اخبار داغ

کارشناس مسائل منطقه در گفت و گو با دانا؛

ایران همچنان در سوریه خواهد ماند/ ایران با حضور ترکیه در سوریه مخالف است/جولان خط قرمز آمریکا و اسرائیل است/ حضور ایران در نزدیکی مرزهای جولان

ایران همچنان در سوریه خواهد ماند/ ایران با حضور ترکیه در سوریه مخالف است/جولان خط قرمز آمریکا و اسرائیل است/ حضور ایران در نزدیکی مرزهای جولان
کارشناس مسائل منطقه به سفر وزیر دفاع کشورمان اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران با دعوت رسمی وزارت دفاع کشور سوریه در خاک این کشور حضور دارد و تا زمانی که سوری ها این درخواست را داشته باشند، خاک سوریه را ترک نخواهیم کرد.
[

سیدمهدی نورانی، کارشناس مسائل منطقه در گفت و گو با شبکه اطلاع رسانی راه دانا با اشاره به سفر وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران به سوریه، اظهار داشت: وزیر دفاع کشورمان به همراه یک هیئت بلند پایه نظامی به سوریه سفر کردند و برای اینکه بدانیم که این سفر به چه میزان اهمیت دارد و چه اتفاقاتی ممکن است در راستای این سفر بیفتد، لازم است به این نکته اشاره کرد که یک تفاهمنامه ای بین 2 دولت ایران و سوریه در سال 2006 بعنوان پیمان دفاعی مشترک بسته شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 

,

همکاری نظامی ایران و سوریه

, همکاری نظامی ایران و سوریه,

وی افزود: در این پیمان قرار شد که 2 کشور باهم همکاری نظامی داشته باشند؛ بعد از آن در سال 2009 میلادی یک بندی توسط وزارت دفاع کشورمان به آن توافقنامه افزوده شد که مقرر شد، هر زمان دولت سوریه از ایران کمک نظامی بخواهد ایران با تمام قوا از کشور سوریه دفاع کند و بالعکس.

,

 

,

کارشناس مسائل منطقه بیان داشت: در سال 2011 درگیری ها در سوریه شروع شد، سوری ها یک درخواست رسمی توسط وزارت دفاع کشورشان که بر اساس توافقنامه مشترکی که با ایران داشتند ارسال کردند، اما خواهان فعال کردن آن توافقنامه نبودند و فقط از ایران تقاضای همکاری برای مبارزه با تروریسم داشتند.

,

 

,

نورانی خاطر نشان کرد: سوریه با این درخواست به صورت رسمی، در دو زمینه کمک نظامی و ارسال تسلیحات نظامی و بحث مستشاران نظامی از ایران اعلام نیاز کرد.

,

 

,

وی در ادامه گفت: جمهوری اسلامی ایران نیز طبق درخواست دولت سوریه اقدام کرد؛ اما نکته قابل تامل این است که جمهوری اسلامی ایران تمامی هزینه هایی که بابت این دو موضوع در سوریه هزینه کرد، بعنوان قرض دولت ایران به دولت سوریه توسط وزارت دفاع دو کشور ثبت می شود.

,

 

,

کارشناس مسائل منطقه اذعان کرد: هر گونه کمک نظامی از نظر سلاح و مستشاران نظامی همه اش بعنوان قرض و طلب دولت ایران از دولت سوریه در وزرات دفاع 2 کشور ثبت می شود، در صورتی که برخی معتقدند کمک های مالی و نظامی ایران به سوریه  نوعی هدیه و هبه است در صورتی که اصلاً این طور نیست.

,

 

,

نورانی در پاسخ به این سوال که "آیا جمهوری اسلامی ایران برای منافع خودش در سوریه حاضر است؟" گفت: جمهوری اسلامی ایران ضمن آن که برای منافع خودش در سوریه حضور دارد، در عین حال بر اساس یک توافقنامه نظامی مشترکی که منافع 2 کشور را تضمین و تامین می کند و در آن توفقنامه نیز درج شده است که هرگونه کمک نظامی که یک کشور برای کشور دیگری می کند، باید هزینه هایش پرداخت شود.

,

 

,

وی ابراز داشت: در سفر وزیر دفاع ایران به سوریه آن چیزی که وزیر دفاع رسماً اعلام کرده بود، بحث بازسازی نظامی ارتش سوریه است.

,

 

,

کارشناس مسائل منطقه به نقش ایران در بازسازی پایه های نظامی ارتش سوریه اشاره کرد و گفت: در بازسازی سوریه ایران می خواهد در 2 بخش بازسازی پایه های نظامی ارتش سوریه  و  ساختن سوریه به کشور سوریه کمک کند.

,

 

,

نورانی این بخش را یکی از بندهای اصلی مذاکرات وزیر دفاع ایران با همتای سوری دانست و اشاره کرد: البته وزیر دفاع ایران با بشار اسد و نخست وزیر سوریه نیز دیدار می کند و در آخر هم با وزیر دفاع کشور سوریه دیدار خواهد کرد.

,

 

,

وی ادامه داد: دولت سوریه درصدد آماده سازی حمله به ادلب است؛ وزیر دفاع ایران قبل از سفر به سوریه در یک موضع گیری اعلام کرده بود که ما به دولت ترکیه هشدار می دهیم که تمامیت ارضی سوریه را زیر سوال نبرد، اما ترک ها با حضور نظامی در بخش های مختلف سوریه اصرار داشتند که مغز حاکمیت دولت سوریه را زیر سوال ببرند.

,

 

,

کارشناس مسائل منطقه خاطر نشان کرد: یقیناً پشت پرده این موضوع بحث حضور ترکیه در بخش ادلب و جاهای دیگر سوریه مثل بخش های کردنشین سوری است.

,

 

,

نورانی بیان داشت: اختلافی که ما ایرانی ها و روس ها با ترکیه در سوریه داریم این است که ما به شدت با حضور ترکیه در سوریه مخالفیم؛ چون یک حضور غیر رسمی و بدون درخواست دولت سوریه است، اما متاسفانه روس ها یک مقدار با این قضیه کنار آمده اند.

,

 

,

وی با اشاره به حضور ترک ها در خاک سوریه، گفت: روس ها معتقدند ترک ها بعد از اینکه وضعیت سوریه آرام شد، خاک سوریه را ترک خواهد کرد؛ در صورتی که ایران معتقد است که ممکن است این اتفاق نیافتد و برای آینده سوریه مشکل ساز شود.

,

 

,

آزاد سازی ادلب در اولویت کشور سوریه است

, آزاد سازی ادلب در اولویت کشور سوریه است,

کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: دولت سوریه به دنبال آن است که بحث استان ادلب را حل کند و این منطقه را کاملاً پاک سازی کند و به دامن سوریه برگرداند.

,

 

,

نورانی بیان داشت: ترک ها در ادلب حضور مستقیم دارند؛ از طرفی مرز استان ادلب از 3 طرف در داخل خاک سوریه است و از یک طرف نیز مرز ترکیه است و ترک ها خیلی راحت در حال رفت و آمد هستند.

,

 

,

وی عنوان کرد: دولت و ارتش سوریه مقدمات نظامی حمله به ادلب را فراهم می کنند و یقیناً در این عملیات باید هم از مستشاران ایرانی و هم از تسلیحات نظامی از ایران کمک بگیرند.

,

 

,

 

,

آینده حضور نظامی ایران در سوریه

, آینده حضور نظامی ایران در سوریه,

کارشناس مسائل منطقه افزود: موضوع بعدی که از بقیه موضوعات مهم تر است، بحث آینده حضور نظامی ایران در سوریه است.

,

 

,

سیدمهدی نورانی اشاره کرد: موضوعی که در چند وقت اخیر توسط آمریکایی ها مطرح می شود که در این رابطه جان بولتون تقریباً 3 روزه پیش اعلام کرد ما باحضور نظامی ایران در سوریه مخالفیم و هرگونه حضور نظامی ایران در خاک سوریه را قبول نداریم و تا زمانی که ایران در سوریه حضور دارد ما هم حضور خواهیم داشت.

,

 

,

مذاکره آمریکایی ها با روسیه در خصوص حضور ایران در سوریه

, مذاکره آمریکایی ها با روسیه در خصوص حضور ایران در سوریه,

وی با اشاره به سوالی که از وزیر دفاع ایران شده بود، گفت: امیر حاتمی نیز پیش از این گفته بود که توافق دولت ایران و سوریه را هیچ کسی نمی تواند انکار کند و هیچ کشوری نمی تواند خللی در آن بوجود آورد.

,

 

,

کارشناس مسائل منطقه خاطر نشان کرد: موضوعی که نباید فراموش شود این است که بر اساس قانون اساسی فعلی سوریه و قوانین ارتش سوریه، اصلاً هیچ کشوری اجازه ایجاد پایگاه نظامی دائم در سوریه را ندارد، اما کشورها می توانند بر اساس توافقنامه های نظامی، در کشور سوریه پایگاه نظامی موقت ایجاد کنند.

,

 

,

نورانی افزود: جمهوری اسلامی ایران بر اساس توافقنامه نظامی که با دولت سوریه دارد می تواند پایگاه نظامی موقت در سوریه داشته باشد و برای اینکه این پایگاه نظامی به یک پایگاه نظامی دائم تبدیل شود نیاز به وضع قانون جدید در قوانین ارتش و حتی نیازمند تغییر قانون اساسی کشور سوریه دارد.

,

 

,

جولان خط قرمز آمریکا و اسرائیل است/ حضور ایران در نزدیکی مرزهای جولان

, جولان خط قرمز آمریکا و اسرائیل است/ حضور ایران در نزدیکی مرزهای جولان,

وی گفت: موضوع بعدی که مطرح است، حضور نظامی جمهوری اسلامی ایران در جنوب سوریه و در مرزهای جولان است که در این رابطه آمریکایی ها و اسرائیلی ها این موضوع را از طریق اردنی ها اعلام کردند که خط قرمز آن هاست.

,

کارشناس مسائل منطقه اظهار داشت: اسرائیلی ها به شدت با این موضوع مشکل دارند و رسماً اعلام کرده اند که هرگونه تحرک نظامی ایرانی ها را در مرز جولان را مورد هدف قرار می دهند.

,

 

,

نورانی ادامه داد: یکی از معضلات اصلی سوریه برای آمریکایی ها و اسرائیلی ها وجود همین نیروهای نظامی ایران و نیروهای حزب الله در نزدیکی مرز اسرائیل در خاک سوریه است.

,

 

,

وی مطرح کرد: جمهوری اسلامی ایران اگر می خواست یک زمانی علیه اسرائیل عملیاتی انجام دهد، باید از فرسنگ ها فاصله اقدام می کرد، اما الان نیروهای نظامی ایران و حزب الله و نیروهای مقاومت در چند کیلومتری مرزهای اسرائیل حضور دارند.

,

 

,

کارشناس مسائل منطقه بیان داشت: این موضوع بر می گردد به بحث دو کشور ایران و سوریه و آیا قوانین دولت سوریه این اجازه را می دهد یا خیر؟

,

 

,

سیدمهدی نورانی اذعان کرد: این یکی از بندهایی است که خیلی برای آینده کشور سوریه حساس است و در تغییراتی که در کشور سوریه انجام می شود، باید حضور نظامی ایران در سوریه مورد ارزیابی و بررسی قرار بگیرد.

,

 

,

وی در پایان گفت: همچنان حضور نظامی ایران در سوریه ادامه دارد، چرا که همچنان دعوت و نامه رسمی وزارت دفاع سوریه وجود دارد و تا زمانی که این دعوت وجود دارد، ایران هم در سوریه وجود خواهد داشت.

,

انتهای پیام/
 

, انتهای پیام/,
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه