اخبار داغ

وضعیت فوق بحرانی ۱۴ شناگاه مازندران/ پرچم زرد برای ۸۴ درصد از شناگاه‌ها

وضعیت فوق بحرانی ۱۴ شناگاه مازندران/ پرچم زرد برای ۸۴ درصد از شناگاه‌ها
۸۴ درصد از شناگاه‌های استان مازندران وضعیت زرد، ۴ درصد آبی و ۸ درصد نیز تعطیل هستند. در رصد شناگاه‌های استان، ۱۴ شناگاه استان دارای وضعیت بحرانی و فوق بحرانی است.بیشترین علل آلودگی شناگاه‌ها، قرار داشتن شناگاه‌ها در مجاورت مصب رودخانه‌ها، آلودگی ناشی از عدم تصفیه خانه‌های شهری و روستایی و عدم مدیریت مناسب پسماند و زباله‌ها محسوب می‌شود که باید در کنار اعلام لیست شناگاه‌های آلوده به مردم و نیز نصب پرچم‌های زرد و آبی در محل شناگاه‌ها، نسبت به تغییر مکان شناگاه‌ها با فاصله بیشتر از مصب رودخانه‌ها نیز اقدام صورت گیرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، حسینعلی ابراهیمی کارنامی سه شنبه شب در نشست ساماندهی سواحل و شناگاه‌های استان مازندران گفت: 46 ایستگاه شنا در استان فعال است که بیشترین شناگاه‌ها در شهرستان‌های بابلسر و محمودآباد قرار دارد.

نبود شناگاه در شهرهای گلوگاه، نکا و عباس‌آباد
وی با بیان اینکه شهرستان‌های گلوگاه، عباس‌آباد و نکا فاقد شناگاه هستند، افزود: طی سال 96 به طور متوسط از هر شناگاه، 5 بار نمونه برداری شد که در سال‌جاری و تاکنون، از هر شناگاه یکبار نمونه‌برداری صورت گرفته است.

وضعیت فوق بحرانی 14 شناگاه در مازندران
مدیرکل حفاظت از محیط زیست مازندران خاطرنشان کرد: لیست شناگاه‌های آلوده را اعلام کردیم و طی سال‌جاری تاکنون، 4 نامه به دادستان ارائه کردیم. در رصد شناگاه‌های استان، 14 شناگاه استان دارای وضعیت بحرانی و فوق بحرانی است.

مهمترین علل آلودگی شناگاه‌ها در استان
این مسئول از تعطیلی دو شناگاه در محمودآباد، یک شناگاه در عباس‌آباد و یک شناگاه در رامسر طی سال‌جاری خبر داد و اظهار کرد: بیشترین علل آلودگی شناگاه‌ها، قرار داشتن شناگاه‌ها در مجاورت مصب رودخانه‌ها، آلودگی ناشی از عدم تصفیه خانه‌های شهری و روستایی و عدم مدیریت مناسب پسماند و زباله‌ها محسوب می‌شود که باید در کنار اعلام لیست شناگاه‌های آلوده به مردم و نیز نصب پرچم‌های زرد و آبی در محل شناگاه‌ها، نسبت به تغییر مکان شناگاه‌ها با فاصله بیشتر از مصب رودخانه‌ها نیز اقدام صورت گیرد.

ابراهیمی کارنامی بر لزوم کیفی سازی شناگاه‌های استان مازندران تأکید و عنوان کرد: در استان مازندران طرح جامع بنادر دریایی و گردشگری در دستور کار قرار دارد که بنا است در چند نقطه از استان، اسکله دومنظوره جهت گردشگری و پرورش ماهی در قفس احداث شود.

مهمترین عناوین ارزیابی بهداشتی شناگاه‌ها
در ادامه این نشست غلامرضا شقاقی بیان کرد: طی تفاهم نامه مشترکی که میان سه وزارت محیط زیست، بهداشت و کشور منعقد شد بنا شد تا پرچم گذاری در شناگاه‌های استان‌های شمالی صورت گیرد.

وی افزود: 17 آیتم برای چک لیست بازرسی جهت تعیین وضعیت شناگاه‌ها جهت تعیین رنگ یا وضعیت شناگاه‌ها تعریف شده است که بر این اساس بازرسی‌ها از شناگاه‌ها صورت و وضعیت آنها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

نماینده بهداشت حاضر در این نشست متذکر شد: بیشترین مشکلاتی که در ارزیابی‌ها از شناگاه‌ها با آن مواجه بودیم عدم دسترسی به دوش و سرویس بهداشتی مطلوب و نیز بحث تهیه و توزیع مطلوب موادغذایی و همچنین مدیریت پسماند در مناطق شناگاه بوده است.

بیشترین نقص شناگاه‌های مازندران در فریدونکنار/وضعیت زرد برای 84 درصد از شناگاه‌های استان
این مسئول با بیان اینکه بیشترین مشکلات شناگاه‌ها در شهرستان فریدونکنار است، افزود: به لحاظ کیفی و کمی، بهشهر با دارا بودن دو شناگاه بهترین کیفیت و کمترین نقص را دارد.

ابراهیمی کارنامی تصریح کرد: 84درصد از شناگاه‌های استان مازندران وضعیت زرد، 4 درصد آبی و 8 درصد نیز تعطیل شدند.

وی با بیان اینکه مردنم نمی‌دانند در شناگاه‌ها چه حقوقی دارند، اضافه کرد: مهمترین چالش‌های ما در شناگاه‌ها، عدم عملیاتی شدن نصب پرچم در شناگاه‌ها، عدم فرهنگ سازی عمومی مناسب، نبود زیرساخت‌های لازم در شناگاه‌ها و صدور مجوزهای بهره برداری بدون استعلام بهداشتی رصد شده است.
 
لزوم تسهیل سرمایه گذاری بخش خصوصی در سواحل

یکی دیگر حاضران در جلسه با بیان اینکه نکته مهم در این جلسات، اعلام مشکلات نیست، بلکه رفع آن است، تأکید کرد: نزدیک به 380 نقطه حادثه خیز در استان مازندران وجود دارد.

وی ضمن اشاره به پروسه طولانی اخذ مجوز بخش خصوصی گفت: در رابطه با صدور مجوزها، به ویژه در بخش خصوصی که از مراجع 8 گانه صورت می‌گیرد، مدتی طولانی زمان می‌برد و لذا سرمایه گذار بخش خصوصی در نهایت، عطایش را به لقایش می‌بخشد که امیدواریم تدابیر مناسبی در خصوص تسهیل سرمایه گذاری بخش خصوصی اندیشیده و اتخاذ شود.

چند دهه بی برنامگی عامل وضعیت بحرانی شناگاه‌ها است
عنایتی نماینده استانداری نیز با بیان اینکه چرا قبل از شروع فصل شنا و از قبل، بستر را آماده نمی‌کنیم و حالا در دل تابستان و در بحبوحه کار در پی آن هستیم، یادآور شد: چند دهه بی برنامگی موجب شد تا با وضعیت فوق بحرانی شناگاه‌ها در استان مواجه شویم.

وی با بیان اینکه افزایش طرح‌ها و شناگاه‌ها چاره‌ساز نیست، بلکه باید کیفی سازی صورت گیرد، ادامه داد: اساسا طرح‌ها را به کسانی واگذار می‌کنیم که کوتاه مدت است و توجیه اقتصادی ندارد؛ لذا سرمایه گذاری مطلوبی صورت نمی‌گیرد، که لازم است طرح‌ها و قراردادهای بلندمدت با سرمایه‌گذاران بسته شود.

تکلیف تأسیس سازمان عمران سواحل مشخص شود
نماینده استانداری مازندران حاضر در جلسه با انتقاد از بلاتکلیفی تشکیل و فعالیت سازمان عمران سواحل که سال‌ها است تأسیس آن مطرح است، اما هیچ اتفاقی نیفتاده است؛ متذکر شد: تعطیلی طرح‌ها اصلا چاره کار نیست و در واقع پاک کردن صورت مسئله است. باید به این بیندیشیم که چرا پساب‌های صنعتی ظرف چند دهه وارد دریا می‌شود و هنوز هم تکرار می‌شود؟ دستگاه‌های متولی چه می‌کنند؟

ایجاد معاونت جدید توسعه و نشاط سواحل در استان‌های شمالی طی آینده‌ای نزدیک
در بخش دیگری از این نشست، جعفری نماینده وزارت کشور در پاسخ به آخرین وضعیت سازمان عمران سواحل اعلام کرد: بنا بر آخرین اظهارت و تصمیمات مطروحه، این طرح اجرایی نخواهد شد.

وی افزود: طبق آخرین تصمیمات بنا شده است تا در استانداری استان‌های شمالی، معاونت جدیدی با نام معاونت توسعه و نشاط سواحل در زیر مجموعه دفتر امور اجتماعی ایجاد شود تا بر امور مرتبط با سواحل نظارت و مدیریت صورت گیرد.

الماسی نماینده محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست کشور نیز در بخش دیگری از این نشست گفت: مشکلات حال حاضر ترسناک نیست که نتوانیم حلش کنیم.

بلاتکلیفی شناگاه‌ها در ایام غیر طرح تا تخریب زیرساخت‌ها
وی افزود: خیلی از کشورهای پیشرفته دنیا هم درگیر چنین مشکلاتی هستند، بودند که توانستند ان را حل کنند؛ لذا مشکلات فعلی، قابل حل است و باید مسائلمان را حل کنیم.

این مسئول با بیان اینکه بیش از 40 شناگاه استان مازندران پرچم زرد دارند، تصریح کرد: شناگاه‌ها عموما ازنیمه مهرماه پایان طرح تا تیرماه سال بعد، مدیر مشخصی ندارد و لذا نمی‌شود از آنها در خصوص زیرساخت‌ها، حفظ و بهبود آن، مطالبه‌گری کرد.

حسن زاده نماینده فرمانداری ساری نیز با اشاره به موضوع فوق تصریح کرد: طی این فاصله، طرح‌ها در دست کیست؟ خوب مشخص است طی این مقطع، استانداردها به هم میخورد، زیرساخت‌ها از بین می‌رود و لذا حفظ و نگهداری طی این مدت، با چالش مواجه است.

وی اذعان کرد: مردم منتظر نمی‌مانند تا ما طرح شناگاه اجرا کنیم و بعد بروند شنا کنند، بلکه هر جا راهی به دریا باشد، به آب می‌زنند؛ لذا باید اقدامات صورت گیرد.

چند تصدی‌گری طی فصول مختلف سال در ساماندهی سواحل
نماینده فرمانداری ساری حاضر در جلسه مشکل دیگر شناگاه‌ها را چند تصدی‌گری طرح ساحل طی فصول گوناگون سال عنوان و بیان کرد: بیاییم و برای یکبار مشخص کنیم که مسئولیت ساماندهی ساحل و دریا با کیست؟ ما طی ایام گوناگون سال، با متصدیان و متولیان گوناگونی مواجه هستیم.

مفهوم پرچم‌های زرد و آبی در شناگاه‌ها
در پایان جهت آگاه سازی مخاطبان گرامی باید اذعان کنیم که نصب پرچم آبی در شناگاه‌ها بیانگر آن است که آن شناگاه از نظر کیفیت بهداشتی و سایر شرایط بهداشتی و زیست محیطی دارای شرایط مطلوب است و به قول معروف، شناگاه پاکیزه است؛ از سویی دیگر شناگاه زرد به شناگاه‌هایی اطلاق می‌شود که فاقد شرایط مناسب است و احتمال آلودگی آن‌ها به عوامل بیماری‌زا و به خطر افتادن سلامتی افراد زیاد است و به بیان دیگر، احتمال خطر آلودگی در این مناطق وجود دارد.

لذا امید می‌رود تا با اجرایی شدن این طرح پیشنهادی مورد توافق سه وزارت کشور، محیط زیست و بهداشت در استان‌های شمالی، ضمن اعلام وضعیت کیفی و استاندارد هر یک از شناگاه‌های فعال در این مناطق، مردم هم ضمن اطلاع از وضعیت شناگاه‌ها و انتخاب مناسب محل شناگاه‌ها، مطالبه‌گریشان از مسئولان در جهت ارتقای کیفی شناگاه‌ها افزایش یابد.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,
,
, نبود شناگاه در شهرهای گلوگاه، نکا و عباس‌آباد, نبود شناگاه در شهرهای گلوگاه، نکا و عباس‌آباد,
,
,
, وضعیت فوق بحرانی 14 شناگاه در مازندران, وضعیت فوق بحرانی 14 شناگاه در مازندران,
,
,
, مهمترین علل آلودگی شناگاه‌ها در استان, مهمترین علل آلودگی شناگاه‌ها در استان,
,
,
,
,
, مهمترین عناوین ارزیابی بهداشتی شناگاه‌ها, مهمترین عناوین ارزیابی بهداشتی شناگاه‌ها,
,
,
,
,
,
,
, بیشترین نقص شناگاه‌های مازندران در فریدونکنار/وضعیت زرد برای 84 درصد از شناگاه‌های استان, بیشترین نقص شناگاه‌های مازندران در فریدونکنار/وضعیت زرد برای 84 درصد از شناگاه‌های استان,
,
,
,
,
,
,  
لزوم تسهیل سرمایه گذاری بخش خصوصی در سواحل
,  
لزوم تسهیل سرمایه گذاری بخش خصوصی در سواحل
,
,
,
,
,
,
, چند دهه بی برنامگی عامل وضعیت بحرانی شناگاه‌ها است, چند دهه بی برنامگی عامل وضعیت بحرانی شناگاه‌ها است,
,
,
,
,
, تکلیف تأسیس سازمان عمران سواحل مشخص شود, تکلیف تأسیس سازمان عمران سواحل مشخص شود,
,
,
, ایجاد معاونت جدید توسعه و نشاط سواحل در استان‌های شمالی طی آینده‌ای نزدیک, ایجاد معاونت جدید توسعه و نشاط سواحل در استان‌های شمالی طی آینده‌ای نزدیک,
,
,
,
,
,
,
, بلاتکلیفی شناگاه‌ها در ایام غیر طرح تا تخریب زیرساخت‌ها, بلاتکلیفی شناگاه‌ها در ایام غیر طرح تا تخریب زیرساخت‌ها,
,
,
,
,
,
,
,
,
, چند تصدی‌گری طی فصول مختلف سال در ساماندهی سواحل, چند تصدی‌گری طی فصول مختلف سال در ساماندهی سواحل,
,
,
, مفهوم پرچم‌های زرد و آبی در شناگاه‌ها, مفهوم پرچم‌های زرد و آبی در شناگاه‌ها,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه