اخبار داغ

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس:

مسائل حاشیه‌ای در دانشگاه‌ها موجب اُفت علمی کشور شده است

مسائل حاشیه‌ای در دانشگاه‌ها موجب اُفت علمی کشور شده است
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات گفت: وقتی پتانسیل و انرژی یک دانشجو صرف مسائل حاشیه‌ای می‌شود، طبیعتاً کشور با افت علمی مواجه می‌گردد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، قاسم جعفری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کریمه، درخصوص هشدار اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها مبنی بر افت علمی کشور به رئیس‌جمهور، اظهار داشت: اگر یک فردی یا قومی یا ملتی و یا کشوری بخواهد رشد کند، این رشد حتماً باید مبتنی بر علم و دانش و معرفت باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا، , پایگاه خبری تحلیلی کریمه،,

وی افزود: علم و دانش نیاز به برنامه‌ریزی صحیح و گام‌های اجرایی دقیق دارد که اگر در برنامه‌ریزی صحیح یا گام‌های اجرایی درست و اراده جدی خدشه‌ای وارد شود، یقیناً به رشد علمی نخواهیم رسید.

, وی افزود: علم و دانش نیاز به برنامه‌ریزی صحیح و گام‌های اجرایی دقیق دارد که اگر در برنامه‌ریزی صحیح یا گام‌های اجرایی درست و اراده جدی خدشه‌ای وارد شود، یقیناً به رشد علمی نخواهیم رسید.,

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات، ادامه داد: بارها همه‌ی ما این سخن مقام معظم رهبری را که می‌فرمایند: اگر امروز غرب این‌قدر با غرور با ما حرف می‌زند، تمام حرفش این است که من به لحاظ موقعیت علمی و تکنولوژی در یک موقعیت برتری هستم و این باعث شده که احساس کند دیگران همه باید تسلیم او باشند.

,

وی عنوان کرد: بنابراین اگر امروز ما بخواهیم که تمدن دیرپای ایران و ایران اسلامی را زنده نگاه داریم و به فرموده رهبر معظم انقلاب، تمدن نوین اسلامی را احیا کنیم باید به علم و چرخه علم و فناوری هم در ساحت نظری علم و هم در ساحت علوم عملی توجه جدی کنیم.

,

جعفری بیان کرد: امروزه می‌بینیم که ما در ساحت نظریه‌پردازی و تئوری، معلومات خوبی داریم اما متأسفانه این تئوری‌ها تا بخواهند کاربردی و یا صنعتی شوند و مردم نتیجه آن را در زندگی خود ببینند به مشکل برمی‌خوریم.

,

وی تصریح کرد: همچنین ما باید امروزه در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی خود برنامه‌ریزی‌های صحیحی داشته باشیم و متونی هم که در این مراکز وجود دارند علمی و کاربردی بوده و از محتوای خوبی برخوردار باشند، همچنین در این مراکز درک و فهم و موقعیت پژوهشی را در کشور با نگاه کاربردی و صنعتی تقویت کنیم.

,

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات، ابراز کرد: روایاتی هم از امیرالمؤمنین (ع) داریم که به‌منزله قوت و قدرت است که اگر کسی آن را به دست آورد می‌تواند بر دنیا چیره گردد و در مقابل نیز اگر فردی آن را به دست نیاورد به‌طور طبیعی مقهور دیگران خواهد شد.

,

وی یادآور شد: در سال گذشته چقدر پذیرش غیرمتعارف دکتری در برخی از دانشگاه‌ها داشتیم؟! خُب وقتی استاد به انداز کافی نباشد و این‌ها مسیر تحقیق را درست یاد نگیرند، همین‌ها فردا به مدعیانی تبدیل خواهند شد که درواقع به آن غنای علمی نرسیدند که این خود موجب افزایش انتظارات بدون بار علمی در کشور خواهد شد.

,

جعفری ادامه داد: در این سال‌ها در دانشگاه‌ها گویا حاشیه‌ها بر متن ترجیح پیداکرده‌اند که این خود رسالت اصلی دانشگاه را که آموزش و پژوهش و فرهنگ و تربیت درست می‌باشد را زیر سؤال برده است.

,

وی خاطرنشان کرد: درواقع خروجی دانشگاه‌ها باید انسانی عالم، متعهد، متخصص و متخلق به اخلاق الهی باشد، اما وقتی پتانسیل و انرژی یک دانشجو صرف مسائل حاشیه‌ای می‌شود، طبیعتاً کشور با افت علمی مواجه می‌گردد.

,

انتهای پیام/پ

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه