اخبار داغ

دلایل پایان بی‌نتیجه اجلاس بازنگریNPT

دلایل پایان بی‌نتیجه اجلاس بازنگریNPT
اجلاس ان پی تی در نیویورک نشان داد که مسئله جهان عاری از سلاح هسته‌ای امری کاملا سیاسی از نگاه غرب است چنانکه آمریکایی که با ادعای صلح جهانی خواستار نابودی حقوق هسته‌ای صلح آمیز ایران است بر مصونیت رژیم صهیونیستی در داشتن زرادخانه هسته‌ای تاکید دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از فارس، اجلاس بازنگری در پیمان منع گسترش سلاح‌ اتمی (ان‌پی‌تی) بامداد امروز شنبه (به وقت محلی) در حالی به دلیل عدم دستیابی به روندی برای ایجاد منطقه‌ای عاری از سلاح هسته‌ای در خاورمیانه، بدون نتیجه پایان یافت که در بی ثمر بودن آن به زعم رسانه های آمریکایی و اسرائیلی، کاخ سفید نقشی اساسی و حیاتی ایفا کرد و به تبع این موضعگیری واشنگتن برخی از استانداردهای دوگانه این کشور در برخورد با مسائل جهانی آشکارتر گشت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,


اجلاس بازنگری ان‌پی‌تی(پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی) هر 5 سال یکبار تشکیل می‌شود، تا نمایندگان کشورهای امضا کننده آن، به بررسی کارکردش بپردازند. کنفرانس امسال ماه گذشته در شهر نیویورک آمریکا آغاز شد و بامداد امروز شنبه پایان یافت.

مصر در آغاز این کنفرانس خواستار برگزاری کنفرانسی در زمینه خاورمیانه عاری از سلاح‌ هسته‌ای شد و اعلام کرد که برنامه هسته‌ای رژیم صهیونیستی باید جزو مهم‌ترین اولویت‌های این کنفرانس باشد. اما آمریکا با متهم کردن مصر به «دستکاری فرایندها» و تلاش برای تعیین ضرب‌الاجل برای اسرائیل برای نشست در ماه‌های آینده، این سند را رد کرد. کانادا، انگلیس و آمریکا روز جمعه اعلام کردند که با پیش‌نویس طرح موافق نیستند.

اسرائیل تنها دارنده سلاح‌ هسته‌ای در خاورمیانه است و تاکنون از امضای هرگونه پیمان بین‌المللی برای نظارت بر برنامه هسته‌ای خود خودداری کرده است.

خبرگزاری آلمان نیز به نقل از یکی از نمایندگان آمریکا گزارش داد که واشنگتن با «زبان» به کار برده شده، برای برگزاری کنفرانس [در منطقه خاورمیانه] موافق نیست… و این زبان مخالف سیاست‌های بلند مدت آن کشور است. چراکه ایالات متحده با وجود حمایت از چنین ایده‌ای، تاکید دارد ابتکار عمل برای ایجاد چنین منطقه‌ای [عاری از سلاح‌های اتمی] باید از خود مناطق… و نیز با رضایت متقابل همه کشورهای آن بیاید.

خبرگزاری رویترز، یک روز پیش از پایان نشست سال 2015 گزارش داده بود که یک مقام ارشد آمریکایی به سرزمین های اشغالی فلسطین سفر کرده تا با مقام‌های رژیم صهیونیستی  در مورد رسیدن به توافقی احتمالی، که ممکن است روزی به منع گسترش سلاح‌های اتمی و سلاح‌های کشتار جمعی در خاورمیانه بینجامد، مذاکره کند.

روزنامه صهیونیستی «تایمز» گزارش کرد: کنفرانس بازنگری در پیمان «ان‌پی‌تی» بدون نتیجه در دستیابی به سندی مورد قبول همه طرف‌ها به کار خود پایان داد.

رادیو اروپای آزاد نیز در گزارشی ضمن اعلام بی نتیجه بودن  این اجلاس در گزارشی نوشت: عملا بدون رسیدن به توافق در مورد خاورمیانه، دیپلمات‌ها امید چندانی به تصویب سند نهایی که قرار بود در کنفرانس ارائه شود، نداشتند.

براین اساس و با کارشکنی امریکایی ها ، کنفرانس بازنگری در پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی یاNPT بدون توافق برسر سند نهایی پایان یافت.
 رزگاتمولر، معاون کنترل تسلیحات وزیر خارجه آمریکا در پایان این نشست گفت حاضریم کنفرانس را بدون سند نهایی تمام کنیم تا اینکه سند بدی را بپذیریم.

اگرچه صبر پنج ساله کشورها برای مهار کردن زرادخانه اتمی رژیم اشغالگر قدس نتیجه ای نداشت لیکن برگزاری این دوره از اجلاس مواردی برجسته را با خود به همراه داشت که ذکر چند مورد آن ضروری به نظر می رسد:

نخست اینکه ایران برخلاف تبلیغات ادعایی غرب از سوی کشورهای حاضر در اجلاس به عنوان تهدید هسته‌ای هرگز معرفی نشد امری که واهی بودن ادعای ضد ایرانی آمریکا را نشان می‌دهد. در عوض با طرح مصر رژیم اشغالگر قدس به عنوان تهدید هسته ای معرفی گردید.

دوم اینکه حمایت قاطع آمریکا از تسلیحات هسته‌ای صهیونیست‌ها و کارشکنی آن در خلع سلاح هسته‌ای جهان  نشان دهنده نقض صریح ان.پی.تی و ماهیت ضد بشری این کشور و واهی بودن ادعای صلح جویانه آمریکا بود. ضمن آنکه این اجلاس نشان داد با این طرز تفکر در واقع  این آمریکا و رژیم تل اویو است که صلح و امنیت جهانی را تهدید می کنند و می بایست برای مقابله با آنها اقدام عاجل صورت داد.

سوم آنکه این اجلاس نشان داد که مسئله خلع سلاح و جهان عاری از سلاح هسته‌ای امری کاملا سیاسی از نگاه غرب است. چنانکه آمریکایی که با ادعای صلح جهانی خواستار نابودی حقوق هسته‌ای صلح آمیز ایران است بر مصونیت رژیم صهیونیستی با داشتن صدها کلاهک هسته‌ای از بازرسی و نظارت تاکید دارد.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/ن

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه