اخبار داغ

وعده جدید جنتی برای اهالی تئاتر

وعده جدید جنتی برای اهالی تئاتر
در مراسم اختتامیه هشتمین جشن اردیبهشت تئاتر ایران برنامه هایی به یاد درگذشتگان تئاتر برگزار شد و وزیر ارشاد نیز ابراز امیدواری کرد تا بتواند به وعده های خود در مورد تئاتر جامه عمل بپوشاند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، به نقل از مهر، آیین اختتامیه جشن اردیبهشت تئاتر ایران عصر پنجشنبه ۳۱ اردیبهشت ماه در پردیس تئاتر تهران برگزار شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

در این مراسم علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد، مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی، سعید اسدی دبیر جشنواره سی و چهارم تئاتر فجر، ایرج راد مدیرعامل خانه تئاتر، داوود رشیدی، شهرام کرمی، هادی مرزبان، حمیدرضا نعیمی، حسین پارسایی، محمد ساربان، محمدرضا خاکی، فریندخت زاهدی، حسین محب اهری، مرضیه برومند، احترام برومند، اتابک نادری، آتش تقی پور، اصغر سمسارزاده، حسین فرخی، خسرو احمدی، خسرو حکیم رابط، دانیال حکیمی، محمدحسین ناصربخت، کاظم هژیرآزاد و ... حضور داشتند.

ابتدای این جشن با اجرای تعزیه توسط هنرمندان این رشته همراه بود و بعد از آن نماهنگی به یاد زنده یاد مصطفی عبدالهی و ثریا شنیداری پخش شد. اجرای برنامه بر عهده عباس سجادی بود و بعد از صحبت های او و در آغاز آیین اختتامیه مراسم نکوداشت داوود رشیدی برگزار شد.

جشن اردیبهشت تاُتر ایران

داوود رشیدی با همراهی همسرش احترام برومند روی سن آمد و با تشویق حضار در سالن روبرو شد. بعد از آن علی جنتی لوح تقدیر و تندیس اردیبهشت تئاتر ایران را به پاس تجلیل از یک عمر تلاش هنرمندانه به این هنرمند اهدا کرد.

پس از آن جنتی در سخنانی با اشاره به مرگ دو هنرمند تئاتر عنوان کرد: نمی دانم باید به مناسبت اختتامیه اردیبهشت تئاتر ایران به اهالی تئاتر تبریک بگویم یا برای درگذشت دو هنرمند نام آوری که امروز به لقای خدا پیوستند تسلیت عرض کنم. برای این دو هنرمند مصطفی عبدالهی و ثریا شیرزادی رحمت و مغفرت الهی آرزومندم.

وی ادامه داد: تئاتر یکی از زنده ترین پویه های هنری و آفرینشی است که شکلی بدیل و نمایه ای خردمندانه از جسم و جان آدمی را به نمایش می گذارد. این هنر کهن همواره آموزگاری بوده که شکلی تازه از بودن و معنایی نوین از هستی را درس داده است.

جنتی گفت: همین بیان بدیل و رویه نشاط انگیز، دانایی بخشی اقبال عمومی را برای فرهیختگان این عرصه مقدس فراهم کرده است. هنر نمایش به دلیل جوهره اش پویاتر و اثربخش تر از دیگر هنرها است، چون بازیگران آن به طور مستقیم و هم نفس با مخاطبان، نقش آفرینی می کنند و از همین رو در میان اهل هنر منزلتی والا دارد.

جشن اردیبهشت تاُتر ایران

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: ساختار شگفت انگیز هنر نمایش بر پایه گفت و گویی دو سویه استوار و به واقعیت قصه آدمی نزدیک تر است. به هر میزان که هنرمند به زبان مردم و دغدغه هایشان آگاه تر باشد بر استحکام رابطه خویش با مخاطبانش خواهد افزود. خلوصی که در تئاتر وجود دارد هرگز در انواع دیگر هنر دیده نمی شود.

وی یادآور شد: نگارنده و خالق یک درام نمایشی تنها به روایت یک داستان نمی پردازد بلکه باید به فلسفه و چرایی روابط میان آدم ها آگاه باشد. درطول تاریخ نمایش هایی بدون نورپردازی، گریم و حتی بدون کارگردان و متن اجرا شده اند اما هیچ نمایشی بدون بازیگر به صحنه نرفته است.

جنتی بیان کرد: زندگی صحنه بزرگی از یک نمایش است که گفتگوی متقابل برای رسیدن به فهم مشترک در آن جاری است و هرگاه هرکدام از بازیگران صحنه از این گفتگو سر باز زده اند عواقب ناگواری چون خیانت، جنایت، استبداد، خشونت، تروریسم و... گریبان انسان را گرفته است.

وی ادامه داد: تئاتر در روزگار ما زبان مشترک معترضان به تمامیت خواهان است. متاسفانه این هنر اصیل و مردمی تا امروز چنان که باید مورد حمایت قرار نگرفته است. وزارت ارشاد امسال را سال حمایت از تئاتر در نظر گرفته و برای افزایش تالارها، ایجاد تئاتر شهر در استان ها و حمایت از گروه های نمایشی اهتمام جدی دارد و برای تحقق این اهداف پشتیبانی تمام نهادها به خصوص شهرداری را مهم می داند.

جشن اردیبهشت تاُتر ایران

وزیر ارشاد متذکر شد: یکی از وظایف شهرداری ها ایجاد بستر مناسب برای فعالیت هنرمندان است که انصافا شهرداری تهران قدم های بزرگی در این زمینه برداشته و افتتاح پردیس تئاتر خاوران از جمله این اقدامات است. من به سالی سرشار از توفیق پیش روی هنرمندان امید دارم و امیدوارم بتوانیم به وعده خود در حمایت از تئاتر جامه عمل بپوشانیم.

بعد از صحبت های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از تعدادی از هنرمندان، فعالان فرهنگی و هنری، استانداران و اهالی رسانه تجلیل شد.

در بخش اول از حجت الاسلام میثم امرودی مشاور شهردار و معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، عبدالمحمد زاهدی استاندار کردستان، محمدناصر نیکبخت استاندار همدان، امیر نوروزی رییس فرهنگ و ارشاد اسلامی گچساران، فرهاد ناظرزاده کرمانی، علیرضا سبحانی رییس فرهنگ و ارشاد اسلامی گناوه، مصطفی شیرزادی، محمد علی لطفی مقدم، خیام وقارکاشانی و زنده یاد مصطفی عبدالهی با اهدای لوح تقدیر و تندیس جشن اردیبهشت تئاتر ایران تجلیل شد.

هومن عبدالهی فرزند زنده یاد مصطفی عبدالهی نیز در این مراسم روی سن آمد و آخرین دست نوشته پدرش را که به بهانه اجرای نمایش «در اعماق» نوشته بود، قرائت کرد.

بعد از آن با حضور علی مرادخانی و هادی مرزبان از هنرمندان و مدیران دیگری به این شرح تجلیل شد:

خلیل راحتی مدیرعامل سازمان توسعه فضای شهری، مهدی صالحیان به پاس اهتمام در تولید نمایش های خیابانی، فواد کریمی شهردار مریوان،جهانشیر یاراحمدی مسئول انجمن هنرهای نمایشی بوشهر و حمیدرضا نعیمی سرپرست گروه تئاتر شایا.

جشن اردیبهشت تاُتر ایران

حمیدرضا نعیمی بعد از دریافت هدیه اش در سخنانی بیان کرد: من تنها موسس گروه تئاتر شایا نیستم بلکه این گروه سال ۷۳ در یک تشکل دانشجویی با کمک شهرام کرمی شکل گرفت.

وی افزود: هرچقدر هم که مسئولان خوب کار کنند من همیشه از آنها طلب کار هستم چون هرچه هم کار کار کنیم باز هم کم است. ما در این ۳۳ سال تنها سه سال در حوزه فرهنگ و مخصوصا تئاتر خوب کار کردیم. آقای مرادخانی قبل از حضور شما در معاونت هنری من و تعدادی دیگر از همکارانم مدام به مدیران قبل از شما تاکید داشتیم که چیزی که تئاتر ایران را سرپا نگه داشته گروه های تئاتری است.

کارگردان «سقراط» ادامه داد: همه می دانند گروه های تئاتری مثل آیین، معاصر، ماهان، امروز، تجربه و ... چه تاثیری در روند رو به رشد تئاتر ایران داشته اند. اگر تئاتر ما هنوز زنده است فقط به خاطر وجود گروه های تئاتری است.

نعیمی در پایان صحبت هایش عنوان کرد: امسال سال تئاتر است پس خواهش می کنم برای تئاتر قدم جدی بردارید. مشکل مملکت ما فقط مساله هسته ای نیست و باید به این نکته توجه کرد که مشکل ادب و هنر کشورمان جدی است.

بعد از صحبت های نعیمی برنامه استندآپ کمدی توسط امیرکربلایی زاده اجرا شد.

در بخش بعدی مراسم برخی دیگر از هنرمندان، مدیران و همچنین خبرنگاران عرصه تئاتر مورد قدردانی و تجلیل قرار گرفتند.

جشن اردیبهشت تاُتر ایران

بابک احمدی خبرنگار خبرگزاری ایلنا اولین فردی بود که در این بخش تقدیر شد. وی در سخنانی کوتاه بیان کرد: دوسال قبل در همین مراسم خطاب به آقای شاه آبادی عنوان کردم که حال تئاترشهر خوب نیست و باید به دادش برسید امروز نیز در حضور آقای مرادخانی باز هم این جمله را تکرار می کنم که به فکر تئاترشهر باشید چون روند بازسازی آن به کندی پیش می رود.

وی ادامه داد: امشب شب ناصر عبدالهی است. او در قله همه ما را در اعماق گذاشت و رفت. امیدوارم روزی همه ما از اعماق دربیاییم.

آروین موذن زاده خبرنگار تئاتر خبرگزاری مهر، علی اکبرعبدالعلی زاده سردبیر روزنامه صبا، جمال کامیاب مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران، محراب محمدزاده به نمایندگی از خبرگزاری تسنیم، مرضیه برومند کارگردان و بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون، مژگان خالقی مدیر اجرایی سایت خبری تئاتر، مهرانگیز قهرمانی خبرنگار سایت ایران تئاتر و روزنامه جام جم، غزل نهانی خبرنگار رادیو تهران، مریم نراقی دبیر سرویس فرهنگ و هنر روزنامه شهروند، اسماعیل زمانی مدیر مرکز منطقه آزاد اروند، ایوب آقاخانی سردبیر برنامه دیالوگ، علیرضا بهرامی مدیر گروه فرهنگی هنری خبرگزاری ایسنا و سید محمد هادی ایازی قائم مقام وزیر بهداشت از دیگر افرادی بودند که در بخش پایانی جشن اردیبهشت تئاتر ایران تقدیر شدند.

غزل نهانی خبرنگار رادیو تهران در سخنانی عنوان کرد: دوست دارم به آقای جنتی بگویم پیام ما را به آقای روحانی رییس جمهور محترم کشور برساند. آقای روحانی عزیزان دل ما به خاطر سونامی سرطان یکی یکی پرپر می شوند. آقای روحانی از شما خواهش می کنم کاری کنید دیگر عزیزانمان را اینطور جلو چشممان از دست ندهیم.

سید محمد هادی ایازی قائم مقام وزیر بهداشت در رابطه با رشد سرطان در کشور گفت: میانگین ابتلا به سرطان در کشورهای توسعه یافته بیشتر از کشور ما است اما در سال های اخیر رشد سرطان و بیماری های قلبی در کشور ما بسیار زیاد شده است تا جایی که در حال حاضر نزدیک به ۷۵ درصد از مرگ و میرها به دلیل ابتلا به بیماری های غیر واگیر گزارش شده است.

وی افزود: ما به کمک هنرمندان می توانیم در زمینه آگاهی سازی و اطلاع رسانی از چگونگی پیشگیری از این بیماری ها مثمر ثمر باشیم. تا امروز هم کمپین های زیادی در این زمینه تشکیل شده است. اگر مردم بدانند باید از نمک و قند و چربی کمتر استفاده کنند به این نوع بیماری ها نیز کمتر مبتلا می شوند. برای این نوع فرهنگ سازی هنرمندان ما می توانند کمک بسیاری بکنند.

جشن اردیبهشت تاُتر ایران

در ادامه نماهنگی به یاد درگذشتگان تئاتر در سال ۹۳ پخش شد و پس از آن تقدیر از خانواده زنده یاد بهرام ریحانی به عمل آمد.

خواهر زنده یاد ریحانی با تشکر از افرادی که به یاد برادرش هستند، بیان کرد: بهرام یکسال با بیماری سرطان مبارزه کرد و در طول این یکسال نیز تنها یک دغدغه داشت و آن هم کودکان سرطانی بود. چون می گفت من مرد هستم و طاقت و تحمل درد را دارم اما این کودکان تحمل درد سرطان برایشان ناممکن است. کمک به کودکان سرطانی تنها خواسته بهرام بود که امیدوارم به آن توجه شود.

محمد عمروآبادی برای تلاش در حوزه تبلیغات تئاتر، محمد قدس تهیه کننده تئاتر، رضا آشفته منتقد تئاتر، فریبا چوپان نژاد فعال تئاتر استان گلستان، احسان ملکی سرپرست گروه تئاتر تی تال، ساسان شکوریان مدیر آموزشگاه چارسو بهبهان، جعفر همایی مدیر مسئول نشر نی و حسین محب اهری هنرمند تئاتر آخرین نفراتی بودند که در جشن اردیبهشت تئاتر ایران مورد تجلیل قرار گرفتند.

آیین اختتامیه هشتمین دوره جشن اردیبهشت تئاتر ایران و بزرگداشت روز جهانی تئاتر در پردیس تئاتر ایران واقع در ضلع شمالی فرهنگسرای خاوران برگزار شد.

,

در این مراسم علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد، مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی، سعید اسدی دبیر جشنواره سی و چهارم تئاتر فجر، ایرج راد مدیرعامل خانه تئاتر، داوود رشیدی، شهرام کرمی، هادی مرزبان، حمیدرضا نعیمی، حسین پارسایی، محمد ساربان، محمدرضا خاکی، فریندخت زاهدی، حسین محب اهری، مرضیه برومند، احترام برومند، اتابک نادری، آتش تقی پور، اصغر سمسارزاده، حسین فرخی، خسرو احمدی، خسرو حکیم رابط، دانیال حکیمی، محمدحسین ناصربخت، کاظم هژیرآزاد و ... حضور داشتند.

ابتدای این جشن با اجرای تعزیه توسط هنرمندان این رشته همراه بود و بعد از آن نماهنگی به یاد زنده یاد مصطفی عبدالهی و ثریا شنیداری پخش شد. اجرای برنامه بر عهده عباس سجادی بود و بعد از صحبت های او و در آغاز آیین اختتامیه مراسم نکوداشت داوود رشیدی برگزار شد.

جشن اردیبهشت تاُتر ایران

داوود رشیدی با همراهی همسرش احترام برومند روی سن آمد و با تشویق حضار در سالن روبرو شد. بعد از آن علی جنتی لوح تقدیر و تندیس اردیبهشت تئاتر ایران را به پاس تجلیل از یک عمر تلاش هنرمندانه به این هنرمند اهدا کرد.

پس از آن جنتی در سخنانی با اشاره به مرگ دو هنرمند تئاتر عنوان کرد: نمی دانم باید به مناسبت اختتامیه اردیبهشت تئاتر ایران به اهالی تئاتر تبریک بگویم یا برای درگذشت دو هنرمند نام آوری که امروز به لقای خدا پیوستند تسلیت عرض کنم. برای این دو هنرمند مصطفی عبدالهی و ثریا شیرزادی رحمت و مغفرت الهی آرزومندم.

وی ادامه داد: تئاتر یکی از زنده ترین پویه های هنری و آفرینشی است که شکلی بدیل و نمایه ای خردمندانه از جسم و جان آدمی را به نمایش می گذارد. این هنر کهن همواره آموزگاری بوده که شکلی تازه از بودن و معنایی نوین از هستی را درس داده است.

جنتی گفت: همین بیان بدیل و رویه نشاط انگیز، دانایی بخشی اقبال عمومی را برای فرهیختگان این عرصه مقدس فراهم کرده است. هنر نمایش به دلیل جوهره اش پویاتر و اثربخش تر از دیگر هنرها است، چون بازیگران آن به طور مستقیم و هم نفس با مخاطبان، نقش آفرینی می کنند و از همین رو در میان اهل هنر منزلتی والا دارد.

جشن اردیبهشت تاُتر ایران

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: ساختار شگفت انگیز هنر نمایش بر پایه گفت و گویی دو سویه استوار و به واقعیت قصه آدمی نزدیک تر است. به هر میزان که هنرمند به زبان مردم و دغدغه هایشان آگاه تر باشد بر استحکام رابطه خویش با مخاطبانش خواهد افزود. خلوصی که در تئاتر وجود دارد هرگز در انواع دیگر هنر دیده نمی شود.

وی یادآور شد: نگارنده و خالق یک درام نمایشی تنها به روایت یک داستان نمی پردازد بلکه باید به فلسفه و چرایی روابط میان آدم ها آگاه باشد. درطول تاریخ نمایش هایی بدون نورپردازی، گریم و حتی بدون کارگردان و متن اجرا شده اند اما هیچ نمایشی بدون بازیگر به صحنه نرفته است.

جنتی بیان کرد: زندگی صحنه بزرگی از یک نمایش است که گفتگوی متقابل برای رسیدن به فهم مشترک در آن جاری است و هرگاه هرکدام از بازیگران صحنه از این گفتگو سر باز زده اند عواقب ناگواری چون خیانت، جنایت، استبداد، خشونت، تروریسم و... گریبان انسان را گرفته است.

وی ادامه داد: تئاتر در روزگار ما زبان مشترک معترضان به تمامیت خواهان است. متاسفانه این هنر اصیل و مردمی تا امروز چنان که باید مورد حمایت قرار نگرفته است. وزارت ارشاد امسال را سال حمایت از تئاتر در نظر گرفته و برای افزایش تالارها، ایجاد تئاتر شهر در استان ها و حمایت از گروه های نمایشی اهتمام جدی دارد و برای تحقق این اهداف پشتیبانی تمام نهادها به خصوص شهرداری را مهم می داند.

جشن اردیبهشت تاُتر ایران

وزیر ارشاد متذکر شد: یکی از وظایف شهرداری ها ایجاد بستر مناسب برای فعالیت هنرمندان است که انصافا شهرداری تهران قدم های بزرگی در این زمینه برداشته و افتتاح پردیس تئاتر خاوران از جمله این اقدامات است. من به سالی سرشار از توفیق پیش روی هنرمندان امید دارم و امیدوارم بتوانیم به وعده خود در حمایت از تئاتر جامه عمل بپوشانیم.

بعد از صحبت های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از تعدادی از هنرمندان، فعالان فرهنگی و هنری، استانداران و اهالی رسانه تجلیل شد.

در بخش اول از حجت الاسلام میثم امرودی مشاور شهردار و معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، عبدالمحمد زاهدی استاندار کردستان، محمدناصر نیکبخت استاندار همدان، امیر نوروزی رییس فرهنگ و ارشاد اسلامی گچساران، فرهاد ناظرزاده کرمانی، علیرضا سبحانی رییس فرهنگ و ارشاد اسلامی گناوه، مصطفی شیرزادی، محمد علی لطفی مقدم، خیام وقارکاشانی و زنده یاد مصطفی عبدالهی با اهدای لوح تقدیر و تندیس جشن اردیبهشت تئاتر ایران تجلیل شد.

هومن عبدالهی فرزند زنده یاد مصطفی عبدالهی نیز در این مراسم روی سن آمد و آخرین دست نوشته پدرش را که به بهانه اجرای نمایش «در اعماق» نوشته بود، قرائت کرد.

بعد از آن با حضور علی مرادخانی و هادی مرزبان از هنرمندان و مدیران دیگری به این شرح تجلیل شد:

خلیل راحتی مدیرعامل سازمان توسعه فضای شهری، مهدی صالحیان به پاس اهتمام در تولید نمایش های خیابانی، فواد کریمی شهردار مریوان،جهانشیر یاراحمدی مسئول انجمن هنرهای نمایشی بوشهر و حمیدرضا نعیمی سرپرست گروه تئاتر شایا.

جشن اردیبهشت تاُتر ایران

حمیدرضا نعیمی بعد از دریافت هدیه اش در سخنانی بیان کرد: من تنها موسس گروه تئاتر شایا نیستم بلکه این گروه سال ۷۳ در یک تشکل دانشجویی با کمک شهرام کرمی شکل گرفت.

وی افزود: هرچقدر هم که مسئولان خوب کار کنند من همیشه از آنها طلب کار هستم چون هرچه هم کار کار کنیم باز هم کم است. ما در این ۳۳ سال تنها سه سال در حوزه فرهنگ و مخصوصا تئاتر خوب کار کردیم. آقای مرادخانی قبل از حضور شما در معاونت هنری من و تعدادی دیگر از همکارانم مدام به مدیران قبل از شما تاکید داشتیم که چیزی که تئاتر ایران را سرپا نگه داشته گروه های تئاتری است.

کارگردان «سقراط» ادامه داد: همه می دانند گروه های تئاتری مثل آیین، معاصر، ماهان، امروز، تجربه و ... چه تاثیری در روند رو به رشد تئاتر ایران داشته اند. اگر تئاتر ما هنوز زنده است فقط به خاطر وجود گروه های تئاتری است.

نعیمی در پایان صحبت هایش عنوان کرد: امسال سال تئاتر است پس خواهش می کنم برای تئاتر قدم جدی بردارید. مشکل مملکت ما فقط مساله هسته ای نیست و باید به این نکته توجه کرد که مشکل ادب و هنر کشورمان جدی است.

بعد از صحبت های نعیمی برنامه استندآپ کمدی توسط امیرکربلایی زاده اجرا شد.

در بخش بعدی مراسم برخی دیگر از هنرمندان، مدیران و همچنین خبرنگاران عرصه تئاتر مورد قدردانی و تجلیل قرار گرفتند.

جشن اردیبهشت تاُتر ایران

بابک احمدی خبرنگار خبرگزاری ایلنا اولین فردی بود که در این بخش تقدیر شد. وی در سخنانی کوتاه بیان کرد: دوسال قبل در همین مراسم خطاب به آقای شاه آبادی عنوان کردم که حال تئاترشهر خوب نیست و باید به دادش برسید امروز نیز در حضور آقای مرادخانی باز هم این جمله را تکرار می کنم که به فکر تئاترشهر باشید چون روند بازسازی آن به کندی پیش می رود.

وی ادامه داد: امشب شب ناصر عبدالهی است. او در قله همه ما را در اعماق گذاشت و رفت. امیدوارم روزی همه ما از اعماق دربیاییم.

آروین موذن زاده خبرنگار تئاتر خبرگزاری مهر، علی اکبرعبدالعلی زاده سردبیر روزنامه صبا، جمال کامیاب مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران، محراب محمدزاده به نمایندگی از خبرگزاری تسنیم، مرضیه برومند کارگردان و بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون، مژگان خالقی مدیر اجرایی سایت خبری تئاتر، مهرانگیز قهرمانی خبرنگار سایت ایران تئاتر و روزنامه جام جم، غزل نهانی خبرنگار رادیو تهران، مریم نراقی دبیر سرویس فرهنگ و هنر روزنامه شهروند، اسماعیل زمانی مدیر مرکز منطقه آزاد اروند، ایوب آقاخانی سردبیر برنامه دیالوگ، علیرضا بهرامی مدیر گروه فرهنگی هنری خبرگزاری ایسنا و سید محمد هادی ایازی قائم مقام وزیر بهداشت از دیگر افرادی بودند که در بخش پایانی جشن اردیبهشت تئاتر ایران تقدیر شدند.

غزل نهانی خبرنگار رادیو تهران در سخنانی عنوان کرد: دوست دارم به آقای جنتی بگویم پیام ما را به آقای روحانی رییس جمهور محترم کشور برساند. آقای روحانی عزیزان دل ما به خاطر سونامی سرطان یکی یکی پرپر می شوند. آقای روحانی از شما خواهش می کنم کاری کنید دیگر عزیزانمان را اینطور جلو چشممان از دست ندهیم.

سید محمد هادی ایازی قائم مقام وزیر بهداشت در رابطه با رشد سرطان در کشور گفت: میانگین ابتلا به سرطان در کشورهای توسعه یافته بیشتر از کشور ما است اما در سال های اخیر رشد سرطان و بیماری های قلبی در کشور ما بسیار زیاد شده است تا جایی که در حال حاضر نزدیک به ۷۵ درصد از مرگ و میرها به دلیل ابتلا به بیماری های غیر واگیر گزارش شده است.

وی افزود: ما به کمک هنرمندان می توانیم در زمینه آگاهی سازی و اطلاع رسانی از چگونگی پیشگیری از این بیماری ها مثمر ثمر باشیم. تا امروز هم کمپین های زیادی در این زمینه تشکیل شده است. اگر مردم بدانند باید از نمک و قند و چربی کمتر استفاده کنند به این نوع بیماری ها نیز کمتر مبتلا می شوند. برای این نوع فرهنگ سازی هنرمندان ما می توانند کمک بسیاری بکنند.

جشن اردیبهشت تاُتر ایران

در ادامه نماهنگی به یاد درگذشتگان تئاتر در سال ۹۳ پخش شد و پس از آن تقدیر از خانواده زنده یاد بهرام ریحانی به عمل آمد.

خواهر زنده یاد ریحانی با تشکر از افرادی که به یاد برادرش هستند، بیان کرد: بهرام یکسال با بیماری سرطان مبارزه کرد و در طول این یکسال نیز تنها یک دغدغه داشت و آن هم کودکان سرطانی بود. چون می گفت من مرد هستم و طاقت و تحمل درد را دارم اما این کودکان تحمل درد سرطان برایشان ناممکن است. کمک به کودکان سرطانی تنها خواسته بهرام بود که امیدوارم به آن توجه شود.

محمد عمروآبادی برای تلاش در حوزه تبلیغات تئاتر، محمد قدس تهیه کننده تئاتر، رضا آشفته منتقد تئاتر، فریبا چوپان نژاد فعال تئاتر استان گلستان، احسان ملکی سرپرست گروه تئاتر تی تال، ساسان شکوریان مدیر آموزشگاه چارسو بهبهان، جعفر همایی مدیر مسئول نشر نی و حسین محب اهری هنرمند تئاتر آخرین نفراتی بودند که در جشن اردیبهشت تئاتر ایران مورد تجلیل قرار گرفتند.

آیین اختتامیه هشتمین دوره جشن اردیبهشت تئاتر ایران و بزرگداشت روز جهانی تئاتر در پردیس تئاتر ایران واقع در ضلع شمالی فرهنگسرای خاوران برگزار شد.

,

در این مراسم علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد، مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی، سعید اسدی دبیر جشنواره سی و چهارم تئاتر فجر، ایرج راد مدیرعامل خانه تئاتر، داوود رشیدی، شهرام کرمی، هادی مرزبان، حمیدرضا نعیمی، حسین پارسایی، محمد ساربان، محمدرضا خاکی، فریندخت زاهدی، حسین محب اهری، مرضیه برومند، احترام برومند، اتابک نادری، آتش تقی پور، اصغر سمسارزاده، حسین فرخی، خسرو احمدی، خسرو حکیم رابط، دانیال حکیمی، محمدحسین ناصربخت، کاظم هژیرآزاد و ... حضور داشتند.

,

ابتدای این جشن با اجرای تعزیه توسط هنرمندان این رشته همراه بود و بعد از آن نماهنگی به یاد زنده یاد مصطفی عبدالهی و ثریا شنیداری پخش شد. اجرای برنامه بر عهده عباس سجادی بود و بعد از صحبت های او و در آغاز آیین اختتامیه مراسم نکوداشت داوود رشیدی برگزار شد.

,

جشن اردیبهشت تاُتر ایران

, جشن اردیبهشت تاُتر ایران,

داوود رشیدی با همراهی همسرش احترام برومند روی سن آمد و با تشویق حضار در سالن روبرو شد. بعد از آن علی جنتی لوح تقدیر و تندیس اردیبهشت تئاتر ایران را به پاس تجلیل از یک عمر تلاش هنرمندانه به این هنرمند اهدا کرد.

,

پس از آن جنتی در سخنانی با اشاره به مرگ دو هنرمند تئاتر عنوان کرد: نمی دانم باید به مناسبت اختتامیه اردیبهشت تئاتر ایران به اهالی تئاتر تبریک بگویم یا برای درگذشت دو هنرمند نام آوری که امروز به لقای خدا پیوستند تسلیت عرض کنم. برای این دو هنرمند مصطفی عبدالهی و ثریا شیرزادی رحمت و مغفرت الهی آرزومندم.

,

وی ادامه داد: تئاتر یکی از زنده ترین پویه های هنری و آفرینشی است که شکلی بدیل و نمایه ای خردمندانه از جسم و جان آدمی را به نمایش می گذارد. این هنر کهن همواره آموزگاری بوده که شکلی تازه از بودن و معنایی نوین از هستی را درس داده است.

,

جنتی گفت: همین بیان بدیل و رویه نشاط انگیز، دانایی بخشی اقبال عمومی را برای فرهیختگان این عرصه مقدس فراهم کرده است. هنر نمایش به دلیل جوهره اش پویاتر و اثربخش تر از دیگر هنرها است، چون بازیگران آن به طور مستقیم و هم نفس با مخاطبان، نقش آفرینی می کنند و از همین رو در میان اهل هنر منزلتی والا دارد.

,

جشن اردیبهشت تاُتر ایران

, جشن اردیبهشت تاُتر ایران,

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: ساختار شگفت انگیز هنر نمایش بر پایه گفت و گویی دو سویه استوار و به واقعیت قصه آدمی نزدیک تر است. به هر میزان که هنرمند به زبان مردم و دغدغه هایشان آگاه تر باشد بر استحکام رابطه خویش با مخاطبانش خواهد افزود. خلوصی که در تئاتر وجود دارد هرگز در انواع دیگر هنر دیده نمی شود.

,

وی یادآور شد: نگارنده و خالق یک درام نمایشی تنها به روایت یک داستان نمی پردازد بلکه باید به فلسفه و چرایی روابط میان آدم ها آگاه باشد. درطول تاریخ نمایش هایی بدون نورپردازی، گریم و حتی بدون کارگردان و متن اجرا شده اند اما هیچ نمایشی بدون بازیگر به صحنه نرفته است.

,

جنتی بیان کرد: زندگی صحنه بزرگی از یک نمایش است که گفتگوی متقابل برای رسیدن به فهم مشترک در آن جاری است و هرگاه هرکدام از بازیگران صحنه از این گفتگو سر باز زده اند عواقب ناگواری چون خیانت، جنایت، استبداد، خشونت، تروریسم و... گریبان انسان را گرفته است.

,

وی ادامه داد: تئاتر در روزگار ما زبان مشترک معترضان به تمامیت خواهان است. متاسفانه این هنر اصیل و مردمی تا امروز چنان که باید مورد حمایت قرار نگرفته است. وزارت ارشاد امسال را سال حمایت از تئاتر در نظر گرفته و برای افزایش تالارها، ایجاد تئاتر شهر در استان ها و حمایت از گروه های نمایشی اهتمام جدی دارد و برای تحقق این اهداف پشتیبانی تمام نهادها به خصوص شهرداری را مهم می داند.

,

جشن اردیبهشت تاُتر ایران

, جشن اردیبهشت تاُتر ایران,

وزیر ارشاد متذکر شد: یکی از وظایف شهرداری ها ایجاد بستر مناسب برای فعالیت هنرمندان است که انصافا شهرداری تهران قدم های بزرگی در این زمینه برداشته و افتتاح پردیس تئاتر خاوران از جمله این اقدامات است. من به سالی سرشار از توفیق پیش روی هنرمندان امید دارم و امیدوارم بتوانیم به وعده خود در حمایت از تئاتر جامه عمل بپوشانیم.

,

بعد از صحبت های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از تعدادی از هنرمندان، فعالان فرهنگی و هنری، استانداران و اهالی رسانه تجلیل شد.

,

در بخش اول از حجت الاسلام میثم امرودی مشاور شهردار و معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، عبدالمحمد زاهدی استاندار کردستان، محمدناصر نیکبخت استاندار همدان، امیر نوروزی رییس فرهنگ و ارشاد اسلامی گچساران، فرهاد ناظرزاده کرمانی، علیرضا سبحانی رییس فرهنگ و ارشاد اسلامی گناوه، مصطفی شیرزادی، محمد علی لطفی مقدم، خیام وقارکاشانی و زنده یاد مصطفی عبدالهی با اهدای لوح تقدیر و تندیس جشن اردیبهشت تئاتر ایران تجلیل شد.

,

هومن عبدالهی فرزند زنده یاد مصطفی عبدالهی نیز در این مراسم روی سن آمد و آخرین دست نوشته پدرش را که به بهانه اجرای نمایش «در اعماق» نوشته بود، قرائت کرد.

,

بعد از آن با حضور علی مرادخانی و هادی مرزبان از هنرمندان و مدیران دیگری به این شرح تجلیل شد:

,

خلیل راحتی مدیرعامل سازمان توسعه فضای شهری، مهدی صالحیان به پاس اهتمام در تولید نمایش های خیابانی، فواد کریمی شهردار مریوان،جهانشیر یاراحمدی مسئول انجمن هنرهای نمایشی بوشهر و حمیدرضا نعیمی سرپرست گروه تئاتر شایا.

,

جشن اردیبهشت تاُتر ایران

, جشن اردیبهشت تاُتر ایران,

حمیدرضا نعیمی بعد از دریافت هدیه اش در سخنانی بیان کرد: من تنها موسس گروه تئاتر شایا نیستم بلکه این گروه سال ۷۳ در یک تشکل دانشجویی با کمک شهرام کرمی شکل گرفت.

,

وی افزود: هرچقدر هم که مسئولان خوب کار کنند من همیشه از آنها طلب کار هستم چون هرچه هم کار کار کنیم باز هم کم است. ما در این ۳۳ سال تنها سه سال در حوزه فرهنگ و مخصوصا تئاتر خوب کار کردیم. آقای مرادخانی قبل از حضور شما در معاونت هنری من و تعدادی دیگر از همکارانم مدام به مدیران قبل از شما تاکید داشتیم که چیزی که تئاتر ایران را سرپا نگه داشته گروه های تئاتری است.

,

کارگردان «سقراط» ادامه داد: همه می دانند گروه های تئاتری مثل آیین، معاصر، ماهان، امروز، تجربه و ... چه تاثیری در روند رو به رشد تئاتر ایران داشته اند. اگر تئاتر ما هنوز زنده است فقط به خاطر وجود گروه های تئاتری است.

,

نعیمی در پایان صحبت هایش عنوان کرد: امسال سال تئاتر است پس خواهش می کنم برای تئاتر قدم جدی بردارید. مشکل مملکت ما فقط مساله هسته ای نیست و باید به این نکته توجه کرد که مشکل ادب و هنر کشورمان جدی است.

,

بعد از صحبت های نعیمی برنامه استندآپ کمدی توسط امیرکربلایی زاده اجرا شد.

,

در بخش بعدی مراسم برخی دیگر از هنرمندان، مدیران و همچنین خبرنگاران عرصه تئاتر مورد قدردانی و تجلیل قرار گرفتند.

,

جشن اردیبهشت تاُتر ایران

, جشن اردیبهشت تاُتر ایران,

بابک احمدی خبرنگار خبرگزاری ایلنا اولین فردی بود که در این بخش تقدیر شد. وی در سخنانی کوتاه بیان کرد: دوسال قبل در همین مراسم خطاب به آقای شاه آبادی عنوان کردم که حال تئاترشهر خوب نیست و باید به دادش برسید امروز نیز در حضور آقای مرادخانی باز هم این جمله را تکرار می کنم که به فکر تئاترشهر باشید چون روند بازسازی آن به کندی پیش می رود.

,

وی ادامه داد: امشب شب ناصر عبدالهی است. او در قله همه ما را در اعماق گذاشت و رفت. امیدوارم روزی همه ما از اعماق دربیاییم.

,

آروین موذن زاده خبرنگار تئاتر خبرگزاری مهر، علی اکبرعبدالعلی زاده سردبیر روزنامه صبا، جمال کامیاب مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران، محراب محمدزاده به نمایندگی از خبرگزاری تسنیم، مرضیه برومند کارگردان و بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون، مژگان خالقی مدیر اجرایی سایت خبری تئاتر، مهرانگیز قهرمانی خبرنگار سایت ایران تئاتر و روزنامه جام جم، غزل نهانی خبرنگار رادیو تهران، مریم نراقی دبیر سرویس فرهنگ و هنر روزنامه شهروند، اسماعیل زمانی مدیر مرکز منطقه آزاد اروند، ایوب آقاخانی سردبیر برنامه دیالوگ، علیرضا بهرامی مدیر گروه فرهنگی هنری خبرگزاری ایسنا و سید محمد هادی ایازی قائم مقام وزیر بهداشت از دیگر افرادی بودند که در بخش پایانی جشن اردیبهشت تئاتر ایران تقدیر شدند.

,

غزل نهانی خبرنگار رادیو تهران در سخنانی عنوان کرد: دوست دارم به آقای جنتی بگویم پیام ما را به آقای روحانی رییس جمهور محترم کشور برساند. آقای روحانی عزیزان دل ما به خاطر سونامی سرطان یکی یکی پرپر می شوند. آقای روحانی از شما خواهش می کنم کاری کنید دیگر عزیزانمان را اینطور جلو چشممان از دست ندهیم.

,

سید محمد هادی ایازی قائم مقام وزیر بهداشت در رابطه با رشد سرطان در کشور گفت: میانگین ابتلا به سرطان در کشورهای توسعه یافته بیشتر از کشور ما است اما در سال های اخیر رشد سرطان و بیماری های قلبی در کشور ما بسیار زیاد شده است تا جایی که در حال حاضر نزدیک به ۷۵ درصد از مرگ و میرها به دلیل ابتلا به بیماری های غیر واگیر گزارش شده است.

,

وی افزود: ما به کمک هنرمندان می توانیم در زمینه آگاهی سازی و اطلاع رسانی از چگونگی پیشگیری از این بیماری ها مثمر ثمر باشیم. تا امروز هم کمپین های زیادی در این زمینه تشکیل شده است. اگر مردم بدانند باید از نمک و قند و چربی کمتر استفاده کنند به این نوع بیماری ها نیز کمتر مبتلا می شوند. برای این نوع فرهنگ سازی هنرمندان ما می توانند کمک بسیاری بکنند.

,

جشن اردیبهشت تاُتر ایران

, جشن اردیبهشت تاُتر ایران,

در ادامه نماهنگی به یاد درگذشتگان تئاتر در سال ۹۳ پخش شد و پس از آن تقدیر از خانواده زنده یاد بهرام ریحانی به عمل آمد.

,

خواهر زنده یاد ریحانی با تشکر از افرادی که به یاد برادرش هستند، بیان کرد: بهرام یکسال با بیماری سرطان مبارزه کرد و در طول این یکسال نیز تنها یک دغدغه داشت و آن هم کودکان سرطانی بود. چون می گفت من مرد هستم و طاقت و تحمل درد را دارم اما این کودکان تحمل درد سرطان برایشان ناممکن است. کمک به کودکان سرطانی تنها خواسته بهرام بود که امیدوارم به آن توجه شود.

,

محمد عمروآبادی برای تلاش در حوزه تبلیغات تئاتر، محمد قدس تهیه کننده تئاتر، رضا آشفته منتقد تئاتر، فریبا چوپان نژاد فعال تئاتر استان گلستان، احسان ملکی سرپرست گروه تئاتر تی تال، ساسان شکوریان مدیر آموزشگاه چارسو بهبهان، جعفر همایی مدیر مسئول نشر نی و حسین محب اهری هنرمند تئاتر آخرین نفراتی بودند که در جشن اردیبهشت تئاتر ایران مورد تجلیل قرار گرفتند.

,

آیین اختتامیه هشتمین دوره جشن اردیبهشت تئاتر ایران و بزرگداشت روز جهانی تئاتر در پردیس تئاتر ایران واقع در ضلع شمالی فرهنگسرای خاوران برگزار شد.

,

 

,

انتهای پیام/ط

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه