حدود پوشش زن مسلمان در آیات و روایات معین گردیده است[
به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا به نقل از صبریه، زن مسلمان بنا به احترام و قداستی که خداوندبرای او در نظر گرفته است، باید حجاب را رعایتکند و حجاب یک مسئله فقهی است که مقلد باید ازفتوای مرجع خود پیروی کند تا حدود مسئولیتقانونمندی دینی او، متوجه مرجع تقلید او باشد.نکته قابل توجه در این خصوص این است کهقلمرو نگاه را باید جدای از قلمرو حجاب بدانیم.چه بسا ممکن است انسانی مکلف به پوشش نباشد،ولی دیگری مکلف به نگاه نکردن باشد; زیرا نگاههمراه با قصد ریبه و تلذد برای بیننده حرام است،ولی نگاه شونده مکلف نیست که خود را بپوشاند ودر این مسئله فرقی بین زن و مرد نیست; زیرا نگاهگناهآلود به هر شکل حرام است.
, شبکه اطلاع رسانی دانا به نقل از صبریه،, زن مسلمان بنا به احترام و قداستی که خداوندبرای او در نظر گرفته است، باید حجاب را رعایتکند و حجاب یک مسئله فقهی است که مقلد باید ازفتوای مرجع خود پیروی کند تا حدود مسئولیتقانونمندی دینی او، متوجه مرجع تقلید او باشد.نکته قابل توجه در این خصوص این است کهقلمرو نگاه را باید جدای از قلمرو حجاب بدانیم.چه بسا ممکن است انسانی مکلف به پوشش نباشد،ولی دیگری مکلف به نگاه نکردن باشد; زیرا نگاههمراه با قصد ریبه و تلذد برای بیننده حرام است،ولی نگاه شونده مکلف نیست که خود را بپوشاند ودر این مسئله فرقی بین زن و مرد نیست; زیرا نگاهگناهآلود به هر شکل حرام است.,اما حدود پوشش زن مسلمان، آنچه که از ادلهحجاب، از آیات و روایات استنباط میشود،پوشش بدن زن است، مگر مواردی که در آیات وروایات استثنا شده است و مورد استثنا بنا به نظرجمع زیادی از فقها، صورت زن و دستهای او تا مچ(که در اصطلاح وجه و کفین گفته میشود)میباشد; بنا به دلالت سوره نور کهمیفرماید: «لایبدین زینتهن الا ماظهر منها…»
, اما حدود پوشش زن مسلمان، آنچه که از ادلهحجاب، از آیات و روایات استنباط میشود،پوشش بدن زن است، مگر مواردی که در آیات وروایات استثنا شده است و مورد استثنا بنا به نظرجمع زیادی از فقها، صورت زن و دستهای او تا مچ(که در اصطلاح وجه و کفین گفته میشود)میباشد; بنا به دلالت سوره نور کهمیفرماید: «لایبدین زینتهن الا ماظهر منها…»,مواردی نیز از پوشش زن استثنا شده است;یعنی به طور کلی بخشی از زینت و زیبایی زن بهبیان قرآن از فرمان حجاب استثنا شده است.بعضی از مفسرین سعی کردهاند تا موارد استثنا رابه ظاهر پوشش چادر، معنا کنند; زیرا لباس و چادرهم زینت زن است، لذا مورد استثنا لباس و ظاهرچادر زن است. چنین استثنایی بسیار بعید به نظرمیرسد; زیرا زینت فیزیک زن به چادر یا لباس اواطلاق نمیشود; بلکه زینت ظاهری زن مربوط بهبخشی از فیزیک زن است که به طور معمول درتعامل عرفی آشکار و ظاهر است و آن صورت وکفین زن است و در خصوص شعر (مو) دلیلشرعی وجود دارد که پوشش کامل آن واجباست».
, مواردی نیز از پوشش زن استثنا شده است;یعنی به طور کلی بخشی از زینت و زیبایی زن بهبیان قرآن از فرمان حجاب استثنا شده است.بعضی از مفسرین سعی کردهاند تا موارد استثنا رابه ظاهر پوشش چادر، معنا کنند; زیرا لباس و چادرهم زینت زن است، لذا مورد استثنا لباس و ظاهرچادر زن است. چنین استثنایی بسیار بعید به نظرمیرسد; زیرا زینت فیزیک زن به چادر یا لباس اواطلاق نمیشود; بلکه زینت ظاهری زن مربوط بهبخشی از فیزیک زن است که به طور معمول درتعامل عرفی آشکار و ظاهر است و آن صورت وکفین زن است و در خصوص شعر (مو) دلیلشرعی وجود دارد که پوشش کامل آن واجباست».,«بزنطی» در روایت صحیح از امام هشتم(ع)میگوید: از امام(ع) پرسیدم: «آیا برای مرد جایزاست که به موی خواهر زنش نگاه کند»؟ حضرتفرمود: «نه، مگر اینکه از زنان پیر و سالخوردهباشد». عرض کردم: «پس خواهر زن و اجنبیهیکی است»؟ فرمود: «آری». پس عرض کردم:«در مورد پیرزن سالخورده چقدر برای من جایزاست که او را ببینم»؟ امام فرمود: «به مو و ذراع(از انگشت تا آرنج) او میتوانی نگاه کنی».
, «بزنطی» در روایت صحیح از امام هشتم(ع)میگوید: از امام(ع) پرسیدم: «آیا برای مرد جایزاست که به موی خواهر زنش نگاه کند»؟ حضرتفرمود: «نه، مگر اینکه از زنان پیر و سالخوردهباشد». عرض کردم: «پس خواهر زن و اجنبیهیکی است»؟ فرمود: «آری». پس عرض کردم:«در مورد پیرزن سالخورده چقدر برای من جایزاست که او را ببینم»؟ امام فرمود: «به مو و ذراع(از انگشت تا آرنج) او میتوانی نگاه کنی».,بنابراین پوشش زن مسلمان نسبت به مو و سایرفیزیک او، به غیر از صورت و کفین، واجب است،اما این نکته را در مورد حجاب باید توجه داشتهباشیم که همین پوشش در مورد نکاح و ازدواج بازن مسلمان لازم نیست
, بنابراین پوشش زن مسلمان نسبت به مو و سایرفیزیک او، به غیر از صورت و کفین، واجب است،اما این نکته را در مورد حجاب باید توجه داشتهباشیم که همین پوشش در مورد نکاح و ازدواج بازن مسلمان لازم نیست,انتهای پیام/ج
]
ارسال دیدگاه