اخبار داغ

نقش مجالس در مذاکرات هسته‌ای / وقتی مجلس ایران از رقیب آمریکایی خود عقب می‌افتد

نقش مجالس در مذاکرات هسته‌ای / وقتی مجلس ایران از رقیب آمریکایی خود عقب می‌افتد
روز جمعه باراک اوباما طرح الزام‌آور «بازبینی توافق هسته‌ای در کنگره» را امضا کرد و نقش رسمی کنگره در مذاکرات هسته‌ای را پذیرفت اما مجلس شورای اسلامی در جریان این مذاکرات تنها به یک بیانیه 200 امضایی بسنده کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی فرهنگ نگار، هنوز تعطیلات نوروزی در ایران پایان نیافته بود که خبری از شهر لوزان منتشر شد که طی آن به توافق رسیدن مذاکره‌کنندگان ایرانی و گروه 5+1 در خصوص مسئله هسته‌ای ایران اعلام گردید و از همان روز اول اظهارنظرهای متفاوتی از سوی طرفی غربی علی‌الخصوص مسئولان آمریکایی شد که همین امر زمینه‌ساز پیچیدگی‌های خاصی در این پرونده شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پایگاه اطلاع رسانی فرهنگ نگار,

یکی از مهم‌ترین واکنش‌هایی که همواره در طول مذاکرات وجود داشت و پس از قرائت رسمی متن تفاهم‌نامه میان ایران و 5+1 شدت بیشتری یافت، اظهارات نمایندگان کنگره آمریکا بود و حتی در یکی از این واکنش‌ها اهداف پشت پرده خود را نیز نشان دادند و پیش از به تفاهم اولیه رسیدن تیم‌های مذاکره‌کننده در نامه‌ای که به امضای 47 نفر از سناتورهای جمهوری‌خواه ایالات‌متحده رسیده بود، ابراز داشتند که هرگونه توافق با ایران تنها تا پایان دوره ریاست جمهوری باراک اوباما ادامه خواهد داشت.

,

, ,

پس از اعلام نتیجه مذاکرات و اعلام تفاهم‌نامه‌ای مشترک میان ایران و طرف‌های غربی، دوباره این نمایندگان کنگره و سنا بودند که واکنش‌های فراوانی از خود نشان دادند و در یکی از مهم‌ترین اقدامات خود طرحی را به تصویب رساندند که به‌واسطه آن از رئیس‌جمهور آمریکا خواسته‌شده که ظرف پنج روز پس از رسیدن به توافق با ایران، متن توافقنامه را برای بررسی، تسلیم کنگره کند و کنگره نیز ۳۰ روز فرصت خواهد داشت تا درباره تحریم‌های خود علیه ایران تصمیم بگیرد و موافقت یا مخالفت خود را اعلام کند که این طرح روز جمعه توسط رئیس جمهور آمریکا امضا و تبدیل به قانون شد.

, رئیس جمهور آمریکا,

جایگاه مجالس در توافقات و قراردادهای یک کشور

, جایگاه مجالس در توافقات و قراردادهای یک کشور,

وظیفه قانون‌گذاری و اشراف کامل بر قوانین از یک‌سو و وظیفه نظارت بر دولت از سوی دیگر سبب می‌شود تا یکی از وظایف مهم مجالس کشورهای دنیا بررسی توافقات و تفاهماتی است که برای آن کشور تعهدات بین‌المللی ایجاد می‌کند.

,

جدایی از مباحث سیاسی داخلی و بین‌المللی حاکم بر این طرح، مجالس سنا و کنگره ایالات‌متحده نیز با تصویب چنین طرحی وظیفه نظارتی خود را انجام داده‌اند.

,

واکنش مجلس شورای اسلامی                                                    

, واکنش مجلس شورای اسلامی                                                     ,

با آغاز مذاکرات هسته‌ای، توافق ژنو و امروز در توافق لوزان، همواره یکی از نگرانی‌های مهم مجلس شورای اسلامی در عدم اطلاع‌رسانی شفاف و به‌موقع مذاکره‌کنندگان هسته‌ای برای نمایندگان ملت بوده است (برای نمونه اینجا را بخوانید) و این در حالی بود که طرف آمریکایی، هر بار و بلافاصله پس از مذاکرات، با حضور در کمیته استماع روابط خارجی مجلس نمایندگان، توضیحاتی در خصوص آنچه در مذاکرات گذشت، ارائه می‌دادند. (برای نمونه اینجا، اینجا را بخوانید)

, اینجا, اینجا, اینجا,

مقام معظم رهبری در دیدار هزار معلم سراسر کشور در اردیبهشت‌ماه امسال فرمودند: دشمن تهدید می‌کند، همین چندروزه، دو نفر از مقامات رسمی آمریکا تهدید نظامی کردند؛ حالا کار به آن افرادی که مسئولیت‌های خیلی مهم و حسّاسی ندارند، نداریم. من نمی‌فهمم مذاکره در زیر شبح تهدید چه معنایی دارد؟ مذاکره کنیم زیر شبح تهدید! مثل‌اینکه یک شمشیری بالای سر [ما باشد]. ملّت ایران این‌جوری نیست؛ ملّت ایران مذاکره‌ی زیر سایه‌ی تهدید را برنمی‌تابد.

, ،,

پس‌ازاین سخنان رهبر انقلاب و با وجود این‌که طرف غربی به‌سادگی طرحی تصویب و دولت خود را ملزم به ارائه نتیجه مذاکرات می‌کند و رئیس‌جمهور آمریکا برای تکمیل و قانون شدن این طرح آن را امضا می‌کند، متأسفانه حتی طرح توقف مذاکرات تا قطع تهدیدات آمریکا در مجلس به نتیجه نمی‌رسید و تنها با امضا 200 نماینده بیانیه ای صادر شده و طی آن از وزیر امور خارجه خواسته می‌شود تا نتیجه مذاکرات را به مجلس ارائه دهد!

, بیانیه,

علی لاریجانی، رئیس قوه مقننه مسئولان مربوطه را موظف به ارائه متن توافقنامه به مجلس می‌داند و می‌گوید: مجلس شورای اسلامی ضمن حمایت از تیم مذاکره‌کننده تحولات این دوره نگارش متن را با دقت رصد کرده و مراقبت تام خواهد داشت و مسئولان مربوطه نیز موظف‌اند نتایج مذاکرات را با نمایندگان مجلس در میان بگذارند و در یک هماهنگی عملیاتی بین قوای کشور درباره آن تصمیم‌گیری خواهد شد.

, علی لاریجانی,

بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس شورای اسلامی نیز معتقد است که در صورت تحقق توافق هسته‌ای، متن این توافق باید به تصویب مجلس برسد که این موضوع شامل اصول و فروع توافق است.

, بروجردی,

به‌هرحال باید منتظر ماند و دید که آیا مجلس شورای اسلامی در مقابل حرکت رقیب خود در آمریکا عملی مناسب از خود نشان خواهد داد و طرحی برای مقابله‌به‌مثل با آن‌ها را به سرانجام می‌رساند و یا همچنان باید تنها منتظر اظهارات شخصی نمایندگان باشیم؟

,

انتهای پیام/پ

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه