اخبار داغ

رئیس پارک علم و فناوری لرستان:

ما به تامین کننده بی مزد و مواجب علم در دنیا تبدیل شده ایم

ما به تامین کننده بی مزد و مواجب علم در دنیا تبدیل شده ایم
رئیس پارک علم و فناوری استان گفت: وقتی خروجی یک دانشگاه تنها مقاله باشد؛ منفعت آن مقاله تنها در جیب ژورنال ها می رود که آن ها نیز از این مقالات بهره برداری می کنند و بعد از رساندن این مقالات به مرحله تولید، همان تولیدات را به کشور ما می دهند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از سفیرافلاک، دکتر مجید یاراحمدی، رئیس پارک علم و فناوری لرستان گفت: در سند چشم انداز 1404 مشخص شده است که ایران باید بتواند رتبه یک منطقه را در مباحث علمی کسب کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیرافلاک,

وی گفت: در مباحث مربوط به فناوری دو سطح وجود دارد؛ یک سطح تولید علم و یک سطح ایجاد ارزش از علم است و همان طور که رهبر معظم انقلاب تاکید دارند؛ اقتصاد دانش بنیان امروز به عنوان موتور محرک اقتصاد مقاومتی و نیز همه اقتصاد دنیا شناخته شده است و این محقق نمی شود مگر اینکه دانش تبدیل به ثروت شود.

,

رئیس پارک علم و فناوری استان با بیان اینکه بر اساس آخرین منابع علمی دنیا ایران رتبه نخست را در منطقه دارد افزود: واقعیت این است که ایران در رده بندی تولید علم جایگاه خوبی دارد؛ اما در حوزه تبدیل علم به ثروت جایگاه مناسبی ندارد.

,

وی ادامه داد: مطالب علمی کشور تنها به چندین مقاله  و یک سری دست نوشته ها تبدیل می شود که این ها نمی تواند تولید ثروت کند.

,

یاراحمدی گفت: در کشورآمریکا از هر سه مقاله یک مقاله به مرحله تکنولوژی و ثروت تبدیل می شود. در کشور کره از هر 2 و هفت دهم مقاله یک مقاله به ثروت تبدیل می شود اما در کشور ایران از هر سه هزار مقاله یک مقاله به تکنولوژی تبدیل می شود؛ این نشان می دهد که سرعت تبدیل علم به ثروت در کشور ایران یک هزارم سرعت کشورهای توسعه یافته است.

,

رئیس پارک علم و فناوری استان یکی از راهکارهای حل این مسئله را اصلاح رویکرد دانشگاه‌ها دانست و افزود:  توجه به درآمد زایی در دانشگاه کم است و بیشتر دانشگاه‌ها توسط شهریه دانشجویان اداره می شود.

,

وی عنوان کرد: دومین کار حساس بودن در خصوص وضعیت فارغ التحصیلان است. در حال حاضر بیشتر دانشجویان فارغ التحصیل از دانشگاه بیکار هستند که نادیده گرفتن ظرفیت دانشجویان فارغ التحصیل بسیار نامطلوب است.

,

دانشی که در دانشگاه ها تولید می شود باید بر اساس نیاز صنعت و بازار باشد

,

یاراحمدی با بیان اینکه دانشگاه ها باید بر اساس نیازها  و فرضیات پیش بروند تصریح کرد: دانشی که در دانشگاه تولید می شود باید بر اساس نیاز جامعه، بازار و صنعت باشد و در جهت حل مسائل ملی کشور حرکت کند.

,

رئیس پارک علم و فناوری استان، توجه به تولید و فناوری به جای مقاله محوری را یکی از رویکرد های مهم در حوزه دانشگاه ها عنوان کرد و اظهار داشت: وقتی خروجی یک دانشگاه تنها مقاله باشد؛ منفعت آن مقاله تنها در جیب ژورنال ها می رود که آن ها نیز از این مقالات بهره برداری می کنند و بعد از رساندن این مقالات به مرحله تولید، همان تولیدات را به کشور ما می دهند.

,

ما تامین کننده بی مزد و مواجب علم در دنیا هستیم

,

وی گفت: در حال حاضر ما به تامین کننده بی مزد و مواجب علم در دنیا تبدیل شده ایم که این وضعیت باید تغییر کند.

,

صنعتی که توجه به واحد تحقیق و توسعه ندارد محکوم به شکست است

,

یاراحمدی افزود: وقتی توانسته ایم رتبه یک علمی را در منطقه کسب کنیم پس می توانیم در صنعت و اقتصاد نیز به این مرحله دست یابیم. صنعتی که توجه به واحد تحقیق و توسعه ندارد محکوم به شکست است.

,

رئیس پارک علم و فناوری در خصوص راهکارهای حل مشکل صنعت نیز گفت:  اولین رویکرد در حوزه صنعت توجه به واحد تحقیق و توسعه است. ما وقتی واحد تحقیق و توسعه نداریم یعنی تصمیم گیر، تصمیم ساز و مدیر یک نفر است و این یعنی مدیریت مبتی بر سعی و خطا است.

,

وی دومین رویکرد در حوزه صنعت را تغییر رویکرد از سمت تولید حمایتی به سوی تولید رقابت عنوان کرد و گفت: دلیل اینکه صنعت خودرو کشورمان رشد چندانی ندارد این است که ما به جای داشتن یک صنعت رقابتی، یک صنعت حمایتی داریم که نتیجه آن تولید خودروهای با کیفیت پایین می شود.

,

یاراحمدی عنوان کرد:صنعت وقتی می تواند به سود دهی برسد که صنعت و دانشگاه در یک مسیر پرشتاب و با هدف مشخص حرکت کنند. 

,

انتهای پیام/ر

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه