اخبار داغ

آزادسازی خرمشهر موضوعی ملی است/ آن را از دست تحلیل‌های موجود نجات دهیم

آزادسازی خرمشهر موضوعی ملی است/ آن را از دست تحلیل‌های موجود نجات دهیم
جعفر شیرعلی‌نیا گفت: متاسفانه از طرح تحول بزرگی چون خرمشهر به دلیل تحلیل‌های سپاه و ارتش دور نشده‌ایم. اما باید خرمشهر را تحولی ملی دانست و با این نگاه به آن نگریست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا،به نقل از فارس،جعفر شیرعلی‌نیاپژوهشگر و محقق دفاع مقدس کشورمان پیرامون موضوع خرمشهر با توجه به گردآوری «دایره المعارف مصور تاریخ جنگ» اظهار داشت: فکر می کنم باید از زوایای دیگری به موضوع خرمهشر نگریسته شود، باید خرمشهر را از دست تحلیل‌های تکراری و کلیشه‌ای آزاد کرد و  رویکردمان به خرمشهر را تغییر دهیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی در ادامه ضمن بیان اینکه برخی موارد تکراری شده در صورتی که تحول بزرگی چون خرمشهر قابلیت گفتن حرفهای بسیاری را دارد، متذکر شد: اتفاقا در مورد خود موضوع خرمشهر حرف‌های گفته نشده بسیار وجود دارد و تنها نباید مبتنی بر دو تحلیل ارتش و سپاه حرکت کرد. در واقع به نوعی خرمشهر و هم جنگ محدود به سپاه و ارتش است. اما باید به خرمشهر به عنوان مسئله ملی نگریست.

,

به گفته این پژوهشگر، در حال حاضر در مسئله خرمشهر کارشناسان به نوعی از این دو تحلیل ارتش و سپاه تبعیت می‌کنند، در صورتی که پس از رفتن بنی صدر از فرماندهی کل قوا و ریاست جمهوری، تحولاتی در کشور رخ داد و آن بازگشت به اصول جنگ بود که در نهایت منجر به آزادسازی خرمشهر شد.

,

شیرعلی‌نیا با بیان این مطلب که برخی تنها اتفاقات نظامی را منشاء آزادسازی خرمشهر می‌دانند و دیگران هم نگاه فراتری به موضوع نداشته اند، متذکر شد: بنده معتقدم آزاد سازی خرمشهر تحول بزرگ ملی و بی نظیر حتی در تاریخ تحولات دنیا محسوب می‌شود، وقتی که بنی صدر رفت در 5 مهرماه اولین عملیات آزادسازی با شکستن محاصره آبادان صورت گرفت، البته در این بازه زمانی مشکلاتی در کشور حادث شد که جنگ به نوعی در آن گم بود.شاهد ترورها، بمب گذاری‌ها و شهید شدن رجایی و باهنر و از بین رفتن دولت بودیم، درگیری‌های مسلحانه از یک سو  و دیگر موضوعات بزرگ‌تر از جنگ شد.

,

وی ادامه داد: از تاریخ 30 خرداد تا 5 مهرماه اتفاقات دیگری رخ داد، در این فاصله حدودا 8 ماهه تمام مناطق اشغال شده‌ای که برای انها برنامه‌ریزی کرده بودیم آزاد شدند، و تحول بزرگ هم آزاد سازی خرمشهر بود.

,

به گفته این نویسنده، اگر به حکم رهبر انقلاب که برای آقای جعفری فرمانده سپاه پاسداران و سرافراز رئیس رسانه ملی نگاهی کنیم می بینیم که رهبری تاکید بر تحول دارند، یعنی در واقع رهبر انقلاب تحول را مطالبه می‌کنند، وقتی کشوری تحول و آزادسازی خرمشهر را دارد چه منبعی مهمتر از اینکه تجربه این تحول را بیرون بکشیم. اما متاسفانه از طرح تحول بزرگی چون خرمشهر به دلیل تحلیل سپاه و ارتش دور نشده‌ایم.اما باید خرمشهر را تحولی ملی دانست و با این نگاه به آن نگریست.

,

شیرعلی نیا تاکید کرد: باید دید چه مدیریتی در کلان و جزئیات رخ داد که از وضعت وحشتناک تابستان 60 به اوج پیروزی در خرداد 61رسیدیم، آن حرفی که احساس می‌کنم مهم است و باید مطرح شود اینکه خرمشهر را ملی ببینیم.به زوایای پنهان و آشکار آن بپردازیم و مسایل سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و حتی فرهنگی‌اش را تحلیل کنیم.

,

وی ضمن اشاره به آزادسازی خرمشهر و خوشحالی مردم در سطح وسیع در کشور گفت: کمتر دیده می‌شود که همه کشور با هم شاد باشند، در صورتی که در 3 خرداد سال 61 تمام مردم کشور شاد بودند. درست در همان زمانی که ضد انقلاب در مناطق کردنشین در سال 60 سعی داشت وانمود کند و بگوید که مردم با ما هستند، در صورتی که یکی از نقض قرض‌ها این است که دل مردم به واقع با جمهوری اسلامی و آزاد سازی خرمشهر بود. در آن دوران تمام مناطق کردنشین هم خودجوش به شادی پرداختند . این موارد شگفت انگیز است و خیلی فراتر از بحث‌های کلیشه‌ای باید به موضوع ملی چون خرمشهر پرداخت.

,

وی گفت: باید بتوانیم خرمشهر را از دست تحلیل‌های موجود خارج کنیم، باید به همه جوانب امر پرداخته شود چرا که آزادسازی خرمشهر تنها منشا نظامی نداشت و پارامترهای وسیع‌تر از موضوع نظامی در این ماجرا رخ داد.

,

انتهای پیام/ج

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه