اخبار داغ

جزییات کشف لاشه پلنگ در اسفراین/ تراژدی مرگ دهمین پلنگ ایرانی طی 2 ماه!

جزییات کشف لاشه پلنگ در اسفراین/ تراژدی مرگ دهمین پلنگ ایرانی طی 2 ماه!
رئیس اداره حفاظت محیط زیست اسفراین از کشف لاشه یک قلاده پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده پارک ساریگل این شهرستان خبر داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از خبرنگار اترک نیوز ، حسین فخرانی، رئیس اداره حفاظت محیط زیست اسفراین  اظهارکرد: هفته گذشته از سوی چوپانان منطقه گزارش رویت لاشه یک قلاده پلنگ در منطقه "کمرسیره" در فاصله 3 کیلومتری پارک ساریگل داده شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  اترک نیوز,
فخرانی افزود: ماموران حفاظت محیط زیست 4 روز در منطقه گزارش شده به دنبال کشف لاشه پلنگ بودند که بلاخره در روز چهارم این لاشه را پیدا کردند.
,
به گفته وی به علت پوسیدگی لاشه و متلاشی شدن آن توسط حیوانات علت مرگ به طور قطع مشخص نبود اما باتوجه به قطع شدن جمجمه از قسمت بالای بینی با یک جسم تیز و جابه جا شدن به اندازه حدود 5 متر احتمال کشته شدن این پلنگ بسیار زیاد است..
,
فخرانی  اضافه کرد: با وجود این که در برخی مواقع روستاییان از ترس حمله پلنگ به احشام اقدام به کشتن این گونه نادر می‌کنند اما در این مورد از آن جا که منطقه فاقد سکنه است و با توجه به جوان بودن این پلنگ به نظر نمی‌رسد کشتن این پلنگ به واسطه ترس افراد از حمله این حیوان به احشام بوده باشد.
,
وی تصریح کرد: بررسی‌ها برای شناسایی و دستگیری عاملین کشته شدن این پلنگ با همکاری نیروهای امنیتی و اطلاعاتی و نیز نیروهای مردمی در دست انجام بوده و در این موارد با توجه به شواهد،  شناسایی و دستگیری عاملین در کمترین زمان امکانپذیر است.
,
نبود قوانین بازدارنده
,
رئیس اداره محیط زیست اسفراین با ابراز تاسف از اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون این دهمین پلنگی است که کشته می شود، گفت: متاسفانه قوانینی که در رابطه با برخورد با عاملان شکار و اتلاف این گونه نادر در کشور وجود دارد نه بازدارنده است و نه تادیب کننده.
,
فخرانی با بیان اینکه امسال را باید "سال سیاه پلنگ ایرانی" نامید، تاکید کرد: کشته شدن 10 پلنگ طی مدت 60 روزی که از ابتدای امسال می گذرد زنگ هشداری است که باید از سوی مسئولان و مردم جدی گرفته شود.
,
وی در خصوص تعداد این گونه نادر در استان گفت: به طور دقیق آماری از تعداد پلنگ ایرانی در منطقه خراسان شمالی وجود ندارد اما به طور متوسط هر 10 الی 14 روز یک پلنگ در منطقه مشاهده می شود.
,
فخرانی با بیان اینکه باتوجه به آگاه سازی اهالی منطقه برای حفاظت از سرمایه‌های زیستی مردم همکاری های خوبی در خصوص حفاظت از محیط زیست دارند،خاطر نشان کرد: با این وجود هنوز هم شاهد وقوع حوادث تلخ از سوی افرادی خودخواه و سودجو هستیم.
,
انتهای پیام/ر
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه