اخبار داغ

واکنش های بین المللی به انتخاب بحث برانگیز "سپ بلاتر"

واکنش های بین المللی به انتخاب بحث برانگیز "سپ بلاتر"
انتخاب سپ بلاتر یک روز بعد از بازداشت 6 نفر از معاونین وی، واکنش های بین المللی بسیاری را در پی داشته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانابه نقل از «تیتریک»؛ سپ بلاتر برای پنجمین بار پیاپی روز جمعه به ریاست فدراسیون بین‌المللی فوتبال برگزیده شد. تنها رقیب بلاتر در این انتخابات علی بن حسین، شاهزاده اردنی از نامزدی اش از رقابت با بلاتر کنار رفت. این رأی ‌گیری در ابتدا نتیجه قاطعی نداشت. سپ بلاتر در این انتخابات ۱۳۳ رأی آورد و تنها رقیبش، علی بن حسین هم ۷۳ رأی.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,

این در حالی ست که پیش از این از بلاتر خواسته شد بود تا از مقامش و نامزدی اش در انتخابات فیفا به خاطر فساد در فیفا کنار رود.

,

 

,

بلاتر گفته است: "من کامل نیستم. هیچ شخصی کامل نیست. اما با هم وظیفۀ خوبی را انجام خواهیم داد."

,
غا
, غا,

انتخاب مجدد او برای یک دوره چهارساله دیگر در میانه یکی از پرسروصداترین رسوایی‌های فساد مالی سال‌های اخیر جهان و در حالی که کار به بازداشت دو تن از معاونان او و چند تن دیگر از مقامات بلندپایه فیفا کشیده٬ واکنش‌های گسترده‌ای در پی داشته است.

,

 

,
غا
, غا,

 

,

اما "میشل پلاتینی"٬ رئیس اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) که از جدی‌ترین مخالفان ابقای سپ بلاتر در مقام ریاست فیفا بود٬ پس از اعلام نتایج رای‌گیری گفت: «ایجاد تغییر در فیفا حیاتی است و من به اینکه یوفا حامی و منادی جنبش تغییر در فیفا بود افتخار می‌کنم.» او پیش‌تر از ۲۰۹ عضو رای‌دهنده فیفا خواسته بود که به علی بن حسین٬ تنها رقیب سپ بلاتر در انتخابات ریاست فیفا رای دهند. به گفته میشل پلاتینی «بازیابی آبرو و اعتبار فیفا بدون ایجاد تغییر ممکن نخواهد بود.»

,

 

,

غا

, غا,


جاش ارنست٬ سخنگوی کاخ سفید٬ در این باره گفت: « نسبت به انتخاب مجدد سپ بلاتر واکنشی فوری نشان نخواهیم داد. با وجود رسوایی مربوط به فساد در عرصه جهانی فوتبال، هیچ توضیحی درباره انتخاب مجدد سپ بلاتر رئیس فدراسیون بین المللی فوتبال ندارد. این تصمیمی درون‌سازمانی است که در چنین شرایط بحرانی و آشفته‌ای اتخاذ شده و ما این آزادی را به آنها می‌دهیم که چنین تصمیمی بگیرند.»

,
,

 

,
غا
, غا,

"ویتالی موتکو"  وزیر ورزش روسیه٬ که کشورش میزبان جام جهانی ۲۰۱۸ و از حامیان سپ بلاتر است٬ گفت که از انتخاب مجدد او به عنوان رئیس فیفا خشنود است٬ اما تاکید کرد که بدنه فدراسیون بین‌المللی فوتبال نیاز به اصلاحات دارد. او گفت: «به عنوان اعضای خانواده اروپا٬ به نظر ما ضروری است که از این ماجراها درس‌های جدی بگیریم و راه را برای تغییر باز کنیم.»

,

 

,

غا

, غا,


"ولادیمیر پوتین" رئیس‌جمهور روسیه هم گفت که بازداشت مقامات ارشد فیفا دو روز پیش از رای‌گیری «تلاش آشکاری برای سد کردن راه انتخاب مجدد سپ بلاتر بود که ناکام ماند.» پوتین پیش‌تر هم از اعمال فشار بر سپ بلاتر برای بازپس‌گیری میزبانی جام جهانی ۲۰۱۸ از روسیه شکایت کرده بود.

,
,
غا
, غا,

"دیوید کامرون" نخست وزیر انگلیس نیز  خواهان کناره گیری بلاتر شده بود.

,

 

,

سپ بلاتر در سال 1998 جایگزین هاوه لانژ برزیلی شد و از آن موقع تاکنون ریاست فیفا را بر عهده دارد.

,

 

,

رای گیری روز جمعه در حالی صورت گرفت که دو روز پیش از آن تعدادی از مقامات فیفا به جرم اختلاس و فساد مالی دستگیر و تحویل دادگستری آمریکا شدند.ظاهراً، وزارت دادگستری آمریکا در حال آماده‌سازی طرح دعوی در دادگاه علیه دستگیرشدگان است، به همین دلیل آن‌ها باید به ایالات متحده تحویل داده شوند.

,

از این شش نفر که  به پول‌شویی، اخاذی و تقلب در دو دهه گذشته متهم شده‌اند، می توان به افراد زیر اشاره کرد:

,

"ادوواردو لی" از کاستاریکا، که قرار بود بزودی به عضویت کمیته اجرایی (فیفا) درآید، "یوجینیو فیگوریدو"، از اروگوئه که رئیس نهاد فوتبال آمریکای جنوبی موسوم به "کونمبول" است و "خوزه ماریا مارین" از برزیل و از اعضای کمیته فیفا از جمله دیگر افرادی بوده‌اند که دیده شده، پلیس آنها را از هتل بیرون برده است.

,

برخی نهادهای بین المللی مانند اتحادیه فوتبال اروپا و کشورهای استرالیا، آمریکا و کانادا و انگلیس اعلام کرده بودند که به بلاتر رای نمی دهند.

,

امتی - تیتر یک

,

انتهای پیام/گ

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه