اخبار داغ

یادداشت/

چگونه بر استرس شب امتحان غلبه کنیم؟

چگونه بر استرس شب امتحان غلبه کنیم؟
دست خودمان نیست تا چشم کار می کند ملتی دور و اطراف مان هستند که امتحان دارند مثلا خود شما که حالا جیم را هم با استرس می خوانید!! آدم هایی که تا چند هفته دیگر به چیزی جز امتحان فکر نمی کنند و هیچ چیزی برای شان مانند امتحان مهم نیست!
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی نمره ۲۰ ، دست خودمان نیست تا چشم کار می کند ملتی دور و اطراف مان هستند که امتحان دارند مثلا خود شما که حالا جیم را هم با استرس می خوانید!! آدم هایی که تا چند هفته دیگر به چیزی جز امتحان فکر نمی کنند و هیچ چیزی برای شان مانند امتحان مهم نیست! حالا یک عده مثل بچه آدم درس می خوانند و امتحان می دهند و یک عده تا اسم امتحان به گوش شان می رسد دست و پای شان می لرزد، تپش قلب می گیرند و توی دلشان خالی می شود. این ها همان هایی هستند که استرس امتحان می گیردشان! استرسی که در این ایام به ضررشان تمام خواهد شد. دست خودمان نیست واقعا نمی شود از استرس امتحان گذشت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پایگاه اطلاع رسانی نمره ۲۰,

● درس خوانده ها و نخوانده ها به گوش!

, ● درس خوانده ها و نخوانده ها به گوش!,

به قول یکی از بچه های جیم که همیشه و در همه جا، همه عالم و آدم را به دو دسته تقسیم می کند، این بچه محصل های استرسی هم دو دسته هستند! یک دسته کسانی که با افتخاردر تمام این ۴ ماه گذشته سری به کتاب و دفترشان نزده اند و اصلا نمی دانند تا کدام فصل امتحان دارند یا در الگوی دانشجویی اش تازه دارند دنبال جزوه و کتاب درسی شان می گردند، که خب استرس داشتن شان طبیعی است. هر بنی بشری هم جای این ها باشد دچار استرس می شود. البته باز خدا خیر این ها را دهد که همین قدر استرسی می شوند عده ای که کلا بی خیال بی خیال اند!

,

اما دسته دوم افرادی هستند که با این که در طول ترم درس خوانده اند و چشم شان به جزوات و کتاب های درسی بارها و بارها روشن شده است اما با این همه باز هم هنگام امتحان دچار استرس می شوند و جان شان به لب شان می رسد! راستش را بخواهید در واقع هر دو این عده باید هر طوری شده است استرس خود را کنترل و مدیریت کنند چه دسته اول که درس نخوانده اند و چه درس خوانده های دسته دوم! چون دسته اولی های با استرس، همین چند روز فرصت طلایی را هم از دست می دهند و دسته دوم هم نمی توانند نتیجه خوبی از تلاش های شان بگیرند.

,

محققان معتقد هستند که استرس باعث ایجاد اشکال در تمرکز و حافظه می شود یعنی نمی گذارد روی مورد خاصی تمرکز کنیم و یا داده ها به خوبی در حافظه مان جا خوش کنند یعنی همان چیزی که ما بیشتر از هر زمانی به آن نیاز داریم. استرس اشتها، خواب و سلامت جسمی ما را به آسانی به هم می زند و نمی گذارد به راحتی درس بخوانیم و نمره بگیریم.

,

● استرس را زندانی کنید

, ● استرس را زندانی کنید,

این که شما در ایام امتحانات استرسی شوید تا حدودی طبیعی است. تا آن حدی که شما را تشویق کند تا درس بخوانید و نگران نمره های تان شوید. اما زمانی حالت غیر طبیعی پیدا می کند که تمرکز و حافظه شما را دچار اختلال کند و اجازه ندهد شما به خوبی درس بخوانید و نتیجه بگیرید. آن وقت می شود سنگ راه تان. با این اوصاف تنها کاری که باید انجام دهید کنترل استرس است. برای مدیریت استرس تان پیشنهاد های زیر به کارتان خواهد خورد:

,

● مدیریت زمان در روزهای امتحان

, ● مدیریت زمان در روزهای امتحان,

خیلی ها به دلیل سرگردان بودن دچار استرس می شوند یعنی چون بلد نیستند ساعات مطالعه خود را مدیریت کنند گیج می شوند و استرس به سراغ شان می آید بنابراین مدیریت زمان کمک می کند تا استرس تان را کم کنید. اول به آن هایی که تا به امروز لای کتاب و دفتر را باز نکرده اند بگوییم که در این شرایط مطمئنا استرس نه تنها به دردتان نمی خورد بلکه همان ساعت های مفید درس خواندن را هم از شما می گیرد! بنابراین هی کتاب را جلوی تان نگذارید و ورق بزنید و حرص بخورید که وای چه همه مانده است.

,

چون این کار استرس شما را افزایش می دهد و باعث اختلال در تمرکز و حافظه تان می شود برای همین باید مطالعه و زمان خود را مدیریت کنید. کتاب درسی را بردارید تعداد صفحات کتاب را بر تعداد ساعت های باقی مانده تقسیم و بعد شروع به درس خواندن کنید، اگر امکان خواندن تمام کتاب را ندارید از دوستان تان کمک گیرد و تنها به خواندن و فهمیدن قسمت هایی که مهم است بپردازید. اگر بتوانید خلاصه نویسی های یک بچه درس خوان را بگیرید کار بزرگی انجام داده اید، اگر نشد هم سعی کنید از مفاهیم ساده بگذرید.

,

فراموش نکنید زمان شما کم است و نمی توانید تمام کتاب را به خوبی بخوانید اما می توانید در همین زمان مطالب کلیدی را بخوانید. موقع خواندن دائم صفحات را نشمارید یا هی حساب و کتاب نکنید، این مسائل حاشیه ای دزدان زمان شما است و فرصت شما را خواهد گرفت. مدیریت زمان باعث می شود شما خیال تان از وقت و مطالعه راحت شود و چنان آرامشی بگیرید که کلا استرس را فراموش کنید.

,

● از دوستان استرسی دوری کنید

, ● از دوستان استرسی دوری کنید,

از همه کسانی که شما را استرسی می کنند دوری کنید. این بچه هایی که هی زنگ می زنند که من این قدر خواندم تو چه قدر خواندی؟ وای می گویند امتحان این استاد وحشتناک است؟ من ۲۰ دور کردم اما باز هم چیزی نفهمیدم؟ و یا حتی از جلوی چشم اعضای خانواده تان هم دور شوید به خصوص آن دسته پدر و مادرهایی که متاسفانه به جای ایجاد آرامش دائم در حال تذکر هستند و گفتن این که نباید در روزهای امتحان حتی نفس بکشی و فقط و فقط درس بخوانی و خلاصه آدم ها با حرف های شان تنها شما را با آن ها استرسی می کنند پس در روزهای امتحان رابطه تان را محدود کنید و سعی نکنید هی داشته های خواندن تان را با دوستان مقایسه کنید.

,

● افکار منفی را مدیریت کنید

, ● افکار منفی را مدیریت کنید,

فکر های منفی کلی استرس توی دل آدم می اندازد. اگر در طول ترم مثل بچه آدم درس خوانده اید اما کلا استرسی هستید بهتر است به این فکر کنید که شما از همه کسانی که تا به حال درس نخوانده اند جلو و خیلی از مباحث کتاب را الان بلد هستید، همین توجه به داشته ها باعث آرامش شما می شود. اگر هم درس نخوانده اید الان مقایسه خودتان با دیگران فایده ای ندارد چون شما را بیشتر استرسی می کند. یکی از دلایل استرس همین تصورات منفی است که آدم ها از امتحان دارند. چون هی سئوالات امتحان را در ذهن شان سخت و وحشتناک تصور می کنند و دائم با خود می گویند دفعه پیش که اصلا از توی کتاب نبود و معلوم نیست استاد از کجا در آورده بود و... و بعد هم خودشان را در جلسه امتحان می بینند که با یک سری سئوال سخت رو به رو شده اند که نمی توانند به آن ها جواب دهند این افکار و تصورات نتیجه ای جز استرس به دنبال نخواهد داشت. پس اصلا به امتحان، نوع سئوالات و حتی طراح سئوال فکر نکنید الان تنها درس خواندن به شما کمک می کند.

,

● مثل آدم های خوب امتحان بدهید

, ● مثل آدم های خوب امتحان بدهید,

خیلی از کسانی که استرس نمی گذارد خوب امتحان دهند کسانی هستند که در سر جلسه امتحان خودشان را استرسی می کنند. یعنی وقتی برگه های امتحان توزیع می شود یا همان اول شروع می کنند به مرور تمام سئوالات که این باعث می شود که استرس شان زیاد شود یا اگر همان سئوال اول را بلد نباشند تمرکزشان را از دست می دهند و چنان فشار روانی به خودشان وارد می کنند که به امتحان شان گند می زنند. وقتی سر جلسه می نشینید اول از همه به خدا توکل کنید. بسم ا... بگویید، همین به شما آرامش می دهد. بعد سئوالات را یکی یکی بخوانید و جواب دهید. اگر سئوالی را به خاطر نمی آورید یا بلد نیستید نمی خواهد وقت تان را روی آن بگذارید دور سئوال را خط بکشید و بروید سراغ سئوال بعد. وقتی تمام سئوالاتی را که یاد داشته اید جواب دادید برگردید و سئوالاتی که دورشان را خط کشیده اید را جواب دهید. موقع امتحان سرتان روی برگه خودتان باشد نگاه کردن به مراقب، همکلاسی هایی که دارند تند تند جواب می دهند، رفت و آمد آدم ها و نگاه کردن ثانیه ثانیه به ساعت می تواند شما را نگران کند اما اگر توجه تان را رو برگه متمرکز کنید کم تر دچار استرس می شوید.

,

انتهای پیام/گ

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه