اخبار داغ

شادی در جشنواره بومی و محلی به چه قیمتی؟

شادی در جشنواره بومی و محلی به چه قیمتی؟
هرچند برگزاری جشنواره های بومی و محلی عشایری با حضور استان های مختلف کشور در نقاط مختلف کهگیلویه و بویراحمد اقدامی ارزشمند برای آشنایی نسل جدید با فرهنگ غنی و آداب رسوم عشایر ایران زمین به شمار می رود اما برخی بدعت ها در روند برگزاری رسالت اصلی این جشنواره ها را خدشه دار می کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از پایگاه خبری تحلیلی صبح زاگرس، در شرایطی که مشکلات متعدد روح هر انسانی را آزرده و زندگی را برای او ملال آور کرده است فراهم کردن زمینه برای شادی و نشاط مردم و رهانیدن افکار ناصواب از ذهن های درمانده و خسته از دشواریهای زمانه امری پسندیده و قابل تحسین است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح زاگرس,
 
,
, ,
 
,
اجرای برنامه های متنوع فرهنگی ، هنری و بومی محلی در چارچوب قانون و شرع در جامعه می تواند نیازهای هرفرد به این مقوله را بیش از بیش پاسخگو باشد و راه را بر بسیاری از ناهنجاری ها و آسیب های اجتماعی که در کمین جوانان نشسته است ببندد و دریچه جدیدی از امید به آینده و تلاش برای رسیدن به هدف را بگشاید.
,
 
,
 نکته قابل توجه این است که هیچکس منکر شادی و نشاط قانونمند در جامعه نیست و این مهم نیز نباید تحت تاثیر برخی دیدگاه های ناصواب قرار گیرد و به نوعی محکوم شود.
,
 
,
 
,
 آنچه در برگزاری جشنواره های بومی و محلی عشایری در کهگیلویه و بویراحمد مورد تاکید قرار گرفته است به نمایش گذاشتن فرهنگ ، آداب و رسوم ارزشمندی است که از روزگاران قدیم نسل به نسل به ما منتقل شده است.
,
 
,
  ترویج این رسوم غنی و سرشار از نکات آموزنده از یک سو و جلوگیری از فراموشی باورها و اعتقاداتی که تاکنون اصالت مردمان این دیار را به جهانیان معرفی کرده است از سوی دیگر نکاتی است که همواره باید به آنها توجه کرد تا برخی بدعت ها و فرهنگ های غرب گرایانه این نشان های منحصر بفرد جامعه عشایری را تحت الشعاع قرار ندهد.
,
 
,
 
,
غیرت و جان دادن در راه ناموس و وطن از ویژگی های بارز قوم لر و جامعه عشایری بوده و هیچ قدرتی نتوانسته است این خصوصیات برتر را از مردمان این دیار همیشه سرافراز جدا کند.
,
 
,
 
,
  در سالهای اخیر دنیای غرب با شدت بیشتر و روش های مختلف فرهنگ غنی ایرانی اسلامی را مورد هجوم قرار داده است تا از این طریق فرهنگ منحط خود را سیطره دهد و در این میان غیرت جوانان این مرز و بوم را نیز نشانه رفته است تا جوان ایرانی ناخواسته در دام برخی از این حربه های دشمن گرفتار شود.
,
 
,
 
,
, ,
 
,
 در جامعه عشایری رسم و رسوم زیبایی در مورد مهمان نوازی, برگزاری مراسم های عزا و ازدواج و سایر بخش ها وجود دارد که به دلیل برخی کم کارها در حوزه فرهنگ به تدریج در جامعه کمرنگ شده اند.
,
 
,
 
,
برگزاری جشنواره اقوام و عشایر ایران زمین در یاسوج  و جشنواره مشک و ملار در گچساران در هفته اخیر حرف و حدیث های زیادی را در رسانه های ارتباط جمعی به همراه داشت که یادآوری چند نکته در این زمینه ضروری به نظر میرسد.
,
 
,
 
,
 ساز و آواز و رقاصی جوانان و دختران جوان با آرایش غلیظ در یک جشنواره بومی و محلی که باید رسم و رسوم ارزشمند جامعه عشایری را برای نسل امروزی تداعی کند چه جایگاهی می تواند داشته باشد.
,
 
,
, ,
 
,
رقاصی مختلط در فرهنگ غنی جامعه عشایری لر چه جایگاهی داشته است آیا غیر از این است که فرهنگ غربی را به نام فرهنگ بومی و محلی مردمانی که در راه حفظ عزت و ناموس خود جان داده اند را ترویج می دهیم.
,
 
,
 
,
سخن دلسوزانه امام جمعه شهرستان گچساران در مورد بی حجابی در جشنواره مشک و ملارچرا باید این چنین مورد نقد قرار گیرد ؟ زنان و دختران بالغ جامعه عشایری کهگیلویه و بویراحمد کی و وکجا چنین فرهنگی داشته اند که خود رابیارایند و در جمعی نامحرم به رقاصی و پایکوبی بپردازند.
,
 
,
 
,
سوارشدن دختر جوان بر اسب در مکانی که در تیررس چشمان هزاران نامحرم قرار دارد چه جایگاهی در فرهنگ اصیل بومی و محلی این منطقه دارد؟
,
 
,
 
,
, ,
 
,
هرچند نباید از اجرای برنامه های شاد و مفرح برای ایجاد روحیه نشاط در جامعه غافل شد اما برگزاری جشنواره بومی و محلی در کهگیلویه و بویراحمد نیز باید بهانه ای برای معرفی ارزش ها و آداب و رسومی که در گذر زمان رنگ باخته اند انجام شود نه اینکه ضد ارزش ها را به نام قومی غیور و سلحشور تمام کنیم و به خود ببالیم.
,
 
,

انتهای پیام/ر

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه