اخبار داغ

در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

باهنر: اقتصاد مقاومتی باید سایه سنگینی بر برنامه ششم بیندازد/ نوبخت: صرفه جویی 6 هزار میلیارد تومانی از اعتبارات جاری و اضافه شدن آن به اعتبارات عمرانی

باهنر: اقتصاد مقاومتی باید سایه سنگینی بر برنامه ششم بیندازد/ نوبخت: صرفه جویی 6 هزار میلیارد تومانی از اعتبارات جاری و اضافه شدن آن به اعتبارات عمرانی
نائب رئیس مجلس شورای اسلامی و سخنگوی دولت با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری چهارشنبه شب شبکه دو سیما، موضوع همدلی میان دو قوه مجریه و مقننه را بررسی کردند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا  "محمدرضا باهنر" نائب رئیس مجلس شورای اسلامی و "محمدباقر نوبخت" سخنگوی دولت با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری چهارشنبه شب شبکه دو سیما، به بررسی موضوع همدلی، میان دو قوه مجریه و مقننه پرداختند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
در ابتدا این برنامه باهنر در پاسخ به این سؤال که تعامل دولت یازدهم و مجلس نهم را چگونه ارزیابی می‌کنید گفت: شروع کار مجلس با دولت یازدهم شروع بسیار خوبی بود، مبتنی بر آمار و کار تطبیقی یعنی ما بارها عرض کردیم که در طول این ده دولت یعنی دولت گذشته و نه مجلس  معدل رای اعتماد وزرا از مجلس بالاترین معدل بود و نفر اولی هم که در دولت یازدهم توانست رای اعتماد از 290 نماینده کسب کند این رای اعتماد بعد از انقلابی بی نظیر بود.
,
 
,
وی ادامه داد: البته در ادامه کار یک بحثی در رابطه با وزیر علوم پیش آمد و یک صحبت‌هایی رد و بدل شد و 5، 6 ماه طول کشید و نهایتاً منجر به تشدید طرح استیضاح ایشان شد و در رابطه با وزارت علوم یک چالش‌هایی وجود داشت اما اگر از این موارد بگذریم بنده گمان می‌کنم که برخی از دوره های از جمله مشکلاتی که در کشور بعضاً ناشی از بی تدبیری‌ها و یا عدم استفاده از ظرفیت‌ها وجود دارد با کمک دولت و مجلس قابل باز شدن است و ما می‌توانیم کمک کار یکدیگر باشیم کما این که در طول همین مدت نیز که دولت دو لایحه بودجه را تقدیم مجلس کرده به همین صورت بوده است.
,
 
,
نائب رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: همچنین قوانین مهمی چون رفع موانع تولید گرچه از نظر زمانی مقداری معطل ماند کار بسیار خوب علمی بر روی آن صورت گرفت و گمان می‌کنم این همدلی و هم زبانی را می‌شود با قدرت و محتوای بیشتری ادامه داد.
,
 
,
در ادامه این برنامه نوبخت نیز در راستای ارزیابی خود از عملکرد دولت یازدهم تا مجلس نهم اظهار داشت: بنده گمان می‌کنم فرجام این کار قطعاً بهتر از آغاز آن خواهد بود ضمن این که آقای باهنر صحبت‌های خود را از جای خوبی شروع کردند.
,
 
,
همدلی به معنای مسامحه و نادیده گرفتن وظایف هر یک از قوا نیست
,
 
,
وی ادامه داد: در موضوع رای اعتماد شاهد همراهی مجلس در ابراز اعتماد به اکثریت وزرا بودیم هر چند در این ارتباط چند نفر از وزرای پیشنهادی رای نیاوردند ضمن این که پس از آن نیز سؤالاتی از وزرا مطرح شد اما در همین جا هم می‌شود نماد واقعی از همدلی و هم زبانی را جست به شرط این که معنای این همدلی را مصالحه و نادیده گرفتن وظایف و مأموریت‌های حرکت با قوا تعریف نکرد.
,
 
,
سخنگوی دولت اضافه کرد: مجلس حق دارد که نسبت به وزرا اظهار نظر کند و دولت حق دارد کسانی را که گمان می‌کنند شایسته هستند را به مجلس معرفی کند اما مهم این است که در این نوعی تهاتر و تقارب وظایف، اتفاقی که می‌افتد چقدر طرفین ظرفیت داشته باشند که حقوق یکدیگر را به رسمیت بشناسند.
,
 
,
نوبخت اضافه کرد: اگر مجلس وظایف خود را انجام داد ولی در یک جا با دولت هم نظر نبود  هر کس باید وظیفه خود را انجام دهد و در این جا همدلی به منزله تسلیم شدن یکی به دیگری نیست.
,
 
,
وی تصریح کرد: دولت در هر مورد به محض این که مجلس نسبت به وزیری عدم اعتماد خود را ابزار کرد دولت با سعه‌صدر پذیرفت و رئیس جمهور ضمن تشکر از مجلس فرد دیگری را معرفی کرد یا وقتی استیضاح پیش آمد و بعد از آن چند وزیر دیگر پیشنهاد توسط مجلس رای اعتماد کسب نکردند دولت تکدر خاطر نشد چرا که مجلس از حقوق قانونی خود استفاده کرد.
,
 
,
قانون فصل الخطاب اختلاف نظر میان دولت و مجلس است
,
 
,
سخنگوی دولت تاکید کرد: هر یک از دو قوه تلاش می‌کنند تا اهداف مشترکی چون تقویت نظام، خدمت به مردم و توسعه کشور محقق سازند اما اگر گاهی اوقات در مصادیق اختلاف نظر پیش آید در این جا قانون فصل الخطاب خواهد بود.
,
 
,
در ادامه این برنامه باهنر در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این که ممکن است برخی اظهارنظرها این تعامل را خدشه دار کند و چگونه می‌توان مانع از این کار شد گفت: شاکله دولت با مجلس یک وجدان عمومی و یک رفتار عمومی دارد که بنده گمان می‌کنم رفتار عمومی دولت یازدهم رفتار بسیار متین، خوب و قابل قبولی است.
,
 
,
وی ادامه داد: به طور مثال دکتر روحانی در بدو شروع کار خود و بعد از مراسم تحلیف وزرا پیشنهادی خود را معرفی کرد در صورت که بر اساس قانون وی فرصت بیشتری برای انجام این کار داشت و یا در  تقدیم لایحه بودجه به مجلس ما شاهد بودیم که اولین لایحه بودجه ای که توسط دولت به مجلس تقدیم شد بعد از 8 سال سر وقت قانونی به مجلس تقدیم شد در صورت که ما سال‌های گذشته شاهد بودیم ارائه لایحه بودجه به قدری به تعویق می‌افتاد که ما مجبور بودیم بودجه را به صورت چند دوازدهم تشریح کنیم.
,
 
,
نوبخت با اشاره به این که باید هماهنگی و همدلی داخلی میان دولت و مجلس حفظ شود گفت: در مجلس علاوه بر این که هر فرد وظایف قانونی خود را انجام می‌دهد باید به توافق نوشته و نانوشته دیگری هم نیز عمل کنند.
 
سخنگوی دولت با اشاره به این که مدیریت برخی رفتارها باید سنجیده صورت گیرد ادامه داد: قبل از برگزاری جلسات ، سفارشات و تذکرات داده می‌شود.
 
وی با بیان این که ممکن است فردی از مجموعه کارگزاران دولت فکر کند آن چه به نظرش می‌رسد را می‌تواند بر زبان جاری کند گفت: نباید نظرات شخصی را منعکس کرد.
 
نوبخت با بیان این که رئیس جمهور در جلسات هیأت وزیران همیشه تذکرات لازم را اعلام می‌کنند اظهار داشت: رئیس جمهور هر آن چه را که لازم باشد به منظور افزایش کارایی اعلام می‌کند.
 
سخنگوی دولت با تاکید بر این که باید مأموریت‌هایمان را به درستی انجام دهیم خاطر نشان کرد: اعتلای نظام، رضایت مردم و خدمت به آحاد ملت از مهم‌ترین مباحثی است که باید مورد توجه قرار دهیم.
 
ضرورت دنباله روی از سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی
 
وی با اشاره به این که ممکن است در مصداق مجلس و دولت با هم تفاوت داشته باشند ادامه داد: دو برنامه را پیش رو داریم که یکی مربوط به بودجه سال 1395 و دیگری برنامه ششم توسعه است.
نوبخت با اشاره به این که در برنامه ششم توسعه قرار است تحولی از سوی دولت اتفاق بیفتد گفت: باید سریع‌تر از آن چه که انجام می‌دهیم نتایج را منعکس کنیم.
 
سخنگوی دولت با اشاره به این که بعد از ابلاغ 24 بند سیاست اقتصاد مقاومتی ساز و کارهایی از سوی رئیس جمهور به معاون اول ابلاغ شده است اظهار داشت: در این رابطه برنامه دستگاه‌ها را مشخص کردیم به طوری که مشخص شد هر یک از بندها به کدام وزارت خانه مرتبط می‌شود و برنامه های آن‌ها نیز در شورای اقتصاد به بررسی و تصویب رسید.
 
وی با اشاره به این که باید آثار اجرا در اقتصاد مقاومتی دیده شود افزود: وزارت جهاد کشاورزی گزارش امید بخشی را منتشر کرده است به طوری ه طراز منفی بین واردات و صادرات محصولات کشاورزی جبران شد.
 
 
نوبخت ادامه داد: بعد از دو سال رکود باید تلاش بیشتری را در جهت افزایش تولید انجام دهیم گفت: در رفع موانع تولید تاکید بسیاری شده است بنابراین باید بتوانیم سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را به خوبی دنبال کنیم.
 
صرفه جویی 6 هزار میلیارد تومانی از اعتبارات جاری و اضافه شدن آن به اعتبارات عمرانی
 
سخنگوی دولت با اشاره به این که 6 هزار میلیارد تومان از اعتبارات جاری را صرفه جویی کرده‌ایم گفت: این میزان صرفه جویی را به اعتبارات عمرانی اضافه خواهیم کرد.
 
وی با اشاره به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: این سیاست‌ها برای دستیابی به سند چشم انداز توسعه است.
 
نوبخت خاطر نشان کرد: تمام تلاش دولت بر این است که بتواند رشد منفی اقتصاد را به مثبت تبدیل کند.
 
سخنگوی دولت با اشاره به این که در سال گذشته رشد اقتصادی 4-3 درصد بود ادامه داد: رشد اقتصادی باید 8 درصد می‌شد.
 
وی با اشاره به این که باید میزان وابستگی‌مان را به درآمدهای نفتی کاهش دهیم گفت:  فرمایشات مقام معظم رهبری برای مجلس و دولت عامل مشوق محسوب می‌شود.
 
نوبخت با اشاره به این که خودمان را بر بدترین و بهترین وضعیت آماده کرده‌ایم افزود: دولت به دنبال مهار تورم و رضایت مردم است.
 
باهنر در ادامه برنامه با اشاره به وجدان عمومی دولت و مجلس گفت: در برخی از موارد ممکن است با نماینده ایی به  تندی صحبت کرده باشم البته پس از آن عذرخواهی نیز کردم.
 
وی با اشاره به این که وجدان عمومی مجلس نظم، انضباط و اقتدار را می‌پسندد ادامه داد: ممکن است در دولت فردی حرفی بزند و خوش آیند نباشد.
 
نائب رئیس مجلس با اشاره به واژه دلواپسی در مسائل سیاسی  گفت: نباید به حدی این واژه غلیظ شود که مذاکره کنندگان را خائن تصور کرد.
 
باهنر با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری پیرامون اقتصاد مقاومتی خاطر نشان کرد: ایشان  فرمودند که بیش از هزار بار کلمه اقتصاد مقاومتی را از زبان مسئولین شنیده‌ام.
 
وی با اشاره به این که مضمون مطالبه حضرت آقا این بود که مجلس و دولت باید گزارش کار بدهند تا گیر کارها مشخص شود.
 
نائب رئیس مجلس با اشاره به 24 بند اقتصاد مقاومتی اضافه کرد: یکی از بندهای اقتصادی مقاومتی کاهش هزینه های دولت است بنابراین باید اذعان داشت که کاهش هزینه دولت با چه هزینه ای و از چه راه‌هایی صورت می‌گیرد.
 
باهنر  با اشاره به این که هر کسی ادله خود را در این رابطه بیان می‌کند گفت: ایجاد شغل به معنای بستن یک بیکار به خزانه دولت نیست.
 
وی با اشاره به این که نباید به توسعه بیکاری دامن زد گفت: موارد ریز و دقیق را باید یکی پس از دیگری حل کرد.
 
باید کمترین ضرر و بیشتری منفعت را به دست آوریم
 
نائب رئیس مجلس با اشاره به این که بعضی از لوازم مقاومتی پذیرشش سخت است گفت: از ابتدا می‌دانیم هدفمندی یارانه‌ها چقدر کسری دارد بنابراین باید به نقطه ای برسیم که کمترین ضرر و بیشترین منفعت را به دست آوریم.
 
باهنر با اشاره به این که دولت و مجلس باید به توزیع امور بپردازند افزود: متأسفانه هنوز برخی از امور به نقطه اجرا نرسیده است.
 
اقتصاد مقاومتی باید سایه سنگینی بر برنامه ششم داشته باشد
 
وی با اشاره به این که مطالعات انجام شده است اما قدم‌های اجرایی کمی با تأخیر روبرو شده است ادامه داد: سیاست اقتصاد مقاومتی باید سایه سنگینی بر برنامه ششم داشته باشد.
 
نائب رئیس مجلس با بیان این که برنامه ششم توسعه باید با محوریت اقتصاد مقاومتی جمع کنیم اظهار داشت: باید نقاط اجرا را زودتر طراحی کنیم.
 
باهنر  با اشاره به این که دولت ظرف یک سال درآمد نفتی‌اش به نصف کاهش پیدا کرده است گفت: دولت امسال را با نصف درآمد نفتی سال گذشته کشور را بهتر از سال قبل آن اداره کرده است.
 
وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری پیرامون بحث مذاکرات ادامه داد: ممکن است برخی از مسئولین از کمبود منابع سخن بگویند.
 
نباید نبود منابع بن بست به وجود آورد
 
نائب رئیس مجلس با اشاره به این که کمبود منابع مشکل و معضل است گفت: نباید نبود منابع بن بست به وجود آورد.
 
باهنر با تاکید بر این که اقتصاد مقاومتی راه‌ها را باز می‌کند گفت: در بودجه به هیچ وجه مشاهده نکردیم که اگر تحریم‌ها برداشته شود مردم در خوشی زندگی می‌کنند.
 
وی با اشاره به این که بر اساس واقعیات موجود بودجه را تصویب کرده‌ایم افزود:  اگر گشایشی صورت گیرد باید ببینیم آمادگی استفاده خوب از گشایش‌ها را داریم.
 
انتهای پیام/م
,
نوبخت با اشاره به این که باید هماهنگی و همدلی داخلی میان دولت و مجلس حفظ شود گفت: در مجلس علاوه بر این که هر فرد وظایف قانونی خود را انجام می‌دهد باید به توافق نوشته و نانوشته دیگری هم نیز عمل کنند.
,
 
,
سخنگوی دولت با اشاره به این که مدیریت برخی رفتارها باید سنجیده صورت گیرد ادامه داد: قبل از برگزاری جلسات ، سفارشات و تذکرات داده می‌شود.
,
 
,
وی با بیان این که ممکن است فردی از مجموعه کارگزاران دولت فکر کند آن چه به نظرش می‌رسد را می‌تواند بر زبان جاری کند گفت: نباید نظرات شخصی را منعکس کرد.
,
 
,
نوبخت با بیان این که رئیس جمهور در جلسات هیأت وزیران همیشه تذکرات لازم را اعلام می‌کنند اظهار داشت: رئیس جمهور هر آن چه را که لازم باشد به منظور افزایش کارایی اعلام می‌کند.
,
 
,
سخنگوی دولت با تاکید بر این که باید مأموریت‌هایمان را به درستی انجام دهیم خاطر نشان کرد: اعتلای نظام، رضایت مردم و خدمت به آحاد ملت از مهم‌ترین مباحثی است که باید مورد توجه قرار دهیم.
,
 
,
ضرورت دنباله روی از سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی
,
 
,
وی با اشاره به این که ممکن است در مصداق مجلس و دولت با هم تفاوت داشته باشند ادامه داد: دو برنامه را پیش رو داریم که یکی مربوط به بودجه سال 1395 و دیگری برنامه ششم توسعه است.
,
نوبخت با اشاره به این که در برنامه ششم توسعه قرار است تحولی از سوی دولت اتفاق بیفتد گفت: باید سریع‌تر از آن چه که انجام می‌دهیم نتایج را منعکس کنیم.
,
 
,
سخنگوی دولت با اشاره به این که بعد از ابلاغ 24 بند سیاست اقتصاد مقاومتی ساز و کارهایی از سوی رئیس جمهور به معاون اول ابلاغ شده است اظهار داشت: در این رابطه برنامه دستگاه‌ها را مشخص کردیم به طوری که مشخص شد هر یک از بندها به کدام وزارت خانه مرتبط می‌شود و برنامه های آن‌ها نیز در شورای اقتصاد به بررسی و تصویب رسید.
,
 
,
وی با اشاره به این که باید آثار اجرا در اقتصاد مقاومتی دیده شود افزود: وزارت جهاد کشاورزی گزارش امید بخشی را منتشر کرده است به طوری ه طراز منفی بین واردات و صادرات محصولات کشاورزی جبران شد.
,
 
,
 
,
نوبخت ادامه داد: بعد از دو سال رکود باید تلاش بیشتری را در جهت افزایش تولید انجام دهیم گفت: در رفع موانع تولید تاکید بسیاری شده است بنابراین باید بتوانیم سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را به خوبی دنبال کنیم.
,
 
,
صرفه جویی 6 هزار میلیارد تومانی از اعتبارات جاری و اضافه شدن آن به اعتبارات عمرانی
,
 
,
سخنگوی دولت با اشاره به این که 6 هزار میلیارد تومان از اعتبارات جاری را صرفه جویی کرده‌ایم گفت: این میزان صرفه جویی را به اعتبارات عمرانی اضافه خواهیم کرد.
,
 
,
وی با اشاره به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: این سیاست‌ها برای دستیابی به سند چشم انداز توسعه است.
,
 
,
نوبخت خاطر نشان کرد: تمام تلاش دولت بر این است که بتواند رشد منفی اقتصاد را به مثبت تبدیل کند.
,
 
,
سخنگوی دولت با اشاره به این که در سال گذشته رشد اقتصادی 4-3 درصد بود ادامه داد: رشد اقتصادی باید 8 درصد می‌شد.
,
 
,
وی با اشاره به این که باید میزان وابستگی‌مان را به درآمدهای نفتی کاهش دهیم گفت:  فرمایشات مقام معظم رهبری برای مجلس و دولت عامل مشوق محسوب می‌شود.
,
 
,
نوبخت با اشاره به این که خودمان را بر بدترین و بهترین وضعیت آماده کرده‌ایم افزود: دولت به دنبال مهار تورم و رضایت مردم است.
,
 
,
باهنر در ادامه برنامه با اشاره به وجدان عمومی دولت و مجلس گفت: در برخی از موارد ممکن است با نماینده ایی به  تندی صحبت کرده باشم البته پس از آن عذرخواهی نیز کردم.
,
 
,
وی با اشاره به این که وجدان عمومی مجلس نظم، انضباط و اقتدار را می‌پسندد ادامه داد: ممکن است در دولت فردی حرفی بزند و خوش آیند نباشد.
,
 
,
نائب رئیس مجلس با اشاره به واژه دلواپسی در مسائل سیاسی  گفت: نباید به حدی این واژه غلیظ شود که مذاکره کنندگان را خائن تصور کرد.
,
 
,
باهنر با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری پیرامون اقتصاد مقاومتی خاطر نشان کرد: ایشان  فرمودند که بیش از هزار بار کلمه اقتصاد مقاومتی را از زبان مسئولین شنیده‌ام.
,
 
,
وی با اشاره به این که مضمون مطالبه حضرت آقا این بود که مجلس و دولت باید گزارش کار بدهند تا گیر کارها مشخص شود.
,
 
,
نائب رئیس مجلس با اشاره به 24 بند اقتصاد مقاومتی اضافه کرد: یکی از بندهای اقتصادی مقاومتی کاهش هزینه های دولت است بنابراین باید اذعان داشت که کاهش هزینه دولت با چه هزینه ای و از چه راه‌هایی صورت می‌گیرد.
,
 
,
باهنر  با اشاره به این که هر کسی ادله خود را در این رابطه بیان می‌کند گفت: ایجاد شغل به معنای بستن یک بیکار به خزانه دولت نیست.
,
 
,
وی با اشاره به این که نباید به توسعه بیکاری دامن زد گفت: موارد ریز و دقیق را باید یکی پس از دیگری حل کرد.
,
 
,
باید کمترین ضرر و بیشتری منفعت را به دست آوریم
,
 
,
نائب رئیس مجلس با اشاره به این که بعضی از لوازم مقاومتی پذیرشش سخت است گفت: از ابتدا می‌دانیم هدفمندی یارانه‌ها چقدر کسری دارد بنابراین باید به نقطه ای برسیم که کمترین ضرر و بیشترین منفعت را به دست آوریم.
,
 
,
باهنر با اشاره به این که دولت و مجلس باید به توزیع امور بپردازند افزود: متأسفانه هنوز برخی از امور به نقطه اجرا نرسیده است.
,
 
,
اقتصاد مقاومتی باید سایه سنگینی بر برنامه ششم داشته باشد
,
 
,
وی با اشاره به این که مطالعات انجام شده است اما قدم‌های اجرایی کمی با تأخیر روبرو شده است ادامه داد: سیاست اقتصاد مقاومتی باید سایه سنگینی بر برنامه ششم داشته باشد.
,
 
,
نائب رئیس مجلس با بیان این که برنامه ششم توسعه باید با محوریت اقتصاد مقاومتی جمع کنیم اظهار داشت: باید نقاط اجرا را زودتر طراحی کنیم.
,
 
,
باهنر  با اشاره به این که دولت ظرف یک سال درآمد نفتی‌اش به نصف کاهش پیدا کرده است گفت: دولت امسال را با نصف درآمد نفتی سال گذشته کشور را بهتر از سال قبل آن اداره کرده است.
,
 
,
وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری پیرامون بحث مذاکرات ادامه داد: ممکن است برخی از مسئولین از کمبود منابع سخن بگویند.
,
 
,
نباید نبود منابع بن بست به وجود آورد
,
 
,
نائب رئیس مجلس با اشاره به این که کمبود منابع مشکل و معضل است گفت: نباید نبود منابع بن بست به وجود آورد.
,
 
,
باهنر با تاکید بر این که اقتصاد مقاومتی راه‌ها را باز می‌کند گفت: در بودجه به هیچ وجه مشاهده نکردیم که اگر تحریم‌ها برداشته شود مردم در خوشی زندگی می‌کنند.
,
 
,
وی با اشاره به این که بر اساس واقعیات موجود بودجه را تصویب کرده‌ایم افزود:  اگر گشایشی صورت گیرد باید ببینیم آمادگی استفاده خوب از گشایش‌ها را داریم.
,
 
,
انتهای پیام/م
,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه