اخبار داغ

روایتی از حقوق بشر آمریکایی

روزشمار جنایات شیمیایی صدام از زبان مسئول پدافند شیمیایی دفاع مقدس/علت ادامه حملات شیمیایی عراق چه بود؟

روزشمار جنایات شیمیایی صدام از زبان مسئول پدافند شیمیایی دفاع مقدس/علت ادامه حملات شیمیایی عراق چه بود؟
مسئول پدافند شیمیایی در دوران جنگ تحمیلی گفت: عراق با اطمینان از اینکه کشورهایی مثل آمریکا در سازمان ملل از آنها حمایت می کنند، تا اواخر جنگ ما از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرد که این کارش باعث خسارت های زیادی برای ایران شد. دلایل سکوت بعضی جوامع بین الملل مشخص بود، چون خودشان در این داستان تلخ، شریک بودند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از کوله بار، سردارمحمدباقر نیکخواه، مسئول پدافند شیمیایی در دوران جنگ تحمیلی، ابتدا درباره تشکیل پدافند شیمیایی در جنگ می‌گوید: من 4 سال ابتدای دفاع مقدس، مسئول تبلیغات جبهه و جنگ بودم. در عملیات والفجر 8 به عنوان مسئول (ش.م.ر) قرارگاه خاتم الانبیا(ع) منصوب شدم. عوامل شیمیایی به عناصری گفته می شود که به صورت جامد مایع و گاز برای ایجاد رعب و هراس و پیشروی طرف مقابل، به کار گرفته می شود که عراق از سال 62 به بعد، به طور گسترده از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کوله بار,

, ,

*(ش م ر) چگونه شکل گرفت

, *(ش م ر) چگونه شکل گرفت, *(ش م ر) چگونه شکل گرفت,

سال 64 در جلسه‌ای که با فرماندهان جنگ داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که نمی توانیم در برابر حجم گسترده عوامل شیمیایی عراق ایستادگی کنیم. به همین دلیل، طرح تشکیل 4 تیپ پدافند شیمیایی مستقل چند گردان را برای کنترل دامنه تک شیمیایی دشمن ارائه دادیم.
 
سردار نیکنام در ادامه، با اشاره به وظایف این یگان‌های پدافند شیمیایی برای مقابله با سلاح‌های شیمیایی دشمن می‌افزاید: واحدهای (ش. م. ر) نیروها را آموزش و مجهز به تجهیزات انفرادی نموده و توسط تجهیزات تخصصی نمودند تا در برابر بمباران های شیمیایی دشمن مقاومت بیشتری داشته باشند.

,
,
,

وقتی دشمن بمباران‌هایش را شروع می کرد، این پدافندها وظیفه اطلاع رسانی به گردان‌های هر تیپ یا لشکر را داشتند تا رزمنده‌ها هر چه زودتر از ماسک‌هایشان استفاده کنند. سپس گروه دیگری، وظیفه پاک سازی منطقه شیمیایی شده را به عهده می‌گرفتند و آثار بمب را خنثی می‌کردند. کار گروه دیگر، رساندن مصدومین شیمیایی به اورژانس و بهداری‌های پشت جبهه بود. لباس‌های رزمنده های شیمیایی شده را می‌سوزاندن و مصدومین را به حمام صحرایی می‌بردند و سپس به نقاهتگاه پشت جبهه منتقل می‌کردند. وظیفه گروه دیگری از (ش.م.ر) اطلاع رسانی این جنایت جنگی و ضد بشر به صدا و سیما  و وزارت امور خارجه بود. حتی کار هماهنگی با بنیاد شهید برای اعزام مصدومین شیمیایی بحرانی را به کشورهای خارجی به عهده ما بود.

,


 
 

, ,
,
,

*روزشمار حملات شیمیایی صدام به ایران/از یکشنبه سیاه سردشت تا جمعه سیاه حلبچه

, *روزشمار حملات شیمیایی صدام به ایران/از یکشنبه سیاه سردشت تا جمعه سیاه حلبچه, *روزشمار حملات شیمیایی صدام به ایران/از یکشنبه سیاه سردشت تا جمعه سیاه حلبچه,

وی در ادامه اشاره ای مختصر به تاریچه استفاده عراق از سلاح‌های شیمیایی در زمان جنگ می‌کند: 23 دی ماه 1359 اولین گزارش رسمی استفاده عراق از سلاح‌های شیمیایی در جبهه‌های اهواز، دزفول و میمک داده شد. 17 مرداد سال 61 در پیرانشهر، عراق دوباره از این سلاح‌ها استفاده کرد و مردم این شهر مجروح شدند. همان سال در عملیات والفجر 4 در مریوان، بانه و پنجوین دوباره شاهد این جنایت عراق بودیم اما اولین حمله بمباران شیمیایی گسترده عراق، سال 62 در عملیات خیبر در جزایر مجنون و خطوط مقدم و جاده‌های اهواز و خرمشهر بود که در این جنایت بزرگ، بیش از 600 نفر شهید و چندین هزار نفر از رزمنده‌های ما مصدوم شیمیایی شدند. در سال 63 در عملیات بدر عراق از سلاح‌های شیمیایی و سیانور استفاده کرد که خسارت وارده، 1000 شهید و 7000 مجروح شیمیایی بود. 23 بهمن سال 64 در والفجر 8 در فاو، دوباره عراق با بمباران‌های شیمیایی‌اش، باعث مجروحیت 20 هزار رزمنده و 3 هزار شهید شیمیایی شد. عراق در این عملیات پیش بینی کرده بود که 100 هزار نفر تلفات از ما می‌گیرد که این گونه نشد.
 
عضو شورای راهبردی پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس ادامه می‌دهد: سال 65 در عملیات کربلای 5 در شلمچه و سال 66 در عملیات کربلای 8 در خرمشهر، عراق از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرد. در تاریخ 7/4/64 در سردشت دوباره این جنایت تکرار شد که موجب شهادت 200 نفر و مجروحیت 7 هزار نفر از جمعیت 12 هزار نفری سردشت شد. این روز به فاجعه "یکشنبه سیاه" لقب گرفته است.
 
وی در ادامه می‌افزاید: بیش از 10 هزار شهید شیمیایی و 100 هزار مجروح شیمیایی و 250 هزار نفر در معرض گازهای شیمیایی در ایران هستند که مجروحیتشان حالا در معرض بروز است. عراق در ادامه جنایاتش و با مشاهده بی تفاوتی شورای امنیت، حادثه "جمعه سیاه" حلبچه را در 27 و 28 اسفند 66 مرتکب گردید که در این فاجعه، بیش از 5 هزار نفر مصدوم شدند؛ ولی باز هم وجدان‌های خفته بین المللی بیدار نشد.
 
*علت ادامه حملات شیمیایی عراق چه بود؟

,
,
,
,
,
,
, *علت ادامه حملات شیمیایی عراق چه بود؟ , *علت ادامه حملات شیمیایی عراق چه بود؟ ,

سردار نیکخواه، علت ادامه حملات شیمیایی عراق را بی‌اعتنایی سازمان ملل متحد می‌داند و می‌گوید: عراق به دلیل سستی و ناکارآمدی سازمان‌های بین‌المللی و شورای امنیت به این جنایتش تا اواخر جنگ ادامه داد. سال 59 که شاهد اولین حملات شیمیایی عراق به ایران بودیم، مسئولان کشور، به سازمان ملل شکایت کردند. تا سال 62 چندین درخواست به سازمان بین الملل فرستادیم که سرانجام هیئتی توسط سازمان بین الملل به ایران آمدند و بعد از تحقیقات و آزمایشات لازم، کاربرد سلاح‌های شیمیایی را تایید کردند.

,

, ,

*سانسور نسل‌کشی ایرانی‌ها توسط نمایندگان سازمان ملل

, *سانسور نسل‌کشی ایرانی‌ها توسط نمایندگان سازمان ملل, *سانسور نسل‌کشی ایرانی‌ها توسط نمایندگان سازمان ملل,

این هیئت وقتی به سازمان ملل برگشتند، این خبر را سانسور کردند و گزارش دادند که در این جنگ، از سلاح‌های شیمیایی استفاده شده است اما نگفتند که عراق مرتکب چنین جنایتی شده است. عراق با اطمینان از اینکه کشورهایی مثل آمریکا در سازمان ملل از آنها حمایت می‌کنند، تا اواخر جنگ ما از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرد که این کارش باعث خسارت‌های زیادی برای ایران شد. دلایل سکوت بعضی جوامع بین الملل مشخص بود، چون خودشان در این داستان تلخ، شریک بودند.
 
وی این کار عراق را طبق حقوق بین‌الملل، نقض حقوق بشر و جزو جنایات جنگی می‌داند و می‌گوید: طبق ماده 8 اسناسنامه دادگاه لاهه، استفاده هر کشوری از سلاح‌های شیمیایی، جزو جنایات جنگی محسوب می‌شود. به همین دلیل باید گفت که عراق علیه ما مرتکب جنایت جنگی شده است و براساس کنفوانسیون‌های 12 اوت 1949 "ژنو"، این کار، جزو نسل کشی و جنایت علیه بشر است.
 

,
,
,
,


,
, ,

*170 شرکت آلمانی با عراق همکاری می‌کردند

, *170 شرکت آلمانی با عراق همکاری می‌کردند, *170 شرکت آلمانی با عراق همکاری می‌کردند,

پژوهشگر دفاع مقدس، درباره اقدمات ایران برای متهم کردن عراق و حامیانش می‌گوید: ایران از زمان جنگ، در شورای امنیت تلاش می‌کرد تا علیه عراق و 36 کشور از حامیانش، اقدام کند. در این کار، 450 شرکت خصوصی و دولتی از عراق حمایت کردند که 170 شرکت، آلمانی بوده است.

,

سال 1992 میلادی دادستان آلمان علیه شرکت‌های فروشنده سلاح‌های شیمیایی اقدام کرد که بر اثر نفوذی که در آنجا کردند، نتیجه‌ای نداشت. این اتفاق، همزمان بود با تجمع جانبازان شیمیایی کشور در مقابل سفارت آلمان اما باز نتیجه‌ای نداشت. تا اینکه سرانجام سال 1382 سفیر آلمان در دیدار با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، معذرت خواهی کرد. ناگفته نماند با پیگیری حقوقی ایران و اعزام جانبازان شیمیایی به یک دادگاه در هلند، قاضی پرونده یک دلال عمده ارسال مواد شیمیایی به عراق به نام "فرانسیس جان آنراد" را به 17 سال حبس و به دلیل مشارکت علیه ایران محکوم کرد. دادستان هلند، بعد از تحقیقات زیاد، دادگاه جنایت جنگی تشکیل داد و شرکت‌های فروشنده سلاح‌های شیمیایی را محکوم کرد.
 
*تشکیل دادسرای ویژه علیه جنایات آمریکا با مشارکت عراق

,
,
, *تشکیل دادسرای ویژه علیه جنایات آمریکا با مشارکت عراق, *تشکیل دادسرای ویژه علیه جنایات آمریکا با مشارکت عراق,

مسئول پدافند شیمیایی جنگ درباره تشکیل دادسرای ویژه علیه جنایت و مشارکت آمریکا بر علیه ایران می‌گوید: در حال حاضر، دادسرای ویژه در ایران برعلیه جنایت و مشارکت آمریکا بر علیه ایران تشکیل شده تا جنایت این کشور را برای ارسال مواد شیمیایی به صدام را مورد بررسی قرار دهد. تمام این اتهامات رژیم بعث، در حالی صورت گرفته است که این کشور، تمام کنفوانسیون‌ها را امضا کرده است ولی در زمان جنگ، به آن بی‌اعتنایی می‌کند.
 
نویسنده دفاع مقدس در پایان، به کتاب روز شمار حملات شیمیایی عراق علیه ایران، اشاره کرد و گفت: "روزشمار حملات شیمیای عراق علیه ایرن" عنوان کتابی است که به چاپ رسیده است. در این کتاب سعی کردم به ابعاد مختلف حملات شیمیایی عراق به ایران، تعداد مجروحین و شهدای شیمیایی، نوع عوامل استفاده شده در مناطق مورد حمله، تعیین نوع تجهیزات عوامل پرتاب، هواپیما و توپخانه، اقدامات سیاسی رسانه ای و اعزام مصدومان به خارج از کشور، همکاری کشورهای غربی برای فروش مواد شیمیایی به عراق، اقدمات ایران برای محکوم کردن این جنایت جنگی عراق، سکوت سازمان بین المللی در زمینه محکومیت عراق و وظیفه ما برای دفاع از حقوق جانبازان شیمیایی در ایران و جامعه بین المللی و ... اشاره کنم. دلایل سکوت جامعه بین المللی در مقابل جنایت شیمیایی عراق علیه ایران نیز در کتابم مورد تحلیل درآمده است که امیدوارم مورد استقبال مردم و پژوهشگران قرار بگیرد.
 
انتهای پیام/خ

,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه