اخبار داغ

سایه شوم زمین خواری و کوه خواری بر سر کهگیلویه و بویراحمد + تصاویر

سایه شوم زمین خواری و کوه خواری بر سر کهگیلویه و بویراحمد + تصاویر
پدیده زمین خواری و کوه خواری در کشور موضوع مهمی است که مبارزه با آن مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفته و به تبع آن در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز از سوی مسئولان دستگاه ها اجرایی جلوگیری از تعرض سودجویان به انفال مدنظر است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ،به نقل ازصبح زاگرس، امروزه پدیده زمین خواری و کوه خواری در کنار سایر سودجویی هایی که از منابع ملی صورت می گیرد مشکلات متعددی را برای مردم و آینده کشور به وجود آورده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح زاگرس،, صبح زاگرس, صبح زاگرس, ،,

 

,

اهمیت این موضوع تا بدان جاست که رهبرمعظم انقلاب در دیدار با مسئولان و کارکنان محیط زیست و منابع طبیعی کشور به موضوع زمین خواری و کوه خواری اشاره کردند و خواستار برخورد و توقف این پدیده از سوی دستگاه های اجرایی و قضایی شدند.

,

 

,

بخشی از سخنان رهبر معظم انقلاب در این گزارش آورده شده است تا اهمیت موضوع به خوبی روشن شود: پدیده ی زمین خواری پدیده ی جدیدی نیست؛ قدیمی است و توقّع این بوده است که در نظام اسلامی و جمهوری اسلامی این پدیده متوقّف بشود واجازه ندهیم کسانی بیایند با دست اندازی به زمینهای گوناگون اطراف شهر و حومه های شهر و مناطق خوب، ثروت عمومی را به نوبه ی خود تبدیل کنند به ثروت شخصی.

,

 

,

, ,

 

,

رهبر انقلاب در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع کوه خواری تیز اشاره کرده ند که بحث زمین خواری، یواش یواش شده کوه خواری! مسئولین باید در مقابلِ این سوءاستفاده کننده قاطعیّت به خرج بدهند؛ عُرضه باید به خرج بدهند؛ نگذارند فلان آدمِ سوءاستفاده چی با شیوه های مشخّص [سوءاستفاده کند].

,

 

,

رهبر انقلاب در بیانات خود یکی از کارهای اساسی را «جرم انگاری» در قانون دانسته و بر تعقیب قضایی کسانی که ثروت ملی را تصرف می کنند تاکید کرده است. 

,

 

,

حال با مشاهده سخنان رهبر انقلاب می توان گفت موضوع زمین خواری و کوه خواری به اندازی ای مهم است که ایشان این اقدام را جرم و خواستار تعقیب قضایی سودجویان و متعرضان به عرصه های ملی هستند.

,

 

,

زمین خواری و کوه خواری در کنار پیاده رو خواری معضلی که دامنگیر کهگیلویه و بویراحمد شده است

, زمین خواری و کوه خواری در کنار پیاده رو خواری معضلی که دامنگیر کهگیلویه و بویراحمد شده است, زمین خواری و کوه خواری در کنار پیاده رو خواری معضلی که دامنگیر کهگیلویه و بویراحمد شده است,

 

,

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد نیز از تخلفات آشکار و مشهود دستگاه های اجرایی و نهادهای دولتی در زمینه بروز پدیده زمین خواری در این استان پرداخت و گفت: تخلف این نهادها بیش از افراد حقیقی بوده است.

,

 

,

واگذاری بدون حساب و کتاب اراضی ملی

, واگذاری بدون حساب و کتاب اراضی ملی , واگذاری بدون حساب و کتاب اراضی ملی ,

 

,

عزت الله بهشتی فر اواخر سال گذشته  در گفت و گو با خبرنگاران از واگذاری بیش از 765 هکتار از اراضی ملی به برخی افراد بدون هیچگونه مجوزی خبر داد و بیشترین رقم واگذاری با ۱۵۶ هکتار ان را مربوط به شهرستان بویراحمد اعلام کرد.

,

 

,

, ,

 

,

 

,

 آمارتکان دهنده پدیده زمین خواری در سطح استان و در منطقه تل سیاه سی سخت تنها نمونه ای از  وقوع بزرگترین فاجعه زیست محیطی و تصرفات فاحش منابع ملی در کهگیلویه وبویراحمد اعلام شده است.

,

 

,

این مسئول به تخلفات آشکار برخی نهادهای اجرایی و دولتی در زمینه واگذاری ها، اشاره کرد وگفت: به عنوان نمونه منابع طبیعی استان اقدام به واگذاری یک هکتار زمین برای اجرای طرحی در گچساران کرده اما اکنون پروانه ساختمانی حدود ۷۳ هکتار در دست دارد.

,

 

,

بهشتی گفت: در جایی دیگر یک هکتار به متقاضی واگذار شده اما سند نهایی برای آن شخص ۱۰۶ هکتار صادر شده است.

,

 

,

وجود دستهای پنهان و مافیای زمین خواری در استان

, وجود دستهای پنهان و مافیای زمین خواری در استان, وجود دستهای پنهان و مافیای زمین خواری در استان,

 

,

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد به موضوع وجود دستهای پنهان و مافیای زمین خواری در استان اشاره کرد و افزود: زمینی از اراضی ملی درشهر سی سخت به یک واحد شن و ماسه واگذار شده که در آن زمان خود منابع طبیعی اجازه ساخت بیمارستان را در این زمین نداده بود.

,

 

,

زمین خواری

, زمین خواری,

 

,

 

,

 9 ماه سال 93 و بیش از یکهزار و ۱۵۶پرونده مربوط به منابع طبیعی و تصرفات عدوانی منابع ملی

,  9 ماه سال 93 و بیش از یکهزار و ۱۵۶پرونده مربوط به منابع طبیعی و تصرفات عدوانی منابع ملی,  9 ماه سال 93 و بیش از یکهزار و ۱۵۶پرونده مربوط به منابع طبیعی و تصرفات عدوانی منابع ملی,

 

,

پدیده زمین خواری در کهگیلویه وبویراحمد در حالی اتفاق می افتد که به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در ۹ماه سال گذشته بیش از یکهزار و ۱۵۶پرونده مربوط به منابع طبیعی و تصرفات عدوانی منابع ملی در مراجع قضایی استان تشکیل شده است.

,

با این حال  یکهزارو ۱۶۴ فقره از این تعداد حکم به سود منابع طبیعی و ۳۱۹ فقره نیز حکم علیه منابع طبیعی صادر شده است.

,

 

,

تاکید نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد در برخورد با متعرضان به منابع ملی

, تاکید نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد در برخورد با متعرضان به منابع ملی , تاکید نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد در برخورد با متعرضان به منابع ملی ,

 

,

 پدیده زمین خواریف کوه خواری و پیاده رو خواری در کهگیلویه وبویراحمد تا جای در این استان پیش رفته است که در روزهای اخیر آیت الله سید شرف الدین ملک حسینی نماینده ولی فقیه در این استان نیز از دست درازی برخی افراد به منابع ملی و کم کردن عرض پیاده روها برای منفعت طلبی گلایه کرد و خواستار برخورد با این معظل شد.

,

 

,

ملک حسینی در آیین تکریم و معارفه مدیران کل دادگستری کهگیلویه وبویراحمددر این زمینه گفت:در رسیدگی به پرونده ها نباید به بهانه حقوق دولت، حقوق ملت را نادیده گرفت و گاهی از تعرض به حقوق دولت به نفع اشخاص کوتاهی کرد.

,

 

,

مبارزه با پدیده کوه خواری و تعرض به بیت المال تکلیف مهم دستگاه قضایی و دیگر مسوولان اجرایی است

, مبارزه با پدیده کوه خواری و تعرض به بیت المال تکلیف مهم دستگاه قضایی و دیگر مسوولان اجرایی است, مبارزه با پدیده کوه خواری و تعرض به بیت المال تکلیف مهم دستگاه قضایی و دیگر مسوولان اجرایی است,

 

,

نماینده ولی فقیه در کهگیلویه وبویراحمد در حضور محسنی اژه ای معاون اول و سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه باید از دست درازی ها به حقوق دولت و مردم از جمله انفال و پیاده روها در این استان جلوگیری شود، گفت:مبارزه با پدیده کوه خواری و تعرض به بیت المال تکلیف مهم دستگاه قضایی و دیگر مسوولان اجرایی است.

,

 

,

, ,

 

,

شفاف سازی و ارایه آمار دقیق در زمینه بروز تخلفات احتمالی در زمینه پدیده زمین خواری در این استان

, شفاف سازی و ارایه آمار دقیق در زمینه بروز تخلفات احتمالی در زمینه پدیده زمین خواری در این استان, شفاف سازی و ارایه آمار دقیق در زمینه بروز تخلفات احتمالی در زمینه پدیده زمین خواری در این استان,

 

,

مدیرکل دفتر فنی استانداری کهگیلویه وبویراحمد نیز پیشتر در نشست کارگروه مبارزه با پدیده زمین خواری این استان با تاکید برلزوم برخورد جدی با هرگونه تعرض به اراضی ملی، خواستار شفاف سازی و ارایه آمار دقیق در زمینه بروز تخلفات احتمالی در زمینه پدیده زمین خواری در این استان شد.

,
 
,

سید حسین کاظمی از اهتمام ویژه دولت تدبیر و امید برای مبارزه جدی با پدیده زمین خواری خبر داد و گفت: عزم استاندار و مجموعه دستگاه های امنیتی و قضایی در کهگیلویه وبویراحمد نیز در این زمینه راسخ و قاطعانه خواهد بود.

 

 

وی با بیان مصادیقی از تصرفات عدوانی و تغییرات کاربری غیراصولی در برخی مناطق کهگیلویه وبویراحمد به ویژه شهرستان های بویراحمد و دنا، بیان کرد: نمونه بارز آن پیاده رو فروشی از سوی شهرداری ها است.

 

وی تاکید کرد: دخالت های قومی و طایفه بازی در برخی تصرفات عداونی منابع ملی از سوی خود نهادهای دولتی و کارکنان دستگاه ها مشهود است.

 

 

کاظمی بیشترین تصرفات و تغییرات غیراصولی و غیرقانونی را مربوط به مناطقی همچون شهرک های امام حسین(ع) و امام علی (ع) یاسوج، مادوان و مناطق در اطراف شهر سی سخت دانست.

وی با بیان اینکه در شهر مادوان هیچگونه فضایی برای ایجاد فضای سبز پیش بینی نشده است، گفت: در حالی که هم اکنون در بالا دست این شهر شاهد تصرفات آشکار منابع ملی و تغییرات کاربری اراضی کشاورزی هستیم.

کاظمی افزود: حتی برخی سرانه هایی مربوط به فضاهای عمومی در شهر مادوان که مربوط به قبل از انقلاب بود به تاراج رفته است.

برخورد با متجاوزان به منابع طبیعی و محیط زیست وظیفه مهم مهمی همه مسئولان است

 

رحیم آوندمعاون قضایی دادگستری کهگیلویه و بویراحمد در نشست شورای اداری استان با اشاره به سخنان اخیر مقام معظم رهبری در خصوص صیانت از منابع طبیعی و محیط زیست گفت: برخورد با متجاوزان به منابع طبیعی و محیط زیست وظیفه مهم مهمی همه مسئولان است.

 

وی بیان کرد: منابع طبیعی جزء انفال است اما به دلیل کوتاهی و سهل انگاریهای برخی مسئولین شاهد دست درازی افراد سودجو به منابع ملی هستیم.

 

 

کوتاهی دستگاه های اجرایی در برخورد به موقع با متعرضان منابع ملی

 

آوند بیان داشت: برخی دستگاههای دولتی بعد از گذشت ۱۰ سال از تجاوز افراد به منابع دولت شکایت کرده اند که این امر بیانگر کوتاهی برخی دستگاهها در برخورد به موقع با متعرضان به منابع ملی است.

 

وی تجاوز به حریم راهها، رودخانه ها و حتی خیابانها در کهگیلویه وبویراحمد را نگران کننده دانست و گفت: این در حالی است که برخی مسئولان مرتبط در این خصوص سکوت اختیار کرده اند.

 

معاون قضایی دادگستری کهگیلویه و بویراحمد استعلام از محیط زیست و منابع طبیعی در اجرای پروژه های عمرانی را ضروری دانست و تصریح کرد: پروژه های عمرانی باید دارای پیوست زیست محیطی باشند.

 

وی با بیان اینکه حقوق شهروندی در شهرهای استان رعایت نمی شود، گفت: اشغال پیاده روها و خیابانها و پیاده رو فروشی تضییع حقوق شهروندان است.

 

 

آوند اظهار داشت: پیاده رو فروشی مجوز قانونی ندارد و دستگاه قضایی و بازرسی با هرگونه تخلف برخورد خواهد کرد.

 

این مسئول بیان کرد: در حالی که شهرهای استان با مشکل کمبود پارکینگ مواجه اند، به دلیل نظارت ناکافی از سوی شهرداری ها بسیاری از پارکینگ ها تبدیل به کافی شاپ و دیگر کاربری ها شده اند.

 

وی تاکید کرد: ضمانت های اجرایی برای برخورد با متخلفان و متعرضان به منابع ملی وجود دارد و تحقق آن نیازمند عزم جدی مسئولان است.

 

برخورد با متخلفان منابع طبیعی و محیط زیست اولویت اصلی دستگاه قضایی در سال جاری

 

آوند تصریح کرد: برخورد قاطع با متخلفان منابع طبیعی و محیط زیست مهمترین اولویت دستگاه قضایی استان کهگیلویه و بویراحمد است.

 

,

سید حسین کاظمی از اهتمام ویژه دولت تدبیر و امید برای مبارزه جدی با پدیده زمین خواری خبر داد و گفت: عزم استاندار و مجموعه دستگاه های امنیتی و قضایی در کهگیلویه وبویراحمد نیز در این زمینه راسخ و قاطعانه خواهد بود.

,

 

,

, ,

 

,

وی با بیان مصادیقی از تصرفات عدوانی و تغییرات کاربری غیراصولی در برخی مناطق کهگیلویه وبویراحمد به ویژه شهرستان های بویراحمد و دنا، بیان کرد: نمونه بارز آن پیاده رو فروشی از سوی شهرداری ها است.

,

 

,

وی تاکید کرد: دخالت های قومی و طایفه بازی در برخی تصرفات عداونی منابع ملی از سوی خود نهادهای دولتی و کارکنان دستگاه ها مشهود است.

,

 

,

, ,

 

,

کاظمی بیشترین تصرفات و تغییرات غیراصولی و غیرقانونی را مربوط به مناطقی همچون شهرک های امام حسین(ع) و امام علی (ع) یاسوج، مادوان و مناطق در اطراف شهر سی سخت دانست.

,

وی با بیان اینکه در شهر مادوان هیچگونه فضایی برای ایجاد فضای سبز پیش بینی نشده است، گفت: در حالی که هم اکنون در بالا دست این شهر شاهد تصرفات آشکار منابع ملی و تغییرات کاربری اراضی کشاورزی هستیم.

,

کاظمی افزود: حتی برخی سرانه هایی مربوط به فضاهای عمومی در شهر مادوان که مربوط به قبل از انقلاب بود به تاراج رفته است.

,

برخورد با متجاوزان به منابع طبیعی و محیط زیست وظیفه مهم مهمی همه مسئولان است

, برخورد با متجاوزان به منابع طبیعی و محیط زیست وظیفه مهم مهمی همه مسئولان است, برخورد با متجاوزان به منابع طبیعی و محیط زیست وظیفه مهم مهمی همه مسئولان است,

 

,

رحیم آوندمعاون قضایی دادگستری کهگیلویه و بویراحمد در نشست شورای اداری استان با اشاره به سخنان اخیر مقام معظم رهبری در خصوص صیانت از منابع طبیعی و محیط زیست گفت: برخورد با متجاوزان به منابع طبیعی و محیط زیست وظیفه مهم مهمی همه مسئولان است.

,

 

,

وی بیان کرد: منابع طبیعی جزء انفال است اما به دلیل کوتاهی و سهل انگاریهای برخی مسئولین شاهد دست درازی افراد سودجو به منابع ملی هستیم.

,

 

,

, ,

 

,

کوتاهی دستگاه های اجرایی در برخورد به موقع با متعرضان منابع ملی

, کوتاهی دستگاه های اجرایی در برخورد به موقع با متعرضان منابع ملی, کوتاهی دستگاه های اجرایی در برخورد به موقع با متعرضان منابع ملی,

 

,

آوند بیان داشت: برخی دستگاههای دولتی بعد از گذشت ۱۰ سال از تجاوز افراد به منابع دولت شکایت کرده اند که این امر بیانگر کوتاهی برخی دستگاهها در برخورد به موقع با متعرضان به منابع ملی است.

,

 

,

وی تجاوز به حریم راهها، رودخانه ها و حتی خیابانها در کهگیلویه وبویراحمد را نگران کننده دانست و گفت: این در حالی است که برخی مسئولان مرتبط در این خصوص سکوت اختیار کرده اند.

,

 

,

معاون قضایی دادگستری کهگیلویه و بویراحمد استعلام از محیط زیست و منابع طبیعی در اجرای پروژه های عمرانی را ضروری دانست و تصریح کرد: پروژه های عمرانی باید دارای پیوست زیست محیطی باشند.

,

 

,

وی با بیان اینکه حقوق شهروندی در شهرهای استان رعایت نمی شود، گفت: اشغال پیاده روها و خیابانها و پیاده رو فروشی تضییع حقوق شهروندان است.

,

 

,

, ,

 

,

آوند اظهار داشت: پیاده رو فروشی مجوز قانونی ندارد و دستگاه قضایی و بازرسی با هرگونه تخلف برخورد خواهد کرد.

,

 

,

این مسئول بیان کرد: در حالی که شهرهای استان با مشکل کمبود پارکینگ مواجه اند، به دلیل نظارت ناکافی از سوی شهرداری ها بسیاری از پارکینگ ها تبدیل به کافی شاپ و دیگر کاربری ها شده اند.

,

 

,

وی تاکید کرد: ضمانت های اجرایی برای برخورد با متخلفان و متعرضان به منابع ملی وجود دارد و تحقق آن نیازمند عزم جدی مسئولان است.

,

 

,

برخورد با متخلفان منابع طبیعی و محیط زیست اولویت اصلی دستگاه قضایی در سال جاری

, برخورد با متخلفان منابع طبیعی و محیط زیست اولویت اصلی دستگاه قضایی در سال جاری, برخورد با متخلفان منابع طبیعی و محیط زیست اولویت اصلی دستگاه قضایی در سال جاری,

 

,

آوند تصریح کرد: برخورد قاطع با متخلفان منابع طبیعی و محیط زیست مهمترین اولویت دستگاه قضایی استان کهگیلویه و بویراحمد است.

,

 

,
, ,
 
,
 
,
با همه این تفاسیر روند تخریب منابع طبیعی و تعرض به منابع ملی در برخی نقاط کهگیلویه و بویراحمد همچنان مشاهده می شود که می توان فعالیت هفت کارخانه تولید شن و ماسه کوهی در مناطق سپیدار, حسین آباد و حوالی روستای کریک شهرستان بویراحمد اشاره کرد.
,
 
,
در برخی نقاط این استان نیز برخی افراد با ساخت بناهای مختلف در دل جنگل بخشی از منابع ملی را به تصرف خود درآورده اند که برخی اعمال نفوذها و کوتاهی های مسئولان مانع از برخورد با آنها شده است.
,
 
,
 
,
استان کهگیلویه و بویراحمد 16 هزار209 کیلومتر مربع مساحت دارد که از این میزان 70 درصد را جنگل تشکیل می دهد.
,
 
,
 
,
این استان دارای 16 شهر و یکهزار و 700 روستا است.
,
 
,

انتهای پیام/

, , , ]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه