اخبار داغ

میزگرد "مشق غیرت، بازرسی و بازجویی ممنوع"؛

احدیان: مشکل اصلی در توافق تفسیرپذیری پروتکل الحاقی است نه دسترسی مدیریت شده/ زاکانی: نتیجه مذاکرات هسته‌ای وقتی معتبر است که در مجلس تصویب شود

احدیان: مشکل اصلی در توافق تفسیرپذیری پروتکل الحاقی است نه دسترسی مدیریت شده/ زاکانی: نتیجه مذاکرات هسته‌ای وقتی معتبر است که در مجلس تصویب شود
یک کارشناس مسائل هسته‌ای با بیان اینکه ماهیت پرونده هسته‌ای کشورمان سیاسی است نه فنی و حقوقی گفت: باید توجه کنیم که ما در حال مذاکره با دشمن مکار و فریبکاریم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، مهدی فضائلی کارشناس مسائل سیاسی با حضور در میزگرد کارشناسی در روز ملی مقاومت و پایداری با عنوان مشق غیرت، بازرسی و بازجویی ممنوع، ضمن تبریک ایام شعبانیه اظهار داشت: روزهایی که با نام مقاومت پیوند خورده یادآور و تداعی‌کننده روزهای پرحماسه دفاع مقدس است و همزمانی این ایام با مباحث امروز برای اینکه متوجه باشیم ملت و انقلاب ما از چه پشتوانه‌ای برخوردار است، الهام‌بخش خواهد بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

فضائلی با اشاره به روزهای سختی که ملت ایران سپری کرده‌اند و سربلندی‌هایی که برای ملت ما رقم خورده است افزود: نباید اجازه دهیم با مکر و حیله دشمن و برخی از ساده‌اندیشی‌ها این سرمایه و دستاورد بزرگ آسیب ببیند.

,

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: آنچه ما امروز به عنوان پرونده هسته‌ای با آن روبرو هستیم و افکار عمومی ما با آن درگیر است پیشینه‌ای حدود 13 سال فراز و فرود دارد و اگر ما امروز می‌خواهیم تصمیم مناسبی اتخاذ کنیم و تحلیل صحیحی از شرایط داشته باشیم و در عین حال یک رفتار سنجیده متناسب با آن بروز دهیم بدون تردید باید به این 13 سال مراجعه کنیم.

,

وی با تاکید براینکه ما نمی‌توانیم خود را از تجربه گذشته‌ای که نسبت به رفتار دشمن داشته‌ایم، منقطع کنیم، تصریح کرد: آنچه این روزها درحال اتفاق است مانند چیزی است که درگذشته نیز تجربه کرده‌ایم؛ ما از تابستان سال 82 تا اوایل سال 84 حدود دو سال با سه کشور اروپایی گفت‌وگوهای مفصلی داشتیم و ماجرای هسته‌ای ما دو بخش شد.

,

فضائلی با اشاره به تقسیم‌بندی پرونده هسته‌ای‌ کشورمان به دو بخش فنی و حقوقی که ما گفتیم طرف ما آژانس است و بخش مذاکرات سیاسی تصریح کرد: این تحلیل از اول وجود داشت که موضوع هسته‌ای ایران فنی و حقوقی نیست. گرچه مستمسک دست بخش سیاسی شده بود تاکشورمان را درگیر کنند اما ماهیت آن فنی و حقوقی نبود.

,

این کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: به موازاتی که ما در بخش فنی و حقوقی پیشرفت می‌کردیم مسئله ما حل نشد درحالی که اگر ماهیت پرونده فنی و حقوقی بود باید به میزان گام‌های ما از ابعاد مسئله کاسته می‌شد اما این اتفاق نیفتاد.

,

وی با اشاره به دوران ریاست علی لاریجانی در جریان پرونده هسته‌ای کشورمان یادآور شد: ما در آن دوران مدالیته‌ای را تعریف کردیم و قرار شد آژانس همه مسائل خود را به ما اعلام کند و ما نیز یکی یکی آن را حل کنیم و هر مسئله‌ای که از سوی آژانس تایید شد ما مسئله بعدی را مطرح کنیم. 

,

فضائلی ادامه داد: ما شروع به حل 6 مسئله‌ای کردیم که برخی از آنها را حتی مسئولان امروز مذاکره‌کننده نیز باور نمی‌کردند که حل شود اما شد ولی در عین حال مجدداً پرونده ما در آژانس ادامه یافت لذا این نشان می‌دهد که ماهیت پرونده هسته‌ای ما کاملاً سیاسی و با برنامه‌ریزی سیاسی است.

,

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه ما به سراغ کدخدا رفته و شروع به مذاکره چهره به چهره کردیم و وضع فعلی ما نیز همینی است که می‌بینیم گفت: ما هیچ گاه از اصل مذاکره روی‌گردان نبوده‌ایم و امروز هم موافق ترک میز مذاکره نیستیم.

,

وی در ادامه تاکید کرد: تیم مذاکره‌ همانطور که بارها رهبری فرمودند فرزند انقلاب هستند و از افراد با تجربه در حوزه دیپلماسی محسوب می‌شود.

,

فضائلی با بیان اینکه به میزانی که به تیم مذاکره‌کننده خود اعتماد داریم بیشتر از آن به طرف مقابل بی‌اعتماد هستیم یادآور شد: باید توجه کنیم که ما با دشمن در حال مذاکره‌ایم و این دشمن مکار و فریبکار است.

,

 

,

زاکانی: نتیجه مذاکرات هسته‌ای وقتی معتبر است که در مجلس تصویب شود/ لزوم مصونیت اماکن نظامی و دانشمندان ما از بازرسی و بازجویی

, زاکانی: نتیجه مذاکرات هسته‌ای وقتی معتبر است که در مجلس تصویب شود/ لزوم مصونیت اماکن نظامی و دانشمندان ما از بازرسی و بازجویی, زاکانی: نتیجه مذاکرات هسته‌ای وقتی معتبر است که در مجلس تصویب شود/ لزوم مصونیت اماکن نظامی و دانشمندان ما از بازرسی و بازجویی,

نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این موضوع که اماکن نظامی و دانشمندان ما باید مصون از بازرسی و بازجویی باشند گفت: نتیجه مذاکرات وقتی معتبر است که در مجلس تصویب شود.

, نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این موضوع که اماکن نظامی و دانشمندان ما باید مصون از بازرسی و بازجویی باشند گفت: نتیجه مذاکرات وقتی معتبر است که در مجلس تصویب شود.,

علیرضا زاکانی نماینده مجلس شورای اسلامی با حضور در میزگرد کارشناسی در روز ملی مقاومت و پایداری با عنوان مشق غیرت، بازرسی و بازجویی ممنوع، گفت: موضوعی که امروز در آن مذاکره صورت می‌گیرد فناوری هسته‌‌ای است که نقش تعیین‌کننده‌ای برای امروز و آینده بسیاری از کشورهای مختلف جهان دارد.

,

وی با بیان اینکه مذاکرات امروز ما با 1+5 و قدرت‌های جهانی تصریح کرد:‌ امروز مذاکرات بین دو اردوگاه است؛ بین نمایندگان گفتمان نوین اسلامی با عناصر جاهلیت مدرن است که خودشان، را آقا می‌بینند و دیگران را برده و نوکر می‌دانند.

,

زاکانی با اشاره به اینکه یکی از کشورهای 1+5 آمریکا است و برای مهار جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی بهانه‌های مختلفی را می‌گیرد، گفت: امروز این کشور تلاش می‌کند مانع پیشرفت ما شود و بهانه‌های مختلفی را مانند مسائل تروریستی و حقوق بشر را در کنار پرونده هسته‌ای قرار می‌دهد.

,

دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: اهمیت موضوع هسته‌ای بدین خاطر است که یک بار آنان توانستند در سال 82 به این بهانه علیه ما اجماع جهانی ایجاد کنند.

,

وی با بیان اینکه البته شفاف‌سازی‌ها و منطق درست جمهوری اسلامی پوچ بودن این ادعاها را آشکار کرد ادامه داد: از آنجایی که این موضوع تنها نقطه‌ای است که آنان توانستند علیه ما اجماع جهانی درست کنند و علیه ما قطعنامه صادر کنند، حاضر نیستند این نقطه را رها کنند. به همین خاطر است که این موضوع را به عنوان موضوع سیاسی دنبال می‌کنند و همانطور که بیان شد این موضوع اصلاً حقوقی و فنی نیست.

,

زاکانی در ادامه با بیان اینکه طرف مقابل با یک برآورد اشتباه فکر می‌کند که ما به واسطه تحریم‌ها پای میز مذاکره رفتیم و نیازمند آن هستیم گفت: هر فردی اگر دراین مسیر حرکت کند در زمین بیگانگان حرکت کرده است؛ اگر شخصی تحریم‌ها را آنقدر اثربخش بداند که ما را به این دلیل تسلیم دشمن کند دارد پازل دشمن را تکمیل می‌کند.

,

وی افزود: سیاسی و جناحی کردن این موضوع نیز بازی در زمین دشمن است. ما نباید برآورد اشتباه  دشمن را تقویت کنیم. ما باید موضوع را ملی ببینیم و از مذاکره‌کنندگان حمایت کنیم و به دشمنان بدبین باشیم.

,

این نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یکبار نشده است که آنان با ما از باب مسالمت و اعتنا به حقوق ملت ایران وارد شوند.

,

زاکانی با بیان اینکه باید در ادامه راه چند ویژگی را مدنظر قرار دهیم گفت: دشمن نیز با توجه به ویژگی‌های مدنظر خود جلو می‌رود. اگر ما می‌گوییم چرا آب سنگین اراک را تعطیل کنیم یا چرا نباید سانتریفیوژ‌هایمان به اندازه نیازمان باشد او می‌گوید من نگرانم.

,

وی در ادامه همچنین ضمن تاکید بر این اصل که ما باید در مذاکرات طبق پایه‌ها و اصول جدی که در نظر داریم پیش رویم اظهار داشت:‌ یکی از این پایه‌ها و اصول موضوع برداشته شدن همه تحریم‌ها در روز توافق به عنوان جزوی از توافق است.

,

زاکانی تصریح کرد:‌ همچنین نباید با اجازه بازرسی از دانشمندان و اماکن نظامی و اسناد، زمینه جاسوسی دشمن از خودمان را فراهم کنیم و نیز باید به موضوع تحقیق و توسعه به طور کامل توجه کنیم.

,

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مابه‌ ازای این مسیری که می‌رویم نیاز به تضمین‌های جدی و راستی‌آزمایی داریم، چراکه ما در گذشته اقداماتی انجام دادیم و آنان در بیانیه ژنو به ما وعده‌هایی دادند اما در حوزه پولی و بانکی و موارد دیگر وظایفشان را انجام ندادند.

,

زاکانی با اشاره به حساسیت ویژه مجلس درباره این موضوعات گفت: در جلسه غیرعلنی دیروز به دوستان مذاکره‌کننده بیان کردیم که ما یک پیکره هستیم و این موضوع نیز ملی است و جناحی و سیاسی نیست. ما یک وظیفه‌ای داریم و چارچوبی را باید رعایت کنیم. ما معتقدیم مجلس باید در این موضوع نقش‌آفرین باشد.

,

این نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این موضوع که الزامات چارچوب مذاکرات را مجلس باید تصویب کند تا مذاکره‌کنندگان با این الزامات مذاکره کنند، گفت: نتیجه مذاکرات وقتی معتبر است که در مجلس تصویب شود. پروتکل الحاقی نیز همین قاعده را دارد. مکان‌های نظامی ما و دانشمندان ما نباید مورد بازرسی و بازجویی قرار بگیرند چراکه امنیت و عزت ما را مخدوش می‌کند.

,

وی افزود: در «برجام» ـ‌ برنامه جامع اقدام مشترک ـ باید قیودی ذکر  شود که اگر پروتکل الحاقی در مجلس تصویب شد بتوانیم  قیودی را ما تعیین کنیم.

,

زاکانی موضوع PMD را بهانه‌جویی طرف مقابل عنوان کرد و گفت: نباید به گونه‌ای پیش‌ رویم که ما مدام در موضع متهم قرار گیریم و تنها بخواهیم پاسخگو باشیم.

,

دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی با بیان اینکه مجلس پشتیبان تیم هسته‌ای است گفت: ما در مذاکرات بده‌بستان می‌کنیم اما باید به ازای آنچه می‌دهیم چیزی بگیریم که در آینده مورد تمسخر قرار نگیریم.

,

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: ما هیچ راهی نداریم جز اینکه دولت و مجلس در راستای تبعیت از مقام معظم رهبری زمینه ایجاد مصونیت کشور را با اقتصاد مقاومتی فراهم کنیم چراکه عنصر بهانه‌گیر مقابل ما است. به همین خاطر ما باید در داخل مصونیت داشته باشیم.

,

 

,

احدیان: درمورد بازرسی‌ها در فضای رسانه غفلت کردیم/ مشکل اصلی در توافق تفسیرپذیری پروتکل الحاقی است نه دسترسی مدیریت شده/ نظارت از ایران هم باید مانند نظارت از آمریکا باشد

, احدیان: درمورد بازرسی‌ها در فضای رسانه غفلت کردیم/ مشکل اصلی در توافق تفسیرپذیری پروتکل الحاقی است نه دسترسی مدیریت شده/ نظارت از ایران هم باید مانند نظارت از آمریکا باشد, درمورد بازرسی‌ها در فضای رسانه غفلت کردیم/ مشکل اصلی در توافق تفسیرپذیری پروتکل الحاقی است نه دسترسی مدیریت شده/ نظارت از ایران هم باید مانند نظارت از آمریکا باشد,

 

,

مدیرمسئول روزنامه خراسان با بیان اینکه ضرورت دارد ما شاخص‌هایی را برای موضوع هسته‌ای در نظر بگیریم و بر اساس آن شاخص‌ها، رخدادها را محک بزنیم گفت:‌ دوگانه بازرسی‌ها و دسترسی‌های مدیریت‌شده یک راه اشتباه است.

, مدیرمسئول روزنامه خراسان با بیان اینکه ضرورت دارد ما شاخص‌هایی را برای موضوع هسته‌ای در نظر بگیریم و بر اساس آن شاخص‌ها، رخدادها را محک بزنیم گفت:‌ دوگانه بازرسی‌ها و دسترسی‌های مدیریت‌شده یک راه اشتباه است.,

سعید احدیان مدیر مسئول روزنامه خراسان صبح امروز (دوشنبه) با حضور در میزگرد کارشناسی در روز ملی مقاومت و پایداری با عنوان مشق غیرت، بازرسی و بازجویی ممنوع، که با حضور مهدی فضائلی کارشناس مسائل هسته‌ای، علیرضا زاکانی دبیرکل جبهه جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی، صفار هرندی وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی و احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس برگزار شد به مسئله بازرسی‌ها و دستر‌سی‌های  مدیریت شده پرداخت و اظهار داشت:‌ این دوگانه بازرسی و دسترسی مدیریت شده می‌تواند ما را به اشتباه برساند.

,

احدیان باتوجه به سالروز آزادی خرمشهر گفت: ما می‌توانیم در صحنه سیاسی و بین‌المللی نیز با همین مبنا نتایج موفقیت‌آمیزی را برای خودمان کسب کنیم.

,

مدیرمسئول روزنامه خراسان معتقد است که در مسئله هسته‌ای دچار یک اغتشاش تحلیلی هستیم چراکه برای صورت گرفتن یک ارزیابی ابتدا باید شاخصه‌هایی تعیین و فرایندهای درحال اجرا را با این شاخصه‌ها محک بزنیم.

,

وی ادامه داد: داشتن اصل غنی‌سازی، غنی‌سازی صنعتی برای رفع نیازها، امکان تحقیق و توسعه، برطرف شدن تحریم‌ها، حفظ استقلال و عزت ملی، حفظ رویکرد استکبارستیزی 6 شاخصه‌ای است که به نظر من باید در مورد موضوع هسته‌ای عنوان کرد.

,

به گفته احدیان اگر در روند مذاکرات و حتی پس از توافق رویکرد استکبارستیزی تقلیل یافته و یا از بین برود به معنای این است که هیچ چیز را به دست نیاورده‌ایم.

,

مدیرمسئول روزنامه خراسان با بیان اینکه باید در موضوع هسته‌ای یک رویکرد «آرمانخواهی واقع‌بینانه» داشت، تصریح کرد:‌ قرار نیست ذره‌ای از آرمان‌ها عقب‌نشینی کنیم اما باید واقعیت‌ها را هم ببینیم.

,

وی ادامه داد:‌ می‌شود ادعا کرد تیم هسته‌ای ما در این 12 سال اقدامات متنوع و متعددی صورت داده، بنابراین در مجموع مسیر خوبی را پیش برده و توانسته نتایج خوبی را به دست آورد. البته «نگرانی‌‌های جدی» وجود دارد که اگر این نگرانی‌ها برطرف نشود نمی‌توان به یک توافق خوب دست یافت.

,

به اعتقاد احدیان مسئله «بازرس‌ها» یکی از این نگرانی‌های جدی است که می‌تواند ما را از دست یافتن به یک توافق خوب محروم کند.

,

وی ادامه داد: برخی منتقدان معتقدند نباید بازرسی در هیچ منطقه نظامی صورت بگیرد اما تیم مذاکره کننده هسته‌ای می‌گوید دسترسی مدیریت شده که دوگانه بازرسی و دسترسی مدیریت شده می‌تواند محل نقد باشد.

,

احدیان با بیان اینکه هیچ بازرسی از هیچ جایی نگاه واقع بینانه ای نیست گفت: نتیجه این نگاه آن است که ما مقصر شکست مذاکرات که آمریکایی ها خواستار ان هستند و به همین علت دبه های جدید در می آورند می شویم و چه توافق شود و چه نشود ما مقصر هستیم.

,

وی افزود: مسئله اصلی بازرسی و دسترسی مدیریت شده نیست مشکل تفسیرپذیری پروتکل الحاقی است که این تفسیر به گونه ای است که اگر دسترسی مدیریت شده با بازرسی متفاوت باشد هم مشکل حل نمی شود.

,

مدیر مسئول روزنامه خراسان گفت: در بندهای مختلف پروتکل شبیه به این عبارت آورده شده است که عام است: «باید برای آژانس امکان بازرسی از محل های مورد نظر برای نمونه برداری گسترده و محیطی فراهم شود در صورتی که کشور مربوط قادر به فراهم کردن چنین دسترسی نباشد باید تمام تلاش معقول خود را برای قانع کردن تقاضاهای آژانس انجام دهد»  

,

احدیان عبارت «تلاش معقول» را عبارتی تفسیرپذیر خواند و گفت: شاید ما به آژانس دسترسی مدیریت شده بدهیم اما شاید آژانس آن را معقول نداند و به شورای امنیت گزارش دهند که دسترسی مدیریت شده ندادند.

,

وی ایراد دیگر پروتکل را در بند دیگری از آن خواند و گفت: طبق بندی از پروتکل، آژانس شرح کلی و اطلاعات مشخصات مکانی آن دسته از مکان هایی که مطالعات و تحقیقات مربوط به چرخه سوخت هسته ای صورت می گیرد را مطالبه می کند یعنی اطلاعات مربوط به جایی که سوخت هسته ای تولید نمی شود بلکه دستگاه ها ساخته می شود و در مورد هر ساختمان و هر سایت مورد استفاده، باید اطلاعات ساختمان، جزئیات سایت و محتویات آن برای آژانس روشن شود.

,

مدیر مسئول روزنامه خراسان ادامه داد: با توجه به سابقه آژانس و وابستگی به آمریکا در صورت پذیرش پروتکل و انجام توافق، در مراحل بعدی مجبوریم پروتکلی را که امضا کرده ایم اجرا نکنیم و اجماع جهانی علیه خود ایجاد کنیم.

,

احدیان در بخش دیگری از سخنرانی خود به بررسی راه حل منطق بین الملل برای اجرای پروتکل پرداخت و گفت: نظارت متعارف راه حل این مشکل است. آمریکا نیز این پروتکل را پذیرفته است پیشنهاد ما این است که پروتکل الحاقی را همانگونه که آمریکا پذیرفته است بپذیریم.

,

وی در تشریح این موضوع گفت: به عبارت دیگر همانطور که آمریکایی‌ها برای خود حق الشرط در پذیرش پروتکل الحاقی قائل شدند ما هم برای خود حق الشرط قائل شویم که امری متعارف بوده و مطابق با منطق بین المللی است.

,

مدیر مسئول روزنامه خراسان تصریح کرد: در پروتکل مورد توافق آمریکا این حق الشرط آورده شده است که «به استثنای آن دسته از فعالیت ها و موارد مرتبط با امنیت ملی ایالت متحده» بنابراین اجرای پروتکل محدود به منافع ملی آمریکا شده است.

,

احدیان گفت: در روسیه نیز شرایط سختگیرانه تری نسبت به آمریکا در پذیرش پروتکل داشته است که باید این حق الشرط مصداق به مصداق در موارد درخواستی رعایت شود.

,

وی تاکید کرد: از سال ۱۹۸۰ آژانس بین المللی انرژی اتمی ۲۸۰ درخواست بازرسی از آمریکا را داشته که آمریکا فقط ۱۸ درخواست را قبول کرده است.

,

مدیر مسئول روزنامه خراسان اظهار داشت: با اجرای این مدل امکان سو تفسیر پروتکل گرفته شده و امکان سو استفاده تبلیغاتی از آمریکایی ها با عبارت «بی سابقه ترین بازرسی‌ها» گرفته می شود و عزت ملت ایران حفظ خواهد شد.

,

احدیان در پایان گفت: اگر در حوزه بازرسی‌ها با این نگاه پیش برویم به آرمان هایمان دست خواهیم یافت.

,

 

,

صفارهرندی: هرچه مذاکرات جلوتر می‌رود از رسیدن به نقطه مطلوب دورتر می‌شویم/ دانشمندانی که آژانس می‌خواهد با آنها مذاکره کند چندین بار سوژه ترور بوده‌اند

, صفارهرندی: , هرچه مذاکرات جلوتر می‌رود از رسیدن به نقطه مطلوب دورتر می‌شویم/ دانشمندانی که آژانس می‌خواهد با آنها مذاکره کند چندین بار سوژه ترور بوده‌اند, هرچه مذاکرات جلوتر می‌رود از رسیدن به نقطه مطلوب دورتر می‌شویم/ دانشمندانی که آژانس می‌خواهد با آنها مذاکره کند چندین بار سوژه ترور بوده‌اند,

 

,

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: هر چه در مذاکرات هسته‌ای پیش می‌رویم، احساس می‌شود از رسیدن به یک نقطه مطلوب دورتر می‌شویم.

, عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: هر چه در مذاکرات هسته‌ای پیش می‌رویم، احساس می‌شود از رسیدن به یک نقطه مطلوب دورتر می‌شویم.,

محمدحسین صفارهرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور در میزگرد کارشناسی در روز ملی مقاومت و پایداری با عنوان مشق غیرت، بازرسی و بازجویی ممنوع، گفت:‌ من در روزهای گذشته به دلیل ناآشنایی با مسائل تخصصی هسته‌ای سعی می‌کردم اظهارنظر کارشناسی در این زمینه نداشته باشم و به قول معروف در دسته دلواپسان مذاکرات نبودم اما امروز اعلام می‌کنم که من نیز به دلایلی دلواپس هستم.

,

وی ادامه داد: این دلواپسی به اعتبار اطلاعات ویژه جدید در زمینه هسته‌ای نیست بلکه اتفاقات رخ داده در بیان طرف آمریکایی و واکنش‌های ضعیف از طرف تیم خودمان ایجاد شده است.

,

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: در اوایل ورود تیم مذاکره کننده در دوره جدید به مذاکرات هسته‌ای جمله‌ای از سوی آقای کری خطاب به تیم مذاکره‌کننده نقل شده بود  مبنی بر اینکه  وزیر امور خارجه آمریکا گفته بود شما اینقدر نگران نباشید و بر روی جزئیات کلمات سماجت نکنید و قبول کنید که مذاکرات بین ما به توافق منجر شود و آن وقت خواهید دید که سیل سرمایه‌گذاران برای ورود به جمهوری اسلامی آنقدر زیاد خواهد بود که کل دستاوردهای هسته‌ای از یاد شما می‌رود.

,

صفارهرندی با بیان اینکه این تعبیر حقیقتاً یک تعبیر وسوسه‌کننده است اضافه کرد: به گمان من چه بسا امیدواری‌های دل‌گرم کننده و به تعبیر من افراطی برای حل موضوع هسته‌ای از همین تعبیرهای طرف مقابل نشأت گرفته است.

,

وی با اشاره به وعده بهبود شرایط اقتصادی مردم در 100 روز ابتدایی دولت یازدهم، اظهار داشت: کسی که این وعده را به مردم داد قطعاً قصدش این نبود که وعده دروغ بدهد ولی نه تنها 100 روز از ابتدای دولت گذشت بلکه صدها روز دیگر نیز گذشت ولی اتفاقی رخ نداد.

,

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به بروز برخی مشکلات در مسیر مذاکرات و افزایش نگرانی‌ها برای رسیدن به یک توافق اظهار داشت: چیزی که نگرانی‌ها را زیاد می‌کند این است که چرا وقتی مسیر مذاکرات به طور مرحله به مرحله طی می‌شود ما احساس نمی‌کنیم که به یک نقطه مطلوب نزدیک می‌شویم بلکه کاملاً مسیر برعکسی را مشاهده می‌کنیم.

,

وی ادامه داد: حتی خود تیم مذاکره‌ کننده نیز این نگرانی را دارد و امروز مسیری را که ما با 1+5 طی کردیم و همراهی‌های بسیاری را نیز با آنها نشان دادیم ما را به سمتی برده که امیدواری نسبت به حل مسئله کمتر شده است و این نشان می‌دهد که خللی در کار وارد است.

,

صفارهرندی با تأکید بر اینکه همچنان دستور کار کشور و نظر بزرگان نظام این است که مذاکرات ادامه پیدا کند،‌ افزود: فعلاً به هیچ وجه تصمیمی برای عقب‌گرد در مذاکرات وجود ندارد.

,

وی در ادامه تصریح کرد: ارزیابی ما این است که همچنان باید به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای اعتماد کنیم و آنها را فرزندان ملت بشناسیم و تعابیر تندی که از جانب برخی افراد ابراز می‌شود همانند واژه‌هایی نظیر «خائن» را در خصوص تیم مذاکره‌کننده به کار نبریم.

,

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام دغدغه اساسی امروز جامعه را بحث عدم اعتماد به طرف مقابل عنوان کرد و با اشاره به نظرسنجی صورت گرفته در همین زمینه افزود: نگاه مردم حاکی از این است که میزان اعتماد مردم نسبت به عمل به وعده‌ها از سوی آمریکا نسبت به قبل کاهش پیدا کرده است.

,

وی ادامه داد:‌ این نشان می‌دهد که دغدغه‌مندی در زمینه مذاکرات تنها محدود به یک حزب، گروه و جمعیتی که به آنها دلواپس گفته می‌شود نیست.

,

صفارهرندی تصریح کرد: کسانی که از دور تنها روش برخورد حریف را در مذاکرات می‌بینند احساس می‌کنند که ما در حال دور شدن از یک توافق خوب هستیم.

,

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: البته ملت ایران و کسانی که سررشته‌دار اداره کشور هستند اجازه رخ دادن یک توافق بد را نمی‌دهند.

,

وی با اشاره به خواسته اصلی مردم در زمینه رفع تحریم‌ها در مذاکرات گفت: اصلی‌ترین خواسته مردم دفع تحریم‌ها است اما امروز از رفع تحریم‌ها خبر خوشی منتشر نمی‌شود و نه تیم مذاکره‌کننده ما حرف امیدوارکننده‌ای می‌زند و نه حرف‌های تیم مقابل تأیید کننده برداشته شدن تحریم‌هاست.

,

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: حتی زمانی که تیم ما اینگونه برداشت می‌کند که مثلاً یک ماه بعد از اجرای توافق تحریم‌ها برداشته می‌شود تیم مذاکره‌کننده مقابل همین را نیز قطع کرده و می‌گوید برداشته شدن تحریم‌ها زمان‌برتر از این حرف‌هاست.

,

صفارهرندی با بیان اینکه ظاهراً از موضوع رفع تحریم‌ها قرار نیست آبی گرم شود، افزود: اضافه بر این مسئله طرف مقابل می‌گوید نوع خاصی از نظارت‌ها و بازجویی ها قرار است درباره ایران اجرا شود که قطعاً هدف آنها کشف نادانسته‌ها و شفاف‌سازی نیست.

,

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: چیزی که مورد نظر آنهاست این است که تحقیر را نیز در کنار تحریم‌ها به ملت ما تحمیل کنند.

,

وی با اشاره به هدف 1+5 از اعمال نظارت‌های گسترده و درخواست برای بازجویی از دانشمندان اظهار داشت: بسیاری از سوژه‌هایی که می‌خواهند با آنها مذاکره کنند همان دانشمندانی هستند که پیش از این بارها سعی کرده بودند آنها را ترور کنند.

,

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: تعبیر من این است که طرف مقابل می‌خواهد این دانشمندان را به جای ترور فیزیکی ترور شخصیتی و روحی کند و قطعاً تحقیر کردن ملت ایران باتوجه به جایگاه رسمی آن بر منطقه بهره‌ای کلان برای آمریکایی‌ها خواهد بود.

,

وی در پایان خاطرنشان کرد: فکر نمی‌کنم هیچ یک از آحاد ملت حاضر باشد تحقیر را نیز بپذیرد.

,

 

,

احمدتوکلی: گره زدن مسائل داخلی به دیپلماسی خارجی اشتباه است/ تنازع سیاسی مخل تولید و اشتغال است

, احمدتوکلی: گره زدن مسائل داخلی به دیپلماسی خارجی اشتباه است/ تنازع سیاسی مخل تولید و اشتغال است, گره زدن مسائل داخلی به دیپلماسی خارجی اشتباه است/ تنازع سیاسی مخل تولید و اشتغال است,

 

,

نماینده مردم تهران در مجلس اشرافی‌گری دولتی و تنازع سیاس را مخل تولید، تخصیص منابع و اشتغال دانست.

, نماینده مردم تهران در مجلس اشرافی‌گری دولتی و تنازع سیاس را مخل تولید، تخصیص منابع و اشتغال دانست.,

احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در میزگرد کارشناسی در روز ملی مقاومت و پایداری با عنوان مشق غیرت، بازرسی و بازجویی ممنوع با بیان اینکه از زمان عباس‌میرزا تا جبهه‌های جنگ تحمیلی ملت ایران با غیرت بوده است،‌ اظهار داشت: غیرت امروز همان عزت ملی است و عزت ملی ما، مابه ازای اقتصادی دارد.

,

توکلی با اشاره به تلاش‌های آمریکا برای ایجاد پایگاه در کشورهای مختلف ادامه داد:‌ درحال حاضر جنگی در کار نیست و وضعیت صلح مسلح است و آنها می‌خواهند با این اقدامات اقتدار خود را حفظ کنند.

,

نماینده مردم تهران در مجلس با تاکید براینکه اگر ملتی عزیز نبود از نظر اقتصادی خلاص است‌ گفت:‌ در این صورت چنین ملتی نمی‌تواند بر اساس منافع ملی تصمیم داخلی بگیرد.

,

وی ادامه داد:‌ نکته دیگر اشتباهی است که رخ داده و سابقه هم دارد این است که برخی معتقدند همه اصلاحات کشور باید از مسیر دیپلماسی خارجی رد شود. البته دیپلماسی در دنیای نامتعادل و ظالمانه خیلی مهم است.

,

توکلی با بیان اینکه این یک تصور کهنه و قدیمی است که عده‌ای آن را پیگیری می‌کردند، به اعتقاد بازرگان و نهضت آزادی در این زمینه اشاره کرد و گفت: در دولت جدید نیز چنین تصوری مطرح شد اما اینکه ما مباحث داخلی را به مباحث خارجی گره بزنیم، اشتباه است.

,

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه من طبق شغل، سابقه و تجربه خود معتقدم که این دیدگاه اساس محکمی ندارد،‌ خاطرنشان کرد: ما گرفتار مسائلی هستیم که ارتباط با آمریکا ممکن است آن را بدتر هم کند و به طور مثال اشرافی‌گری در چنین رابطه‌ای نه تنها بهتر نمی‌شود بلکه به دلیل تغییر نوع تقاضای بازار بدتر نیز خواهد شد.

,

وی اشرافی‌گری دولتی و شخصی و تنازع سیاسی را مخل تولید، تخصیص منابع و اشتغال دانست و گفت: بی‌ثباتی و تنازع روی تولید اثر منفی خواهد گذاشت و این به رابطه با آمریکا ربطی ندارد.

,

توکلی یکی از بلایای کشور را سپردن مناصب به افراد غیرمناسب برشمرد و گفت: دلیل این مسئله تبارگرایی، جناح‌گرایی و قوم‌گرایی است که سرمنشاء فساد می‌شود و این امر نه تنها در رابطه با آمریکا حل نخواهد شد بلکه بدتر هم می‌شود.

,

نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد: ما باید نسبت به وزنی که به داخل کشور می‌دهیم بی‌افزاییم و از وزنی که به خارج کشور می‌دهیم کم کنیم.

,

 

,

 

,

 

,

انتهای پیام/ف

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه