اخبار داغ

آسیب شناسی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران/پارادوکس نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و فرهنگ کتابخوانی

آسیب شناسی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران/پارادوکس نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و فرهنگ کتابخوانی
اگرچه مدت زیادی از اختتامیه بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران نگذشته اما کارگردان مستند «اصل قصه» معتقد است چنانچه این نمایشگاه مورد بازبینی قرار نگیرد صدمات جبران ناپذیری به فرهنگ کتاب و کتابخوانی وارد می کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از دیار آفتاب، نمایشگاه کتاب که از آن به عنوان بزرگترین واقعه فرهنگی کشور یاد می شود، هرساله مورد استقبال زیادی از سوی ناشران، کتابفروشان و مسئولان قرار می گیرد. اما بی شک هر جریانی در کنار مزایا و خدماتی که به جامعه عرضه می دارد، پس از گذشت زمان دچار آفت هایی می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

نمایشگاه کتاب نیز از این موضوع مستثنی نیست. با اینکه این نمایشگاه نقش به سزایی در عرضه کتاب به مردم دارد اما باعث اختلال در سیستم های توزیع و نشر کتاب نیز شده است.

,

اگرچه چند روزی از اختتامیه بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب می گذرد اما بررسی آسیب ها و فرصت های این نمایشگاه بسیار جدی است تا هرساله شاهد تکرار این مشکلات نبوده و جامعه به سمت کتابخوان تر شدن سوق داده شود.

,

مستند اصل قصه با بهره گیری از نظرات کارشناسان این حوزه به بررسی تاثیر نمایشگاه بر نشر کتاب پرداخته است.

,

, ,

مجید فضائلی، کارگردان مستند «اصل قصه» در گفتگو با خبرنگار فرهنگی دیار آفتاب، موضوع این مستند را توجه به نظام توزیع کتاب در کشور دانست و گفت: ما با یک رویداد فرهنگی بسیار مهم مواجه هستیم که ابعاد خیلی وسیعی را در بر می گیرد.

,


فضائلی اظهار کرد: در نمایشگاه کتاب با نظامی مواجهیم که بر خلاف جهت حرکت سیستم واقعی توزیع کتاب است. این نمایشگاه اهداف توزیع کتاب را تحت الشعاع قرار می دهد که در این مستند به آن پرداخته شده است.

,
,


وی با اشاره به ابعاد مختلف تاثیرات نمایشگاه بر فرهنگ جامعه افزود: این نمایشگاه ابعاد اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دارد اما در مستند به تمام ابعاد این موضوع نپرداخته ایم.

,
,

امیدی به بازنگری نمایشگاه سالانه کتاب توسط ارشاد نداریم
این فعال فرهنگی مطرح کرد: این نمایشگاه باید به کتابخوان و فرهنگی شدن جامعه کمک کند که متاسفانه تا به حال چنین خروجی از نمایشگاه گرفته نشده چراکه این هدف، تحت الشعاع مجموعه ای از جریانات قرار گرفته است.

, امیدی به بازنگری نمایشگاه سالانه کتاب توسط ارشاد نداریم,
,

فضائلی توضیح داد: این نمایشگاه به دلیل حضور جدی مدیران، مسئولان و مراکز عالی کشوری و همچنین گردش به شدت بالای مالی که به وجود می آید، جذابیت خاصی برای وزارت ارشاد پیدا کرده است.

,

وی ادامه داد: اصلاح این ساختار در بلند مدت و با جمع بندی و آسیب شناسی نمایشگاه ها میسر می شود اما با ساز و کار موجود و سیستم وزارت ارشاد به بازنگری اساسی در این مقوله امید نداریم چراکه این امر هزینه های زیادی از نظر اعتباری برای ارشاد به بار می آورد.

,

 کارگردان مستند «اصل قصه» با اشاره به توزیع بن های باقی مانده میان دانشجویان، بیان کرد: اصلاحات در این سیستم تنها در همین حد امکان دارد. شیوه برگزاری این نمایشگاه، آسیب های جدی به کتاب و کتابخوانی وارد کرده است.

,

کتاب های بسیار سطح پایین در نمایشگاه کتاب امسال به چشم می خورد
فضائلی اعلام کرد: در این نمایشگاه حدود 2800 ناشر حضور داشتند که با دید خوشبینانه دو سوم از این تعداد بدون دلیل فرهنگی و تنها با هدف امرار معاش در این حوزه فعالیت می کنند. در صورت اصلاح نمایشگاه، موج عظیمی از این ناشران متضرر شده و اعتراضات جدی وارد می کنند.

, سطح پایین در نمایشگاه کتاب امسال به چشم می خورد,
,

وی با تاکید بر اینکه تغییر رویه نمایشگاه تصمیم جدی مسئولان را می طلبد، افزود: با قطع امید از وزارت ارشاد، شاید این تغییرات توسط نهادهای دیگر امکان پذیر باشد. فعالان این عرصه باید پارامترهای نمایشگاه مطلوب را بررسی کرده و برای دستیابی به آن برنامه مدونی ارائه دهند.

,

این کارگردان با تاکید بر اینکه نشر مانند هر حوزه دیگری نیاز به افراد حرفه ای و بادغدغه دارد، بیان کرد: در نمایشگاه کتاب امسال برخی از ناشران، کتاب های به شدت سطح پایینی را توزیع می کردند.

,

فضائلی اعلام کرد: یکی از پدیده های نادر نمایشگاه کتاب، توزیع کتاب بیشعوری در غرفه های متنوع بود. فارغ از چرایی صدور مجوز نشر، این کتاب در تمام غرفه های نمایشگاه دیده می شد.

,

وزارت ارشاد توانایی نظارت بر بازار وسیع کتاب را ندارد
وی ادامه داد: متاسفانه بسیاری از ناشران کتاب های پرفروش را بدون هیچ دخل و تصرفی با نام انتشارات خود چاپ می کنند. این موضوع در نمایشگاه کتاب سالهای قبل نظارت می شد اما امسال حتی بسیاری از غرفه ها، کتاب سایر غرفه ها را برای سود بیشتر به فروش می رساندند.

, وزارت ارشاد توانایی نظارت بر بازار وسیع کتاب را ندارد,
,

, ,

این فعال فرهنگی افزود: این موضوع حتی در غرفه های ناشران نهادهای رسمی دیده می شد. این عدم نظارت و رها بودن بازار توزیع کتاب آسیب جدی به این عرصه وارد می کند.

,

کارگردان مستند «اصل قصه» نظارت بیشتر بر حوزه نشر و توزیع کتاب را یکی از بایسته های این عرصه دانست و گفت: قطعا وزارت ارشاد برای نظارت بر این بازار وسیع توانایی ندارد اگرچه باید این همت را در خود ایجاد کند و با بررسی آسیب های این حوزه، نمایشگاه را در خدمت کتابخوان کردن جامعه قرار دهد.

,

فضائلی توضیح داد: متاسفانه ارشاد حضور ناشران، مسئولان و خریداران را حد مطلوب این نمایشگاه دانسته و اصلا به سمت اصلاح این شرایط پیش نمی رود که امیدواریم روزی لزوم بازنگری این نمایشگاه تبدیل به یک باور برای مسئولان ارشاد به خصوص معاونت فرهنگی این وزارتخانه شود.

,

نمایشگاه کتاب به اصل قصه فرهنگ کتابخوانی ضربه می زند

,

وی پیرامون مستند اصل قصه نیز گفت: مواردی که در این مستند پرداخته شده حرف جدیدی نیست. مقام معظم رهبری 2 سال پیش در بازدید از غرفه یاس نمایشگاه کتاب، لزوم بازنگری جدی این جریان را مطرح کردند.

,

فضائلی تاکید کرد: البته ایشان یک نکته جدی را نیز فرمودند؛«به دنبال اصلاحی باشید که مردم از نمایشگاه حذف نشوند» شاید علت استقبال از این مستند عمومی کردن این مسائل است چراکه این موضوعات از 8 سال پیش نیز در مجامع تخصصی و صنفی مطرح می شد.

,

این مستند ساز ادامه داد: این مستند فضا را عمومی تر کرده و به دنبال درگیر کردن اذهان افراد بیشتری است. امیدواریم که در حد توان خود یک بازنگری در نمایشگاه کتاب ایجاد کند.

,

استفاده از کارشناسان مطرح در مستند اصل قصه

, استفاده از کارشناسان مطرح در مستند اصل قصه,

فضائلی با اشاره به دلیل نام گذاری مستند با عنوان اصل قصه، تصریح کرد: یکی از کارشناسان این مستند معتقد بود که این نمایشگاه به اصل قصه فرهنگ کتابخوانی ضربه می زند و از طرفی با راضی نگه داشتن مسئولان امر الزام توجه به این فرهنگ مغفول باقی می ماند.

,

وی یکی از عناصر مورد استفاده در این مستند را استفاده از واقعیت های نمایشگاه عنوان کرد و گفت: از به نمایش گذاشتن تصاویر مستند و واقعی همچون شرایط سخت نمایشگاه و امکانات رفاهی ناچیز و حضور ناشران و کتاب های سطح پایین شروع کردیم.

,

کارگردان مستند اصل قصه خاطرنشان کرد : در صحبت با حمزه زاده، مدیر عامل انتشارات سوره مهر به مشکلات حوزه نشر پرداختیم و از ناصر فرکوهی، استاد دانشگاه تهران تاثیرات جامعه شناختی این نمایشگاه را جویا شدیم. همچنین از فعالان حوزه کتاب و افرادی که در حد توان خود به اصلاح این سیستم می پردازند از جمله مجدالدین معلمی، سعید مکرمی و حسام الدین مطهری(نویسنده) نیز بهره بردیم.

,

امیدواریم مسئولان ذی ربط با نگاه ویژه به این مسئله، تنها به فکر پر کردن برگه گزارش عملکرد خود نبوده و به دنبال بهبود شرایط ممکن با استفاده از ظرفیت های بالقوه و بالفعل عرصه کتاب و کتابخوانی باشند.

,

 
انتهای پیام/

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه