان نیز اشاره ای داشت،و گفت:در حال حاضر بزرگترین مشکل ما در این روستا با جمعیت بسیار زیاد کمبود آب است و اینکه در روز بارها با قطعی آب در سطح روستا مواجه هستیم.

,

 

,

وی ادامه داد:ظاهرا اینگونه که از طرف آب و فاضلاب روستایی شهرستان درمیان مطرح شده بحث آبرسانی به روستای تخته جان در دستور کار است که انشاءالله زوتر اجرایی شده و به پایان برسد که مردم این روستا از مشکل کم آبی رنج نبرند.

,

 

,

بر اساس این گزارش اگر یک نفر در هر روستای مرزی و محرومی از استان برای آبادی و پیشرفت روستایش تلاش کند و مشارکت عمومی اهالی روستا را نیز با خود به همراه داشته باشد شاهد مشکلات اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و اشتغال کمتری در روستاها خواهیم بود و این به فکر روستای خود بودن نیز زمینه امید و میل به زندگی در روستاهای مرزی را در بین مردم مرز نشین بیشتر خواهد کرد و کمتر شاهد مهاجرت مردم روستایی به شهرها خواهیم بود.

,

 

,

به امید آنکه در همه روستاهای خراسان جنوبی و شهرستان مرزی درمیان یک نیروی محرکه قوی برای پیشرفت و آبادانی هر روستا حضور داشته باشد و برای رفع مشکلات در روستاها که در این شرایط کنونی جامعه بسیار زیاد است، منتظر نباشیم که مدیر و مسئولی بیاید و مشکلات روستاها را حل کند بلکه با دست بر زانوی خود گذاشت و با عزم و اراده جدی برای پیشرفت،عمران،آبادانی و ساختن روستاهای خود تلاش کنیم.

,

, ,

انتهای پیام/

, انتهای پیام/]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه