اخبار داغ

نگاهی اجمالی به کتاب «جدیدترین دایرةالمعارف کوهنوردی؛ آشنایی با ورزش ‌و ابزارهای کار در ارتفاع»

وقتی دلهره گرفتار کوهنوردان می‌شود

وقتی دلهره گرفتار کوهنوردان می‌شود
تاکنون کتاب‌های متعددی نیز در حوزه کوهنوردی منتشر شده‌اند که از جمله آنها می‌توان به کتاب «جدیدترین دایرةالمعارف کوهنوردی؛ آشنایی با ورزش ‌و ابزارهای کار در ارتفاع» اشاره کرد. این کتاب اثر محمد شیرازی‌‌نژاد است که از سوی از سوی انتشارات بوستان منتشر شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از آس‌پرس این کتاب شامل 14 فصل با عنوان‌های آشنایی با پتزل و ایراتا، آشنایی با کوهنوردی، آشنایی با کوه‌های ایران‌ و جهان، آشنایی با غارنوردی ‌و یخ‌نوردی، امداد و ‌تغذیه ‌‌در کوهستان، آموزش‌های اولیه، البسه کوه، لوازم مورد نیاز در کوهستان، لوازم ایمنی در کوهستان، ابزارهای ‌مورد نیاز در کوهستان، طناب واسلینگ در کوهستان، کارابین و قرقره، ابزار های صعود، فرود و حمایت‌ و همچنین ‌استاندارد های ابزارها است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آس‌پرس,

 

,

در واقع، کتاب «جدیدترین دایرةالمعارف کوهنوردی؛ آشنایی با ورزش ‌و ابزارهای کار در ارتفاع» ویژه افرادی است که به اجبار برای امرار و معاش و با توجه به نوع کار همه روزه ‌در ارتفاع به‌سر می‌برند و از ابزارهای حمایتی و ایمنی بی‌اطلاع‌اند.

,

 

,

گروه دیگری که مخاطب این‌ کتاب قرار می‌گیرند، افرادی‌اند که به ارتفاع و کوهنوردی و همچنین غارنوردی علاقه‌مندند. در انتهای کتاب نیز تصاویری از افراد در حال اجرای تکنیک‌ها و ابزار کار در ارتفاع به‌صورت ضمیمه آورده شده‌اند.

,

مولف این کتاب را تقدیم به زنده‌یاد محمد اوراز، یکی از بهترین کوهنوردان ایران و آتش‌نشان شهید علی‌خورشیدفر کرده است.

,

 

,

چاپ دوم کتاب «جدیدترین دایرةالمعارف کوهنوردی؛ آشنایی با ورزش ‌و ابزارهای کار در ارتفاع» با شمارگان یک هزار نسخه، در 270 صفحه و به بهای یکصد و 20 هزار ریال از سوی انتشارات بوستان منتشر شده است.

,

 

,

دلهره انسان‌ها و ایمنی ابزارها

, دلهره انسان‌ها و ایمنی ابزارها,

محمد شیرازی‌‌نژاد، مولف این اثر مکتوب، این کتاب را نتیجه تحقیقات و تجربیاتش در جهت افزایش ایمنی شاغلان در حرفه‌هایی می‌داند که در ارتفاع فعالیت می‌کنند. همچنین ورزشکاران کوهنورید، سنگ‌نوردی، غارنوردی و کسانی که به هر شکلی با این حوزه‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند.

,

 

,

او می‌گوید:«از زمانی که بشر با توجه به فعالیت‌هایش برای انجام دادن بعضی از کارهای روزمره مجبور به رفتن به ارتفاع شد، همیشه خسارت‌های جبران‌ناپذیر جسمی و جانی را تجربه کرده است. به همین علت است که تقریبا اکثر انسان‌ها همیشه از ارتفاع و کار کردن در ارتفاع ترس و دلهره دارند و این کاره و مکان‌ها را برای خودشان ناامن می‌دانند. انسان‌ها تا حد امان از رفتن به مکان‌های مرتفع خودداری می‌کنند ولی افرادی هستند که مجبورند برای امرار معاش یا هر عامل دیگر مانند ورزش کردن، همه روزه در ارتفاع به‌سر ببرند. این افراد اکثرا از وسایل و ابزارهای حمایتی و ایمنی کاملا بی‌اطلاع هستند و و هر لحظه یک حادثه آنها را تهدید می‌کند.»

,

 

,

وی می‌افزاید:«البته در دوران کنونی کار در ارتفاع و بحث ایمنی آن در جوامع پیشرفته یک علم جدید تلقی می‌شود و ابزارهای جدیدی هم برای این کار با استانداردهای خاص طراحی شده است تا افرادی که به هر نحوی در ارتفاع فعالیت می‌کنند، با خیال راحت و بدون هیچ استرسی با استفاده از این ابزارها و روش‌های کار بدون کوچکترین احتمال خطر ورزش و فعالیت کنند.»

,

 

,

به عقیده شیرازی‌نژاد،«افرادی هم وجود دارند که کارشان در ارتفاع نیست، ولی دوستدار ارتفاع و هیجان آن هستنتد. مانند کسانی که علاقه‌مند به کوهنوردی، یخ‌نوردی و غارنوردی و صعود و سقوط‌های نمایشی  از دره‌ها، دکل‌ها، آسمانخراش‌ها، صخره‌ها و... هستند که با ایمنی 100 درصدی که این ابزارها به آنها می‌دهد، با خیالی راحت به یک تفریح سالم و پرهیجان می‌پردازند.»

,

 

,

وی در پایان می‌گید:« با توجه به اهمیت مسائل مطرح شده، به نظرم رسید که متن تدوین شده‌ای را در اختیار علاقه‌مندان  و کسانی که در ارتفاع به دنبال ایمنی بالا هستنند، قرار دهم تا ضمن مطالعه مطالب آن، در انتخاب صحیح و اصولی این وسایل حیاتی وقفه و اشکالی پیش نیاید.»

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه