اخبار داغ

وقتی که «حراج بزرگ تهران» مسیر قانون را دور می‌زند/ اصالت هنری آثار برای خریداران در هاله‌ای از ابهام

وقتی که «حراج بزرگ تهران» مسیر قانون را دور می‌زند/ اصالت هنری آثار برای خریداران در هاله‌ای از ابهام
حراج بزرگ تهران در حالی چهارمین دوره خود را برگزار می‌کند که مجوزی رسمی و قانونی از وزارت ارشاد دریافت نکرده و حتی کتاب این دوره را بدون مجوز منتشر کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، به نقل از فارس، حراج بزرگ تهران یکی از برنامه‌های اقتصادی در عرصه هنر است که این حراج از سال 1390 به توصیه تعدادی از مجموعه‌داران،‌ گالری‌داران و فعالان هنری شکل گرفت. شکل‌گیری از این جهت بود که افرادی معتقد بودند شرایط داخل کشور برای برگزاری حراجی مشابه حراج‌های بین‌المللی مهیاست تا به نیازهای بازار هنر داخل کشور پاسخ دهد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

گردش مالی این رویداد مهم فرهنگی و هنری طی سال‌های گذشته همواره رشدی قابل توجه داشته؛ تا جایی که رقم کل فروش در سال 1391؛ 21,500,000,000 ریال، رقم کل فروش در سال 1392؛ 65,450,000,000 ریال، رقم کل فروش در سال 1393؛ 132,570,000,000 ریال بوده است و پیش‌بینی‌ می‌شود این رقم در روز جمعه هشتم خرداد 1394 به رقمی بیش از 200 میلیارد ریال برسد.

,

یکی از نکات قابل توجه در حراج تهران، این است که این حراج در سکوت خبری برگزار شده است. این موضوع دو حالت می‌تواند داشته باشد؛ یکی اینکه دسترسی به رسانه‌ها یا زمان اعلام این خبر محدود بوده که در این صورت با توجه جایگاه متولیان این رویداد، حالت نخست بعید به نظر می‌رسد.

,

,

, ,

 

,

حالت دوم این است که وقتی کاری بدون مجوز رسمی و قانونی از وزارت ارشاد و به صورت پنهانی انجام بگیرد یا خلاف رویه معمول باشد، بدون پوشش رسانه‌ای رخ می‌دهد. این حالت برای توجیه علت برگزاری حراج در سکوت خبری قابل قبول‌تر است.

,

از دیگر نکات مهم در برگزاری حراج بزرگ تهران این است که، اگرچه این حراج توسط بخش خصوصی انجام می‌شود اما باید از وزارت ارشاد مجوز دریافت کند. بعد بررسی‌های انجام شده معلوم شد که حراج بزرگ تهران امسال هیچ مجوز رسمی و قانونی از شورای بررسی آثار هنری دریافت نکرده است.

,

,

, ,

 

,

این در حالی است که طبق قوانین، برگزاری نمایشگاه و حراج‌های هنری باید قبل و بعد از برگزاری آن رویداد هنری، گزارشی از روند اجرا در اختیار شورای بررسی آثار هنری وزارت ارشاد قرار دهد؛ این شورا اصل بودن اثر هنری، قیمت‌گذاری، ارزش‌یابی و رعایت شئون اسلامی را مورد بررسی قرار می‌دهد اما حراج بزرگ تهران طی این سال‌ها این مجوز را دریافت نکرده است. حتی شنیده شده این حراج فرار مالیاتی هم داشته است.

,

بحث دیگر پیرامون انتشار کاتالوگی از آثار هنری حراج تهران در قالب یک کتاب مستقل است؛ این کتاب نیز باید بعد از بررسی و تأیید مجوز انتشار دریافت اما ظاهراً حراج تهران در این رابطه هم بدون مجوز رسمی از وزارت ارشاد، اقدام به انتشار کتاب کرده است.

,

این سؤال از وزارت ارشاد مطرح می‌شود؛ چطور است که کتاب‌ها و حتی تقویم‌های تصویری برای انتشار باید استعلام شود و مجوز بگیرند اما کتابی که تصاویری از حدود 300 اثر را در برمی‌گیرد، می‌تواند بدون مجوز چاپ شود؟!

,

,

, ,

 

,

با توجه به استمرار فعالیت‌های حراج بزرگ تهران این طور به نظر می‌رشد که گویا دادن مجوز غیررسمی با عبور از قوانین وزارت ارشاد، توسط برخی از مدیران هنری وزارت ارشاد انجام می‌شود که این حراج به راحتی طی 4 دوره بدون شفافیت و در سکوتی عجیب فعالیت کرده است. حتی شنیده‌های خبرنگار تجسمی حاکی از روابط تجاری تعدادی از مسئولان با واسطه‌های برگزاری حراج بزرگ تهران است. شائبه‌هایی که این روزها و در ادامه این روند معیوب بیم اهالی هنرهای تجسمی هم پیچیده است؛ گویی مثلثی از دلالان و واسطه‌گران و تعدادی از مسئولان هنری کشور در این بازار مکاره مشغول به فعالیت پنهان شده‌اند.

,

بر اساس این گزارش، چهارمین حراج بزرگ تهران روز سوم خرداد در هتل آزادی  گشایش یافت و روز جمعه هشتم خرداد ماه نیز این آثار به فروش می‌رسد.

,

انتهای پیام/ج

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه