اخبار داغ

در گفت‌وگو با دانا:

انتقاد"پژویان"از امید بیش از اندازه دولت به مذاکرات /حل مشکلات اقتصادی مهم تر از مذاکرات است

انتقاد"پژویان"از امید بیش از اندازه دولت به مذاکرات /حل مشکلات اقتصادی مهم تر از مذاکرات است
یک استاد دانشگاه درخصوص تأثیر توافق ایران و 5+1 بر وضعیت اقتصادی ایران گفت: اگر مذاکرات به نتیجه برسد و همه تحریم ها هم به یکباره برداشته شوند، فقط ممکن است در یک دوره کوتاه مدت، تغییراتی در بودجه دولت اتفاق بیفتد؛ ولی انتظار اینکه سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری به ایران هجوم بیاورند و یا شاهد یک رشد اقتصادی قابل توجه باشیم؛ اصلا معنا ندارد.
[

جمشید پژویان کارشناس مسائل اقتصادی و استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی (ره) در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا درخصوص مانور بیش از اندازه کابینه دولت و شخص رئیس جمهور بر موضوع مذاکرات ایران با 5+1 و تأثیر رفع تحریم ها در بهبود وضعیت اقتصادی کشور و معیشت مردم اظهار داشت: یکی از مسائلی که برای من هم تاحدودی مایه تعجب است، تمرکز و توجه بسیار زیاد دولت و امید بستن بیش از اندازه آن به مذاکرات است. درصورتی که اگر مذاکرات به نتیجه برسد و همه تحریم ها هم به یکباره برداشته شوند، فقط ممکن است در یک دوره کوتاه مدت، تغییراتی در بودجه دولت اتفاق بیفتد؛ ولی انتظار اینکه سرمایه گذاران خارجی به ایران هجوم بیاورند و سرمایه گذاری های زیاد در اینجا صورت بگیرد و یا اینکه ما شاهد یک رشد اقتصادی قابل توجه باشیم؛ اصلا معنا ندارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 

,

وی ادامه داد: به هر حال عمده ترین تحریم ها همان تحریم های سال 91 بوده است و اگر همه چیز برگردد به اولش مثل این است که ما به سال 90 برگردیم. تازه باید این را در نظر داشته باشیم که مشتریان نفتی مان را از دست داده ایم و بدست آوردن مجدد آنها دشوار است. همچنین درحال حاضر در بازار نفت یک رکودی بوجود آمده است که آینده آن خیلی خوب نیست. همه اینها نشان می دهد که مسأله بسیار مهمتر از این مذاکرات، حل مشکلات اساسی و ساختاری اقتصاد ایران است.

,

 

,

این کارشناس مسائل اقتصادی در پاسخ به این سؤال که « آیا دولت یازدهم می توانست از فضایی که بعد از دولت پیشین ایجاد شده بود بهتر استفاده کند و روند اقتصادی را بهبود ببخشد؟» تصریح کرد: قطعا دولت می توانست یک سری سیاست های مناسب ساختاری را به اجرا بگذارد، که متأسفانه صورت نگرفت. حداقل در انتهای دولت قبلی اصلاح قیمت های نسبی که یکی از مهمترین مشکلات ساختاری است آغاز شد؛ ولی متأسفانه در این دولت به آن صورت پیگیری نشد و این می تواند یا ناشی از تمرکز زیاد روی مذاکرات باشد و یا اینکه این دولت محافظه کار است و به کوتاه مدت بیشتر از بلندمدت توجه دارد.

, این کارشناس مسائل اقتصادی در پاسخ به این سؤال که « آیا دولت یازدهم می توانست از فضایی که بعد از دولت پیشین ایجاد شده بود بهتر استفاده کند و روند اقتصادی را بهبود ببخشد؟» تصریح کرد: قطعا دولت می توانست یک سری سیاست های مناسب ساختاری را به اجرا بگذارد، که متأسفانه صورت نگرفت. حداقل در انتهای دولت قبلی اصلاح قیمت های نسبی که یکی از مهمترین مشکلات ساختاری است آغاز شد؛ ولی متأسفانه در این دولت به آن صورت پیگیری نشد و این می تواند یا ناشی از تمرکز زیاد روی مذاکرات باشد و یا اینکه این دولت محافظه کار است و به کوتاه مدت بیشتر از بلندمدت توجه دارد. ,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه