اخبار داغ

گفت‌وگو با پرستار هشت سال دفاع مقدس؛

حضور مشترک زوج رزمنده در عملیات فتح‌المبین/مناطق جنگی نخستین تجربه پرستاری‌ام بود

حضور مشترک زوج رزمنده در عملیات فتح‌المبین/مناطق جنگی نخستین تجربه پرستاری‌ام بود
معاون پشتیبانی سازمان نظام پرستاری معتقد است: وقتی می گوییم دفاع مقدس فقط یاد مردان مرور می‌شود در صورتی که زنان نیز نقش بسزایی داشتند با همسرم در خدمت محیط کاری در جبهه با آشنا شدم و هر دو در عملیات فتح‌المبین در جبهه بودیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا؛ به نقل از طنین یاس؛ یعقوب قدسیان پرستار 8 سال دفاع مقدس متولد 41 و از سال 59، بعد ازگرفتن دیپلم واردعرضه خدمت رسانی در سپاه پاسداران شد و  تا سال 64 به  عنوان رزمنده در جبهه ها از وطن خود دفاع کرد. سال 64 به  عنوان دانشجوی پرستاری پذیرفته می شود. تا کارشناسی ارشد در دانشکاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران ادامه تحصیل می دهند.

, شبکه اطلاع رسانی دانا, طنین یاس,

 

,

از سال 67 تا 89 خدمات بالینی داشته است 6 سال به عنوان مدیر بیمارستان بقیه ا... و نجمیه خدمت رسانی کرده اند. این پرستار فعال در سال 90 در دانشگاه بقیه ا... باز نشسته می شود و هم  اکنون به صورت معاونت پشتیبانی سازمان  نظام پرستاری برای وطنش فعالیت می کند.

,

 

,

یعقوب قدسیان معاون پشتیبانی نظام پرستاری در گفتگو با خبرنگار سلامت سازمان بسیج جامعه پزشکی ازخاطرات 8سال دفاع مقدس که به صورت رزمنده و پرستار فعالیت داشته است می گوید:سال 59با گرفتن دیپلم وارد عرضه خدمت رسانی شدم که  همراه با 22 اتوبوس از پادگان امام حسین تهران اعزام به غرب شدیم که پس رسیدن به ورودی شهر باختران زیر درختان توقف اتوبوسها را اعلام کردند تا اینکه از ساعت 7صبح  تا ساعت 8 شب ما آنجا ماندیم هیچ کدام نمی دانستیم علت توقف چیست.

,

 

,

وی ادامه داد: بعدا متوجه شدیم که حرکت  22 اتوبوس توسط رادیو اسراییل گزارش داده شده است تا عراق مسیر حرکت 22 اتوبوس را بمباران کند،که موفق نشد.

,

 

,

قدسیان رزمنده و پرستار 8 سال دفاع مقدس از شرایط سخت آن زمان در پادگان ابوذر واقع در پل سر ذهاب را داشته ، می گوید: ما آنجا آموزش می دیدیم تا برای عملیاتهای آینده آماده شویم. همچنین به صورتهای گروهای 9 نفره تقسیم شده بودیم که صدمات نیروی انسانی زیاد بالا نباشد.چون شرایط  ما ، خط پدافندی در مقابل عراق بود.

,

 

,

قدسیان ادامه می دهد: روزی چند بار پادگان ابوذر توسط هواپیمای عراقیها بمباران می شد. یادم است شهید شیرودی فرمانده نیروی هلی کوپترها بود که می  گفت: کسی حق ندارد پادگان را ترک کند. خودم شخصا با انها برخود می کنم. باید دفاع کنیم تا پادگان سقوط نکند.

,

 

,

وی از دیگر عملیاتهای موفق که درعملیات های میدانی داشت گفت: با همین گروهای 9نفره که بودیم در خط پدافندی سومار، گیلان غرب تضمیم گرفتیم دو، مین ضد تانک در 12کیلومتری خط پدافندی با عراق را در مسیر تدارکات عراقیها کار بگذاریم که این کار با رفت و برگشت چهار روز طول کشید تا توانستیم یک نفت کش عراقی را منفجر کنیم که برایمان خیلی مهم وشیرین بود.

,

 

,

اولین خدمت پرستاری در جنگ

, اولین خدمت پرستاری در جنگ, اولین خدمت پرستاری در جنگ,

وی از اولین خدمتش به عنوان پرستار در بهداری زمان جنگ سال 67 در عملیات والفجر 8 نام برد گفت گفت: بعد از آنکه سال 64 در رشته پرستاری قبول شدم و تحصیل کردم اولین خدمتم در بهداری، زمانی بود که سردشت رابه  طور وسیع شیمیایی کرده بودند. ما شرایط سختی داشتیم  زیرا شیمیایی با گازهای مخلوط و گاز  خردل، عوامل اعصاب و گازهایی بود که تا کنون شناخته نشده بود.     

,

 

,

فقط دو اورژانس جنگی و شمیایی در اختیار داشتیم. که یک شب 1200 بیمار شمیایی شده را اعزام به سقز کردیم  وکارهای اولیه را که شامل پیشگیری، و دوش گیری بیمارها بود انجام دادیم و بعد به بیمارستان های مختلف شهر اعزام کردیم و بیشتر رزمنده ها هم در اثر شیمیایی عوامل اعصاب گرفته بودند و قبل از آنکه به اورژانس بهداری برسند در راه در اثر جراحت زخم ،شهید شده بودند که خیلی ناراحت کننده بود. بیشتر همکارانم که فعالیت در اوراژنس داشتند به خاطر فضای آلوده هنوز به مشکل بیماری شیمیایی دچار هستند.

,

 

,

وی از دیگر خاطرات تلخ و خاطرانگیز گفت:در سال 67 اعزام مجروحین کل از منطقه غرب در فرودگاه باختران انجام می شد  و بعد از آنجا با هواپیما و آمبولانس به شهرهای مختلف اعزام می کردیم.

,

 

,

قدسیان گفت: در کار اعزام مجروحان ما دو نفر پرستار بودیم که باید با هواپیمای باربری120 نفر مجروح ها را انتقال می دادیم و در اقامت گاه باختران که واقع  در فرودگاه با 300 تخت به مداوای مجروحان می پرداختیم.

,

 

,

وی گفت:سردار فضلی هم از مجروحانی بود که من افتخارش را داشتم  در کنارش باشم. 12 تا مجروح ترکشی در ریه که با مشکل تنفسی و وضیت سخت داشتیم که با یک اتوبوس بدون صندلی باید  آنها را تنهایی انتقال به تهران می دادم که بعد از 12 ساعت در راه، آنها را به بیمارستان تهران رساندم  که پذیرش نکردند. گفتند بیمارستانها مملو از مجروح جنگی است.

,

 

,

وی گفت متاسفانه  تحت فشار از عملیات منطقه برای برگشتن بودم و هم اینکه بعد از 12 ساعت دیگر و گشتن با این مجروحان که در وضعیت ناجور که در کف اتوبوس به سر می بردند توانستم هر کدام را به  یک بیمارستان انتقال بدهم.

,

 

,

قدسیان و همسرش هر دو در جنگ بودند  

, قدسیان و همسرش هر دو در جنگ بودند  , قدسیان و همسرش هر, دو در جنگ بودند  ,

یعقوب قدسیان می گوید: وقتی می گوییم دفاع مقدس فقط یاد مردان مرور می شود  در صورتی که زنان نیز نقش به سزایی داشتند.

,

 

,

وی می گوید  با همسرم در خدمت محیط کاری در جبهه  با  آشنا شدم و هر دو در عملیات فتح المبین در جبهه بودیم.

,

 

,

وی در ادامه گفت: موقعی که ایشان در اهواز در بیمارستان جندی شاپور خدمت می کرد بنده هم در عملیات دشت عباس بودم و از طریق کمک های ایشان می توانستم کارهای فرهنگی آوارگان جنگ و همچنین فعالیت های درمانی رزمندگان را انجام دهیم. زمانی هم که عملیات نبود با همسرم آموزش بهداشت و اسکان جنگ زده‌ها را رسیدگی می کردیم و در بخش اطلاع رسانی به خانواده شهدا فعالیت داشته و مقدمات را برای اطلاع و پذیرش این شرایط برای شهادت فرزندان و همسرانشان آماده می‌کردیم.

,

 

,

آن زمان بک کتاب فارسی درسی برای خواندن در دانشگاه نبود

, آن زمان بک کتاب فارسی درسی برای خواندن در دانشگاه نبود, آن زمان بک کتاب فارسی درسی برای خواندن در دانشگاه نبود,

معاونت پشتیبانی سازمان  نظام پرستاری در مقایسه وضیت امروز فارغ التحصیلان پرستاری  با آن روزها می گوید: الان جوانان شرایط خوبی دارند چه از لحاظ منابع درسی، خوابگاه و محیط، که خیلی فرق کرده است.

,

 

,

ما آن موقع برای بدست آوردن یک کتاب فارسی  باید مشقات زیادی متحمل می شدیم زیرا تمام کتابها در دانشگاه انگلیسی بود ومن هم  زیاد زبان  بلد نبودم و خودمان را با شرایط سخت تطبیق می دادیم و هم خدمت  می کردیم.

,

 

,

وی گفت: جوانان فارغ التحصیلی  امروزی کارایی که ما انتظار داریم ندارند که باید دانشکده ها در این زمینه تدبیری بکنند.

,

 

,

وی در ادامه افزود ومسئولین فرهنگی باید جوانان را با آن دوران آشنا  کنند که جوانان بدانند چه مسیری طی شده تا انقلاب و نظام به اینجا رسیده است. کارهای که اخیرا در خصوص احیای بیمارسنانهای زمان جنگ انجام دادند خوب است و اجرای  چند گنکره آنجا داشتیم و جوانان پرستار، آنجا کار درمان را انجام می دهند. و با اجرای این کار،  نوعی از فرهنگ جهاد و شهادت را انتقال می دهند.

,

 

,

من هرچه دارم از دعای بیماران است

, من هرچه دارم از دعای بیماران است, من هرچه دارم از دعای بیماران است,

وی گفت: اگر خدمت صادقانه با رضایت قلبی  به بیمار داشته باشیم به دنبالش درآمد، رفاه و برکت می آید. من خودم فکر می کنم هرچه دارم از برکت دعای بیماران است.

,

 

,

این امدادگر دوران دفاع مقدس از اینکه در عرصه پرستاری توانسته است خدمت کند ابراز خوشحالی کرد و گفت: از اینکه توانسته ام زمان طولانی عمرم را در خدمت بیماران باشم خرسندم.

,

 

,

انتهای پیام/خ

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه