اخبار داغ

کشف آرامگاه دارای گور دخمه ای در دره شمی

کشف آرامگاه دارای گور دخمه ای در دره شمی
دومین فصل کاوش های باستان شناسی هیأت مشترک ایران و ایتالیا در کل چندار دره شمی به کشف آرامگاه دارای گور دخمه ای زیر زمینی منحصر به فرد و آثار تاریخی انجامید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا،به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، جعفر مهرکیان سرپرست ایرانی هیأت کاوش باستان شناسی در کل چندار دره شمی ایذه خوزستان این مطلب را در ششمین نشست تخصصی پژوهشکده باستان شناسی اعلام کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
او افزود :فصل دوم از کاوش در این محوطه بر اساس تفاهم نامه بین پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و مرکز پژوهش و کاوش های باستان شناسی تورینوی ایتالیا به سرپرستی ویتو مسینا انجام گرفت .
,
 
,
مهر کیان اظهار داشت: مستند نگاری  و اسکن لیزر هوشمند سه بعدی نگارکنده ها و نوی کنده های سنگی و صخره ای الیمایی خونگ اژدر ، خونگ یار علی وند و خونگ کمال وند دشت ایذه در قالب فصل اول کاوش در سال 1387آغاز و در سال 91به پایان رسید.
,
 
,
 او تصریح کرد که با بررسی ها مقرر شد تفاهم نامه همکاری به مدت 5سال دیگر تمدید شود که بر این اساس دومین فصل کاوش نیز آغاز و در سال 93به اتمام رسید.
,
 
,
مهر کیان با اشاره به وجود پیکره مفرغی بزرگ مرد پارتی که مربوط به دوره اشکانی است به بیان گذشته ای از کشف این پیکره و آغاز کاوش های باستان شناسی در این محوطه تاریخی پرداخت .
,
او خاطرنشان ساخت که این پیکره از پیشرفت ریخته گری شیوه فلزگری دوره تاریخی حکایت می کند.
,
 
,
مهر کیان آثار باستانی کشف شده در دره شمی را متعلق به میراث الیمایی ها دانست و خاطرنشان ساخت که این قوم نیاکان بختیاری ها هستند.
,
 
,
وی یافته های این فصل از کاوش را شامل گور های دخمه ای منحصر به فرد ، درب سنگی بزرگ  ،سازه های معماری، مصالح ساختمانی ، پاره سفال ها و... اعلام کرد.
,
 
,
این باستان شناس تصریح کرد که محوطه تاریخی مورد کاوش در این فصل مجموعه ای از آرامگاه های پیرامون یک مکان آیینی و مقدس بوده که ویژگی معماری آن کاربرد سنگ به وفور در پوشش سقف و درب است.
,
 
,
سرپرست ایرانی هیأت کاوش باستان شناسی در کل چندار دره شمی ایذه با اشاره به کشف گور دخمه ای به ابعاد 3در 4متر در این کاوش اظهار داشت: این گور دخمه ای که از نظر تکنولوژی ساخت بی نظیر است از یک پلکان و دو دهلیز در دوسوی آن تشکیل شده است که بقایای استخوان های حیوانات قربانی در آن به وفور مشاهده می شود.
,
 
,
او افزود: در ساخت این گوردخمه ای زیرزمینی با پوشش دو شیبه، از سنگ خشکه چین بدون استفاده از ملات بهره گرفته شده است.
,
 
,
به گفته مهر کیان، این نوع گورها متعلق به یک خانواده یا چند نسل بوده که هنگام دفن فرد تازه از دنیا رفته قبر باز و مجددا بسته می شده است.
,
 
,
این باستان شناس خاطرنشان ساخت که در این نوع تدفین اشیا متعلق به فرد نظیر ظروف، ابزار ، پوشاک و ... دفن می شده است.
,
 
,
مهر کیان همچنین یادآور شد که یک درب بزرگ سنگی نیز در این کاوش کشف شد که سه سوراخ قفل و بست بر روی آن وجود دارد.
,
انتهای پیام/ج
,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه