اخبار داغ

تاثیر شبکه های اجتماعی بر روابط زناشویی

تاثیر شبکه های اجتماعی بر روابط زناشویی
کارشناس اجتماعی سیستان وبلوچستان با بیان اینکه حضور دختران و پسران مختلف در فضاها و گروه هایی که در شبکه های اجتماعی تشکیل می دهند، گفت: این فعالیت ها در انواع گروه ها دید همسران را نسبت به زندگی عوض کرده و باعث ایجاد اختلافات بسیاری در کانون خانواده ها شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از زاهدانه، سال ها پیش زمانی که برای اولین بار تلفن همراه پا به عرصه ارتباطات گذاشت، هیچ کس فکرش را نمی کرد که در مدت زمان کوتاهی این وسیله ارتباطی جزو وسایل ضروری افراد شود. با گستردگی روز افزون تلفن همراه در میان مردم و به ویژه جوانان این وسیله جزو ابزارهایی شده که طی ساعات شبانه روز، جدایی از آن برای عده ای ناممکن شده است.
تلفن های همراهی که بر خلاف شکل و شمایل ساده ظاهری، امکان ذخیره و بارگذاری رایگان برنامه هایی همچون نرم افزارهای وایبر، تانگو، اینستاگرام، بی تالک و ... را در اختیار کاربر قرار داده است و برای استفاده از آن نیز نیازی به پرداخت هزینه نیست.
در همین فاصیه زمانی فضای مجازی توانست در زندگی مردم جایگاه ویژه ای پیدا کند به نحوی که در حال حاضر چیزی حدود 42 میلیون نفر ایرانی در شبکه‌های اجتماعی فعال هستند. این تعداد همه اقشار جامعه و همه رده‌های سنی را در بر گرفته است. به گفته کارشناسان، با توجه به نقش تاثیرگذار اینترنت و شبکه‌های ارتباطی بر روی جامعه، نمی‌توان منکر تاثیرگذاری شبکه‌های ارتباطی جدید بر خانواده و روابط زناشویی شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا ,
,
,
, ,

در این راستا جامعه شناس و استاد دانشگاه سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار زاهدانه با بیان اینکه امروزه با ورود وسایل و فناوری های جدید به خانه ها شاهد شکاف و فاصله بین والدین و فرزندان هستیم، اظهار داشت: پیشرفت فناوری روابط موجود میان والدین و فرزندان را سرد و کمرنگ کرده است.
ابراهیم مرادقلی گفت: امروزه اینترنت و تلفن های همراه در زندگی اجتماعی جای دوستان و نزدیکان را گرفته و در حقیقت جایگزین روابط دوستانه و فامیلی شده است.
مرادقلی افزود: نوجوانان و جوانان تا زمانی که آگاهی لازم را در خصوص آسیب های چنین نرم افزارهایی کسب نکرده اند نباید از آنها استفاده کنند، زیرا عوارض این امر جبران ناپذیر است.
وی ادامه داد: در فضای مجازی شاهد تبادل عکس ها و اطلاعات شخصی هستیم که از سوی کاربران برای همه به اشتراک گذاشته می شود و این امر خود بی بند و باری را به دنبال دارد و جوانان را دچار نوعی انزوا و گوشه‌گیری می کند.

, زاهدانه,
,
,
,
, ,

وی بیان کرد: والدین در خصوص نظارت بر فرزندان خود برای استفاده از فضاهای مجازی نقش مؤثری دارند که باید براساس فرهنگ خانوادگی خود این موضوع را جدی بگیرند و نگذارند فرزندانشان به طور مخفی از چنین شبکه ها و نرم افزارهایی که آسیب های اجتماعی را به دنبال دارد و در خصوص آن آموزش ندیده اند، استفاده کنند؛ چرا که چنین نرم افزارهایی به شکل نامحسوس باعث تغییرات فرهنگی می شود که با آسیب های زیادی همراه است.
این کارشناس و جامعه شناس با بیان اینکه استفاده از چنین نرم افزارهایی باعث ایجاد اختلاف میان همسران شده است، عنوان کرد: در واقع حضور دختران و پسران مختلف در این فضاها و گروه هایی که تشکیل می دهند، دید همسران را نسبت به زندگی عوض کرده و باعث ایجاد اختلافات بسیاری در کانون خانواده ها شده است.
مرادقلی اعتقاد دارد: فضاهای مجازی را می توان یکی از عوامل رکود روابط خانوادگی دانست.

,
,
,
, ,

وی تصریح کرد: مشکلات اخلاقی زیادی از طریق همین شبکه های اجتماعی در جامعه ایجاد می شود چرا که درباره هیچ کدام از نرم افزارها قبل از ورود به جامعه اطلاع رسانی نمی ‌شود، بر همین اساس رسانه ها باید با ایفای نقش اطلاع‌رسانی و ترویج الگوهای زندگی سالم برای کاهش وقوع جرم و افزایش احساس امنیت در جامعه تلاش بیشتری کنند تا ضربه کمتری به جوانان در جامعه و خانواده وارد شود.
مرادقلی در پایان خاطر نشان کرد: دسترسی ساده و ارزان قیمت به اینترنت، کافی است تا افراد بتوانند ساعت ها با دورترین نقاط جهان ارتباط تلفنی برقرار کنند و به دانلود رایگان فیلم، تصویر و صدا بپردازند چرا که استفاده از این نرم افزارها ساده، آسان و مهم تر از همه رایگان است و این امر اگر فرهنگ سازی نشود، می تواند در طولانی مدت امنیت خانواده ها را تحت تأثیر قرار دهد.

,
,

انتهای پیام/ر

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه