اخبار داغ

فرهادی در برنامه « نگاه یک»:

طرح اولیه رتبه‌بندی دانشگاه‌ها برای شناسایی دانشگاه‌های برتر آماده شده است/ تصویب ۵۴ برنامه درسی جدید

طرح اولیه رتبه‌بندی دانشگاه‌ها برای شناسایی دانشگاه‌های برتر آماده شده است/ تصویب ۵۴ برنامه درسی جدید
وزیر علوم با بیان اینکه ۵۴ برنامه درسی جدید تصویب شده، گفت: طرح اولیه رتبه‌بندی دانشگاه‌ها برای شناسایی دانشگاه‌های برتر آماده شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از فارس، محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری شب گذشته با حضور در برنامه « نگاه یک» با اشاره به اقدامات خود در وزارت علوم گفت: در این مدت شورای عالی برنامه‌ریزی وزارتخانه،‌ فعال‌تر از قبل شده که فعال‌تر شدن این شورا به دلیل این است که عقب ماندگی‌ها در زمینه تصویب مقاطع تحصیلی، تأسیس، تجمیع و ادغام مؤسسات در آنجا بررسی شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

همچنین 15 برنامه درسی جدید در سطوح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در علوم انسانی تصویب شده که شورای تحول این علوم، آن‌ها را آماده کرده بود. همچنین 54 برنامه درسی جدید تصویب شده که بطور عمده علوم جدید بین رشته‌ای و مورد نیاز کشور است.

,

وی ادامه داد: برای مدیریت، نظارت و ارزیابی بهتر برای 35 برنامه درسی هم در سطوح مختلف بازنگری و منطقه‌بندی، انجام شده‌است.
وزیر علوم تصریح کرد: جلسات شورای عالی عتف به صورت مرتب برگزار می‌شود و 5 کریدور علم و فناوری نیز در 5 استان کشور و تعدادی از مراکز علمی رشد جدید تصویب شده و توانسته‌ایم 3 پارک علم و فناوری جدید نیز تأسیس کنیم.
فرهادی در ادامه به برگزاری اجلاس وزرای علوم، تحقیقات و فناوری غیرمتعهدها در اواخر سال گذشته اشاره کرد و گفت: در این اجلاس از 56 کشوری که دعوت کرده بودیم، 32 کشور در سطح وزیر و بقیه در حد معاونان حضور داشتند.
وی در تکمیل سخنان خود گفت: تأسیس یک مرکز تحقیقات، نوآوری، انتقال تکنولوژی و تجاری‌سازی در ایران از دستاوردهای بود که در اجلاس وزرای علوم، تحقیقات و فناوری غیرمتعهدها بدست آمد.
وزیر علوم خاطرنشان کرد: در این وزارتخانه آئین‌نامه‌های مختلفی بازنگری شده که آئین‌نامه دوره دکتری پژوهش محور از جمله این آئین‌نامه‌ها است.
وی برگزاری کنکورهای مختلف، نظارت و ارزیابی مراکز آموزش عالی دولتی و غیردولتی، تدوین دستورالعمل نشریات الکترونیک، سامانه ثبت نشریات الکترونیک، بازنگری و اصلاح آئین‌نامه‌های استخدامی اعضای هیات علمی و غیرهیات علمی را از دیگر اقدامات وزارت علوم دانست.
فرهادی در ادامه اظهار داشت: 2 هزار و 600 مؤسسه آموزش عالی که داریم بیش از 160 مؤسسه عنوان دانشگاه را دارند که باید طبق قانون برنامه پنجم توسعه، 10 دانشگاه برتر را مشخص می‌کردیم که اواخر سال گذشته بر اساس شاخص‌های تعیین شده، 20 دانشگاه برتر کشور را مشخص کردیم. از بین این 20 دانشگاه، 10 دانشگاه به عنوان دانشگاه تیپ یک معین شد به این معنی که باید آنها فعالیت‌ها و مأموریت‌های جدی تری داشته باشند.
وی در ادامه به دانشگاه‌های برتر کشور اشاره کرد و گفت: دانشگاه‌های تهران، امیر کبیر، صنعتی شریف، علامه طباطبائی، شیراز، مشهد، اصفهان از جمله 10 دانشگاه برتر کشور هستند و طرح اولیه رتبه بندی دانشگاه‌ها برای شناسایی دانشگاه‌های برتر، آماده شده است.
فرهادی در ادامه در پاسخ به پرسشی در مورد نامه چهار هزار عضو هیات علمی درباره کاهش رشد علمی کشور گفت: این نامه را مشاهده کرده‌ام، ولی امضاء ندارد. مطالبش هم متناقض است و معلوم نیست چه کسی آن‌را نوشته است.
وزیر علوم یادآور شد: به هیچ وجه منفی شدن رشد علمی را تأیید نمی‌کنم. معاونت پژوهش با همکاری پایگاه استنادی این موضوع را پیگیری می‌کند، تا اصلاح شود.
وزیر علوم افزود: بر اساس آمارهای جهانی از سال 2001 تا 2014 رتبه تولید علم ایران د ر رتبه چهل و یکم در جهان بود که تا پایان مارس 2015 به رتبه پانزدهم در جهان نائل شده است.
وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در سال 2015 از میان 124 کشور جهان در آمار شاخص سرمایه انسانی که مجمع جهانی اقتصاد آن را منتشر می‌کند رتبه هشتادم را از آن خود کرد این در حالی است که در سال 2013 در رتبه نود و چهارم جهان قرار داشتیم.
فرهادی تصریح کرد: از نظر فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی، تولید و ساخت نیز با 240 هزار فارغ‌التحصیل سالانه رتبه سوم جهان را بر عهده داریم.
وی گفت: رتبه رشد علمی ما در منطقه در جایگاه نخست قرار دارد البته دیگر کشورها نیز رشد دارند اما رشد ما خوب است.
فرهادی اظهار داشت: سال قبل در کشور 20 آزمایشگاه مرکزی داشتیم که تلاش ما این است که با برنامه ریزی‌هایی که داریم آن‌را به 80 آزمایشگاه برسانیم که ردیف‌های بودجه‌ای آن نیز مشخص شده‌است.
فرهادی در پاسخ به سوالی پیرامون فضای دانشگاه‌ها ادامه داد: اواخر سال قبل بطور نسبی در دانشگاه‌ها تحرکی را در زمینه فعالیت‌های فرهنگی، سیاسی،‌ کرسی آزاداندیشی، سخنرانی و مناظره دیدیم البته انتظار ما این است که کرسی‌های بیشتری برگزار شود.
وی در رابطه با نوع سخنرانان در دانشگاه‌ها تصریح کرد: درباره سخنرانان در دانشگاه‌ها نباید از بیرون دخالتی صورت گیرد بلکه باید هیات نظارت دانشگاه آن‌را مدیریت کند.
وزیر علوم پیرامون موضوع بورسیه‌ها هم افزود: در بررسی‌هایی که در این زمینه صورت گرفت جلوی تحصیل 39 نفر گرفته شد. البته جمعی از افراد بورسیه گزینش نشده بودند و حدود 600 نفر نیز پذیرش از دانشگاه‌ها پذیرش نگرفته بودند.
فرهادی تأکید کرد: کسانی که جلوی بورس‌ آنها گرفته شد طبق قرار می‌توانند با هزینه خود تحصیل کنند چرا که دیوان محاسبات هشت مرتبه به وزارت علوم نامه ارسال کرد که تحصیل آنان به شکل بورسی ممکن نیست و طبق قانون باید خودشان هزینه را پرداخت کنند.
وی در ادامه افزود: امسال بودجه آموزش عالی نسبت به پارسال به طور میانگین 20 درصد و بودجه‌های تحقیقاتی تا 28 درصد رشد داشته است که این مقدار رشد کافی نیست.
فرهادی در ادامه پیرامون ادغام دانشگاه علوم اقتصادی با دانشگاه خوارزمی تاکید کرد: این موضوع به مصوبه شورای عالی اداری در 10 سال پیش باز می‌گردد اما تاکنون معطل شده بود. شورای گسترش، ادغام دانشگاه علوم اقتصادی را در دانشگاه خوارزمی با چند شرط تصویب کرده است که نخستین شرط این بود که دانشجویان موجود با همان عنوانی که پذیرفته شده بودند فارغ‌التحصیل شوند.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

وی ادامه داد: شرط دوم این بود که دانشجویان دانشگاه علوم اقتصادی در تهران می‌مانند و شرط سوم این بود که دانشکده‌های دانشگاه علوم اقتصادی همچنان کار خود را ادامه می‌دهند.
وزیر علوم پیرامون لزوم جذب دانشجو در رشته‌های مورد نیاز کشور گفت: مراکز رشد علوم انسانی تأسیس خواهند شد تا فارغ التحصیلان رشته‌های علوم انسانی بتوانند در آن مراکز فعالیت کنند و وارد بازار کار مناسب رشته‌های خود شوند.
وی گفت: بیش از 54 درصد دانشجویان از رشته‌های علوم انسانی هستند، محدود کردن و کاهش میزان پذیرش داوطلبان در رشته‌های علوم انسانی از برنامه‌های وزارت علوم است.
فرهادی ادامه داد: بودجه آموزش عالی، متمرکز نیست و بودجه دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها، مستقل است. بودجه‌های دانشگاه‌ها را نباید هزینه‌ای ببینیم بلکه نوعی سرمایه گذاری است. بودجه‌های کنونی، فقط یک سوم نیازهای دانشگاه‌ها را تأمین می‌کند و حداقل باید 2 و نیم تا 3 برابر شود.
وزیر علوم تصریح کرد: دولت همه بودجه‌های دانشگاه را نباید پرداخت کند و اکنون هم اینگونه نیست و مردم بخشی از بودجه‌ها را می‌پردازند.
فرهادی افزود: بیش از 360 مؤسسه آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی داریم. در شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد شده واژه « غیرانتفاعی» از این مؤسسات برداشته شود و تبدیل به مؤسسات غیردولتی شوند تا مردم بتوانند در این مؤسسات سرمایه‌گذاری کنند.

,
,
,
,
,
,

 

,

انتهای پیام/ف

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه