اخبار داغ

افت سطح علمی در دانشگاه ها؛

از دغدغه های فکری و اعتقادی دانشجویان تا امنیتی شدن فضای دانشگاه

از دغدغه های فکری و اعتقادی دانشجویان تا امنیتی شدن فضای دانشگاه
فلسفه وجودی دانشگاه ارتقاء سطح علمی، آموزشی و تربیت نیروی انسانی جهت حرکت در جهت رشد و تعالی بشر است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، به نقل از نطنزنا، بدون شک دانشگاه عامل رشد و شکوفایی استعدادهای درونی و شاخص پیشرفت علمی و فرهنگی کشور و دانشجو نماد روشنفکری، حقیقت جویی و عدالت خواهی ملت خواهند بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نطنزنا،,

فلسفه وجودی دانشگاه ارتقاء سطح علمی، آموزشی و تربیت نیروی انسانی جهت حرکت در جهت رشد و تعالی بشر است.
جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب اسلامی جهش نسبتا خوبی در زمینه آموزش و تربیت نیروی انسانی برداشته و دانشگاه ها از نظر کمی توسعه قابل توجهی یافتند و برای این مهم مراکز آمزشی متعددی در کشور راه اندازی شد.

,
,

در این راستا علاوه بر دانشگاه های ملی که قبل از انقلاب وجود داشت دانشگاه های دیگری از جمله دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه غیر انتفاعی، دانشگاه علمی کاربردی، دانشگاه پیام نور و دانشگاه مجازی و …در کشور تاسیس و به سرعت رو به گسترش نمود.
رشد کمی دانشگاه ها و افزایش سطح پذیرش دانشجو، آرزوی جوانان کشور برای تحصیل در سطوح عالی علمی را محقق ساخت؛ آرزویی که برای بسیاری از جوانان کشور در اوایل انقلاب دست نیافتنی بود و در حال حاضر امری آسان و سهل الوصول است.

,
,

در حال حاضر تعداد صندلی های دانشگاه ها در مقاطع کاردانی و کارشناسی بیش از تعداد داوطلبین کنکور است و به عبارت دیگر امکان ادامه تحصیل در این مقاطع تحصیلی برای همه داوطلبین میسر است.
ادامه تحصیل در سطوح عالی برای دانشجویان جز در دانشگاه های ملی و آن هم بخش روزانه مستلزم پرداخت هزینه آن توسط دانشجویان خواهد بود و بدیهی است بقا و استمرار حیات این دانشگاه ها منوط به جذب دانشجو و کسب درامد از آنان است.
مساله ای که امروز دانشگاههای کشور ما را تهدید می کند افت سطح علمی دانشگاه ها و پایین بودن کیفیت آموزشی و ضعف در تربیت نیروی انسانی است؛ مساله ای که اگر ریشه یابی شود عوامل متعددی را می توان در آن جستجو نمود.

,
,
,

با نگاهی اجمالی به نظام آموزشی دانشگاه ها بخشی از مهمترین عوامل افت تحصیلی در این مراکز به شرح ذیل است.
۱-رشد کمی و بی رویه دانشگاه ها بدون توجه به نیاز کشور.
۲- پذیرش صد در صدی دانشجویان در مقاطع کاردانی و کارشناسی بدون لحاظ شرط نمره حد اقلی و بر اساس این روش، کنکوری های با نمره صفر و حتی زیر صفر هم قادر به ورود به دانشگاه هستند.
۳- پولی بودن اکثر مراکز آموزش عالی و گسترش فرهنگ انتفاعی و سوداگری در دانشگاهها، به طوری که بیش از اینکه دانشجو برای ادامه تحصیل به دنبال دانشگاه باشد این دانشگاه است که بقا و استمرار خود را در پذیرش دانشجو می داند.
۴-رشد فرهنگ مدرک گرایی در بین دانشجویان و کم توجهی به علم اندوزی و کسب دانش و تکنولوژی.
۵-فراوانی فارغ التحصیلان دانشگاه، عدم جذب آن ها در اشتغال و کم ارزش شدن مدرک تحصیلی آن ها.
۶- تعطیلی زیاد دانشگاه ها در ابتدا و انتهای ترم تحصیلی و به مناسبت های مختلف و عدم تشکیل کلاس در سقف لازم.
۷- غیبت بیش از حد مجاز دانشجویان و عدم برخورد جدی با آن ها.
۸-سهل انگاری برخی از اساتید در اداره کلاس، حضور و غیاب دانشجویان، ارزیابی دانشجویان، طرح پرسش و پاسخ در کلاس، انجام تحقیق، رعایت سر فصل دروس و…
۹- عدم دقت کافی در انتخاب عناوین پایان نامه ها و رساله ها، خرید و فروش آنها و سهل انگاری اساتید راهنما، مشاوران و داوران در این امر.
۱۰- دغدغه های فکری، روحی، اعتقادی و معیشتی دانشجویان که موجب کاهش توجه آنان به درس و کلاس و مطالعه می گردد.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

۱۱- مطالعه صرفا شب امتحان دانشجویان، حفظ کردن مطالب، جهت اخذ نمره قبولی و گذراندن درس مربوطه بدون توجه به فهم عمق مطلب و تفکر در آن و زایش و تولید علم.
۱۲- فقدان ضوابط علمی لازم در گزینش متقاضیان کار و استخدام آنها در ادارات دولتی و توسعه فرهنگ رابطه و پارتی بازی در این امر که انگیزه برای علم اندوزی را در دانشجویان کاهش می دهد.
۱۳- کم توجهی به ارزش علم و عالم و نخبگان علمی کشور و کم اثر بودن علم در جذب ثروت.
۱۴- بی ثباتی در سطح مدیریتی و تزلزل در مراکز تصمیم گیری دانشگاه که ناشی از تاثیر پذیری آن از تفکرات سیاسی حاکم بر دولت هاست.
۱۵- کمبود کرسی آزاد اندیشی در سطح دانشگاه ها، محدودیت های آزادی بیان به بهانه جلوگیری از تنش های سیاسی و اجتماعی که موجب کاهش انگیزه مطالعه و کسب علم و دانش در اقشار دانشجو می شود.
۱۶- ضعف فرهنگ گفتگو، پایین بودن فرهنگ تحمل سخنان مخالف، برخورد قهر آمیز با دانشجو و امنیتی شدن فضای دانشگاه.
۱۷- کمبود بودجه و امکانات لازم برای انجام فعالیت پژوهشی و تحقیقاتی در دانشگاه ها.
۱۸- کمبود مشوق های قانونی لازم برای دانشجویان درسخوان و برجسته.
۱۹- غیر کاربردی بودن بسیاری از مطالب آموزشی دانشگاه ها در امر تولید و صنعت و تکنولوژی.
پیشنهادهایی برای افزایش سطح علمی دانشجویان و کیفیت آموزشی و تربیتی دانشگاه ها
برای افزایش سطح علمی دانشجویان و ارتقاء کیفیت آموزشی و تربیتی دانشگاه ها با توجه به مطالب بالاموارد اصلاحی زیر پیشنهاد می گردد:
۱-جلوگیری از رشد کمی دانشگاه ها و تقلیل کرسی دانشگاه ها در مقاطع کاردانی و کارشناسی.
۲- کاربردی کردن رشته ها و محتوای علمی دروس با توجه به نیاز کشور.
۳- شرط کسب حداقل نمره قبولی در کنکور جهت ورود به دانشگاه برای جلوگیری از ورود افراد ضعیف.
۴- توسعه رایگان آموزش عالی در کشور بر اساس اصل سی ام قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و جلوگیری از نگاه انتفاعی و سوداگری در امر آموزش عالی و تربیت نیروی انسانی.
۵-توسعه خوابگاه های دانشجویی در کنار مراکز آموزشی جهت تسهیل در امر مطالعه و کسب علم و دانش.
۶- جدیت بیشتر اساتید به اداره کلاس، رعایت سرفصل درس ها، ارزیابی دقیق از آموخته های دانش آموزان.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

۷-رعایت شایسته سالاری در عزل و نصب مدیران، ثبات مدیریتی، تمرکز در مراکز تصمیم گیری، پرهیز از افراطی گری و جبهه گیری های سیاسی در دانشگاه ها.

,

۸-افزایش بودجه آموزشی و تحقیقاتی و تخصیص بیشتر آن به دانشگاه ها.
۹- اولویت دادن به علم و دانش و تخصص در کنار تعهد و کارامدی و ضابطه مند کردن آن در گزینش استخدامی و پرهیز از رابطه بازی و باندیازی در جذب نیرو.
۱۰-در نظر گرفتن مشوق های قانونی لازم برای دانشجویان درس خوان و دانشجویان ممتاز کلاس.
امید است مسئولان محترم نظام با توجه بیشتر به امر آموزش و تربیت نیروی انسانی در دانشگاهها زمینه های لازم برای ارتقاء علمی دانشگاه ها و پیشرفت تحصیلی دانشجویان را فراهم کنند.

,
,
,
,

انتهای پیام/گ

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه