اخبار داغ

آمریکا: جیسون رضاییان باید فورا آزاد شود

آمریکا: جیسون رضاییان باید فورا آزاد شود
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بار دیگر خواستار آزادی فوری جیسون رضاییان خبرنگار واشنگتن پست شد که در ایران به اتهام جاسوسی مورد محاکمه قرار گرفته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از باشگاه خبرنگاران، جف راتکه، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سئوال خبرنگار درباره محاکمه جیسون رضاییان -- خبرنگار واشینگتن پست -- پشت درهای بسته مدعی شد: ما از گزارش‌ها درباره آغاز محاکمه جیسون رضاییان تبعه آمریکا در ایران اطلاع داریم و همچنان این مسئله را زیر نظر داریم.ما همچنان خواستار آن هستیم که همه اتهامات بی‌پایه واساسی که ضد وی مطرح شده است لغو شود و جیسون رضاییان فورا آزاد شود.

شکل محاکمه وی بر نگرانی‌های ما افزوده است و متاسفانه این مسئله همراه با فقدان کامل شفافیت و فقدان دادرسی قضایی مناسب از زمان بازداشت و زندانی شدن رضاییان مشاهده می‌شود بنابراین در حالی که ما تاکید داریم محاکمه وی باید به صورت علنی برگزار شود معتقدیم که وی اصلا نباید بازداشت می‌شد.

ما همواره مسائل مربوط به زندانی شدن و ناپدید شدن اتباع آمریکا در ایران را در حاشیه نشست‌های گروه پنج به علاوه یک و دیگر تماسهایی که با ایران درباره این مسئله داشته‌ایم مطرح کرده‌ایم و این روند را ادامه خواهیم داد تا همه این افراد آزاد شوند. با این حال درباره تحولات روز سه شنبه هیچ گونه جزییاتی برای اعلام ندارم.

راتکه همچنین درپاسخ به سئوال خبرنگار دیگر درباره نگرانی‌های آمریکا گفت ما درباره رفتارهای ایران در منطقه و مناطق دیگر نیز نگرانی داریم. ما این گونه مسایل را جدای از مسئله هسته‌ای ایران می‌دانیم. ایران براساس طرح تفاهم اولیه تعهداتی داده که به آن‌ها پایبند بوده است و این پایبندی برای ادامه این روند حیاتی و ضروری است. درباره مسئله هسته‌ای ایران باید بگویم اساس کار راستی آزمایی است و ما براساس راستی آزمایی پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای این کشور اقدام می‌کنیم و این راستی آزمایی بخش اساسی در این زمینه است.

همانطور که گفتیم گفتگوهای هسته‌ای ایران تنها به مسئله هسته‌ای این کشور مربوط می‌شود. ما از فرصت‌ها در تماس‌ها با ایران برای مطرح کردن مسایل مربوط به اتباع زندانی آمریکا در ایران استفاده می‌کنیم با این حال در این چارچوب هیچ ارتباطی میان دو این مسئله نمی‌بینیم.

راتکه درباره ارتباط وزارت خارجه آمریکا با تیم وکلای مدافع و نیز خانواده رضاییان گفت در این باره ملاحظاتی محرمانه وجود دارد و من هیچ اظهار نظری در این باره ندارم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین گفت ما در ایران دفتر حافظ منافع داریم و بار‌ها با مسئولان این دفتر درباره مشکلاتی که درباره دسترسی به رضاییان وجود دارد صحبت کرده‌ایم جزییات دیگری در این باره برای اعلام ندارم. ما باردیگر از مسئولان ایرانی می‌خواهیم که جیسون رضاییان را فورا آزاد کنند. این مسئله جدای از مذاکرات هسته‌ای است ما همچنین خواستار آزادی سعید عابدینی و امیر حکمتی و نیز همکاری ایران در پیدا کردن رابرت لوینسون هستیم تا این افراد بتوانند به آغوش خانواده‌های خود بازگردند. وی گفت مسئله محاکمه رضاییان مسئله‌ای مربوط به شفافیت نیست، اتهاماتی که ضد وی مطرح شده بی‌پایه و اساس است. این اتهامات باید لغو و وی باید فورا آزاد شود.

سامانتا پاور مدعی شد: محاکمه رضائیان به سخره گرفتن عدالت است!!!

سامانتا پاور نماینده امریکا در سازمان ملل، آزادی فوری جیسون رضائیان را خواستار شد.

به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صدا وسیما، سامانتا پاور در حساب شخصی خود در پایگاه اجتماعی توئی‌تر نوشت: محاکمه جیسون رضائیان پس از ده ماه بازداشت در حکم به سخره گرفتن عدالت است. ما آزادی فوری او را خواستاریم.

پاور مدعی شد جیسون رضائیان که در پوشش خبرنگار روزنامه امریکایی واشنگتن پست در ایران کار می‌کرد به جاسوسی متهم شده است.

محاکمه وی در یکی از شعبه‌های دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی، روز شنبه آغاز شد.

* برادر جیسون رضائیان اتهامات علیه برادرش را خنده دار نامید

خبرگزاری فرانسه در گزارشی از واشنگتن به قلم جو بیدل نوشت: برادر جیسون رضائیان خبرنگار روزنامه واشنگتن پست که ۱۰ ماه است در ایران زندانی است روز سه شنبه با درخواست از ایران برای آزادی او گفت اتهامات در مورد جاسوسی علیه برادرش «خنده دار» است.

علی رضائیان در مصاحبه با فرانس پرس در واشنگتن افزود خانواده جیسون رضائیان اجازه پیدا نکردند در محاکمه روز سه شنبه او در یک دادگاه انقلاب در تهران حضور پیدا کنند.

مادر جیسون رضائیان نیز طی دو هفته گذشته در ایران بوده است به این امید که بتواند در جلسه محاکمه پسرش حضور پیدا کند.

رضائیان گفت وقتی دیروز آن‌ها اعلام کردند این محاکمه به طور غیر علنی و در پشت درهای بسته برگزار می‌شود بدین معنی بود که مادرم و همسر جیسون اجازه نخواهند داشت در دادگاه حاضر شوند.

با این حال خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا) اعلام کرد یگانه صالحی همسر جیسون رضائیان در دادگاه حاضر شد. صالحی که او نیز یک خبرنگار است به همراه همسرش بازداشت اما پس از دو ماه و نیم بازداشت، به قید وثیقه آزاد شد. مادر جیسون رضائیان دو هفته قبل زمانی که پسرش در زندان اوین تهران اجازه ملاقات با وی را پیدا کرد از طریق گوشی تلفن توانست چهار دقیقه با او صحبت کند.

علی رضائیان در مصاحبه با فرانس پرس گفت برادرش فردی بسیار اجتماعی و خوش معاشرت است و زندان انفرادی ضربه‌ای جدی به وی وارد می‌کند. او فقط با نگهبان‌ها و بازجو‌ها تماس دارد. جیسون رضائیان از ماه ژوئیه در زندان انفرادی بوده است.

آمریکا در بحبوحه مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه پنج به اضافه یک (آمریکا، روسیه، فرانسه، چین، انگلیس و آلمان) به دفعات در حاشیه این مذاکرات به مسئله رضائیان اشاره کرده است.

علی رضائیان تصریح کرد در حالی که برخی‌ها ممکن است بر این باور باشند که سرنوشت جیسون با مذاکرات هسته‌ای ایران در هم تنیده است اما خانواده وی خواستار آن هستند که با این پرونده به طور جداگانه برخورد شود.

وی گفت مقامات ایرانی باید مدارک ارائه شده علیه جیسون رضائیان را بررسی کنند تا متوجه شوند که او هیچ اقدام بدخواهانه‌ای را انجام نداده است. جیسون به هیچ نوع اطلاعات محرمانه دسترسی نداشته است. خانواده جیسون رضائیان همچنان نگران وضع سلامت او هستند.

آمریکا روز سه شنبه از فقدان کامل شفافیت در محاکمه رضائیان انتقاد کرد و از ایران خواست «اتهامات پوچ» علیه او را کنار بگذارد. علی رضائیان گفت جیسون طی بیش از پنج ماه گذشته تقریبا هر روز تحت بازجویی بوده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, * برادر جیسون رضائیان اتهامات علیه برادرش را خنده دار نامید,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

 

,

انتهای پیام/ف

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه