اخبار داغ

برنامه‌های حمایتی از صنعت فولاد

برنامه‌های حمایتی از صنعت فولاد
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام برنامه های حمایتی وزارت صنعت و ایمیدرو از صنعت فولاد گفت: سرانه مصرف فولاد کشور باید از ۲۳۴ کیلوگرم به ۴۰۰ کیلوگرم برسد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از بورس پرس، مهدی کرباسیان در جریان برگزاری نشست همفکری و تبادل نظر با انجمن های صنفی و حرفه ای که دیشب با حضور اعضای هیات مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد در ایمیدرو برگزار شد، گفت: آخرین آمارها نشان می دهد که سرانه مصرف فولاد کشور به 234 کیلوگرم رسیده که در حالی که باید با برنامه ریزی و اقدامات لازم به این متغیر 400 کیلوگرم برسد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی ادامه داد: واقعیت این است که با شرایط فعلی معادن سنگ آهن ، دستیابی به این هدف امکان پذیر نیست . به همین دلیل اکتشاف 200 هزار کیلومتر از اراضی شرق کشور از دی 92 و طی دوره سه ساله در دستور کار قرار گرفته است. علاوه بر این لازم است بین مراحل تولید کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی و شمش توازن ایجاد شود تا روند تولید با کمبود مواد اولیه مواجه نشود.

,

رئیس ایمیدرو خاطر نشان کرد: درحالی امروزه در دنیا طرح های فولادی با ظرفیت های کمتر از 500 هزار تن و یک میلیون تن توجیه اقتصادی ندارد که کشوری مانند چین به عنوان بزرگترین تولیدکننده فولاد جهان ، درحال احداث دو واحد تولیدی جدید هریک با ظرفیت 20 میلیون تنی است.

,

کرباسیان با بیان اینکه سال گذشته طرح جامع فولاد از مرحله سنگ آهن تا شمش فولاد توسط ایمیدرو، شرکت ملی فولاد ایران و صاحب نظران بروز رسانی شده، ادامه داد: طبق این طرح ، نزدیکی به آب های آزاد به عنوان یکی از شاخص های مهم برای احداث واحدهای جدید فولادسازی معرفی شد. این ویژگی در خلیج فارس و دریای عمان دارای وجود دارد.

,

وی افزود: مشکل تامین نقدینگی واحدهای فولادساز برای اجرای طرح های توسعه یکی از دغدغه های این بخش است.علاوه بر این بدهی فولادسازان به شرکت های سنگ آهن، افت جهانی قیمت ها ، کوچک بودن معادن  و ناهمخوانی بین میزان تولید با فروش سنگ آهن، موجب شدت تا صنعت فولاد با شرایط سختی مواجه شود.

,

این مقام مسئول با اشاره به برنامه های حمایتی دولت ، توضیح داد: سال گذشته اعمال تعرفه وارداتی توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و ایمیدرو اجرا شد که طبق آن تعرفه واردات شمش از 4 به 10 درصد افزایش یافت. همچنین تعرفه مقاطع تخت فولادی و مقاطعی که تولید داخلی ندارد، 15 درصد و محصول نهایی یا مقاطع طول مانند تیرآهن و میلگرد 20 درصد تعیین شد.

به گفته کرباسیان ظرفیت فعلی تولید فولاد باید افزایش یابد.برای این منظور واردات سالانه 8 میلیون تن گندله مطرح است و سال گذشته 3 میلیون تن گندله وارد کشور شد که بیشتر آن در فولاد مبارکه به مصرف رسید. همچنین تولید فولاد خام در سال گذشته به 16.6 میلیون تن رسید که نسبت به 15.5 میلیون تن تولید  سال 92 ، حدود 7 درصد رشد داشت. انتظار می رود در سال جاری 18 میلیون تن فولاد خام و 19 میلیون تن محصولات فولادی تولید شود.

,
,
,

انتهای پیام/ن

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه