اخبار داغ

کریمی قدوسی:

مشخص نیست آیا اموال و دارایی های «پدیده شاندیز» صرفا به نام ۲۶ سهام دار اصلی ثبت شده است؟ پلمپ دفاتر سهام پدیده اقدامی دیرهنگام بود

مشخص نیست آیا اموال و دارایی های «پدیده شاندیز» صرفا به نام ۲۶ سهام دار اصلی ثبت شده است؟ پلمپ دفاتر سهام پدیده اقدامی دیرهنگام بود
نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی گفت: آنچه مهم است اموال و دارایی‌هایی است که در شرکت‌هایی مانند پدیده شاندیز جمع‌آوری شده است که آیا این اموال و دارایی‌ها جزء سرمایه کل سهامداران یعنی مردم است یا خیر؟
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، جواد کریمی‌قدوسی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی صبح توس، در خصوص مفاسد اقتصادی و آنچه اخیرا در رابطه با پروژه بزرگ پدیده شاندیز مطرح است؛ اظهار کرد: اقدامی که دادستانی کل کشور در خصوص بستن دفاتر سهام پدیده شاندیز و چند شرکت دیگر انجام داده است اقدامی دیرهنگام است و باید بسیار زودتر تصمیمی در این خصوص گرفته می‌شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

 

,

وی تصریح کرد: بنابر آنچه که در مراحل اولیه از آن مطلع شدیم اقدام دادستانی در راستای بستن دفاتر سهام پدیده شاندیز به دلیل عدم رعایت قانون تجارت در موضوع واگذاری سهام و دریافت نقدینگی از مردم برای سرمایه‌گذاری است.

,

 

,

کریمی‌ با اشاره به اینکه بر اساس قانون تجارت تنها نهادهای مالی می‌توانند سرمایه‌های مردم را با حجم وسیع و تبلیغ رسانه‌ای آن هم از طریق رسانه ملی جمع‌آوری کنند؛ افزود: نهادهای مالی یاد شده نیز باید شرکت‌هایی باشند که سهامی عام بوده و مجوز فعالیت‌های مالی و سرمایه‌گذاری را داشته و زیر نظر بورس وارد این فضا شوند.

,

 

,

وی با تأکید بر اینکه در راستای فعالیت نهادهای مالی بورس نظارت کامل دارد تا بتواند به عنوان امین مردم از جمع‌‌آوری نقدینگی مردم اطمینان داشته باشد؛ یادآور شد: بورس در پروژه‌های مختلف نیز نظارت دارد زیرا بر اساس قانون در نهادهای عمومی مالی مانند شرکت‌های سهامی عام به عنوان عضو ناظر است و در مجامع حضور یافته و با گرفتن گزارش ترازنامه شرکت‌ها حقوق مالکان سرمایه را حفظ می‌کند.

,

 

,

عدم رعایت قانون در پروژه پدیده شاندیز
نماینده مردم مشهد و کلات خاطرنشان کرد: در شرکت پدیده شاندیز نکات قانونی یاد شده رعایت نشده و واگذاری سهام آن خارج از چارچوب و قواعد صورت گرفته است.

,
,

 

,

وی با بیان اینکه پدیده شاندیز شرکتی است که بالغ بر ۵۰ درصد سهامداران آن را ۲۶ نفر تشکیل می‌دهند که همگی از نزدیکان یکدیگر هستند؛ گفت: ۵۰ درصد دیگر سهام پدیده شاندیز نیز متعلق به شرکتی است که نقدینگی مردم را جمع‌آوری می‌کند و سهام را به فروش می‌رساند.

,

 
آیا ثبت اموال و دارایی‌ها در پدیده شاندیز به نام ۲۶ سهامدار اصلی است؟
کریمی تأکید کرد: در واقع در شرکت پدیده شاندیز ۲۶ سهامدار یاد شده همواره کلید شرکت اصلی که سرمایه مردم را در اختیار دارد به دست دارند و چنانچه حضور نداشته باشند مجمع این شرکت تشکیل نمی‌شود.

,
,
,

 

,

وی افزود: آنچه مهم است اموال و دارایی‌هایی است که در شرکت‌هایی مانند پدیده شاندیز جمع‌آوری شده است که آیا این اموال و دارایی‌ها جزء سرمایه کل سهامداران یعنی مردم است یا خیر؟ یا به نام اشخاص به ثبت رسیده و در مالکیت افرادی خاص است تا در مالکیت افرادی که سهام را خریداری کرده‌اند؟

,

 

,

نماینده مردم مشهد با اشاره به اینکه دادستان مشهد باید پاسخ سوالات مذکور و اینکه دلیل بسته شدن دفتر فروش سهام پدیده را توضیح دهد؛ گفت: بنده طی قراری که با دادستان دراین رابطه خواهم داشت مسائل عنوان شده را درخواست می‌کنم زیرا این پرونده مفتوح است و دادستان باید توضیحات در این زمینه ارائه دهند.

,

 

,

عدم پرداخت حقوق دولت و ملت در پروژه پدیده شاندیز
وی همچنین به ملاقات خود در گذشته با استاندار و درمیان گذاشتن مسائلی اعم از؛ پرداخت حقوق دولت در پروژه پدیده، حجم تغییر کاربری‌ها، حجم ساخت و سازها، زیربناها، عوارض و مالیات و بسیاری از حقوق دیگر مردم اشاره کرد و یادآور شد: به نظر می‌رسد بسیاری از حقوق مطرح شده در این پروژه به دلیل کوتاهی‌هایی که در گذشته صورت گرفته، پرداخت نشده است.

,
,

 

,

کریمی تصریح کرد: ۴ تا ۵ سوال کلی در خصوص پروژه پدیده شاندیز مطرح است که در راستای پاسخ به این سوالات بنده به اتفاق سایر نمایندگان پیگیر آن هستیم و مطلع شدیم که دادستان کل « حجت‌الاسلام رئیسی » یک ماه قبل در مشهد حضور داشته و بنا بوده است که طی سخنانی برای مردم وضعیت پدیده را بازگو کنند.

,

 

,

وی ادامه داد: در همین راستا اخیرا نیز شاهد هستیم که دادستانی کل طی ۲ روز گذشته و دادستانی مشهد وارد این قضیه شده‌اند که اطلاع‌رسانی و توضیحات در خصوص پرونده پدیده شاندیز باید از سوی دستگاه قضایی که خود شاهد پرونده است صورت بگیرد.

,

 
رانت‌های دولتی که درگذشته در مشهد رخ داده جای نگرانی دارد
وی ضمن تأکید بر اینکه علیرغم نظارت بر سرمایه‌گذاری‌هایی که توسط مردم و شرکت‌های خصوصی در کشور صورت می‌گیرد تا فعالیت‌ها در چارچوب قانون بوده و حقوق مالکانه ملت کاملا حفظ شود، افزود: متأسفانه در پروژه‌هایی مانند آبادگران مشهد شاهد واگذاری بالغ بر ۱۰۰۰ هکتار زمین در ارتفاعات به شرکت‌هایی خاص بوده‌ایم که سپس به صورت بخش خصوصی معبربندی و خیابان‌کشی شد.

,
,
,

 
کریمی‌ تصریح کرد: پروژه‌های یاد شده از رانت‌های دولتی و در گذشته در دوره قبلی شورای شهر و شهرداری مشهد به وقوع پیوسته است و اکنون که چنین مسائلی باعث دغدغه و نگرانی نخبگان و خواص در شهر مشهد شده است استاندار در چارچوب اختیاراتی که دارد و نیز شورای اسلامی شهر و شهردار باید عنایت لازم را نسبت به این مسائل مبذول دارند.

,
,

 
توقف رانت‌‌خواری کافی نیست؛ باید تکلیف اموالی که در اختیار افراد خاص است روشن شود
وی ادامه داد: بر اساس گزارشی که از مسئولین مربوطه در راستای موارد مذکور تهیه شده است در حال حاضر خوشبختانه روند رانت‌خواری‌های این چنینی متوقف شده است ؛ اما باید تأکید کرد که توقف این گونه رانت‌ها کفایت نمی‌کند لذا باید به سراغ گذشته رفته و تکلیف اموال و فرصت‌های بسیار گرانبهایی که در اختیار افراد خاصی قرار گرفته است را روشن نمود.

,
,
,

 

,

نماینده مردم مشهد خاطرنشان کرد: متأسفانه همچنان افراد خاصی که در گذشته اموال و فرصت‌های نفیسی در اختیارآنها قرار گرفته است در بسیاری مراکز دولتی خراسان رضوی نفوذ دارند هر چند نفوذ آنان قابل شناسایی است و حتی شناخته شده‌اند.

,

 

,

وی افزود: در راستای موارد یاد شده نمایندگان و ملت انتظار دارند اقدام عاجلی را از سوی سازمان بازرسی استان، استانداری و سایر ادارات مربوطه شاهد باشیم و گزارشات در این زمینه به مردم ارائه شود تا ملت بدانند که روند برخی از مسائلی که در گذشته منجر به نگرانی بود اکنون در حال اصلاح است.

,

 

,

کریمی‌تصریح کرد: باید سخنگوی شورای شهر، شهرداری و دستگاه‌های دیگر با مردم مستقیما در تماس باشند و آنچه لازم است را به اطلاع آنها برسانند زیرا مردم صاحب انقلاب بوده و حق آگاهی دارند.
انتهای پیام /

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه