اخبار داغ

گفتگو با پهلوان کشتی باچوخه خراسان شمالی؛

ادب پهلوانی اسمش هست ولی اصلش نیست

ادب پهلوانی اسمش هست ولی اصلش نیست
عبدالرضا فرحدل در سال1354 در اسفراین به دنیا آمد، ورزش حرفه ای جودو را با مربی گری برادرش رضا فرحدل آغازکرد، وی در کارنامه ورزشی خود مقام سوم نخستین دوره مسابقات بین المللی کوراش، چوخه کار اعزامی کشور به مسابقات نین المللی ترکیه، لیتوانی و لتونی ، 3 دوره قهرمانی جودوی ایران، 6 دوره قهرمانی جودوی خراسان بزرگ، حضور در 8 دوره لیگ برتر جودوی ایران، 15 دوره قهرمانی کشتی باچوخه خراسان بزرگ، 2 دوره قهرمانی کشتی باچوخه کشور،20 دوره نایب قهرمانی کشتی باچوخه خراسان بزرگ دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اترک نیوز، علیرضا فرحدل چهاردهم فروردین امسال درگودزینل خان از کشتی با چوخه خداحافظی کرد، گفتگوی علیرضا فرحدل با خبرنگار اترک نیوز را در ادامه می خوانید:

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اترک نیوز,
 
,
ورزش حرفه ای را از چه سالی شروع کردید؟
,
ورزش را از کودکی با مربیگری برادرم رضا فرحدل شروع کردم ، تقریبا از سال 70 ورزش جودو را به صورت حرفه ای پیگیر شدم و در سال 76 با کسب مقام اول در مسابقات جوانان ایران به تیم ملی دعوت شدم. 
,
 
,
اولین مقام که کسب کردید مربوط به چه مسابقاتی بود ؟
,
اولین مقام و جایزه حدود سال 71بود که در مسابقات انتخابی جودو اسفراین نفر اول شدم و یک دست گرمکن ورزشی هدیه گرفتم. 
,
 
,
 
,
, ,
 
,
 
,
مقام استانی که در کشتی با چوخه کسب کردید؟
,
در سال 75 در شهرستان جوین، روستای ریواده عبدل آباد که یادواره (ججو پهلوان )پهلوان نامی خراسان برگزار شده بود نفر اول شدم که زیباترین خاطره ورزشی من در کشتی با چوخه است .
,
 
,
مهمترین جایزه ای که در طول دوره ورزشی تان کسب کردید، چه بوده؟
,
در سال 80قهرمان بین المللی در مسابقات ازبکستان شدم که سه سکه جایزه گرفتم. 
,
 
,
حریفی داشته اید که دلتان بخواهد شکستش بدهید؟
,
بله. عباس فلاح . خیلی دلم می خواست درمبارزه او را ببرم ولی همیشه به او باختم و البته ایشان از دوستان خوب بنده هستند.
,
 
,
, ,
 
,
الگوی شما در ورزش چه کسی است ؟
,
بردارم . هم در حکم مربی و هم الگوی زندگی ورزشی ام بوده است که ویژگی های یک الگوی خوب از نظر صبر، ادب ،تلاش ، نظم و تحصیلات است و سعی کرده ام که در زندگی، خودم را به این ویژگی ها برسانم که واقعا سخت است.
,
 
,
تفاوت بین کشتی قهرمانی وپهلوانی چیست؟
,
در کشتی قهرمانی فکر ورزشکار بیشتر مدال و کسب جوایز است ولی در کشتی پهلوانی ادب ، منش و الگوی اخلاقی اصل است که یک کشتی گیر با ورزش خود پیام اخلاقی و مرام پهلوانی را به دیگران می رساند.
,
 
,
امسال در مسابقات 14 فروردین گود زینل خان از کشتی خداحافظی کردید دلیلتان برای این کارتان چه بود؟
,
دلیل اولش این است که من الان چهل سالم هست و دیگر توان حرفه ای کشتی با چوخه را ندارم اگر چه قبل از سال 94 در مسابقات کشتی پیش هندی غلامان  با چوخه نفراول شدم و دلیل دوم این است که ما در ورزش وادب پهلوانی را نداریم اسمش هست ولی اصلش نیست.
,
 
,
, ,
 
,
در حال حاضر به چه کاری مشغول هستید ؟
,
صبح ها در یک شرکت مشغول به کار هستم و بعد ظهر ها کشاورزی می کنم با وجود اینکه از کنار گذاشتم ورزش اذیت می شوم ولی در خدمت خانواده هستم و سعی می کنم بیشتر به آنها برسم.
,
 
,
دلیل اینکه ورزش پهلوانی نداریم، چیست؟
,
چون از اصل آموزش دور شدیم، اکثر کشتی گیرهای ما آموزش های حرفه ای ندیده اند ما اصولی ورزش نکردیم و نظم را وارد ورزش حرفه ای نکرده ایم و در کنار این ما الگوی ورزشی خوبی معرفی نکردیم و ورزشکاران حرفه ای خودمان را الگوی جوانان نکرده ایم .ورزشکاران ما ابزاری در دست مسئولین برای تبلیغات شده اند اما اصل و معرفت پهلوانی انتقال پیدا نکرده است. 
,
 
,
چه چیزی باعث می شود که شما این حرف را بزنید که مسئولین توجهی  به ورزشکاران نمی کنند؟
,
من بیش از بیست سال است که مربی و ورزشکار حرفه ای بودم و در لیگ های ملی و بین المللی حضور داشتم،  پس به چم و خم کار آشنا هستم مسئولین همکاری نمی کنند نه اینکه عدم همکاری خودشان را نشان بدهند بلکه در طی کار مربی ها را اذیت می کنند.از نظر ظاهر شاید رعایت کنند ولی در واقعیت اینگونه نیست، بودجه خاصی را در نظر نمی گیرند فرهنگ سازی و آموزش صحیحی ارائه نمی شود. در این سالها که من مربی بودم یک مسئول نیامد که به ما خسته نباشید بگوید فقط یک بار امام جمعه برای بازدید آمد .ولی زمان انتخابات و تبلیغات که بشود برای استفاده ابزاری به سراغ ما می آیند، به قولی مسئولین مفت برشده اند . 
,
 
,
, ,
 
,
پیشنهاد شما برای رفع این مشکلات چیست ؟
,
اگر مسئولین به وظایفی که دارند بپردازند بیشتر این مشکلات حل می شود، هم اکنون اعتیاد در جامعه رواج زیادی دارد که اگر جوان امروز، الگوی ورزشی خوبی نداشته باشد و نشناسد به سمت ورزش رغبت نشان نمی دهد وقتی من با جوانان صحبت می کنم تا  به سمت ورزش بیایند می گویند ورزش پهلوانی عاقبت خوبی ندارد. باید برای ورزش هزینه کنیم  اما ما از آن ور بام افتاده ایم .اگر کمی به اطراف خود نگاه کنیم مکان های نابود کننده بیشتر از محل های ورزشی و تفریحی شده است و جوان به راحتی برای تخریب خود هزینه می کند.ما الگوی خوبی ارائه نکرده ایم. 
,
شرایط امروزجوانان ما مثل یک جنگ است و ما خیلی راحت داریم از این جنگ می گذریم . توی یک جنگ وقتی یک نفر تیر می خورد خیلی سخت است برای بقیه تا پا روی او بگذارد و رد شوند ولی می بینیم خیلی از جوان های ما تیر اعتیاد و بی فرهنگی و...خورده اند و ما خیلی راحت پامون می زاریم روشون و رد می شیم. از این جنگ راحت نگذریم.
,
 
,
نظر شما درمورد مسابقات کشتی با چوخه در گذشته وامروز چیست؟
,
اتفاق خوبی است که مسابقات به سمت حرفه ای شدن پیش می رود و شان ورزشکار با دادن جوائز حفظ شود  ولی ادب و اخلاق و مرام  پهلوانی کم رنگ می شود .البته اگر اینگونه که مشاهده می کنیم پیش برود تا ده سال دیگر چیزی به اسم کشتی با چوخه نخواهیم داشت .
,
 
,
, ,
 
,
با توجه به اینکه به سمت مسابقات بین الملی کشتی با چوخه می رویم چگونه ادعا می کنید که کشتی با چوخه نخواهیم داشت ؟
,
من با سند و مدرک می گویم، خودم درگود کشتی بوده ام . کار واقعی و بنیادی صورت نمی گیرد. بلکه کار تبلیغات و رسانه است مربی حرفه ای چوخه کار نداریم و کشتی گیر های ما به صورت حرفه ای به سمت این ورزش نمی آیند.
,
 
,
به چه دلیل در مسابقات می بینیم که  ورزشکاران جودو کار به سمت کشتی با چوخه می آیند؟
,
ورزش جودو و کشتی از نظر مبارزه کردن سرپا به هم نزدیک هستند ولی شبیه به هم نیستند تکنیک  و نوع مبارزه ها متفاوت و نزدیک به هم است . 
,
 
,
چقدر ورزش در زندگی شما تاثیر گذار است ؟ 
,
ورزش در زندگی من یک معجزه است که این معجزه می تواند در زندگی دیگران هم باشد و تعریفی برای معجزه نمی توان ارائه کرد.
,
 
,
شنیدیم در فیلم سینمایی دوال نقش آفرینی می کنید نقش شما چیست؟
,
نقش یک ورزشکار را دارم که نه مثبت ونه منفی است و روال داستان "دوال" به این صورت است که می خواهد مرام پهلوانی را نشان دهد، خانم قاسم آبادی و آقای عبدی زاده با وجود مشکلاتی که بود برای تولید این فیلم در استان زحمت های بسیاری کشیده اند که امیدواریم استقبال خوبی از این فیلم سینمایی بشود و نتیجه زحمات تمام عوامل خوب شود.
,
 
,
, ,
 
,
بهترین خاطره ای که در زندگی تان باعث لبخندتان می شود و آرزوی که برای زندگی تان دارید؟
,
سال گذشته پیاده به کربلا رفتم .با ادب و مشتی زندگی کنم .
,
 
,
به کدام فن در کشتی با چوخه علاقه دارید و در آن حرفه ای هستید ؟
,
کمر پاچه یا شال کمر که حریفم را خاک می کند و با آن شناخته می شوم
,
 
,
شما سالهاست مربی هستید شاگردانی دارید صاحب مقام باشند ؟
,
علیرضا قدیمی، مجتبی کلانتریان ، علیرضا جهانی و... شاید بتوانم بگویم جز تنها کشتی گیران با چوخه ای هستم که با پدر و پسر کشتی گرفته ام . علیرضا جهانی و الیاس اکبری جز شاگردانی بودند که با پدرانشان هم کشتی گرفته ام .
,
 
,
چه شرایطی محیا شود به مربی گری کشتی با چوخه بر می گردید؟
,
بیست سال ورزش حرفه ای انجام داده ام و ورزش عشق و علاقه من است و به سختی این ورزش را کنار گذاشته ام اگر احترام باشد بر می گردم. 
,
 
,
سخن آخر
,
از خدا تشکر می کنم که هر چه دارم از او دارم و می خواهم هر چه دارم در راه رضای او باشد. همچنین از همسرم تشکر می کنم که در مدت 14سال از زندگی مشترک ما به جای دو تا فرزند مسئولیت سه فرزند را داشت.همچنین از برادرم که الگوی من در ورزش و اخلاق است. 
,
انتهای پیام/ر
,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه