اخبار داغ

مروری بر کارنامه وزیر ارشاد/

دفاع جنتی از رسانه ها قبل از رای اعتماد و تاکید بر فیلترینگ بعد از رای اعتماد

دفاع جنتی از رسانه ها قبل از رای اعتماد و تاکید بر فیلترینگ بعد از رای اعتماد
در همان روزهای ابتدایی سرکار آمدن دولت یازدهم بود که وزیر فرهنگ و ارشاد نشستهایی با اهالی فرهنگ و هنر برگزار کرد؛ در این نشستها بعضا افردی حضور پیدا می‌کردند که پس ازگذشت 4 سال از فتنه 88 و با توجه به رسوا شدن فتنه گران هنوز بر مواضع ضد نظام استوارند و از فتنه و فتنه‌گران حمایت قاطع می کنند،فتنه‌ای که آتش آن با حماسه 9 دی مردم ایران خاموش شد.
[

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا،فرهنگ و هنر عرصه‌هایی بودند که حسن روحانی در مبارزات انتخاباتی سال ۹۲ بر آن‌ها تاکید می‌کرد، با آغاز کار دولت یازدهم علی جنتی به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی شد و موفق به کسب رأی اعتماد گردید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

آشنایی با سوابق جنتی

, آشنایی با سوابق جنتی, آشنایی با سوابق جنتی,

علی جنتی پسر احمد جنتی است اما برخلاف پدرش در حلقهٔ معتمدان هاشمی رفسنجانی جای دارد؛ وی از دانش‌آموختگان مدرسه حقانی قم است، پیش از انقلاب در مبارزه مسلحانه علیه حکومت وقت ایران فعال بود و ناچار به فرار از ایران شد و تا هنگام پیروزی انقلاب در کویت زندگی می کرد.

, علی ,

با پیروزی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۴ وی از کویت فراخوانده و به عنوان معاون سیاسی وزیر کشور مصطفی پورمحمدی منصوب شد اما در آستانه انتخابات شوراها و مجلس خبرگان در سال ۱۳۸۵، تحت فشار هواداران محمود احمدی‌نژاد از این سمت کنار گذاشته و بار دیگر به عنوان سفیر به کویت فرستاده شد اما در سال ۱۳۸۹ از این مقام برکنار شد.

,

 پنج سال از سفارت جنتی در کویت می‌گذشت که به ریاست کمیته فرهنگی ــ اجتماعی شورای‌عالی امنیت ملی در زمان دبیری حسن روحانی منصوب شد.

,

اما پس از پیروزی حسن روحانی در انتخابات علی جنتی به عنوان وزیر پیشنهادی  به مجلس معرفی شد و نهایتاً موفق به کسب رأی اعتماد گردید.

,

 اظهار نظرات جنتی در نطق دفاعش در مجلس شورای اسلامی

,  اظهار نظرات جنتی در نطق دفاعش در مجلس شورای اسلامی,

علی جنتی 24 مرداد ماه در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مسوولیتی بزرگ و پرمخاطره است، من به خوبی به سختی راه آن آگاهم و می‌دانم که سخنگویی هفت هزار سال تمدن و فرهنگ کاری دشوار است، در دست داشتن وزارت فرهنگ به عنوان ام‌القرای جهان اسلام آن هم در این روزگار پرحادثه کاری آسان نیست؛ به خوبی می‌دانم فرهنگ باید در اولویت نخست باشد،‌ فرهنگ زبان انقلاب اسلامی و هنر زبان گویای مردمان پارسی است.

,

تهاجم فرهنگی توطئه نیست

, تهاجم فرهنگی توطئه نیست, تهاجم فرهنگی توطئه نیست,
 
,

جنتی گفت: اگر رای آوردم و این مسئولیت را برعهده گرفتم خواهم کوشید چهره ایران توحیدی، معنویت‌گرا و غنایافته از اسلام ناب را به جهانیان بشناسانم؛ تلاش خواهم کرد با پاسداری از زبان فرهنگی راه را بر نفوذ فرهنگ بیگانه ببندم، تلاش خواهم کرد با تقویت اتحادیه فرهنگی فارسی‌زبانان، فارسی‌زبانان دنیا را گرد هم بیاورم و با ارسال سفیران فرهنگی شایسته و کاردان و فرهیخته راه را برای همگرایی جوامع اسلامی باز کنم.

,

رسانه ها  نقش مهی در ساختار کشور دادند

, رسانه ها  نقش مهی در ساختار کشور دادند, رسانه ها  نقش مهی در ساختار کشور دادند,

 

,

 جنتی در باره نقش رسانه ها در کشور اظهار کرد: روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها نقش موثری در ساختار فرهنگی کشور دارند، من تلاش خواهم کرد بدون عدول از ارزشها،آرامش را به عرصه فرهنگ و هنر برگردانم، مدیریت فرهنگی را به اهلش خواهم سپرد و بزرگان را بزرگ خواهم داشت وسعی می‌کنم دغدغه‌های معیشتی را کاهش دهم.

, روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها نقش موثری در ساختار فرهنگی کشور دارند،,

 

,

 اما حالا یک سال از تکیه زدن علی جنتی بر مسند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  می‌گذرد او از همان روز اول، کارش را با حواشی بزرگ و کوچکی شروع کرد و توانست بر بخشی از آن‌ها هم پیروز شود.

,

 

,

 

,

درخواست رفع فیلتر فیسبوک توسط وزیر فرهنگ و ارشاد

, درخواست رفع فیلتر فیسبوک توسط وزیر فرهنگ و ارشاد, درخواست رفع فیلتر فیسبوک توسط وزیر فرهنگ و ارشاد,

 

,

 فیلتر شدن فیس بوک که در دولت قبل رخ داد در دولت یازدهم با واکنشی متفاوت مواجه شد بطوریکه در یک حرکت همه گیر وزرای دولت و بویژه وزیر امورخارجه فعالیت چشمگیری بر روی فیسبوک داشتند و در آن علاوه بر نوشتن مطالب روزانه به انتشار اخبار و نظر سنجی وغیره نیز اقدام نمودند.

,

این تناقض در خصوص فعالیت چهره های دولتی و فیلتر بودن فیس بوک برای عموم باعث مطرح شدن انتقاداتی از این اقدام دولت گردید که نتیجه آن تلاش دولت برای رفع فیلتر نمودن ان بود.

,

واکنش ها به رفع فیلتر فیس بوک به وزیر ارشاد

, واکنش ها به رفع فیلتر فیس بوک به وزیر ارشاد, واکنش ها به رفع فیلتر فیس بوک به وزیر ارشاد,

 

,

 خرم آبادی معاون قضایی دادستان کل کشور در واکنش به رفع فیلتر فیسبوک توسط وزیر فرهنگ و ارشاد عنوان کرد:  آنچه که آقای جنتی در مورد رفع فیلتر فیس بوک اعلام کرده‌اند آمال و آرزوهای خودشان است و ارتباطی به تصمیمات و برنامه‌های کارگروه ندارد. به نظر من مسأله فیس بوک خیلی کم‌اهمیت‌تر از آن است که وزیر محترم ارشاد این همه از جایگاه خود برای تبلیغ آن هزینه کند .

,

انتقاد تند علم الهدی به رفع فیلتر فیس بوک

, انتقاد تند علم الهدی به رفع فیلتر فیس بوک, انتقاد تند علم الهدی به رفع فیلتر فیس بوک,

 

,

علم الهدی ‌ضمن ابراز انتقاد از اظهارات وزیر ارتباطات درباره رفع فیلترینگ فیس‌بوک اظهار کرد: وزیر ارتباطات و مخابرات بر این باور است که فیس‌بوک برای 15 درصد از مردم کاربرد ندارد، به همین خاطر باید فیلتر فیس‌بوک شکسته شود؛ شکستن فیلتر فیس‌بوک مساوی با هجوم سیل نابهنجاری‌ها و اهانت‌ها به مبانی دینی و اهل بیت (ع) است.

,

 به هر حال اقداماتی که وزیر فرهنگ و ارشاد در طول یک سال از فعالیتش در کار فرهنگی کشور  انجام داد باعث انتقادات زیاد از وی شد، از مجوز دادن به کتابهایی که باعث انتقادات زیاد اهالی عرصه فرهنگ وهنر شد تا  اقدامات سوال برانگیز دیگری که باعث ناامیدی مسئولان فرهنگی کشور شد.

,

عدم حضور مقام معظم رهبری در نمایشگاه کتاب

, عدم حضور مقام معظم رهبری در نمایشگاه کتاب, عدم حضور مقام معظم رهبری در نمایشگاه کتاب,

 نمایشگاه کتاب امسال و عدم حضور مقام معظم رهبری باعث به وجود آمدن حرف و حدیث هایی شد، شاید روندی که ارشاد در نمایشگاه کتاب در پیش گرفت و اخبار ناامید کننده ای که روزانه از مصلی تهران به گوشی می رسید تنها حق را به "مقام معظم رهبری" می داد که باید هم نگران این وضعیت اسف بار فرهنگ باشد.

 اظهارنظر وزیر درباره ممیزی کتاب و حذف ممیزی قبل چاپ نیز که موجبات خوشحالی جریان روشنفکرنما را فراهم کرد موجب دل آزردگی دلسوزان عرصه فرهنگ شد؛ این نوع اظهارات از دسته همان اظهارنظرهایی ست که بوی آزادی به معنای لیبرالی را می داد.
,

 نمایشگاه کتاب امسال و عدم حضور مقام معظم رهبری باعث به وجود آمدن حرف و حدیث هایی شد، شاید روندی که ارشاد در نمایشگاه کتاب در پیش گرفت و اخبار ناامید کننده ای که روزانه از مصلی تهران به گوشی می رسید تنها حق را به "مقام معظم رهبری" می داد که باید هم نگران این وضعیت اسف بار فرهنگ باشد.

,
 اظهارنظر وزیر درباره ممیزی کتاب و حذف ممیزی قبل چاپ نیز که موجبات خوشحالی جریان روشنفکرنما را فراهم کرد موجب دل آزردگی دلسوزان عرصه فرهنگ شد؛ این نوع اظهارات از دسته همان اظهارنظرهایی ست که بوی آزادی به معنای لیبرالی را می داد.
,

آیا وزارت فرهنگ قرار است شرایط را برای انتشار کتاب هایی خلاف مبانی اسلامی مهیا کند؟ آیا قرار است بی بندوباری و هتاکی قلم دوران اصلاحات باز گردد؟ روایت معصوم است که "آنچه برای خود می پسندی برای دیگران نیز بپسندد" آیا وزیر محترم حاضر است اجازه دهد این دست کتب به خانواده ایشان برسد که اجازه انتشار آن برای کل جامعه را صادر می کنند؟ 

,

وقتی وزیر فرهنگ و ارشاد تک خوانی زنان را حلال اعلام می کند

, وقتی وزیر فرهنگ و ارشاد تک خوانی زنان را حلال اعلام می کند, وقتی وزیر فرهنگ و ارشاد تک خوانی زنان را حلال اعلام می کند,

 

,

 آقای جنتی وزیرفرهنگ دولت یازدهم تک خوانی زنان را حلال اعلام می‌کند و در مصاحبه‌ای می‌گوید: «اجماعی در بین مراجع درباره حرمت تک‌خوانی خانم‌ها وجود ندارد؛ از این رو، اگر مفسده‌انگیز نباشد اشکال ندارد.»

,

 

,

جای سوال دارد که وزیر ارشادی که خود تحصیلات حوزوی دارد به همین سادگی و با استدلال هایی بچه‌گانه و به دور از عقلانیت و تدبیر این نوع اظهارات منافی با فرهنگ اسلامی ایرانی را انجام می‌دهد.

,
یک بام و دو هوای فیلترینگ وزارت ارشاد
, یک بام و دو هوای فیلترینگ وزارت ارشاد, یک بام و دو هوای فیلترینگ وزارت ارشاد,
 
,
اما بحثی که فارغ از اقدام خلاف قانون وزارت ارشاد، حساسیت منتقدان را برانگیخته، فیلترینگ گزینشی است که هیئت نظارت بر مطبوعات در پیش گرفته عده ای این اقدام را سیاسی و بر خلاف شعارهای وزارت ارشاد می دانند و «عدم مجوز» را تنها بهانه ای برای توجیه کار می پندارند؛ حال آنکه اگر هم چنین توجیهی از سوی ارشادیان قابل قبول باشد آنها باید بپذیرند که مسیر غیرقانونی نمی تواند مقابل یک اقدام غیر قانونی دیگر را بگیرد.
,
 
,
اکنون حامیان موج فیلترینگ وزارت ارشاد باید پاسخ دهند که جز سیاسی بودن چه توجیهی برای تازه ترین اقدام جنجالی ارشاد قابل پذیرش است؛ وقتی یک سایت منتقد فیلتر می شود و سایتی دیگر که سنگ «فتنه گران» را به سینه می زند با پرچم «پروانه فعالیت از هیئت نظارت بر مطبوعات» به حیات خود ادامه می دهد، چه پاسخی برای مردمی که در ۹دی خواستار محاکمه سران فتنه بودند، دارد؟!
,
 
,

 به هر حال دولت یازدهم در همه عرصه‌ها با شعار اعتدال وارد شد اما با توجه به عملکرد و موضع‌گیری‌هایی که آقای جنتی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی این دولت داشته همان رفتار های افراطی و لیبرالی و سکولار زمان وزارت فرهنگ دولت اصلاحات را تکرار کرده است.

,

انتهای پیام/م

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه